Kova, puolikova, pehmeä, kiillottuva, myrkytön

Tuli putsattua veneen pohja vanhoista maaleista ja seuraavaksi laitan epoksit pohjaan. Nyt olisi hyvä hetki miettiä minkä tyyppinen antifouling kannattaisi laittaa pohjaan. Kyse ei ole mistään kilpaveneestä, vaan perinteisestä, 70-luvun puolitonnarista. Tätä ennen pohjassa oli Blakesin puolikova.

Tekisi mieli laittaa myrkytön maali, mutta niistä tuntuu olevan kovin vähän kokemuksia ja ovat suhteellisen kalliitakin. Hemeplin Silic One ilmeisesti vaatisi joka vuosi uuden käsittelyn. Seaboost Overdrive taas on niin uusi, ettei kenelläkään tunnu olevan tietoa miten hyvin se toimii, puhumattakaan siitä miten lasimaisen kovan maalin saa lopulta pois pohjasta.

Nyt mietin lähinnä sitä, laitanko kovan, puolikovan vai kiillottuvan maalin.

Kertokaahan mitä ja miksi laittaisitte puhtaaseen pohjaan?

22

4050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun taannoin katselin Silic Onen esitettä, sain sen kuvan, että maalaus joka toinen vuosi riittäisi. Muistaakseni luvattiin 18 kk kesto. Sen pitäisi riittää useimmille: jos huhtikuussa maalaa, niin seuraavan vuoden lokakuuhun kestää :)

      • Sellaisen käsityksen minäkin sain, mutta olen ihmetellyt miksei sitä ole myynnissä missään. Kysyin asiasta eräältä isolta jälleenmyyjältä ja hän piti syynä sitä, ettei maali yksinkertaisesti toimi, vaan levä sekä näkit tarttuvat jopa hanakammin kuin puhtaaseen gelkkariin. Myyjien puheisiin pitää tietysti aina osata suhtautua. Voihan syynä olla sekin, että Silic One on suhteellisen kallista.

        Lähinnä itseäni arveluttaa se, miten silikonipohjainen maali toimii, jos vene on puolet vuodesta kuivilla.


      • korjaus.vanhaan
        bollox kirjoitti:

        Sellaisen käsityksen minäkin sain, mutta olen ihmetellyt miksei sitä ole myynnissä missään. Kysyin asiasta eräältä isolta jälleenmyyjältä ja hän piti syynä sitä, ettei maali yksinkertaisesti toimi, vaan levä sekä näkit tarttuvat jopa hanakammin kuin puhtaaseen gelkkariin. Myyjien puheisiin pitää tietysti aina osata suhtautua. Voihan syynä olla sekin, että Silic One on suhteellisen kallista.

        Lähinnä itseäni arveluttaa se, miten silikonipohjainen maali toimii, jos vene on puolet vuodesta kuivilla.

        Erehdyksessä toisessa ketjussa menin kehumaan Silic Onea. Telakkanaapurilla olikin pohjassa Hempelin Glide, eikä Silic One. Glideä ei taida enää olla saatavana, muuten suosittelisin. Taidan itse pitäytyä AWL Gripin Gold Labelissa, kun pohja taas uutta kerrosta kaipaa. Se on ainakin pitänyt pohjan puhtaana ja pohja on pidettävissä hyvin sileänä.


    • Jos tekisin nyt veneen pohjan niin sinne tulisi varmaankin
      http://coppercoat.com/coppercoat-info/
      Tunnustan, etten edes tiedä onko sallittu Itämerelle, mutta laittaisin silti. On niin pitkäkestoinen, että ympäristövaikutukset lievemmät kuin tavallisilla hyväksytyillä pehmeillä kuparipohjaisilla eliönestomaaleilla.

      • Misse___

        Eipä taida olla luvallisten joukossa. Sinällään erikoista ettei ole, koska tuo kuitenkin on sallittu muunmuassa alankomaissa jossa on todella tiukat veneilyn ympäristönormit.

        Huhupuheiden mukaan tuo ei kylläkään toimi kovinkaan hyvin vähäsuolaisessa murtovedessö, mutta tiedä tuosta sitten.


      • seppomartti

        Coppercoat on suunnitelmissani. Minun tietojen mukaan on sallittu Alakomaissa, missä ollaan erittäin tiukkoja ympäristön suojelissa.


    • maalix

      Epoxi Hard Raching jatkossa edukasta Blakesia siten, että joka toinenvuosi paikkamaalaus ja jokatoinen karhunkielikäsittely ylimaalaus. Perusteluna: halpa, hyvä, ei kasvata kalvoa juuri ollenkaan, helppo. HR:rän maalaisin eri värillä kuin varsinaisen Blakesin.

      • Tämä on houkutteleva ja mielenkiintoinen. Olin jo mielessäni valmistautunut Blakesin vetämiseen epoksin päälle. Lähinnä siksi, että myyjät ovat olleet sitä mieltä, että kova myrkkymaali on paikallaan lähinnä nopeammissa veneissä. Oletko sitä mieltä, että hard racing toimisi myös hiukka hitaammassa matkaveneessä?


      • Omajokaiselle
        bollox kirjoitti:

        Tämä on houkutteleva ja mielenkiintoinen. Olin jo mielessäni valmistautunut Blakesin vetämiseen epoksin päälle. Lähinnä siksi, että myyjät ovat olleet sitä mieltä, että kova myrkkymaali on paikallaan lähinnä nopeammissa veneissä. Oletko sitä mieltä, että hard racing toimisi myös hiukka hitaammassa matkaveneessä?

        Hr sinne alle on hyvä, pysyy. Sutten tuo kuluva päälle hitaissa.


      • maalixx
        bollox kirjoitti:

        Tämä on houkutteleva ja mielenkiintoinen. Olin jo mielessäni valmistautunut Blakesin vetämiseen epoksin päälle. Lähinnä siksi, että myyjät ovat olleet sitä mieltä, että kova myrkkymaali on paikallaan lähinnä nopeammissa veneissä. Oletko sitä mieltä, että hard racing toimisi myös hiukka hitaammassa matkaveneessä?

        Hr epoksin päälle lähinnä ja vielä erivärisenä siksi, että siitä on helpompi arvioida Blakesin pois kulumista. Hr tomii siis tartuntasiltana ja merkkausvärinä Blakesin ja primerin välillä. Itse joskus näitä vuosia myyneenä olen sitä mieltä että Mille ja Blakes on samaa tavaraa, mutta vain eri kauppanimikkeillä. Blakes tuotiin joskus halpisvaihtoehdoksi kai lähinnä Bilteman kilpailijaksi.


      • Ymmärsinkö oikein, pelkkä HR ekana kesänä ja Blakesia vasta seuraavana?

        Tukesin antifouling-maalien listan perusteella Mille ja Blakes näyttäisivät olevan täysin samaa kamaa. Joka tapauksessa Blakes on toiminut pari kesää ihan hyvin. Levää on tullut hieman vesirajaan ja näkkejä tosin pienissä määrin kölin pohjaan, peräsimen yläreunaan ja potkuriakseliin.


      • Maalixxx
        bollox kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, pelkkä HR ekana kesänä ja Blakesia vasta seuraavana?

        Tukesin antifouling-maalien listan perusteella Mille ja Blakes näyttäisivät olevan täysin samaa kamaa. Joka tapauksessa Blakes on toiminut pari kesää ihan hyvin. Levää on tullut hieman vesirajaan ja näkkejä tosin pienissä määrin kölin pohjaan, peräsimen yläreunaan ja potkuriakseliin.

        Jos haluat säästää yhden kesän Blakesit, niin sitten voit ajaa kauden pelkällä Hr:lla. Tuo kerrostus Hr hioutuva on alunperin liukuviin veneisiin tarkoitettu, mutta toimii siis purkkareissa samalla tapaa jos käyttää syksyn pohjanpesussa varrellista karhunkieltä. Itse siis pesen pohjan karhunkielellä ja juoksevalla vedellä painepesurin sijasta, tulee puhdasta ja turha kalvonmuodostus on minimissä.


      • maalia_kans_
        maalixx kirjoitti:

        Hr epoksin päälle lähinnä ja vielä erivärisenä siksi, että siitä on helpompi arvioida Blakesin pois kulumista. Hr tomii siis tartuntasiltana ja merkkausvärinä Blakesin ja primerin välillä. Itse joskus näitä vuosia myyneenä olen sitä mieltä että Mille ja Blakes on samaa tavaraa, mutta vain eri kauppanimikkeillä. Blakes tuotiin joskus halpisvaihtoehdoksi kai lähinnä Bilteman kilpailijaksi.

        Mille on pehmeä (kuluva) antifouling maali
        https://venemaalit.fi/tuote/hempel-mille-xtra/

        Hard Racing ja Blakes ovat kovia antifouling maaleja
        https://venemaalit.fi/tuote/hempel-hard-racing/
        https://venemaalit.fi/tuote/blakes-cruising/


    • puoli-jöpöttäjä

      uuuh, puolikovana jo pelkästä ajatuksesta

      • Oli pelkästään ajan kysymys ennen kuin joku tarttuu kankeen. No, saan syyttää itseäni kun syötin lapaan :)


    • Larsli

      Pelkkä Hard racing ollut 7 kautta.maalaus kertaalleen joka toinen vuosi ja välivuonna kevyt käsinhionta toiminut hyvin Suomenlahdella.lopetin toimivan pehmeiden Käytön pohjarempan jälkeen,koska epäilin niiden kiellon tulevan
      Lähivuosina telakkointi alueelleni...

    • Skiglare

      Vaimolta kysyin neuvoa, mitä kovempi, sitä parempi. Tätä olen noudattanut ja hyvin on luistanut.

    • Blakes Cruising -maali kerrostuu veneen pohjaan. Purkeissa lukee nykyisin Hempel, eikä maali ole niin edullista kuin ennen.

      • bakesJAmille

        Jos lantraa maalin ohenteella melkein 35-40% ja vetelee mohairtelalla ohuen kalvon joka vuosi ei kyllä tule mitään karppaa pohjaan ja näkit pysyy poissa, limaa tulee hieman vesirajaan auringon puolelle(säilytys paikka kesällä)


    • Seaboost

      Vaikka Seaboost Overdrive on uusi tuote on siitä poikkeyksellisen paljon tutkittua tietoa. Tuote oli 2013 mykana Saksan ympäristöministeriön teettämässa laajassa tutkimuksessa, jonka tuloksia voi tiedustella esim. [email protected]

    • seppomartti

      Pehmeät, puolikovat ja itsekiillottuvat tullaan kieltämään. Kysymys on vain ajankohdasta. Ruotsissa mm. on uusia tutkimuksia ympäristön pilaantumisesta. Pohjien painepesu ja hiominen pitäisi kieltää, ellei ole järjestetty myrkkymaalin keräystä.
      Itse siirryin takaisin koviin maaleihin, koska pehmeämpi kategoria Välimerellä ja Atlantilla ei enää toiminut vuottakaan. Seuraava muutos on Coppercoat keväällä 2018, mikä käsittely ilman uusintamaalausta pitäisi toimia 8v. Uskoo kun ja ken näkee.
      Pehmeän kategorian hankaluus tulee olemaan, ettei päälle voi maalata kovaa. Itse en näe itsekiillottuvalla muuta kuin haittoja verrattuna hard racing myrkkyväriin.

    • luontoPerintönäSukupolvi

      Älkää tuhotko luontoa, hyi!

      Harja käteen ja limat ja näkit saa kyytiä, näin vastuullinen purjehtija toimii ja hiilijalanjälki olematon, kun hankkii vielä puisen juuriharjan.

      Hmm, paljonko on yhden viestin hiilijalanjälki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      70
      853
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe