Veneen sähkölämmitys

sähkölämmitysvene

Olen veneelläni usein yötä sellaisessa laiturissa, jossa voin käyttää sähköä myös lämmitykseen. Veneessä on Eberspächerin vuoksi lämminilmalle jo putket valmiina. Onko mitään puhallinlämmitintä, jonka voisi kytkeä puhaltamaan jollain systeemillä ilmaa tähän? Tai mikä olisi mielestänne paras ratkaisu veneen lämmittämiseksi väliaikaisesti sähköllä?

Olen vähän katsonut öljyllä täytettyjä sähköpattereita, mutta niitä pitäisi laittaa useampi eri paikkoihin lämmön jakautumiseksi hyvin, ja kaikille joutuisi vetämän erikseen johdot jne. Tuntuu vaikealta. Ratkaisu voisi kuitenkin olla vähän siistimpi kuin vain Bilteman lämpöpuhallin hytin lattialla..

41

2369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkökuumennus

      Et halua käyttää sähkölämpöpattereita vaan niitä putkia niin pitää laittaa putken alkupäähän sisäpuolelle sähkövastus ja Eberi puhaltaa ilmaa kuumille vastuksille ja putkistoon

    • Jos laitat lämppärissä kylmäilmapuhalluksen päälle, niin eikö se sekoita ilmaa veneessä niin, että lattialla olevan patterin lämpö leviää eri puolille. Ainakin jos lämppäri tällöin ottaa puhallettavan ilman sisältä.

    • onhyväja

      Osta Siura Oy:n valmistama esim 2Kw puhallin lämmitin. Nämä ovat hiljaisia, erinomaisella termostaatilla varustettuja ja turvallisia. Ainoa puhallin mikä on toiminut meillä asunto saneerauskäytössä yli 2 vuotta, vanhimmat on jo lähes 10v. On vähän kallis, mutta kierrättää ilmaa eikä pörinä häiritse tsekkaa netistä.

    • OmaLämpöParasLämpö

      Eikös tämä provo ole käsitelty jo monena vuotena?
      Uusille kysyjille ja lukijoille: Jos 20 paikan laiturissa jokainen lämmittää 6 ampeerilla (1320W), niin 3x25A (17321W) laiturin pääsulake palaa, eikä kukaan saa yöllä sähköä akkujen lataukseen ja jääkaappiin koska satamamestari nukkuu.
      Ja kenelle näistä 20:sta annetaan oikeus lämmittää sähköllä ja kenelle ei...

      • Dingeridoodooasd

        Aina olen lämmittänyt tollasella sähkölämppärillä mikä puhisee lattialla. Ei ole koskaan palanut sulakkeet, vaikka olisi 40 venettä laiturissa.


      • Joakim1
        Dingeridoodooasd kirjoitti:

        Aina olen lämmittänyt tollasella sähkölämppärillä mikä puhisee lattialla. Ei ole koskaan palanut sulakkeet, vaikka olisi 40 venettä laiturissa.

        Minä taas olen monta kertaa ollut laiturissa, jossa lämminvesivaraaja päällekytkeminen polttaa sulakkeen. Ei toki pääsulakkeita, vaan sen tolpan 16 A sulakkeen. Lämminvesivaraaja vie 750 W ja maasähkölaturi ehkä 400 W kun kaapelin kytkee. Muutaman tunnin päästä kulutusta on paljon vähemmän. 16 A sulake kestää kolme tuollaista kuluttajaa. Jos joku noiden lisäksi lämmittää venettä sähköllä, vienee se yksi jo lähelle tuon 16 A eli ei kestä toista kuluttajaa.


      • Jänkäjänkä

        Minulla on kotona 12x16A 11x10A 1x4A sulakkeet. Eli yhteensä 306A. Kertaakaan ei ole tarvinnut soittaa sähköyhtiötä vaihtamaan pääsulakketta 3x25A = 75A koska: Hellan kaikki levyt, uuni, sähkökiuas, astianpesukone, pyykkikone, kuivuri, imuri, hiustenkuivain jne eivät normaalisti ole samaan aikaan päällä.

        Entä veneen sähkölämmityksen kytkeminen kesäyönä klo 23:
        - kielletäänkö kaikilta?
        - sallitaanko kaikille ja vaaditaan satamalta järjettömän isoa laiturisyöttöä?
        - jaetaan kipinävuoroja tyyliin paikat 1-5 lämmittää klo 23 - 01, paikat 6-10 klo 01-03 jne?


      • Flyntsh
        Dingeridoodooasd kirjoitti:

        Aina olen lämmittänyt tollasella sähkölämppärillä mikä puhisee lattialla. Ei ole koskaan palanut sulakkeet, vaikka olisi 40 venettä laiturissa.

        Joo niin minäkin. Mulla on 46 jalkaisessa 4 hyttiä ja jokaisessa hytissä on 3kW lämppäri. Laitan veneeni aina laiturila viiteen eri sähkötolppaan koska minulla on helvetti siihen oikeus!


      • 15443
        Dingeridoodooasd kirjoitti:

        Aina olen lämmittänyt tollasella sähkölämppärillä mikä puhisee lattialla. Ei ole koskaan palanut sulakkeet, vaikka olisi 40 venettä laiturissa.

        Tuollaisten k...päiden takia olen varautunut omalla sähkön tuotannolla mikä kesä aikana (aurinkoista) riittää mainiosti lämppärin , kylmäboksien ,akkujen lataukseen ym. kulutukseen.


      • 34534534534
        Joakim1 kirjoitti:

        Minä taas olen monta kertaa ollut laiturissa, jossa lämminvesivaraaja päällekytkeminen polttaa sulakkeen. Ei toki pääsulakkeita, vaan sen tolpan 16 A sulakkeen. Lämminvesivaraaja vie 750 W ja maasähkölaturi ehkä 400 W kun kaapelin kytkee. Muutaman tunnin päästä kulutusta on paljon vähemmän. 16 A sulake kestää kolme tuollaista kuluttajaa. Jos joku noiden lisäksi lämmittää venettä sähköllä, vienee se yksi jo lähelle tuon 16 A eli ei kestä toista kuluttajaa.

        Ja mikä antaa sulle oikeuden laittaa lämminvesivaraajaa päälle?


      • MitaanTietamaton
        34534534534 kirjoitti:

        Ja mikä antaa sulle oikeuden laittaa lämminvesivaraajaa päälle?

        Tuskinpa Joakim1 on laittanut lämminvesivaraajaa päälle, kun hänen botskissaan sellaista ei taida olla...


    • kiukaanvastuksella

      Jos purkaisi jostain vanhasta kiukaasta vastuksen ja väkertäisi sen jotenkin sen lämppärin sisään tai putkistoihin. Voisiko toimia esim?

      • SäästöVinkkiPekka

        Tomii! Hyvä säästövinkki muille ja tätä käytän itsekin omassa veneessä. Suosittelen! Mukavan lämmin kun muut hytisee ja pöhisee satamassa.


      • 43567

        Miksi mitään purkailemaan , tuo koko kiuas , jo vain toimii ja monitoimi laite


    • hupiveneilijä

      Taas tää klassikko, sähköstä maksetaan, mutta sitä ei saa käyttää lämmittämiseen tai on kusipää.

      • MitaanTietamaton

        Laiturisähkön kustannusrakenteesta johtuen mielestäni ei makseta sähköstä, vaan sen rakentamisesta ja ylläpidosta. Eli siitä palvelusta, että saa verkkovirtaa veneeseen eikä sen määrästä.


      • sähkön.katsomisesta

        näennäissähköstä


      • Äläkäytä
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Laiturisähkön kustannusrakenteesta johtuen mielestäni ei makseta sähköstä, vaan sen rakentamisesta ja ylläpidosta. Eli siitä palvelusta, että saa verkkovirtaa veneeseen eikä sen määrästä.

        Heheh, maksetaan lairurisähkön rakentamisesta ja ylläpidosta mutta sitä ei saa käyttää.


      • MitaanTietamaton
        Äläkäytä kirjoitti:

        Heheh, maksetaan lairurisähkön rakentamisesta ja ylläpidosta mutta sitä ei saa käyttää.

        Voi sen ymmärtää noinkin. Me ollaan aina saatu käyttää verkkovirtaa akkujen lataukseen ja maksettu mielellään siitä muutama roponen.

        Satamanpitäjänä voisin kuvitella vieväni laiturille korkeimtaan 3x16A, jotta kustannukset olisi kohtuuliset. Jos satamassa on kolme venettä eri vaiheiden takana, niin kullekin riittää 16x230 eli 3,68 kW vaikka veneen lämmitykseen.

        Mutta jos yhden vaiheen taakse tulee 10 venettä, niin venettä kohden riittää 368W, jolla ei hikoilemaan pääse.

        Minusta laiturisähkössä on edelleen kyse palvelusta, jotta kaikilla olisi mukavaa eikä sähkön myynnistä.


      • osasähkö-osa
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Voi sen ymmärtää noinkin. Me ollaan aina saatu käyttää verkkovirtaa akkujen lataukseen ja maksettu mielellään siitä muutama roponen.

        Satamanpitäjänä voisin kuvitella vieväni laiturille korkeimtaan 3x16A, jotta kustannukset olisi kohtuuliset. Jos satamassa on kolme venettä eri vaiheiden takana, niin kullekin riittää 16x230 eli 3,68 kW vaikka veneen lämmitykseen.

        Mutta jos yhden vaiheen taakse tulee 10 venettä, niin venettä kohden riittää 368W, jolla ei hikoilemaan pääse.

        Minusta laiturisähkössä on edelleen kyse palvelusta, jotta kaikilla olisi mukavaa eikä sähkön myynnistä.

        Kuvitellun satamasi laituripaikan kuuluisi olla halvempi kun laiturissa on enemmän veneitä jakamassa pulavirtapuroa koska maksamalla saa silloin vähemmän.


      • MitaanTietamaton
        osasähkö-osa kirjoitti:

        Kuvitellun satamasi laituripaikan kuuluisi olla halvempi kun laiturissa on enemmän veneitä jakamassa pulavirtapuroa koska maksamalla saa silloin vähemmän.

        Ksikki saavat yhtä paljon: maasähkön lataukseen, jääkaappiin ja valaistukseen.


    • Mitenvaiko

      Mulle laituri on säilytyspaikka, kun lähden haluan luonnon rauhaan.

      • Yehhwhs

        Minä vedän aina perässä kaapelin kotisatamasta luonnonsatamaan, vähän​ se vaatii kaapelia, mutta on näppärää.


      • sähkön_katselelemista

        Maksullisia laiturisähkötolppia voisi käyttää siis näin ihan yhtä hyvin vaikkei niissä olisi lainkaan tuota sähköä.


    • Eipä sitä tässä nyt varmaan tarkoitettu yleiseksi säännöksi, eihän se edes toimi ajossa eikä luonnonsatamassa. Sama argumentti voitaisiin esittää myös lämminvesivaraajia vastaan, eihän niitä edes tarvita veneessä. Itsekin olen varasysteemiksi ottanut mukaan sähkölämppärin muutamana loppusyksyn reissuna. Kerran olen jopa käyttänyt sitä, ainoana veneenä laiturissa.

      • Joakim1

        Lämminvesivaraajan sähkönkulutus on kuitenkin varsin vähäinen lämmitykseen verrattuna ellei nyt sitten koko perhe ota lämpimiä suihkuja veneessä. 750 W teholla kuumentaa 30 l vettä 10->70 C alle kolmessa tunnissa. Vie siis tuota 750 W enintään 3 tuntia aluksi sitten käytön mukaan ehkä toiset 3 tuntia sen 16 tunnin aikana, joka satamassa tyypillisesti ollaan. Usein on ajaettu jonkin aikaa koneella ennen satamaa, joten vesi on jo ennestään lämmintä eli ei boileri ei vie kuin hetken tuota 750 W.

        Lämmitin sen sijaan vie 2-4 kW venettä lämmittäessä muutaman tunnin ja sitten ulkolämpötilasta riippuen 0,5-2 kW koko ajan.

        Pienessä veneessä joku alle 1,5 kW auton sisätilanlämmitin varmaan on ehkä vielä OK, mutta hiukan isompaan veneeseen rakennettu kunnollinen sähkölämmitysjärjestelmä ( vielä maasähkölaturi ja boileri) ei sovellu vierasvenesatamien nykyiseen sähköntarjontaan.

        Seuraavaksi varmaan mietitään jo sähköhellaa ja astianpesukonetta.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Lämminvesivaraajan sähkönkulutus on kuitenkin varsin vähäinen lämmitykseen verrattuna ellei nyt sitten koko perhe ota lämpimiä suihkuja veneessä. 750 W teholla kuumentaa 30 l vettä 10->70 C alle kolmessa tunnissa. Vie siis tuota 750 W enintään 3 tuntia aluksi sitten käytön mukaan ehkä toiset 3 tuntia sen 16 tunnin aikana, joka satamassa tyypillisesti ollaan. Usein on ajaettu jonkin aikaa koneella ennen satamaa, joten vesi on jo ennestään lämmintä eli ei boileri ei vie kuin hetken tuota 750 W.

        Lämmitin sen sijaan vie 2-4 kW venettä lämmittäessä muutaman tunnin ja sitten ulkolämpötilasta riippuen 0,5-2 kW koko ajan.

        Pienessä veneessä joku alle 1,5 kW auton sisätilanlämmitin varmaan on ehkä vielä OK, mutta hiukan isompaan veneeseen rakennettu kunnollinen sähkölämmitysjärjestelmä ( vielä maasähkölaturi ja boileri) ei sovellu vierasvenesatamien nykyiseen sähköntarjontaan.

        Seuraavaksi varmaan mietitään jo sähköhellaa ja astianpesukonetta.

        Syksyllä kilowatin lämmitys voi jo olla riittävä, ja sekin voi pätkiä termarin mukaan. Mulla piti joskus sellainen 36-jalkaisen veneen siedettävänä läpi melkein nolla-asteisen yön. Se on jo melkein sama kuin lämminvesivaraajassa. Jos kymmentä venettä kohti on yksi sähkölämppäri, ei siitä kuorma kasva boilereihin verrattuna. Niistä kymmenestä veneestä voi hyvinkin kerran-pari yössä tulla joku 4 kilowatin kuorma. Ja ihan turhaan, yöllä voisi boileri hyvinkin viiletä rauhassa.


      • MiinusNeljä
        Joakim1 kirjoitti:

        Lämminvesivaraajan sähkönkulutus on kuitenkin varsin vähäinen lämmitykseen verrattuna ellei nyt sitten koko perhe ota lämpimiä suihkuja veneessä. 750 W teholla kuumentaa 30 l vettä 10->70 C alle kolmessa tunnissa. Vie siis tuota 750 W enintään 3 tuntia aluksi sitten käytön mukaan ehkä toiset 3 tuntia sen 16 tunnin aikana, joka satamassa tyypillisesti ollaan. Usein on ajaettu jonkin aikaa koneella ennen satamaa, joten vesi on jo ennestään lämmintä eli ei boileri ei vie kuin hetken tuota 750 W.

        Lämmitin sen sijaan vie 2-4 kW venettä lämmittäessä muutaman tunnin ja sitten ulkolämpötilasta riippuen 0,5-2 kW koko ajan.

        Pienessä veneessä joku alle 1,5 kW auton sisätilanlämmitin varmaan on ehkä vielä OK, mutta hiukan isompaan veneeseen rakennettu kunnollinen sähkölämmitysjärjestelmä ( vielä maasähkölaturi ja boileri) ei sovellu vierasvenesatamien nykyiseen sähköntarjontaan.

        Seuraavaksi varmaan mietitään jo sähköhellaa ja astianpesukonetta.

        No, mulla on astianpesukone paatissa, lämmitysteho 1500 wattia eli sama kuin sinusta on OK sisätilalämppärillä. Mikä tässä on ongelma?


    • Höyryjunalla

      Mun mielestä ydinvoimalat on ihan turhia kun sähköä tulee töpselistäkin.

      • Ydinvoimala

        Sähkö ja ydinvoima on niin vanha keksintö että sitä pitäisi olla jo riittävästi kaikille. Kaikkialla. Entisessä Neuvostoliitossa oli kehitetty pieni ydinvoimala majakoihin ja muifin merenkulun turvallaitteisiin. Mustamäen torilta varmaan löytyy, käykää ostamassa niin sen jälkeen sähköä riittää teilläkin veneen lämmitykseen.


      • Häkäpönttö
        Ydinvoimala kirjoitti:

        Sähkö ja ydinvoima on niin vanha keksintö että sitä pitäisi olla jo riittävästi kaikille. Kaikkialla. Entisessä Neuvostoliitossa oli kehitetty pieni ydinvoimala majakoihin ja muifin merenkulun turvallaitteisiin. Mustamäen torilta varmaan löytyy, käykää ostamassa niin sen jälkeen sähköä riittää teilläkin veneen lämmitykseen.

        Hyvä vinkki, kiitos. Mua kuitenkin askarruttaa että missä se kaikki vuosikymmenten aikana tuotettu sähkö nyt on? Onko tämä joku Pohjois-Korean salajuoni että se on kaikki niillä jossain jemmassa? Hämmentää.


      • Häkäpönttö kirjoitti:

        Hyvä vinkki, kiitos. Mua kuitenkin askarruttaa että missä se kaikki vuosikymmenten aikana tuotettu sähkö nyt on? Onko tämä joku Pohjois-Korean salajuoni että se on kaikki niillä jossain jemmassa? Hämmentää.

        Se on talletettu maailmankaikkeuden entropian nousuun.


    • sähkölämmitysvene

      Jaahas, ei kovinkaan montaa asiallista vastausta ole tullut. Vene on siis mökkirannassa ja se on usein vieraiden tai kakaroiden yöpymispaikkana. Ei kiinnostaisi käryyttä Eberiää, koko ajan kun sähköäkin on saatavilla. Mulle on ihan sama että mitä vierassatamissa teette.

      En ole löytänyt mitään kaupallista valmista ratkaisua, minkä vois liittää Eberin putkistoon. Tai jos löytyis edes joku hiljainen puhallinlämppäri, jonka vois laittaa esim navigointipöydän alle. Nykyinen puhallinlämmitin on äänekäs ja muutenkin tökerö, kun johdot on ympäri lattiaa.

      • Mistä Eber imaisee puhallusilman? Laita joku lämppäri puhaltamaan ilmaa siihen Eberin imukohtaan, eikös se sitten päädy Eberin putkien kautta veneen sisätiloihin.


      • helpposahkolammitys

      • Joakim1

        Onhan noita autoon tarkoitettuja 12 V ilmakanavaan asennettavia lämmityselemettejä lähes kaikissa uusissa sähkö- ja dieselautoissa. Sitten on asuntoihin tarkoitettuja 230 V kennoja IV-kanavaan.

        Kolmas mieleen tuleva on nuo vesikiertoon tarkoitetut puhaltimella varustetut patterit. Voisiko yhden sellaisen yhdistää Eberin putkistoon ja kierrättää vaikkapa boilerin vetta tuolla. Toki silloin maksimiteho olisi aika pieni, ellei boilerissa ole erityisen suuri vastus.

        Jos Eberin imu on suljetusta tilasta kuten istuinkaukalon laatikosta, sinne voisi ehkä laittaa rakennuslämmittimen, joka lämmittää koko tilan, josta Eber sitten imee ilmansa.


      • fööni

        Tuskinpa kannattaisi lämmittää ensin ulkopuolista istuinlaatikkoa tulikuumaksi ja johtaa sieltä salonkiin miellyttävän lämmistä ilmaa. Kannattaa ostaa tokmannista halpa hiusfööni, purkaa se ja asntaaa ne föönin vastuslangat kuumentamaan ilmaa veneen ilmapuhallusputkiston sisällä ja Eber saa puhaltaa sinne ilmaa tuulettimellaan.


      • MitaamTietamaton

        Meillä on telakalla halkaisijaltaan 20cm ja 30cm korkea kodin sähkölämmitin tuulettimella, jossa muistaakseni kolme asentoa. Olen sitä talvisin käyttänyt eikä se mielestäni pidä kovaa meteliä, joskaan en ole nukkunut siellä.

        Autolämmitin ei saa kuumentua, joten sen läpi puhalletaan paljon ilmaa ja ääni on sen mukainen.

        Maksoiko tuo pari kymppiä jossain pingpong-liikkeessä. Järkevämmät ja siistimmät jutut maksaa tietty enempi.


      • Putkivastus

        Katselin hiustenkuivaimen vastuksia. Ne ovat siellä myös putkessa ja ne voi siirtää sellaisenaan suoraan veneen lämpöputkistoon. Tuollaisen isomman hiustenkuivaimen putken läpimittakin on lähes veneen putkea vastaava. Sitten ei tarvitse muuta kuin laittaa vastuksen sähköjohto sähkötöpseliin ja Eber puhaltamaan ilmaa vastuksille.


    • löpölämmittää

      Eikö teillä nykyajan purjehtijoilla olekaan vielä polttainelämmittimiä. Mitä niitä nyt on , Eberit ja Weberit tai tupla Solexit. Ei tarvii sähköä verkosta...!

    • Meillä on tuo Bilteman lämppäri, se makava malli.Siinä on termari joka sammutta koko lämppärin (möys puhaltimen) kun haluttu lämpötila on saavutettu.Mielestäni pieni, kätevä ja poislaitetteva lämppäri kun homma on hoidettu .Ei kestä 2000 W vaan rupeaa sulaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9686
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3119
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2887
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2679
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2085
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1996
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1913
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      55
      1477
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe