Starttiakun teho?

AmppeeriAkku

Olen rakentamassa tupla-akkusysteemiä. Tilanpuutteen vuoksi tarvitsisin akun joka olisi mitoiltaan max 150x200 mm, tällöin amppeeri-luku on luokkaa 25 - 30 Ah. Riittääkö tämä hehkutukseen starttiin? Kone on 3-pyttyinen hyväkuntoinen, ei mitään starttiongelmia esiintynyt koskaan.
- Asiaan liittyen, näin pieniä akkuja on vaikea löytää. Riittääkö purjeveneen starttiakulle kriteeriksi huoltovapaa? Täysin huoltovapaa? Meinaako tämä että akku saa kallistella ilman ongelmia? Täytyyhän moottoripyörienkin akkujen voida sietää kallistelua.

11

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljonvie

      Vaikka tärkeimmät lähtötiedot puuttuu, niin uskoisin ettei riitä. Riippuu kyllä onko diisel vai bensa ja minkä kokinen kone (sylinteritilavuus). Mikä akku eli sen antama max. starttivirta ja vielä startin teho eli paljonko se virtaa tarvitsee ja voiko akku sen antaa.

    • Nahkiaisnahkuri

      Miulla on juuri tuon kokoinen starttiakku, se on 40 Ah. Muistaakseni merkki Varley tai jotain sinnepäin. Ralliautoon tarkoitettu. Käynnistää hyvin 2,5 litraisen common rail-dieselin. Eli 3-pyttyiselle pikkukoneelle varmaan riittäisi 25 Ah.

    • Tarkkaile ennemmin starttivirtoja eli A:ta kuin Ah:ta eli ampeeritunteja. Varmaan joku 350 A riittää, kun näitä venemoottoreita käytetään vain plussakeleillä. Tupla-akkusysteemistä kannattaa tehdä sellainen, että hädän tullen myös hupiakun saa starttipiiriin.

    • Meillä on 44Ah starttiakku kolmisylinteriselle pikkudieselille. Hyvin tuntuu riittävän. Mittoja en muista mutta muistiinpanoista löytyi malli: Bosch 4001.

    • Albinnova
    • MitaanTietamaton

      Elekee vaan kukaan laittako veneeseen starttiakuksi, mutta pellepelottoman hengessä pienestä akusta saadaan starttivirtoja ilmeisesti kondensaattorien avulla. Tuollaisia on alkanut näkymään jopa veneissä varmuuden varalta.
      http://www.ikh.fi/fi/startti-boosteri-12v-15ah-crx-crx1215

      Aloitukseen sen verran, että huoltovapaa tarkoittaa sitä, että akun tuottama vesihöyry kondensoidaan takaisin akkunesteen joukkoon, jolloin akussa ei ole akkuveden täyttökorkkeja. Suuri osa nesteakuista kestää kallistuksen 45 asteeseen, kuten moottoripyörissäkin tarvitaan. Tosin kisarenkailla päästää suurempiin kallistuskulmiin prätkilläkin.

      Suuremmille kallistuksille tarvitaan agm-akku, jossa akkuneste on imeytetty levyjen välissä kuituihin tai geeliakku, jossa akkuneste on hyytelönä.

      Yleisimmin purkkareissa taitaa olla tavalliset käynnistysakut niin startti- kuin hupiakkuina perhekäytössä. Meillä oli akkutilan puutteen johdosta taannoin kaksi samanlaista akkua, jotka vaihtokytkimellä oli vuoropäivin startti- ja hupiakkuna. Sittemmin tuli rakennettua starttiakulle oma paikka.

    • B._Wisser

      "Suuri osa nesteakuista kestää kallistuksen 45 asteeseen, kuten moottoripyörissäkin tarvitaan. Tosin kisarenkailla päästää suurempiin kallistuskulmiin prätkilläkin."


      Olokee höpäjämäti! MP:n akku on kallellaan korkeintaan sivutuella seistessa sekä tietysti kaatuessa.
      Ajaessa, kallistukoon miten pirun paljon hyvänsä, se on lähinnä suorassa seisomista vastaavassa tilassa nesteiden suhteen. Keskipakoisvoima pitää siitä huolen.

    • ariel371

      Tuntuu todella matalalta akkukapasiteetilta tuo 25-30 Ah. Yanmar suosittelee kolmoskoneisiinsa vähintään 70 Ah akkua ja purjevenemoottorille, 3JH2 -versiolle 100 Ah akkua.
      Jos kuitenkin päädyt pikkuakkuun ja se tuntuu toimivan, pidä kaiken varalta mukana paksuhkot starttikaapelit jotta saat koneen aina käyntiin hupiakuillasi. Tyhjentyneen starttiakun rinnalle ei kannata tuossa tilanteessa kytkeä hupiakkuja, vaan suoraan startin napoihin. Tyhjän starttiakun miinuskengän irroitat ensin.


      http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=battery&finalcrumb=Yanmar Marine Battery Requirements

      • turhaahommaa5ryr

        Ja mitähän se tyhjentynyt pieni starttiakku siinä rinnalla haittaa kun iso hupiakkupatteri kytketään rinnalle? Se tyhjä akku ei edes toisen täyden akun antamalla jännitteellä ota kovin montaa ampeeria virtaa, joten ei se starttaamista estä.

        Turha irroitella mitään.


      • SyytäIrroittaa
        turhaahommaa5ryr kirjoitti:

        Ja mitähän se tyhjentynyt pieni starttiakku siinä rinnalla haittaa kun iso hupiakkupatteri kytketään rinnalle? Se tyhjä akku ei edes toisen täyden akun antamalla jännitteellä ota kovin montaa ampeeria virtaa, joten ei se starttaamista estä.

        Turha irroitella mitään.

        Se tyhjä akku ottaa täydestä akusta kapasiteettia täyttääkseen itseään. Tällöin täyden akun kapasiteetti ja napajännite laskee ja on mahdollista ettei sen takia starttau onnistu. Kaksi 30% lataustilassa olevaa ei ole sama kuin yksi 60% lataustilassa oleva.


    • ariel371

      Itselleni on käynyt niin että unohdettuani konesähköt päälle 30 tunniksi yli 100 Ah:n ehjä starttiakku ei kyennyt enää koneen käynnistykseen. Kytkin apukaapeleilla 540 Ah:n 65% varaustasossa olleen hupiakuston starttiakun rinnalle. Napajännite hupiakustossa laski sen ryhtyessä lataamaan tyhjää starttiakkua. Virrantuotto ei enää riittänyt starttaamiseen. Irroitin starttiakun ja kytkin hupiakuston kaapeleilla suoraan starttimoottorin napoihin. Sillä sai vaivoin koneen käyntiin sentään vielä.

      Pienikin tyhjä akku haukkaa paljon virtaa ja vaikka iso hupiakusto sen sietäisikin, apustarttikaapelien kapasiteetti ei riitä akuston tasausvirran ja starttimoottorin ottoihin. Nuo kaksi asiaa yhdessä ovat startin hetkellä varmasti parisataa ampeeria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      255
      6503
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      198
      6034
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5579
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      125
      4348
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      172
      3608
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3395
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      32
      3097
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      286
      2586
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      17
      2540
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      141
      2412
    Aihe