Ollut vähän veneen käyttöakkujen riittävyyden kanssa ongelmia, joten asensin aurinkopaneelin, lataussäätimen ja akkumonitorin. Lisäksi ostin 180 ah Exiden equipment lyijyakun. Veneessä on maasähkö ja laturi. Lisäksi käytän tarpeen vaatiessa pikku generaattoria.
Tätä uutta Exiden akkua veneeseen asentaessa huomasin, että sen vapaa napajännite oli törkeän alhainen n. 12,2 V - kyse oli siis uudesta Motonetistä ostetusta akusta. Kirjallisuudesta löytyvien ohjeiden mukaan tätä pidetään jännitteenä joka aiheuttaa vaurioita akussa ja vähentää sen kapasiteettia. Itse olen aina katkaissut akuista virran jos jännite on laskenut alle 12.3 V. Motonetissä akkuja seurataan ilmeisesti välillä ja tarpeen vaatiessa ladataan. Tästä seuraa että hyllyllä seissyt akku voi olla purkautunut tähän jännitteeseen muutamia kertoja.
Motonetissä testasimme toisen vastaavanlaisen akun (jännite 12.2 V) pikku testerillä ja sen mukaan maksimivirta oli sitä luokkaa mitä luvattiin. Motonet ei suostunut vaihtamaan akkua koska se on heidän ja valmistajan mielestä ok( huolimatta alhaisesta jännitteestä) ja koska valmistaja Exide suostu toimittamaan uutta akkua heille jos he korvaavat ostamani uudella.
Huomasin että täällä foorumilla oli joku toinenkin huomannut saman asian aiemmin. Motonetistä ostetun akun jännite oli ollut 12.2 V. Harmi etten huomannut. Sitä silloin.
En ole akkuspesialisti, mutta käytännössä tuo alhainen jännite voi tarkoittaa että akun levyissä on sulfatoitumista ja sen ikä on ehkä 5v sijasta 4v. En tiedä ja olisi kiva kuulla asiantuntija-arvio.
Vahingosta viisastuneena suosittelisin uuden akun ostajille volttimittarin mukaanottoa myymälään. Jos jännite on alle 12.5 V älkää ostako. Akkua on säilytetty pitkään ja Motonetin tapauksessa se on voinut purkautua useamman kerran 12.2 V koska sitä on voitu välillä ladata jännitteen nostamiseksi. Tuntuu olevan villiä tämä akkukauppa.
Motonetin uuden ,akun jännite 12.2 V-tosi alhainen
7
4330
Vastaukset
- w1power
minä lainaan työpaikaltani akkutesteriä, kun lähden akkuostoksille. julkeasti vaan kaikista akuista muovit pois navoista ja testaamaan.
ei voi muuta sanoa, kuin että kannattava temppu. huonoin tulos alle 50% luvatusta käynnistysvirrasta.
näkee heti, mihin akkumalliin ei kannata sekaantua. jotkut akkumallit on kaikki heikkoja.
tämähän ei tarkoita, etteikö akku voisi olla pitkäikäinen, mutta jos moottori vaatii paljon virtaa käynnistyäkseen, niin ne heikot virran luovuttajat voi heti unohtaa. - MikäAkkuTyyppi
Ei ne akut ole täynnä myytäessä. Jos napajännite on yli 12V niin yleensä ei ongelmaa, kun akkujännite ei ole laskenut voimakkaassa purkauksessa vaan itsepurkauksessa. Siksi valmistajakaan ei suostu käsittelemään tuota virheenä.
Akku vaan lataukseen ennen ensimmästiä käyttöä.- 28m
Ensmmäisen hapotuksen jälkeen ovat täynnä, ja n. 12.8V ja riippuen hyllyllä seisomisajan pituudesta alenee. 12.2V akku on vielä reilu 50% varauksessa, eli ei pitäisi olla minkään moinen ongelma. Mutta jos tuo 12.2V on latauksen jälkeen, on akku susi.
- Kuuhunsuksija
Ja paskanmarjat! jos napajännite on ollut 12,2, niin ei mitään ongelmia !!
- SMJiiAaa
Kiitos paljon hyvistä kommenteista! Toivottavasti ostamani akku on "oikeasti" uuden veroinen.
Ohessa on kolme sitaattia lyijyakkuja koskevista kirjalisista ohjeista ja näitä löytyy vaikka kuinka paljon sekä suomeksi että englanniksi:
Ref 1): 12,4 v akun kapasiteetti 75 %. Tällä kohdalla akku kannattaa ladata, koska sen alitus kuluttaa akkua huomattavasti.
Ref 2) Akkujen varaustilaa tulee tarkkailla. Jokaisen varastossa olevan akun lepo- eli napajännite tulee mitata vähintään joka 3. kuukausi. Kun akun napajännite on pudonnut 12,4 V tai sen alle, akku tulee ladata täyteen. Mikäli näin ei menetellä akku vähitellen menettää toimintakykynsä, eikä sitä myöhemmin saada ladatuksi lainkaan. Tällainen akku ei kuulu takuun piiriin.
Ref 3) Lyijyakkua ei saisi koskaan purkaa alle 75 % vaurioitumisen estämiseksi mikä tarkoittaa, että jännite on pudonnut 12,4 volttiin eli tarkoittaa välitöntä lataustarvetta.
Ihmetyttää se, että mikä ero on sillä että akku seisoo kaupan hyllyllä tai sitten veneessä? Lisäksi Ref 2) on akkuyrityksen ohje kaupassa oleville akuille.
Aikuisia kun olemme, niin jokainen tekee miten viisaaksi katsoo, minä katson mistä ostan akun ja mittaan sen ennen käyttöä!
Have fun!!! :)- paperitroskiin
"Lyijyakkua ei saisi koskaan purkaa alle 75 % vaurioitumisen estämiseksi mikä tarkoittaa, että jännite on pudonnut 12,4 volttiin eli tarkoittaa välitöntä lataustarvetta. "
Ja toisaalta yli 90% latausasteeseen pääseminen ilman maasähköä on lähes mahdotonta kun niiden viimeisten ampeerituntien akkuun imeytyminen kestää tolkuttoman kauan.
Jos noita ohjeita tarkasti noudattaisi niin ei noita akkuja voisi käyttää kuin käynnistysakkuina, muuten pitäisi olla aina moottori käynnissä tai maasähkö kytketty jos kapasiteettia saisi käyttää vain 10-15%.
Ei muuta kuin paperit roskiin ja akut paikoilleen ja turha miettiminen pois. Kyllä ne kestää käyttää sen aikaa kuin kestää ja sitten uudet tilalle. - SäjköSinssi
Mistä wikipediasta oikein olet nuo referenssisi hakenut. En nyt ihan allekirjoittasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036