Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Virustorjunta Win 10

onko-suojaton

Minulla ei ole Win 10:ssä mitään virustorjunta-ohjelmaa, koska olen kuullut, ettei siinä tarvitse.
Nyt kuitenkin se kyberhyökkäys ajatteluttaa. Miten sen kanssa oikein on?

20

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottenpotatoes

      On siellä Defender josta et pääse eroon.

      • eimitäänylimääräistä

        Pääsee siitä, olen kokeillut.


      • KarjalanShemeikka

        Kyllä pääsee Defenderistä eroon, kun poistaa tiedostoista kokonaan pois.


      • yrjöä
        KarjalanShemeikka kirjoitti:

        Kyllä pääsee Defenderistä eroon, kun poistaa tiedostoista kokonaan pois.

        Defender tulee takaisin seuraavassa isossa päivityksessä toisin kuin Karjala joka ei taida tulla paitsi liikaa juotuna.


    • Bersel

      Käyttöjärjestelmää ei saa estää päivittymästä

      Ohjelmat pitää pitää päivitettyinä

      Virustorjunta kannattaa olla päällä ja päivitetty, vaikka sitten Windowsin oma defender

      Palomuuri pitää olla päällä reitittimessä ja tietokoneessa

      Selaimessa on hyvä olla mainosten esto, koska välttyy klikkaamasta monta haitallista linkkiä (juuri tänään viimeksi eteen tuli phishing yritys mainosten seasta kun selasin vaihteeksi toisella selaimella jossa ei mainosten estoa)

      Sähköpostista ei pidä avata späm-viestejä, eikä ainakaan tuntemattomien lähettämiä liitetiedostoja. Epäileväinen kannattaa olla myös, jos joku tutun kuuloinen on lähettänyt liitetiedoston jota et odottanut saavasi.

      Tietokoneessa pitäisi olla erikseen järjestelmänvalvojan tili hyvällä salasanalla ja tietokonetta taas ei pitäisi käyttää sillä tilillä ollenkaan

      Jos joku ruutu väittää että koneesi on saastunut, kannattaa sulkea kaikki internet-selaimet tehtävänhallinnasta ja katsoa, näkyykö ikkuna vielä. Jos näkyy, kannattaa tarkastaa onko se oman virustorjunnan ikkuna vai jokin ikkuna, joka lupaa puhdistaa, nopeuttaa tai muuten parantaa konetta. Jos joku jälkimmäisistä, kannattaa selvittää tehtävienhallinnasta mikä prosessi ikkunaa näyttää ja selvittää mikä se on ja mistä se on tullut

      Jos joutuu availemaan epäilyttäviä viestejä, käymään epämääräisillä sivuilla tai on muuten vain vainoharhainen, kannattaa asentaa sandboxie ja suorittaa saastumisriskissä olevat ohjelmat sen sisällä. Käyttöjärjestelmän suorittama hiekkalaatikointi ei pidä oikein mitään ja käytännössä jokainen saman käyttäjän prosessi on saman hiekkalaatikon sisällä ainakin suojausnäkökulmasta.

      • Nykyään HTML5 sovellukset ovat omissa hiekkalaatikoissaan ja samoin uudet WinRT sovellukset. Lisäksi Javascript/CIL moottorit sisältävät suojausta.

        Mitään sandboxieta ei siis kannata tunkea sotkemaan.


      • tutuus-on-tämä
        M-Kar kirjoitti:

        Nykyään HTML5 sovellukset ovat omissa hiekkalaatikoissaan ja samoin uudet WinRT sovellukset. Lisäksi Javascript/CIL moottorit sisältävät suojausta.

        Mitään sandboxieta ei siis kannata tunkea sotkemaan.

        M-K sinun ei kannata aukoa suutasi ollenkaan, kerta et ymmärrä asioita, Bersel puhuu asiaa, ja M-Kar paskaa.


      • tutuus-on-tämä kirjoitti:

        M-K sinun ei kannata aukoa suutasi ollenkaan, kerta et ymmärrä asioita, Bersel puhuu asiaa, ja M-Kar paskaa.

        Missä puhuin muka paskaa? Todista.


      • todistaitse
        M-Kar kirjoitti:

        Missä puhuin muka paskaa? Todista.

        Todista sinä ettet puhunut paskaa. Bersel on asiantuntija, sinä olet paskanpuhuja.


      • todistaitse kirjoitti:

        Todista sinä ettet puhunut paskaa. Bersel on asiantuntija, sinä olet paskanpuhuja.

        Sinulla se todistustaakka on jos alat lässyttämään että minä muka puhun paskaa.

        Todista siis. Jos et pysty, sinä olet paskanpuhuja joka ei ymmärrä mitään ja minä olen asiantuntija.

        Minä voin oikein hyvin todistaa, että HTML5 sovelluksissa on suojauksia:

        http://stackoverflow.com/questions/17382427/are-there-pointers-in-javascript
        http://www.ecma-international.org/ecma-262/6.0/index.html

        Kuten näkyy niin osoittimia ei ole, mikä estää monenlaisia virheitä. Esim. tällaisia: https://en.wikipedia.org/wiki/Dangling_pointer

        HTML5 sovelluksissa suojaukset on viety erittäin pitkälle.


      • kerta.kiellon.päälle
        tutuus-on-tämä kirjoitti:

        M-K sinun ei kannata aukoa suutasi ollenkaan, kerta et ymmärrä asioita, Bersel puhuu asiaa, ja M-Kar paskaa.

        "kerta et ymmärrä asioita"

        MIkä ihmeen "kerta"? Miksei saman tien kaksi kertaa?


    • portti_445

      Wcry (eli se meneillään oleva kyberhyökkäys) ei tartu minkään selaimen tai sähköpostin liitetiedoston kautta - se tarttuu suoraan internetistä ottamalla yhteyttä TCP-porttiin 445. Käyttäjä ei tarvitse tehdä mitään, ei tarvitse edes kirjautua windowsiin sisään, kun virus jo tarttuu koneen ollessa auki ja kirjautumisruudussa.

      Jos ko. portti on tukittu ulkoisella palomuurilla, ei tule wcry tartuntojakaan. Harvemmin tarvitsee smb-palveluita jakaa sisäverkon ulkopuolelle joten ko. portin voi ihan hyvin tukkia.

      • mikä-ottaa-yhteyttä

        Mikä siinä koneessa ottaa yhteyttä TCP-porttiin 445 ?
        Vai onko siinä jotain jo ns. tehtaanasennuksen jälkeen joka automaattisesti ottaa yhteyttä TCP-porttiin 445 ?


      • smb-

        Portissa 445 on SMBv1 ja SMBv2 palvelut, tiedostojen ja tulostimien jakaminen lähiverkon koneille, faksi, RPC-palvelu, lähiverkkoon kirjautuminen yms. Ne ovat kaikki oletuksena aina käytössä olevia palveluita vaikka kotona ei edes olisi muita koneita tai tulostimia. Ilman ulkoista palomuuria virukset pääsevät helposti tarttumaan koneeseen ja kryptaamaan kaikki dokumentit, ilman että käyttäjä tekee mitään tai edes huomaa mitään ennen kuin tulee ilmoitus, kaikki tiedostosi ovat kryptattuja.


      • mikä-ottaa-yhteyttä
        smb- kirjoitti:

        Portissa 445 on SMBv1 ja SMBv2 palvelut, tiedostojen ja tulostimien jakaminen lähiverkon koneille, faksi, RPC-palvelu, lähiverkkoon kirjautuminen yms. Ne ovat kaikki oletuksena aina käytössä olevia palveluita vaikka kotona ei edes olisi muita koneita tai tulostimia. Ilman ulkoista palomuuria virukset pääsevät helposti tarttumaan koneeseen ja kryptaamaan kaikki dokumentit, ilman että käyttäjä tekee mitään tai edes huomaa mitään ennen kuin tulee ilmoitus, kaikki tiedostosi ovat kryptattuja.

        Ahaa, kiitos.


    • Kalle_1977

      Lataa Avast ilmaiseksi tästä:

      www.avast.com/fi-fi/recommend?tvar=oa-3859-a&tag=4c22eef9-6084-4ddf-8edd-037710f20089

      Kyseessä on suosittelu linkki. Olen vammainen tietokone avustaja, autan ILMAISEKSI toisia vammaisia tietokoneiden ongelmien kanssa. Kun klikkaat suosittelu linkkiäni autat minun lisäksi muita vammaisia, koska muuten minulla ei olisi varaa maksulliseen virustorjuntaohjelmistoon.

      Kiitos. :)

    • muukalainen

      Paras virustorjunta on kun ei kytke konetta verkkoon eikä ulkoisiin välineisiin kuten esimerkiksi USB-muistitikut.
      Tietysti vielä parempi on kun ei hanki tietokonetta ollenkaan.

      • punkkiID

        Kyllä viruksia saa kun liikkuu ihmisjoukoissa tai seurustelee punkkien kanssa.


      • veepeeännääpeliin

        Itse sain tarpeekseni virustentorjuntaohjelmista, kun eräs niistä pyysi sähköpostiosoitteeni lisäksi salasanaa, jotta "turvallisuuden" vuoksi voisi skannata sisällön. Ikään kuin palveluntarjoaja ei sitä jo tekisi. Nyt on mennyt jo noin vuosi pelkällä win defenderilla ilman viruksia, jos defenderiä itsessään oteta lukuun. Aina joku tietää mitä netissä teet. Ainakin surffaus toimii eikä vielä ole rahaa kadonnut pankista.


      • No--problems

        " Ainakin surffaus toimii eikä vielä ole rahaa kadonnut pankista."

        Minulla on täsmälleen sama käytäntö. Erinomaisesti pelaa kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe