Kuuluu ikävän oloinen roikkuminen kohteessaan ja valehtelemisen pakollisuus. Narsku yrittää vielä vuosienkin jälkeen saada kohteensa ansaan. Narskut puhuvat ja kirjoittavat ilkeällä ja halveksuvalla tavalla. Ylistävät itseään ja haluavat käyttää ja saada valtaa. Käyttäytyvät todella lapsellisesti ja pyrkivät saamaan kohteensa tuntemaan itsensä huonoksi ja syylliseksi. Eivät pysty kohtaamaan ongelmia tai selvittämään niitä. Esittävät ulkoisesti hyvää, karismaattista ja vahvaa ihmistä, mutta sisäisesti ovat katkeria ja kateellisia muille. Narskun tunnistaa sitten, kun olet onnistunut suututtamaan hänet tai jopa katkaisemaan välit hänen kanssaan keinolla millä hyvänsä. Silloin hän näyttää sen hyvän kuoren alla olevan lapsellisen narskupuolen itsestään. Hän ei kykene korjaamaan mitään ilman toisen nöyryyttämisä ja itsensä nostamista korokkeelle. Narskut ovat aina kiusaajia ja ilkeitä ihmisiä toisille.
Narskun ominaisuuksiin
55
868
Vastaukset
- Fghjkjhj
Ei narskut kyllä roiku. Jos mitään hyötyä eivät saa, niin unohtavat nanosekunnissa.
He myös pärjäävät hyvin ongelmien ratkaisuissa ja monet heistä ovat johtavassa asemassa.- KokemustaLöytyy
Roikkuvat, jos kokevat saavansa uhrin ansaansa uudestaan. He pitävät valehtelua "hupina" tarkoituksena valehdella uhri uskomaan kaikkea sanomisiaan.
- karttakaakuinruttoa
KokemustaLöytyy kirjoitti:
Roikkuvat, jos kokevat saavansa uhrin ansaansa uudestaan. He pitävät valehtelua "hupina" tarkoituksena valehdella uhri uskomaan kaikkea sanomisiaan.
Narskun perimmäinen tavoite on tuhota uhrin oma tahto ja mieli. Hän pitää uhria "langalla" manipuloimalla (valehtelu) ja nauttii kun saa uhrin ajatuksissa ja käytöksessä aikaan muutoksia (projektiivinen identifikaatio). Hupia se ei ole vaan kylmä strategia. Tuntemani narsku nauroi mahakippurassa kun sai uhrinsa psykiatriseen hoitoon.
- KokemustaLöytyy
karttakaakuinruttoa kirjoitti:
Narskun perimmäinen tavoite on tuhota uhrin oma tahto ja mieli. Hän pitää uhria "langalla" manipuloimalla (valehtelu) ja nauttii kun saa uhrin ajatuksissa ja käytöksessä aikaan muutoksia (projektiivinen identifikaatio). Hupia se ei ole vaan kylmä strategia. Tuntemani narsku nauroi mahakippurassa kun sai uhrinsa psykiatriseen hoitoon.
Niin paljon tuttua ja uutta kirjoituksessasi. Ajattelin, että se manipulointi oli narskulle vain hupia, mutta ilmeisesti hänen tavoitteenaan oli vain tuhota toisen mieli. Itse koin paljon itsesyyttäviä mietteitä mielessäni ja toinen valehdellessaan yritti koko ajan sortaa.
- Bdjdjbxbd
Tottahan tuo. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että hyvin monet ei-narsistiset ihmisetkin käyttäytyvät lapsellisesti riitatilanteissa.
Täytyy myös ottaa huomioon, että jonkun käytös voi olla lapsellista ajoittain esim. epävakaan persoonallisuushäiriön vuoksi. Aina syy ei siis ole narsistinen persoonallisuushäiriö.- KokemustaLöytyy
Epävakaat eivät alista tai kiusaa muita tahallaan. Narskun tunnistaa yhdistämällä riitatilanteet normaalin elämän toimintaan.
- Anonyymi
Epävakaan? Epävakaat ovat juuri naskujen lapsia. Ja narskun kanssa muuttuu myös vähän epävakaaksi vähän kuin olis jaetussa psykoosissa, ei enää tässä todellisuudessa koska niin paljon narskulla on katkeruutta ja pahoja ajatuksia muita kohtaan että niiden hautominen epäterveellä tavalla sairastuttaa. Tällä en tarkoita normaalia mielen pahoittamista ja suoria sanoja. Täytyyhän olla oikeus myös itseään ja omia mielipiteitä ilmaista.
Olen kuullut että narskun kanssa pärjää vain nämä epävakaat. Tietävät silti varmaan että ovat narskun kanssa ja narsku haluaa että puoliso on aina häntä valmiina tukemaan. Muuten olet uhka koska narsku on 5-vuotiaan tasolla.
- TerveMiesK
Kyllä kyllä kyllä. Mitään vikoja itsessä ei tunnusteta tai yritetä korjata. Defenssit päällä. Hyökkää aina on narskun tapa hoidella asioita.
- Toinen_K-mies
Ei ollut multa mutta ehkä olis voinutkin. En mä kyllä itseäni ihan terveenä pidä oikeastaan, ainakaan enää.
- KokemustaLöytyy
Narskut eivät aina hyökkää. He pyrkivät tekemään kohteensa riippuvaiseksi itsestään, alistamaan ja kääntämään kaiken kohteensa viaksi. Kun kohde on heikoimmillaan, narskut pyrkivät saamaan kohteensa alakuloon ilkeillä ja satuttavilla teoilla sekä sanoilla.
- Lksskdjd
Sama epävakailla ja heillä, joilla nyt vaan sattuu olemaan huono itsetunto. Mites erotat nämä narskuista?
- KokemustaLöytyy
Epävakaat suuttuessaan räjähtävät, mutta sen jälkeen häpeävät itseään ja tuntevat alakuloa. Eivät usein tahallaan aiheuta muille pahaa oloa. Huono itsetuntoiset ovat epävarmoja itsestään ja epäilevät omia kykyjään. Saattavat sortua toisten alentamiseen, mutta ovat silti avoimia ja rehellisia. Narskut ovat kieroja ja aiheuttavat pahaa ympärilleen. Narskulla on tarve valehdella ja saada uhreista itselleen nostetta.
- uguihiuhui
toi ei ole totta, narsku ei vaan pysty rakastamaan kuin itseään, narskusta ehetymiseen on piktää matka, siin välissä vaan yksinäisyyttä eli kirjoittelua palstalle luullen että kaivattu lukis sydän sykkyrllä
- KokemustaLöytyy
Mikä ei ole totta? Narsku voi esittää rakastunutta uhrilleen, jos uhri on sitä vailla. Kaikella tällä hän haluaa saattaa uhrin ansaan.
- Hjhghjjjo
Ihmettelen miksi täällä jatkuvasti kirjoitetaan narskuista, epävakaista yms. Niitäkö te ikävöitte?
- KokemustaLöytyy
En suinkaan ikävöi. Kovin ikävää, että narsistit nauttivat toisten kärsimyksestä ja tekevät pahaa ympärilleen.
- Hkjhjgjh
Miksi sitten ikävä palstalla kirjoitat? Mikset mene johonki narsku palstalle?
- KokemustaLöytyy
Hkjhjgjh kirjoitti:
Miksi sitten ikävä palstalla kirjoitat? Mikset mene johonki narsku palstalle?
Koen tämän ikävänä asiana. Ikävän voi kokea ainakin kahdella eri tavalla.
- Lksokdjek
Mä niin vihaan näitä narsisti siellä, narsisti täällä aloituksia. Tämä tuntuu olevan edelleen joku ihme trendi, että nähdään narsisteja vähän joka puolella vaikka oikeasti heitä on niin pieni osa väestöstä, että harvempi heihin törmää.
- KokemustaLöytyy
Pakko ei ole lukea tai kommentoida, jos ei halua. Itse kerron kokemuksestani ja toivottavasti se auttaa muita narsistiin törmänneitä tai törmääviä.
- Hjjhjjjk
Minä en usko tuohon että narsistin elämä on kaaottinen. Narsisti on loistava pitämään kaikki langat ja ihmiset käsissään juuri niin kauan kuin tarvitsee.
Narsisti on kaikkivoipa, hän ei tunne huonoa omaatuntoa tai murehdi mitään. - KokemustaLöytyy
Olen elämäni aikana törmännyt tasan yhteen narsistiin ja hänestä kirjoitin aloituksen. En ole katkera hänelle tai mitään muutakaan. Kerroin kokemuksestani ja toivon, että se auttaisi muita narsistiin törmääviä.
- poiooo
Hjjhjjjk kirjoitti:
Minä en usko tuohon että narsistin elämä on kaaottinen. Narsisti on loistava pitämään kaikki langat ja ihmiset käsissään juuri niin kauan kuin tarvitsee.
Narsisti on kaikkivoipa, hän ei tunne huonoa omaatuntoa tai murehdi mitään.Kaoottisuus voi olla myös henkistä. Kaikki tuntemani tapaukset ovat kuvanneet yhteiseloa narsistin kanssa vuoristoratamaiseksi painajaiseksi.
- KokemustaLöytyy
poiooo kirjoitti:
Kaoottisuus voi olla myös henkistä. Kaikki tuntemani tapaukset ovat kuvanneet yhteiseloa narsistin kanssa vuoristoratamaiseksi painajaiseksi.
Itse tuntemani narsisti on hyvin tuuliviiri. Ensimmäisenä päivänä yrittää miellyttää ja toisena heti niskan päällä alistamassa. Hän voi ikään kuin tehdä mitä vaan uhrilleen ja tuskin tuntee siitä mitään syyllisyyttä.
- Llskjslkjd
Ensimmäinen ajatus mitä tuli tuosta sun aloituksesta mieleen ja miksi alkoikin ärsyttää oli se, että tuo kuvailemasi henkilö ei ole mielestäni narsisti. Tuo tuuliviiri kuvaus lisää sitä tunnetta. Narsisti ei ole tuuliviiri. Bipolaarinen ihminen voi olla tuuliviiri, samoin persoonallisuushäiriöinen. Varmaan on myös muita. En ole näiden asioiden asiantuntija.
- Kokemustalöytyy
Llskjslkjd kirjoitti:
Ensimmäinen ajatus mitä tuli tuosta sun aloituksesta mieleen ja miksi alkoikin ärsyttää oli se, että tuo kuvailemasi henkilö ei ole mielestäni narsisti. Tuo tuuliviiri kuvaus lisää sitä tunnetta. Narsisti ei ole tuuliviiri. Bipolaarinen ihminen voi olla tuuliviiri, samoin persoonallisuushäiriöinen. Varmaan on myös muita. En ole näiden asioiden asiantuntija.
Tarkoitin tuuliviirisyydellä muuttuvaa käyttäytymistä. Ensin miellyttää uhrinsa ansaan ja sitten on niskan päällä alistamassa. Sopii hyvin narsistiseen häiriöön.
- Llskjlskjd
Huokaus. Ei sovi. Narsisti ei toimi noin. Narsisti ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa eli hän ei muuta toimintaansa riippuen siitä kenen kanssa hän on tekemisissä. Pikemminkin hän mielellään kertoo saavutuksistaan ja toimintatavoistaan. Narsisti ei alista tuolla tavalla. Olisikohan kyseessä sadisti? Tai henkilö, jolla on sadistisia piirteitä? En tiedä, mutta ei ole narsistista kyse.
- Ljhhkjhkjhjk
Nyt kun vielä luin tuon sinun aloituksen niin tuntemani narsisti ei valehtele muuta kuin silloin kun haluaa saada jonkun toisen toimimaan haluamallaan tavalla ja testaa tanssiiko tämä henkilö hänen pillinsä mukaan vai jonkun toisen. Pikemminkin hän kertoo seikkailuistaan hyvin avoimesti ja rehellisesti eikä välitä vaikka muut kauhistelevat hänen tekemisiään. Hän pikemminkin tuntuu nauttivan jos saa järkyttää muita. Eikä hän hae ulkopuolista hyväksyntää teoilleen.
- KokemustaLöytyy
Llskjlskjd kirjoitti:
Huokaus. Ei sovi. Narsisti ei toimi noin. Narsisti ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa eli hän ei muuta toimintaansa riippuen siitä kenen kanssa hän on tekemisissä. Pikemminkin hän mielellään kertoo saavutuksistaan ja toimintatavoistaan. Narsisti ei alista tuolla tavalla. Olisikohan kyseessä sadisti? Tai henkilö, jolla on sadistisia piirteitä? En tiedä, mutta ei ole narsistista kyse.
Ei hän nähnytkään toiminnassaan mitään vikaa. Hän yrittää miellyttämällä uhriaan saada toisen ansaan ja sitten hän voi satuttaa ansassa olevaa uhriaan. Näin narsistin käytös voi muuttua hetkessä eli hyvän kuoren alta paljastuu hänen todellinen luonteensa. Narsisti voi alistaa toimimaan hänen mielensä mukaan.
- enoleikinäsanonutniin
Minä olen sitä mieltä, että se joka toista haukkuu narsistiksi, on itse narsisti. Näin tämä menee elämässä.
- KokemustaLöytyy
Haukkuminen on eri asia kuin tunnistaminen.
- gtrfedbnj
niin se oikeasti onkin. kaikki on nykyn itseään rakastavia narsisteja jotka haluavat hyödykkeitä itselleen ja puoliso on yksi nistä hyödykkeistä
- KokemustaLöytyy
Eivät todellakaan kaikki. Narsistin tunnistaa ennemmin tai myöhemmin riippuen siitä, kuinka hyödylliseksi narsisti uhrinsa kokee.
- Tuusanoon
Hoh hoijaa...on väärin olla vahva, rohkea ja persoonallinen ihminen. Heti leimataan jollain sairaudella. Aina on päässä vikaa.
- KokemustaLöytyy
Ei leimata vahvaa, rohkeaa ja persoonallista ihmistä. Mikäli hän kohtelee muita huonosti ja alistaa muita, silloin voi jo alkaa miettiä, että onko tämä ihminen todella sellainen mitä hän antaa olettaa.
- Enempää
Samettihameiden juttuja kannata lukea
- KokemustaLöytyy
Samettihameiden?
- näistäkinkirjoituksista
Ap:sta en voi tietää, mutta olen huomannut sitäkin, että narsistin tunnistelija on itse todennäköisesti narsisti tai pahempaa. Manipulatiivisia ihmisiä, jotka pyrkivät saamaan huomion pois omasta käytöksestään.
- KokemustaLöytyy
Kirjoitan itse kokemuksistani uhrina. En ole narsisti.
- nuorinainenmiettii
Juurikin näin, olen samaa mieltä. Ei terve ihminen edes tunnista narsistia, kyllä narsisti narsistin tunnistaa. Ap on saanut haukkuja "narsistilta". Kannattaa ap:n miettiä, jos toinen antaa kritiikkiä, että ehkä ap:ssä itsessään on silloin jotain vikaa. Ei kukaan turhaan ketään kritisoi. Minä en ikinä ketään ole haukkunut narsistiksi, minua ei ole ikinä haukuttu narsistiksi, eikä kukaan lähipiirissäni ole koskaan haukkunut ketään narsistiksi. Kannattaa miettiä sitä omaa lähipiiriäänkin, että missä porukoissa liikkuu. Ihmisten kanssa, jotka on positiivisia vai ihmisten kanssa, jotka on katkeria ja haukkuu muita.
Ja ap:lle kysymys? Onko kaivatullasi muka ihan ammattilaisen diagnoosi? - Llksjlksjkd
Läheisriippuva narsistin tunnistaa. Luota minuun :)
- sairaus-se-on-sekin
Llksjlksjkd kirjoitti:
Läheisriippuva narsistin tunnistaa. Luota minuun :)
Eli terve ihminen ei tunnista.
- KokemustaLöytyy
Minulle ei ole annettu kritiikkiä. En hauku ketään narsistiksi aloituksessani. En ole läheisriippuvainen.
- Huomaatodella
nuorinainenmiettii kirjoitti:
Juurikin näin, olen samaa mieltä. Ei terve ihminen edes tunnista narsistia, kyllä narsisti narsistin tunnistaa. Ap on saanut haukkuja "narsistilta". Kannattaa ap:n miettiä, jos toinen antaa kritiikkiä, että ehkä ap:ssä itsessään on silloin jotain vikaa. Ei kukaan turhaan ketään kritisoi. Minä en ikinä ketään ole haukkunut narsistiksi, minua ei ole ikinä haukuttu narsistiksi, eikä kukaan lähipiirissäni ole koskaan haukkunut ketään narsistiksi. Kannattaa miettiä sitä omaa lähipiiriäänkin, että missä porukoissa liikkuu. Ihmisten kanssa, jotka on positiivisia vai ihmisten kanssa, jotka on katkeria ja haukkuu muita.
Ja ap:lle kysymys? Onko kaivatullasi muka ihan ammattilaisen diagnoosi?Että siellä nuori ja elämää kokematon miettii.
Ajatella, yksi pieni narsisti ihan, vaikka sukulaisena voi vaikuttaa monien elämään. Sisaruksen, serkun, tädin, sedän, tai ystävän puoliso on narsisti niin kyllä tervekkin saattaa joutua tutustumaan narsismin kirjoon. Eikä se hänestä tee narsistia, vaikka kokemuksesta sellaisen tunnistaisikin toisessa. - Dgfghhh
nuorinainenmiettii kirjoitti:
Ja ap:lle kysymys? Onko kaivatullasi muka ihan ammattilaisen diagnoosi?Harvemmin terve ihminen tunnistaa narsistia. Terve ihminen olettaa lähtökohtaisesti muidenkin olevan terveitä ja hyväntahtoisia. Totuus paljastuu vasta kun narsisti näyttää todellisen luonteensa.
- tämäsivusta
Aloituksessa itsessään on kyllä totta joka sana.
Siksi olen nykyisin niin varovainen joidenkin ihmisten kanssa, kun olen kokenut tuon, kun huomaan että jossain ihmisessä -saattaa- piillä siellä piilossa jossain pikku psykopaatti. En herättele. - Narsissikasvaa
KokemustaLöytyy kirjoitti:
Minulle ei ole annettu kritiikkiä. En hauku ketään narsistiksi aloituksessani. En ole läheisriippuvainen.
Justhan aloituskessa sanoit, että narissit haukkuu. Eli jos narsu on haukkunut sinua, niin miksi sanot että sinulle ei ole annettu kritiikkia? Narsistithan juuri kieltää sen että kukaan on haukkunut heitä, joten ettei vaan siellä aloittajan päässä olis narsun alku? ;)
- Llksjlkdj
Läheisriippuvuus on sairaus vain, jos sen ajattelee sairautena. Koen sen pikemminkin niin, että se on voimavara, kun olen sen puolen itsessäni tunnistanut ja hyväksynyt. Esimerkiksi minua harvemmin viehättää tavalliset terveet ihmiset. Kun joku tuntuu oikein viehättävältä niin tiedän olla varovaisesti liikkeellä. Lisäksi tunnistan toisten ihmisten tunteet helpolla. Molempia taitoja voi käyttää myös hyvän tekemiseen, kun ne suuntaa oikein :)
- KokemustaLöytyy
Narsissikasvaa kirjoitti:
Justhan aloituskessa sanoit, että narissit haukkuu. Eli jos narsu on haukkunut sinua, niin miksi sanot että sinulle ei ole annettu kritiikkia? Narsistithan juuri kieltää sen että kukaan on haukkunut heitä, joten ettei vaan siellä aloittajan päässä olis narsun alku? ;)
Haukkumisesta en ole kirjoittanut! Enemmänkin narsistin kiusaamisesta, valehtelusta ja ilkeistä sanoista.
- bct
Tunnen semmoisen parkapuolen ...valitettavasti
Sen puheet, oudot höpinät...oi oi eiii
Rasittavaa. miten se roikkuu ja kiusaa - hyväpysähtyämiettimään
Viiltä itseananlyysi aloittajalta.
- Narciscus
Narsissilla on hattu. Tukka on hyvin ja kello näkyy. Narsissi kävelee hieman takakenossa ja rennon varmasti. Narsissi on itsekäs ja töykeä. Se kattoo nenänvarttaan pitkin muita. Auttaa vaan jos pyydetään. Narsissi on kapitalisti ja todennäköisesti opiskelee kauppatieteitä. Raha on narsissille ykkönen, paneminen kakkonen. Narsissi on ehdoton: jos toinen on pikkasenkin vääränlainen, narsissi vaihtaa somessa profiilikuvaansa jatkuvasti. Narsissi puhuu vaan itsestään.
- Anonyymi
Eikös tuo narsistin leima ole nykyään jo kulunut lyömäase?
- Anonyymi
Amen! Totta joka sana.
- Anonyymi
Ilkeät saavat satuttaa koska? Tottakai ihmis llä on narsistista piirrettä jos se koittaa käydä henkisesti kimppuun, kääntelee oman vastuunsa toisen niskaan ja syyksi..
Epävakaat? Aika harvalla sellainen dg on. Ette varmaan ole oikeasti nähneet miten vaikeaa sellaisen elämä on,käytännössä. Ei siinä riitä dg:ksi että vähän räjähtelee jos toinen ilkeilee.
Minkälainen ihminen haukkuu toista huonoitsetuntoiseksi, ajattelisin että kiusaaja. Joka ei vaan mitään muuta keksi. Ei niitä epävakaata ja narskuja niin paljon ole. Narskut ei näe mitään vikaa omassa toiminnassaan. Hyvin useasti ne on miehiä jotka koittavat niskan päälle, patriarkaaninen alustava ajattelu jossa nainen voidaan leimata jos ei tee mielen mukaan. Miksi kukaan toinen nainen menee tällaisen mieshenkilön mukaan juttuihin? Kannattaa miettiä omilla aivoilla jos sen miehen jutut pyörii vaan katkerasti vaan samoissa asioissa tai siinä naisessa. Että onko vikaa pääs tai narsku itse...Nimenomaan heikkoitsetuntoiset naiset roikkuu narskuissa, ne haluaa olla siivellä vallassa. Reflektii kannattaa, miksi minä pidän tästä henkilöstä ja miksi joku valta ja suosio on tärkeää tai miksi tämä henkilö joka ei ole saavuttanut itse mitään väheksyy ja pilkkaa toista henkilöä. Noin esimerkiksi. En minä sillä, on naisissa kun narskuja, ovat yleensä johtoasemassa, johtavat muita vähätellen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3895813Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151752Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http371180- 1211033
Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko95924- 56904
Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss46902Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?133899- 78861
- 42852