Takuuvuokrarahan palatus luottotiedottomalle

minä22

Onko minulla mahdollisuus muuttoni jälkeen saada tililleni aikanaan perustettu takuuvuokrasumma takaisin vai voiko sen joko pankki tai ulosotto viedä välistä? Olen jo uudessa asunnossa vuokralla ja odottelen tilini aukeamista edellisen vuokratakuun tililtä mutta pelottaa että joko pankki mille olen velkaa ja se ulosotossa tai itse ulosottoies tuon rahan vie välistä. Uusi vuokravakuusraha on lainattu ystävältä ja haluan sen maksaa takaisin pikimiten. Osaako kukaan kertoa miten tämä menee?

8

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiuruiuhrhoi

      "Uusi vuokravakuusraha on lainattu ystävältä ja haluan sen maksaa takaisin pikimiten. "

      Sinulle ei kenenkään enää pitäisi lainata senttiäkään ennen kuin olet maksanut vanhat velkasi. Nytkin näyttää siltä, että ystäväsi jäävät nuolemaan näppejään ainakin vähäksi aikaa.

      Kela olisi antanut toimeentulotukea vuokravakuuteen. Toimeentulotuen soveltamisohjeista:

      "Vuokravakuus annetaan kirjallisena maksusitoumuksena. Siinä Kela sitoutuu korvaamaan
      vuokranantajalle vahingon, joka aiheutuu siitä, ettei tuensaajana oleva vuokralainen täytä
      vuokrasuhteeseen kuuluvia velvoitteitaan.

      Vuokravakuutena annetaan yleensä 2 kuukauden vuokraa vastaava määrä. Perustellusta syystä vakuus voidaan antaa 3 kuukaudeksi, jos hakija on vaikeasti asutettava. Perusteltu syy on esimerkiksi asunnottomuuden uhka, ja vaikeasti asutettavana voidaan pitää esimerkiksi asiakasta,
      jolla on luottohäiriö. Lain mukaan 3 kuukautta pisin mahdollinen vuokravakuusaika (AHVL 8 §)."

    • köyhtynyt

      Eikö se näin mene, samassa tilaisuudessa kun luovutat avaimet saat takuuvuokrankin takaisin, jos asunto on tarkastettu.

    • Joudutodottelemaan

      Ei samassa tilanteessa miltei koskaan saa takuuvuokraa takaisin, aivan sama onko vuokranantajka kaupunki, järjestö vai yksityinen henkilö.

      • Panttaussopimus

        Itse sain panttaussopimuksen takaisin yksityiseltä vuokranantajalta samalla, kun asunto tarkistettiin ja luovutin avaimet. Piti tietenkin toimittaa vielä tuo sopimus takaisin pankkiini, jotta sain vuokravakuustilin rahat käyttööni.


    • Minä22

      No eipä tässä vastattu kysymykseeni vielä lainkaan...Ystäväni tietää taloustilanteeni ja on aidosti apuna joten turha lähteä sitä lainaamista nyt arvostelemaan. Näitä talousahdinkoja kun tulee meille ihmisille monista eri syistä. Ei jokainen luottotiedoton ole täällä tahallaan tässä tilanteessa ja koita paeta vastuutaan vaan koittaa selvitä eteenpäin ja hoitaa asiansa kunnialla tilanteesta huolimatta. Jotain kertonee sekin että velkaneuvojani sanoi tilanteeni kuultuaan että tässä on monta velkajärjestelyä tosissaan puotavaa seikkaa ja siihen haemme vielä kun tilanne on ikäänkuin valmiimpi. Ei näissä kannata aina mustavalkoisesti syyttää ja pitää toisen luokan kansalaisena jokaista jolla talous on kaatunut! En ole hulttio,rikollinen enkä vastuutani pakoileva ihminen. Alunperin kysyin neuvoa viekö jokin taho nuo vuokravakuusrahat välistä vielä vai saanko maksettua ystävälleni lainaamansa rahat takaisin.. ja kyllä..hän on ihminen ihmiselle ja niin minäkin haluan olla ja maksaa tuon summan takaisin.

    • zx11

      Paljonko vuokratakuu on? Joku 500€ tuskin kiinnostaa ketään jos tilillesi putkahtaa. Nostat sitten samantien pois tililtä tai/ja maksat kaverillesi samantein. Voisiko vuokranantaja maksaa sen kaverisi tilille?? Itse sain uossa ollessani tilillesi vakuutusyhtiöstä korvauksen kotivakuutuksesta 1200€. Muistaakseni nostin puolet käteisenä sukanvarten lopuilla maksoin velkoja yms.

      • sdgsdg3

        Joo noin 900e voi tilillä olla, ylimenevät voi uo viedä jos niin haluaa.


    • Vähän mutulla kirjoitan.

      Ulosotto ei voi tuota kuitata, koska sillä ei ole käyttöoikeutta tilillesi, voi ottaa vain tuloista.

      Pankista en ole satavarma. Avaa uusi tili muuhun pankkin ja pyydä maksamaan vakuus sinne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe