Kiinnitys poijupaikalla

Varttitonnari

Tänä vuonna oma vene menossa poijupaikkaan kesäksi. Mitenkäs te, jotka pidempiä aikoja pidätte venettä pelkän poijun varassa, varmistatte kiinnityksen? Luotatteko yhteen köyteen ja normaaliin poijuhakaan vai mitä ratkaisuja käytätte? Itse poiju, paino ja paikka muuten kunnossa joten haen tässä sen heikoimman lenkin eliminointia.

18

3124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PukataPukata

      Pitempiaikaiseen kiinnitykseen kaksi köyttä, huomio kiinnitettävä mahdollisiin hankauspisteisiin. Kumiletkun pätkä suojaksi. Keulaan joustimet.

    • Hlnaposbaj

      En käsitä, miten säilytysaika vaikuttaa kiinnityksen tukevuudentarpeeseen. Meillä on ollut vuosikaudet poijupaikka kotisatamassa. Kiinnitytty ollaan samalla tavalla kuin vierasvenesatamankin poijuun. Eli poijuhaalla ja ankkuriliinalla persiistä ja köysillä keulasta. Vene 10 metrinen purkkari. Yhtä hyvin on pysynyt vaikkapa kymmenen yötä kotisatamassa kuin kymmenen yötä vierassatamassa.

      • Joakim1

        Alkuperäisen kysymyksen voi toki tulkita eri tavoin, mutta itse ymmärsin "pelkän poijun varassa" tarkoittavan veneen olevan keulastaan poijussa kiinni eikä lainkaan laiturissa. Silloin en käyttäisi missään tapauksessa poijuhakaa, joka voi vääntyä tai irrota, kun vene välillä käy poijun lähellä. Poijuhaka myös voi kolhia venettä.

        Tiedän jopa tapauksen, jossa poijuhaka on irronnut poijusta tuollaisessa kiinnityksessä. Onneksi miehistö oli veneesssä ja huomasi tapahtuneen ajoissa.

        Itse laittaisin kahdella köydellä solmuja käyttäen.


      • Apukäsityskaapelit

        Kun vene on kiinni yön, kiinnitys tulee tarkastettua joka päivä. Jos köysi on löytynyt tai vaikka kulunut, se vaihdetaan.
        Jos vene on pitkään ilman valvontaa, kukaan ei kiristä köyttä tai vaihda sitä.
        Käsitätkö nyt miksi ajalla on merkitystä?


      • JsshgsyK

        Jos köysi kuluu yhdessä vuorokaudessa tai vaikka parissa viikossa vaihtokuntoon, on se raakasti alimitoitettu. Pari kesää uudesta vaihtokuntoon ehkä just hyväksyttävissä. Ja vaihtokunto on eri asia kuin turvallisuusriski. Ja jos veneen kiinnitys löystyy, se on väärin kiinnitetty.


      • piloterror
        JsshgsyK kirjoitti:

        Jos köysi kuluu yhdessä vuorokaudessa tai vaikka parissa viikossa vaihtokuntoon, on se raakasti alimitoitettu. Pari kesää uudesta vaihtokuntoon ehkä just hyväksyttävissä. Ja vaihtokunto on eri asia kuin turvallisuusriski. Ja jos veneen kiinnitys löystyy, se on väärin kiinnitetty.

        Epäilemättä jossain on tapahtunut virhe, jos venee kiinnitys pettää.
        Olen antanut itselleni kertoa, että ihmiset tekevät virheitä.
        Vakavia virheitä tekevät ne, jotka eivät ota huomioon virheen mahdollisuutta.


      • lihamylly2
        Joakim1 kirjoitti:

        Alkuperäisen kysymyksen voi toki tulkita eri tavoin, mutta itse ymmärsin "pelkän poijun varassa" tarkoittavan veneen olevan keulastaan poijussa kiinni eikä lainkaan laiturissa. Silloin en käyttäisi missään tapauksessa poijuhakaa, joka voi vääntyä tai irrota, kun vene välillä käy poijun lähellä. Poijuhaka myös voi kolhia venettä.

        Tiedän jopa tapauksen, jossa poijuhaka on irronnut poijusta tuollaisessa kiinnityksessä. Onneksi miehistö oli veneesssä ja huomasi tapahtuneen ajoissa.

        Itse laittaisin kahdella köydellä solmuja käyttäen.

        Joakim on oikeilla jäljillä, köysikiinnitys.Kerron miten meille kävi kun olimme poijukiinnityksessä kaksi kesää.Meillä oli kaksi jousihakaa ja yksi karbiinihaka mutta monasti kun tulimme venelle olivat kaksi hakaa irti ja vene yhden hakan varassa.Siis karbiinihaka jossa on ruuvilukitus oli auki.Asia selvisi kun lukitsi hakat sähkömiehenteipillä.Minä en ymmärrä miten ruuvilukitteinen haka voi irrota mutta näin kävi.ole siis tarkkana.Köysikiinnitys voi olla se toinen tapa mutta ei ole kokeiltu.Käytä monta narua !


      • lihamylly2 kirjoitti:

        Joakim on oikeilla jäljillä, köysikiinnitys.Kerron miten meille kävi kun olimme poijukiinnityksessä kaksi kesää.Meillä oli kaksi jousihakaa ja yksi karbiinihaka mutta monasti kun tulimme venelle olivat kaksi hakaa irti ja vene yhden hakan varassa.Siis karbiinihaka jossa on ruuvilukitus oli auki.Asia selvisi kun lukitsi hakat sähkömiehenteipillä.Minä en ymmärrä miten ruuvilukitteinen haka voi irrota mutta näin kävi.ole siis tarkkana.Köysikiinnitys voi olla se toinen tapa mutta ei ole kokeiltu.Käytä monta narua !

        Poijussa vapaasti roikkuva vene "elää" paljon enemmän kuin peräpoijukiinnityksessä oleva. Siksi se ruuvilukituskin pääsee "nitkumaan" hiljalleen auki.

        Sitä ihmettelisin enemmän, miten jousihaka voi aueta, mutta jos siellä on ollut kolme hakaa kiinni samassa poijussa, kuten ymmärsin, niin ilmeisesti on käynyt niin, että toinen haka on painanut sen auki.


      • lihamylly2

        10-14
        Pieni selvennys.Hakat irtosivat veneestä ei poijusta, siis siitä lenkistä joka on moottoriveneissä lähellä vesirajaa keulassa (en tiedä miksi kutsutaan).Kaverilta pääsi kerran vene karkuun koska käytti vain yhtä hakaa.Tämä on tosiaan ihme juttu, en ymmärrä mutta näin kävi useamman kerran.Sähkömiehenteippi, muutama kierros liitoskohdan ympärillä sai ilmiön loppumaan.Vene Marino 23 DL-78.


      • lihamylly2 kirjoitti:

        10-14
        Pieni selvennys.Hakat irtosivat veneestä ei poijusta, siis siitä lenkistä joka on moottoriveneissä lähellä vesirajaa keulassa (en tiedä miksi kutsutaan).Kaverilta pääsi kerran vene karkuun koska käytti vain yhtä hakaa.Tämä on tosiaan ihme juttu, en ymmärrä mutta näin kävi useamman kerran.Sähkömiehenteippi, muutama kierros liitoskohdan ympärillä sai ilmiön loppumaan.Vene Marino 23 DL-78.

        Ilmeisesti kuvaamani syy kuitenkin eli enemmän liikettä haan ja lenkin välillä kuin normaalisti. Mutta nyt jäi vähän ihmetyttämään, miten oikein kiinnitit? Tuosta sai jotenkin sen kuvan kuin veneesi olisi siitä linkistä ollut poijussa suoraan kiinni haalla ilman mitään köyttä?


      • Ikä rupeaa näköjään painamaan.Jää tärkeitä asioita mainetsematta.Siis poijussa oli tietenkin narut kiinni ja välissä 2 - 3 metriä köyttä ja siinä köyden pässä ne hakat jotka sitten olivat venessä kiinni ja josta osa irtosi.Käsittääkseni normaali poiju kiinnitys.
        Meillä oli siihen aikaan pieni kumivene jolla kuljimme sen 20 metriä rannasta veneelle.
        Tämä tapahtui 1989-1990 .Siitä lähtien kuljimme Helsinki-Hanko väliä toukokuusta lokakuun puoliväliin 14 vuotta !Että nuori ihminen viittii.Helsinkiläiset eivät olleet tervetulleita Hankoon siihen aikaan pitämään venettä.
        Niin vielä, käytin aikaisemmin lihamylly2 nimimerkkiä koska en muistanut salasanaani.


      • Nyt rupeaa muisti pettämään.Ei tämä ihan näin mennyt, keskustelin vaimoni kanssa, ja köydet olivat kiinni knaapissa veneen kannella.Köysien päässä olivat hakat jotka olivat kiinni poijussa.Se pitää paikkanssa että hakat lähtivät irti pojusta kun vene pyöri viikon sen pojun ympärillä. Antakaa anteeksi,tapahtumasta on kulunut 27 vuotta.Lopetan tähän.


      • Reiska2K
        lihamylly1 kirjoitti:

        Nyt rupeaa muisti pettämään.Ei tämä ihan näin mennyt, keskustelin vaimoni kanssa, ja köydet olivat kiinni knaapissa veneen kannella.Köysien päässä olivat hakat jotka olivat kiinni poijussa.Se pitää paikkanssa että hakat lähtivät irti pojusta kun vene pyöri viikon sen pojun ympärillä. Antakaa anteeksi,tapahtumasta on kulunut 27 vuotta.Lopetan tähän.

        Älä ny turhaan lopeta. Kyllä se muisti tekee tepposet nuoremmillekin.
        On tosiaankin tunnettu juttu noiden tavallisten hakojen aukeaminen, jos on jätetty pidemmäksi aikaa yksin.
        Tämä erikoishaka josta tuossa aikaisemmassa postauksessani kirjoitan, on sellainen että sitä ei pysty avaamaan jos se on suorana, vaikka siinä ei olisi edes vetoa päällä. Ainoastaan taivuttamalla sen rungon nivelosa nurinniskoin,voi päästä sen kielen ohi.
        Tämä haka ei aukea itsekseen ja sitä käyttämällä säästää köysiä, kun siellä hankaa metalli metallia vasten.
        Minä kyllästyin siihen poijunympäri pyörimiseen joka johti köysien punoutumiseen. Tein sitten sen yhden ketjun kiinnityksen joka poisti tuon ongelman ja oli nopeampi käyttää.


      • tralerilla
        lihamylly2 kirjoitti:

        10-14
        Pieni selvennys.Hakat irtosivat veneestä ei poijusta, siis siitä lenkistä joka on moottoriveneissä lähellä vesirajaa keulassa (en tiedä miksi kutsutaan).Kaverilta pääsi kerran vene karkuun koska käytti vain yhtä hakaa.Tämä on tosiaan ihme juttu, en ymmärrä mutta näin kävi useamman kerran.Sähkömiehenteippi, muutama kierros liitoskohdan ympärillä sai ilmiön loppumaan.Vene Marino 23 DL-78.

        (en tiedä miksi kutsutaan).

        Yleisesti trailerikoukukksi, vaikka kyse olisi vähän suuremmastakin veneestä.


    • Reiska2K

      Pidin omaa .n 3,5t purjevenettä 5 kesää vapaasti poijussa kesäpaikan rannassa. Alussa minulla oli kahdella köydellä ja sellaisilla erikoishaoilla, joita täytyy taivuttaa yliolan aukaisua varten. Joustimet ja hankaussuojat tietenkin aina paikallaan.

      Köydet olivat noin 3m pitkät ja laitoin ne haat siihen poijuvarren alaosaan, siis sen keskellä olevan vaakatuen alapuolelle. Syy tähän on se että kun vene pyörii poijunsa ympäri niin lopulta ne haat alkavat hangata keulaan jälkiä. Tämän takia kiersin laadukasta teippiä siihen varsinaiseen poijusilmään, koska sekin oli välillä alkanut keulaa hankaamaan.

      Parin vuoden jälkeen asensin keulaan järeän D - silmukan ja modifioin nostoketjusta ja asianmukaisista koukuista leikarin kera yhden pisteen kiinnityksen. Koska saapuminen purrelle tapahtui soutuveneellä, niin siinä samalla oli helppo laittaa keulaan juoksuköysi lähtöä varten ja ottaa se ketju siihen soutuveneeseen odottamaan paluuta.

      Ketju oli nopea kytkeä ja kun se roikkui pitkän keulatason alla kumiköyden varassa - jotta ei olisi uinut vedessä, oli siinä samalla joustin myös mukana. Tämän jälkeen veneen pyöriminen poijun ympäri ei aiheuttanut enää sitä köysien punoutumista, joka oli melko ärsyttävää. Myös poijuvarren koputus keulaan jäi pois.

      Sadekesinä oli ongelmana veden kertyminen siihen poijussa seisoneeseen soutuveneeseen, etenkin jos purjehdusretki kesti vaikkapa viikon verran - kumisaappaat on hyvä olla mukana.

    • 1plus11

      ankkurilla varmistus joka kertta,

      • siksienpurjehdi

        Eikös toi ole hieman huono kun se vene ei pääse kääntymään tuulen suuntaan?


    • Handyduck

      Ankkahaka on paras. Ja kätevin. Siis handyduck. Se poijuun kiinni niin kyllä pitää. Tilasin sellaisen netistä. 8000kg painava teräsvene ja kyllä pysyi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9646
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3095
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2861
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2659
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2065
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1986
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1903
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      54
      1470
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe