Starttiakun teho?

AmppeeriAkku

Olen rakentamassa tupla-akkusysteemiä. Tilanpuutteen vuoksi tarvitsisin akun joka olisi mitoiltaan max 150x200 mm, tällöin amppeeri-luku on luokkaa 25 - 30 Ah. Riittääkö tämä hehkutukseen starttiin? Kone on 3-pyttyinen hyväkuntoinen, ei mitään starttiongelmia esiintynyt koskaan.
- Asiaan liittyen, näin pieniä akkuja on vaikea löytää. Riittääkö purjeveneen starttiakulle kriteeriksi huoltovapaa? Täysin huoltovapaa? Meinaako tämä että akku saa kallistella ilman ongelmia? Täytyyhän moottoripyörienkin akkujen voida sietää kallistelua.

11

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljonvie

      Vaikka tärkeimmät lähtötiedot puuttuu, niin uskoisin ettei riitä. Riippuu kyllä onko diisel vai bensa ja minkä kokinen kone (sylinteritilavuus). Mikä akku eli sen antama max. starttivirta ja vielä startin teho eli paljonko se virtaa tarvitsee ja voiko akku sen antaa.

    • Nahkiaisnahkuri

      Miulla on juuri tuon kokoinen starttiakku, se on 40 Ah. Muistaakseni merkki Varley tai jotain sinnepäin. Ralliautoon tarkoitettu. Käynnistää hyvin 2,5 litraisen common rail-dieselin. Eli 3-pyttyiselle pikkukoneelle varmaan riittäisi 25 Ah.

    • Tarkkaile ennemmin starttivirtoja eli A:ta kuin Ah:ta eli ampeeritunteja. Varmaan joku 350 A riittää, kun näitä venemoottoreita käytetään vain plussakeleillä. Tupla-akkusysteemistä kannattaa tehdä sellainen, että hädän tullen myös hupiakun saa starttipiiriin.

    • Meillä on 44Ah starttiakku kolmisylinteriselle pikkudieselille. Hyvin tuntuu riittävän. Mittoja en muista mutta muistiinpanoista löytyi malli: Bosch 4001.

    • Albinnova
    • MitaanTietamaton

      Elekee vaan kukaan laittako veneeseen starttiakuksi, mutta pellepelottoman hengessä pienestä akusta saadaan starttivirtoja ilmeisesti kondensaattorien avulla. Tuollaisia on alkanut näkymään jopa veneissä varmuuden varalta.
      http://www.ikh.fi/fi/startti-boosteri-12v-15ah-crx-crx1215

      Aloitukseen sen verran, että huoltovapaa tarkoittaa sitä, että akun tuottama vesihöyry kondensoidaan takaisin akkunesteen joukkoon, jolloin akussa ei ole akkuveden täyttökorkkeja. Suuri osa nesteakuista kestää kallistuksen 45 asteeseen, kuten moottoripyörissäkin tarvitaan. Tosin kisarenkailla päästää suurempiin kallistuskulmiin prätkilläkin.

      Suuremmille kallistuksille tarvitaan agm-akku, jossa akkuneste on imeytetty levyjen välissä kuituihin tai geeliakku, jossa akkuneste on hyytelönä.

      Yleisimmin purkkareissa taitaa olla tavalliset käynnistysakut niin startti- kuin hupiakkuina perhekäytössä. Meillä oli akkutilan puutteen johdosta taannoin kaksi samanlaista akkua, jotka vaihtokytkimellä oli vuoropäivin startti- ja hupiakkuna. Sittemmin tuli rakennettua starttiakulle oma paikka.

    • B._Wisser

      "Suuri osa nesteakuista kestää kallistuksen 45 asteeseen, kuten moottoripyörissäkin tarvitaan. Tosin kisarenkailla päästää suurempiin kallistuskulmiin prätkilläkin."


      Olokee höpäjämäti! MP:n akku on kallellaan korkeintaan sivutuella seistessa sekä tietysti kaatuessa.
      Ajaessa, kallistukoon miten pirun paljon hyvänsä, se on lähinnä suorassa seisomista vastaavassa tilassa nesteiden suhteen. Keskipakoisvoima pitää siitä huolen.

    • ariel371

      Tuntuu todella matalalta akkukapasiteetilta tuo 25-30 Ah. Yanmar suosittelee kolmoskoneisiinsa vähintään 70 Ah akkua ja purjevenemoottorille, 3JH2 -versiolle 100 Ah akkua.
      Jos kuitenkin päädyt pikkuakkuun ja se tuntuu toimivan, pidä kaiken varalta mukana paksuhkot starttikaapelit jotta saat koneen aina käyntiin hupiakuillasi. Tyhjentyneen starttiakun rinnalle ei kannata tuossa tilanteessa kytkeä hupiakkuja, vaan suoraan startin napoihin. Tyhjän starttiakun miinuskengän irroitat ensin.


      http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=battery&finalcrumb=Yanmar Marine Battery Requirements

      • turhaahommaa5ryr

        Ja mitähän se tyhjentynyt pieni starttiakku siinä rinnalla haittaa kun iso hupiakkupatteri kytketään rinnalle? Se tyhjä akku ei edes toisen täyden akun antamalla jännitteellä ota kovin montaa ampeeria virtaa, joten ei se starttaamista estä.

        Turha irroitella mitään.


      • SyytäIrroittaa
        turhaahommaa5ryr kirjoitti:

        Ja mitähän se tyhjentynyt pieni starttiakku siinä rinnalla haittaa kun iso hupiakkupatteri kytketään rinnalle? Se tyhjä akku ei edes toisen täyden akun antamalla jännitteellä ota kovin montaa ampeeria virtaa, joten ei se starttaamista estä.

        Turha irroitella mitään.

        Se tyhjä akku ottaa täydestä akusta kapasiteettia täyttääkseen itseään. Tällöin täyden akun kapasiteetti ja napajännite laskee ja on mahdollista ettei sen takia starttau onnistu. Kaksi 30% lataustilassa olevaa ei ole sama kuin yksi 60% lataustilassa oleva.


    • ariel371

      Itselleni on käynyt niin että unohdettuani konesähköt päälle 30 tunniksi yli 100 Ah:n ehjä starttiakku ei kyennyt enää koneen käynnistykseen. Kytkin apukaapeleilla 540 Ah:n 65% varaustasossa olleen hupiakuston starttiakun rinnalle. Napajännite hupiakustossa laski sen ryhtyessä lataamaan tyhjää starttiakkua. Virrantuotto ei enää riittänyt starttaamiseen. Irroitin starttiakun ja kytkin hupiakuston kaapeleilla suoraan starttimoottorin napoihin. Sillä sai vaivoin koneen käyntiin sentään vielä.

      Pienikin tyhjä akku haukkaa paljon virtaa ja vaikka iso hupiakusto sen sietäisikin, apustarttikaapelien kapasiteetti ei riitä akuston tasausvirran ja starttimoottorin ottoihin. Nuo kaksi asiaa yhdessä ovat startin hetkellä varmasti parisataa ampeeria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      5737
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2090
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1922
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1094
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1083
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      977
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      967
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      892
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe