Kone ei ole kauhean vanha, pöytäkone, prosessori i5-2400, näytönohjain GTX 650, ja näyttökin 1920x1200 px.
Driver Managerissa olen yrittänyt laittaa toimimaan nvidian nvidia-340 sarjan ajurin, koska uusimmalla eli nvidia-375 sarjalaisella tuloksena oli 640x480 resoluutio ja Mint ilmoitti että käytössä vain software mode.
Driver Managerin mukaan käytössä onkin nvidia-340, mutta inxi -G sanoo näin:
Graphics: Card: NVIDIA GK107 [GeForce GTX 650]
Display Server: X.Org 1.18.3 drivers: nouveau (unloaded: fbdev,vesa)
Resolution: [email protected]
GLX Renderer: Gallium 0.4 on NVE7 GLX Version: 3.0 Mesa 11.2.0
Mikä tässä mättää?
GTX 650 ja näytönohjaimen ajurit
17
1846
Vastaukset
- ValmistajanSivuilta
Nää on aina tommosta arpomista ja näiden kanssa on tullut taisteltua hetki jos toinenkin. Mitäs jos haet Nvidian sivuilta sen asennuspaketin? Sen pitäisi toimia varmemmin kuin nuo open source -purkkaviritykset. Saattaa olla, että joitakin lisäpaketteja pitää pitää asennella, että saat asennuksen menemään läpi, mutta ainakin ne ajurit on ammattilaisten tekemiä.
- pupplukum
http://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/112992
Tuosta taitaa löytyä ilman purukumia.- ajurisekaannus
Jospa niin on. Tuollakin siihen suuntaan vihjataan.
https://mintguide.org/system/699-install-the-nvidia-driver-375-on-linux-mint.html
nouveau on vapaa ajuri. Tee yksinkertainen xorg.conf joka lataa nvidian ajurin. Nvidian ajurin asentaminen tarvitsee kernelin lähdekoodin tai ainakin header-tiedostot. Nvidian ajuri pitää kääntää aina kun päivittää kernelin. Paketinhallinnan kautta asennettu ajuri helpompi kun on valmiiksi käännetty. Paketinhallinta yleensä estää nouveau ajurin lataamisen jos nvidia asennettu. Itsellä myös hankaluuksia, mutta nvidia asentui lopulta päätteessä apt-get install komennolla. Syynä oli UEFI ja allekirjoitukset.
- ajurisekaannus
Missä vaiheessa muuten tuo näytönohjaimien pilaantuminen on tapahtunut?
Nimittäin, vielä viime vuonna samalla Mint versiolla samassa koneessa sama näytönohjain toimi aivan OK silloisella uusimmalla nvidian ajurilla Driver Managerin kautta asennettuna.- kepsap
Samaa mietin. 3 vuotta siten itsellä oli vielä paasiivisesti jäähdytetty GeForce GT 640 ja se toimi ihan mallikkaasti, ei kait nämä noin nopeesti voi vanheta?
- nouveau-on-kökkö
kepsap kirjoitti:
Samaa mietin. 3 vuotta siten itsellä oli vielä paasiivisesti jäähdytetty GeForce GT 640 ja se toimi ihan mallikkaasti, ei kait nämä noin nopeesti voi vanheta?
Ubuntussa jne. tarjolla ole nvidia-ajuri on siis pilaantunut.
Onko tässä joku salajuoni nouveau-kökköajurin hyväksi? - ÄärimmäisenOutoa
Sepä tässä on äärimmäisen omituista, että miten ihmeessä Nvidian ajurit ei toimi ns. out of the box? Nvidia on kuitenkin se suurin, kaunein ja suosituin näytönohjainvalmistaja suurella marginaalilla, mutta miten voi olla mahdollista, että defaulttina ajurit on tuollaista kuraa KAIKISSA Linux-distroissa? Ei ole tullut vastaan vielä yhtään sellaista distroa, jossa tuon kanssa ei olisi tarvinnut taistella.
- kepsap
Eipä sitä paljon parane suljetun lähdekoodin rajureita alkaa levittelemään käyttiksen mukana, varmasti myös sopimustekniset asiat tulee tässä vastaan. Sitäpaitsi Windowsissakin näyttiksen ajurit päivitetään kun kone otetaan käyttöön. Eipä tuo aiakaan itsellä mitään "taistelua" vaadi, aina on uusin nVidian Linux-ajuri tarjolla asetuksista. Ruksi päälle ja päivittää.
- ajurisekaannus
kepsap kirjoitti:
Eipä sitä paljon parane suljetun lähdekoodin rajureita alkaa levittelemään käyttiksen mukana, varmasti myös sopimustekniset asiat tulee tässä vastaan. Sitäpaitsi Windowsissakin näyttiksen ajurit päivitetään kun kone otetaan käyttöön. Eipä tuo aiakaan itsellä mitään "taistelua" vaadi, aina on uusin nVidian Linux-ajuri tarjolla asetuksista. Ruksi päälle ja päivittää.
Vaan kun omassa systeemissä tuo ruksia-vaan ei toimi?
- kepsap
ajurisekaannus kirjoitti:
Vaan kun omassa systeemissä tuo ruksia-vaan ei toimi?
Tuollahan nuo saa näkyville
https://johners.tech/2017/01/11/installing-the-latest-nvidia-graphics-drivers-on-linux-mint-18/ - kepsap
ajurisekaannus kirjoitti:
Vaan kun omassa systeemissä tuo ruksia-vaan ei toimi?
Tuollahan nuo saa näkyville
https://johners.tech/2017/01/11/installing-the-latest-nvidia-graphics-drivers-on-linux-mint-18/ - kepsap
ajurisekaannus kirjoitti:
Vaan kun omassa systeemissä tuo ruksia-vaan ei toimi?
Tuollahan nuo saa näkyville
https://johners.tech/2017/01/11/installing-the-latest-nvidia-graphics-drivers-on-linux-mint-18/ - kepsap
Ei toimi?
Tuollahan nuo saa näkyville
https://johners.tech/2017/01/11/installing-the-latest-nvidia-graphics-drivers-on-linux-mint-18/
- Anonyymi
Minullakin näytönohjaomena Nvidia GTX 650.
Melko tuoreeltaan asennetussa Mint 20.2 systeemissä GTX 650 toimi ihan hyvin ajurilla sarjaa 390, kunnes tuli jotain päivityksiä, rebootin jälkeen kone sanoi "no hw acceleration" ja tarjoaa vain 640x480 resoluutiota.
Vaihdoin ajurin vanhempaan 340 sarjalaiseen millä saa asiallisen res. 1920x1200 ja toiminnan.
Suositeltu nvidian ajuri sarjaa 470 toimii yhtä huonosti kuin yllämainittu 390.
Mikähän näissä oikein mättää?- Anonyymi
nVidialla on ollut tapana vähentää vanhempien korttien tukea uudemista ajureista. Ehkä tuon piirin tuki on poistettu 400 -sarjan ajureista, tai asennus on jollain tavalla mennyt pieleen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nVidialla on ollut tapana vähentää vanhempien korttien tukea uudemista ajureista. Ehkä tuon piirin tuki on poistettu 400 -sarjan ajureista, tai asennus on jollain tavalla mennyt pieleen?
Nvidian tietojen mukaan GTX 650 on tuettu uusimmassakin 470 ajurisarjassa Linuxille.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/180475/en-us
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
- 95932
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25877Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat293770- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568