Ex-pääministeri Jäätteenmäki tylyttää Sipilän hallitusta: ”En voi enää pitää kaikkea sisälläni”
Julkaistu: 19.5. 13:20
Jaa749
Twiittaa
Sähköposti
politiikka Anneli Jäätteenmäki kertoo Avain-lehden kolumnissa olleensa vuoroin surullinen, pettynyt tai raivoissaan.
Entinen pääministeri ja nykyinen europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki (kesk) kritisoi Avain-lehden kolumnissaan tasa-arvon puutetta ja naisten määrää hallituksessa.
– Naisia on häpeällisen vähän nykyisessä hallituksessa. Suoraan sanottuna se tarkoittaa, että politiikassa naisiin ei luoteta. Luottamus on yhteisten asioiden hoidossa elintärkeää, hän kirjoittaa.
Jäätteenmäen hallituksessa oli yhtä paljon naisia kuin miehiä, ensimmäistä kertaa Suomen historiassa.
Siitä lähtien on hänen mielestään kuitenkin otettu takapakkia. Minne naiset ovat hallituksesta kadonneet, Jäätteenmäki kysyy nyt.
Kun Annika Saarikko korvaa Juha Rehulan perhe- ja peruspalveluministerinä kesäkuussa, on Sipilän hallituksessa 11 miestä ja 6 naista.
Suurin kritiikki kohdistuu omaan puolueeseen
Jäätteenmäen mukaan naiset ovat uskoneet tasa-arvon toteutuvan vähitellen ilman kiintiöitä ja kannustusta.
– Minäkin olen ollut hiljaa, vaikka hiljaa mielessäni olen ollut vuorotellen surullinen, pettynyt tai raivoissani. Nyt en voi enää pitää kaikkea sisälläni, hän kirjoittaa.
– Uskoinko minäkin, että kyllä kaikki muuttuu ”ajan myötä”, kuten sanotaan. Uskoin, että tilanne paranee automaattisesti, kun fiksut koulutetut naiset valtaavat areenan.
Hänen mukaansa aiheesta tulisi keskustella enemmän. Suurin kritiikki kohdistuu Jäätteenmäen omaan puolueeseen Keskustaan.
– Ennen kaikkea olen huolissani keskustelun puutteesta omassa puolueessamme Keskustassa.
Jäätteenmäki kertoo pohtineensa, löytyykö syy tasa-arvon puutteeseen puolueen rakenteista ja naisia poissulkevasta keskustelukulttuurista.
Jäätteenmäen mukaan naiset arkailevat myös itse lähteä politiikkaan.
– Poliitikot saavat osakseen myös uhkailuja ja asiatonta kommentointia. Naiset eivät uskalla lähteä ehdolle, hän sanoo.
Päivi Lakka
Jäätteenmäki :En voi enää pitää kaikkea sisälläni
11
129
Vastaukset
Nyt täytyy muistaa yhtäläisen äänioikeuden ja sitä vaatineen naisten tasa-arvoliikkeen olleen 1900-luvun merkittävin yhteiskunnallinen muutosvoima. Tämä muutos hyödytti myös miehiä ja koko yhteikuntaa. Olen huolestunut hallituksen perhepoliittisista linjauksista jotka patistavat naisia kotiin.
- Vanhoilliset
Jäätteenmäen hallitus oli paras hallitus missä keskusta on ollut mukana, valitettavasti kepulaiset itse tuhosivat Jäätteenmäen uran. Teko oli harkittu teko ja sen avulla nostettiin Vanhanen pääministeriksi ja puolueen puheenjohtajaksi. Nainen ei voi olla keskustan johdossa, näin se vain on.
Valitettavasti Jäätteenmäki jota oikeasti arvostan poliitikkona joka olisi vienyt Keskustaa oikeaan suuntaan arvoliberaaliksi puolueeksi tuhosi itse oman uransa.
Yllättävän pitkään kestikin, että joku keskustalainen nainen ottaa asian puheeksi.
En asiaa ole tuolta kannalta katsellut.
.
"Nainen vaietkoon seurakunnassa" sanoo Paavali ja KEMPLEEN KOROLEON on samoilla linjoilla.
Pikkuveljeni sanoi: "Hyvä vaimo ei avaa suutaan kuin suihinottaessaan."
- näinkuulin
Eikös se lestadiolaisten mantra ole, että naiset kantavat lasta ja sitten siitetään lisää
- keskoik
Jäätteenmäki on Suomen tunnetuin valehtelija.
Jos Jäätteenmäki sanoo hallituksen olevan huono, se on todennäköisesti hyvä.- kusetusko
Tosin Sipilä on vielä kovempi valehtelija eli?
- Sama_kaiku_on
Oma porukka teki Jäätteenmäelle ansan. Veikkaukseni on akselilla Aho-Vanhanen. Tämä sama pari on Sipilän "takapiruina".
- keskoik
Sama_kaiku_on kirjoitti:
Oma porukka teki Jäätteenmäelle ansan. Veikkaukseni on akselilla Aho-Vanhanen. Tämä sama pari on Sipilän "takapiruina".
Ai Jäätteenmäki jujutettiin väittämään, että hän ei olisi allekirjoittanut asiakirjaa, jonka hän oli allekirjoittanut? Melkoinen ansa.
- xcomey
Ketä kiinnostaa Ahon koplaankin kuluneen 'Kaksi Korvan' mielipide. Olisi miettynyt silloin, kun leikkasivat Pula Ahon kanssa köyhiltä tukijussien sijaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389