Voiko geeli- ja lyijyakkuja ladata samalla vanhall

Yxterminal

vuoden 1988 jenkissä olevalla25 A laturilla ?
Jos ei, niin mitä tapahtuu ?
Tietopohjaista kiitos, eikä mitään mutuja, mielipiteitä tai luuloja.

22

4460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ominaispaino

      Jos vaikka laittaisit hieman selvempää tekstiä, niin olisi helpompi olla antamatta mutuja.

      • Yxterminal

        Että semmonen vastaus sitten taas. Ei tietoa, ei oikein edes asiaa, mutta kommentoida täytyy.


      • Ominaispaino
        Yxterminal kirjoitti:

        Että semmonen vastaus sitten taas. Ei tietoa, ei oikein edes asiaa, mutta kommentoida täytyy.

        Kun muotoilet kysymyksen positiivisessa hengessä voit saada lisää vastauksia. Etkö huomaa kysymyksessäsi mitään vikaa?

        Jos otamme tarkasteluun nuo mainitsemasi sanat, " geeli - ja lyijyakut" , niin se geeliakkukin on lyijyakku. Sitä voidaan ladata 13,8 V jännitteellä ja lyhyitä aikoja 14,4 V. Geeliakussa neste on vain kemiallisesti saatu geelimäiseen tilaan ja siksi kestää suurempia kallistuksia kuin nesteakut. AGM akun voi sitten laittaa vaikka alassuin, sillä siinä neste on imeytetty lasikuitumattoon kennojen välissä.

        Avoimelle lyijyakulle (korkit näkyvissä) vastaavat arvot: 13, 4 v ja 14,1 V. Nykyisin yleisesti käytössä olevia suljettuja lyijyakkuja voi ladata 13,8V normaali syklillä ja lyhyempiä aikoja 14,4V.

        Nyt vain täytyisi tietää minkälaisia säätöjärjestelmiä tuosta laturista löytyy, sillä ainoastaan avointa akkua on turvallista ladata "vanhanaikaisesti" , sillä siihen voi lisätä akkuvettä jos se sattuu saamaan "liikaa" jännitettä latauksen aikana.
        Suljetut akut eivät kestä pitkää aikaa mahdollista ylilatausta.

        Tämän takia nykyiset "älylaturit" ovat turvallisempia, koska niistä löytyy ohjelmat erilaisille akkutyypeille ja ne voi jättää yksinään töihin. Ne osaavat mennä ylläpitotilaan automaattisesti ja näin vältytään vaurioilta.
        Kaikilla akkutyypeillä on oma latauskäyränsä, jonka puitteissa tulisi pysyä, jotta akku säilyttäisi ominaisuutensa mahdollisimman pitkään.


      • Yxterminal
        Ominaispaino kirjoitti:

        Kun muotoilet kysymyksen positiivisessa hengessä voit saada lisää vastauksia. Etkö huomaa kysymyksessäsi mitään vikaa?

        Jos otamme tarkasteluun nuo mainitsemasi sanat, " geeli - ja lyijyakut" , niin se geeliakkukin on lyijyakku. Sitä voidaan ladata 13,8 V jännitteellä ja lyhyitä aikoja 14,4 V. Geeliakussa neste on vain kemiallisesti saatu geelimäiseen tilaan ja siksi kestää suurempia kallistuksia kuin nesteakut. AGM akun voi sitten laittaa vaikka alassuin, sillä siinä neste on imeytetty lasikuitumattoon kennojen välissä.

        Avoimelle lyijyakulle (korkit näkyvissä) vastaavat arvot: 13, 4 v ja 14,1 V. Nykyisin yleisesti käytössä olevia suljettuja lyijyakkuja voi ladata 13,8V normaali syklillä ja lyhyempiä aikoja 14,4V.

        Nyt vain täytyisi tietää minkälaisia säätöjärjestelmiä tuosta laturista löytyy, sillä ainoastaan avointa akkua on turvallista ladata "vanhanaikaisesti" , sillä siihen voi lisätä akkuvettä jos se sattuu saamaan "liikaa" jännitettä latauksen aikana.
        Suljetut akut eivät kestä pitkää aikaa mahdollista ylilatausta.

        Tämän takia nykyiset "älylaturit" ovat turvallisempia, koska niistä löytyy ohjelmat erilaisille akkutyypeille ja ne voi jättää yksinään töihin. Ne osaavat mennä ylläpitotilaan automaattisesti ja näin vältytään vaurioilta.
        Kaikilla akkutyypeillä on oma latauskäyränsä, jonka puitteissa tulisi pysyä, jotta akku säilyttäisi ominaisuutensa mahdollisimman pitkään.

        Kysyin vain, voiko ladata, ja jos ei voi, mitä tapahtuu.
        Vittumaisesta kommentistasi päättelen, että voi ladata.
        Geeliakkujen kesto taas on oma tarinansa.
        Huomaatko vittumaisessa yli-, tekoälyllisessä sellaisessa kommentissasi mitään vikaa, yksinkertaiseen kysymykseeni nähden ?


      • Ominaispaino
        Yxterminal kirjoitti:

        Kysyin vain, voiko ladata, ja jos ei voi, mitä tapahtuu.
        Vittumaisesta kommentistasi päättelen, että voi ladata.
        Geeliakkujen kesto taas on oma tarinansa.
        Huomaatko vittumaisessa yli-, tekoälyllisessä sellaisessa kommentissasi mitään vikaa, yksinkertaiseen kysymykseeni nähden ?

        Jätän asian käsittelyyn. Hyvää kesää :D


      • kirjoitusSekavaa
        Yxterminal kirjoitti:

        Kysyin vain, voiko ladata, ja jos ei voi, mitä tapahtuu.
        Vittumaisesta kommentistasi päättelen, että voi ladata.
        Geeliakkujen kesto taas on oma tarinansa.
        Huomaatko vittumaisessa yli-, tekoälyllisessä sellaisessa kommentissasi mitään vikaa, yksinkertaiseen kysymykseeni nähden ?

        Tämä vastaaja on palstan vakio runkku, joka mieluisin asia on kieli oppi!

        Voit ladata, mutta riippuen laturista, niin jompi kumpi akku tyypistä saattaa kärsiä jollain aikavälillä, siksi olisi parempi käyttää samaa akkutyyppiä tai eri latureita. Mielestäni kehittyneimmissäkään latureissa, joilla voi ladata usein miten 3 akkua/akku pankkia ja ne lataa tarpeen mukaan, mutta mielestäni ne ei osaa silti erottaa akkutyyppejä, jos niitä sekaisin.

        Eri akku tyypeissä erilaiset lataus virrat, siksi jopi kumpi akkuista tulee kärsimään hieman, mutta voit silti ladata.


      • Yxterminal
        kirjoitusSekavaa kirjoitti:

        Tämä vastaaja on palstan vakio runkku, joka mieluisin asia on kieli oppi!

        Voit ladata, mutta riippuen laturista, niin jompi kumpi akku tyypistä saattaa kärsiä jollain aikavälillä, siksi olisi parempi käyttää samaa akkutyyppiä tai eri latureita. Mielestäni kehittyneimmissäkään latureissa, joilla voi ladata usein miten 3 akkua/akku pankkia ja ne lataa tarpeen mukaan, mutta mielestäni ne ei osaa silti erottaa akkutyyppejä, jos niitä sekaisin.

        Eri akku tyypeissä erilaiset lataus virrat, siksi jopi kumpi akkuista tulee kärsimään hieman, mutta voit silti ladata.

        Mulla on tällä hetkellä 2 x 200 Ah geeliakut joista toisesta ottaa keulapotkurin 100 Ah lyijyakku kaapeileilla virtansa. Lisäksi on generaattorilla oma 80 Ah lyijyakkunsa.
        Laturi alkuperäinen Sea Rayn 25 Ah maasähkö laturi, merkkiä en muista, mutta siinä on suorat lähdöt kolmelle akulle. Olisikohan akkujen kannalta paras, kytkeä keulaporkurin 100 Ahn akku samaan lataukseen 80 Ah genen akun kanssa. Siis akkujen kannalta.


      • kirjoitusSekavaa
        Yxterminal kirjoitti:

        Mulla on tällä hetkellä 2 x 200 Ah geeliakut joista toisesta ottaa keulapotkurin 100 Ah lyijyakku kaapeileilla virtansa. Lisäksi on generaattorilla oma 80 Ah lyijyakkunsa.
        Laturi alkuperäinen Sea Rayn 25 Ah maasähkö laturi, merkkiä en muista, mutta siinä on suorat lähdöt kolmelle akulle. Olisikohan akkujen kannalta paras, kytkeä keulaporkurin 100 Ahn akku samaan lataukseen 80 Ah genen akun kanssa. Siis akkujen kannalta.

        Tuo olisi paras vaihtoehto, omat laturit. Katsot vaan, että laturiseissa valittu oikea moodi amg ja lyijy. Oma"älykäs" victron laturi ei itse osaa päätellä akku tyyppiä, vaan se valitaan itse...

        Tai vaihdat amg akut genun ja keula propelleriin.

        Itselläni genulle ei ole kiinteää laturia ollenkaan, siis 230V AC, talvella olen ladannut irtolaturilla, kesällä ei koskaan ollut tarvetta, genu lataa omalla DC laturillaan oman akkunsa! Tarkasta onko sinulla vastaava järjestely.

        Keula ja perä potkureilla AMG akut jo tehtaalta, ilmeisesti sopivat tuohon käyttöön paremmin, kuin perinteinen lyijjy.


      • Yxterminal
        kirjoitusSekavaa kirjoitti:

        Tuo olisi paras vaihtoehto, omat laturit. Katsot vaan, että laturiseissa valittu oikea moodi amg ja lyijy. Oma"älykäs" victron laturi ei itse osaa päätellä akku tyyppiä, vaan se valitaan itse...

        Tai vaihdat amg akut genun ja keula propelleriin.

        Itselläni genulle ei ole kiinteää laturia ollenkaan, siis 230V AC, talvella olen ladannut irtolaturilla, kesällä ei koskaan ollut tarvetta, genu lataa omalla DC laturillaan oman akkunsa! Tarkasta onko sinulla vastaava järjestely.

        Keula ja perä potkureilla AMG akut jo tehtaalta, ilmeisesti sopivat tuohon käyttöön paremmin, kuin perinteinen lyijjy.

        Mulla pyörii uusi 25 A Ctek M300-laturi nurkissa, sitä kai voidaan kutsua jonkinlaiseksi älylaturiksi ? joka kai osaisi hallita noita 2x200 Ahn geeliakkujen latausta. Pitäisikö silloin jättää se vanha laturi latamaan noita lyijyakkuja?
        Genussa ei ainakaan näy sellaista "autonlaturin" näköistä mötikkää remmilenkissä. Eli olettaisin että lataa tarvittaessa tuon maasähkölaturin kanssa genun pyöriessä ja valitsimen olessa asennossa "DC converter", itse asiassa en nyt muista onko sittenkin näpykän lapussa merkintä "AC converter", joka tapauksessa se on 230 V puolella ja lataukset lyövät tappiin kaikissa aikuissa tuolla näpykällä maasähköllä ja genulla .


      • kirjoitusSekavaa
        Yxterminal kirjoitti:

        Mulla pyörii uusi 25 A Ctek M300-laturi nurkissa, sitä kai voidaan kutsua jonkinlaiseksi älylaturiksi ? joka kai osaisi hallita noita 2x200 Ahn geeliakkujen latausta. Pitäisikö silloin jättää se vanha laturi latamaan noita lyijyakkuja?
        Genussa ei ainakaan näy sellaista "autonlaturin" näköistä mötikkää remmilenkissä. Eli olettaisin että lataa tarvittaessa tuon maasähkölaturin kanssa genun pyöriessä ja valitsimen olessa asennossa "DC converter", itse asiassa en nyt muista onko sittenkin näpykän lapussa merkintä "AC converter", joka tapauksessa se on 230 V puolella ja lataukset lyövät tappiin kaikissa aikuissa tuolla näpykällä maasähköllä ja genulla .

        Juu Ctec on äly laturi ja niillä AMG akut latinkiin ja jätä se vanha lataamaan perinteiset, niin pysyy akut kunnossa, lataa viimeistään AMG:t , kun 12,2v lepo jännite, niin akut kestävät huomattavasti kauemmin, kuin jos purkaat enemmän. koneella ajaessa ne eivät ikinä tule täyteen.

        Muista katsoa välillä (pari kertaa kausi)perinteisten akkujen nesteen pinta akun korkin reijistä, kun olet ladannut ne täyteen, nesteen pitää peittää kennot ja hieman yli n. 1cm ei liikaa muuten pulputtaa ulos, AMG akut suljetut ja "huoltovapaat"


      • Yxterminal
        kirjoitusSekavaa kirjoitti:

        Juu Ctec on äly laturi ja niillä AMG akut latinkiin ja jätä se vanha lataamaan perinteiset, niin pysyy akut kunnossa, lataa viimeistään AMG:t , kun 12,2v lepo jännite, niin akut kestävät huomattavasti kauemmin, kuin jos purkaat enemmän. koneella ajaessa ne eivät ikinä tule täyteen.

        Muista katsoa välillä (pari kertaa kausi)perinteisten akkujen nesteen pinta akun korkin reijistä, kun olet ladannut ne täyteen, nesteen pitää peittää kennot ja hieman yli n. 1cm ei liikaa muuten pulputtaa ulos, AMG akut suljetut ja "huoltovapaat"

        Tavallisetkin akut mulla ovat suljettuja, siis huoltovapaita.
        Pitää asentaa Ctek M300 veneeseen latamaan noita geeliakkuja.
        Onkohan tuo vanhan laturin "conventer"-toiminta vain veneen päätaulussa oleva nimitys akkujen lataukselle.


      • kirjoitusSekavaa
        Yxterminal kirjoitti:

        Tavallisetkin akut mulla ovat suljettuja, siis huoltovapaita.
        Pitää asentaa Ctek M300 veneeseen latamaan noita geeliakkuja.
        Onkohan tuo vanhan laturin "conventer"-toiminta vain veneen päätaulussa oleva nimitys akkujen lataukselle.

        Ylensä merkattu battery charger.

        voisiko sulla olla siellä "conventer"=inveteri joka muuntaa 12v DC:n AC 230v tai 110v riippuen veneesi alkuperästä (Suomi/tuotu USA harmaa tuonti)?

        Voisi myös tosiaan olla laturi tämän searay clubin keskustelun mukaan
        http://clubsearay.com/archive/index.php/t-10963.html

        Suosittelen sinua liittymään johonkin jenkki keskustelu foorumiin, vaikka tuohon searay clubiin, keskustelut ovat aina asiallisia ja vastaukset asiantuntevia. Itse kuulun oman veneen clubiin US ja huonollakin englannilla olen saanut hyviä täsmä vastauksia oman veneen kysymyksiin.


    • kaskisenellu

      Voi ladata.

    • MP-kuski

      Jos ajattelee esim. moottoripyörissä usein käytettäviä tavallisia lyijy- tai uudempia geeliakkuja, niin eihän MP:n laturi tiedä, mikä akku on asennettuna, eli voi ladata...

      • kirjoitusSekavaa

        Juuri noin, mutta AMG akut eivät ikinä tule täyteen varaustilaan jollei ole sopivaa virtaa, mitä useimmat moottorin DC laturit eivät anna. Startti akulla ei ihan niin suurta väliä, mutta veneessä käyttö akuissa varsinkin kesällä asialla on väliä ja myös akkuja uusiessa, kun niiden käyttö ikä kärsii väärästä latauksesta. Itselläni 6 kpl AMG akkuja 2 heavy duty perinteistä startti akkua ja rahaa palaa mukavasti niitä uusiessa vs prätkän pikku akku...


      • Mara4400
        kirjoitusSekavaa kirjoitti:

        Juuri noin, mutta AMG akut eivät ikinä tule täyteen varaustilaan jollei ole sopivaa virtaa, mitä useimmat moottorin DC laturit eivät anna. Startti akulla ei ihan niin suurta väliä, mutta veneessä käyttö akuissa varsinkin kesällä asialla on väliä ja myös akkuja uusiessa, kun niiden käyttö ikä kärsii väärästä latauksesta. Itselläni 6 kpl AMG akkuja 2 heavy duty perinteistä startti akkua ja rahaa palaa mukavasti niitä uusiessa vs prätkän pikku akku...

        Mistä näitä AMG akkuja voisi ostaa. Kuullostaa hyvältä batterilta, kunhan muistaa ladata oikein.


      • vajaakki
        Mara4400 kirjoitti:

        Mistä näitä AMG akkuja voisi ostaa. Kuullostaa hyvältä batterilta, kunhan muistaa ladata oikein.

        Mara4400 korkki kiinni aikaisemmin, kiitos!

        P.S kokeile nyrkki Kyllikkiä pilkun nussimisen sijaan, helpottaa paineita...


      • Mara4400
        vajaakki kirjoitti:

        Mara4400 korkki kiinni aikaisemmin, kiitos!

        P.S kokeile nyrkki Kyllikkiä pilkun nussimisen sijaan, helpottaa paineita...

        En mää mitää oo ottannu, mutta kun näitä AMG akkuja niin kehutaan, niin ajattelin sellaisen itsekin hankkia.


    • Jhuytgfr

      Tää yxterminal taitaa olla melko äkkipikainen kaveri, tyypillinen dorka.
      Voit ladata. Jotkut yrittää kouluttaa sinua akkutyyppien eroista, mutta et edes yritä oppia.
      Itse väistän vesillä aina jenkkiveneitä, kuskit on usein dorkia...

      • uehfiuhqö

        Kunhan ensin hankit veneekin.


    • Janivaapee

      Mikä tämä "ominaispaino" luulee olevansa kun tulee jenkin omistajaa tänne ärsyttämään eikä osaa edes AMG akun nimeäkään oiken kirjottaa. Kyllä pitäjien tulis töllaset häiriköt täältä siivota välittömästi pois. hyi.

      • agmgamgamamg

        Ja susta pitäisi saada uusi persujen puheenjohtaja!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe