Jos avaukset aikaisemmat tympäsee, heitä jutunaihe

ongenkoukkuu

Niin mietin avausta, jos sellaisen tekisin. Aihe kuin aihe.

23

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uteliasnieminen

      Minua kiinnostaisi kuulla vaikka puolitotuuteen perustuva tarina, millainen Lieksa (toki ymmärrän, että ei ollut silloin nimeä Lieksa) oli 1800-luvun lopulla? Valaisisiko se historian verhojen muistelo ja rakosista kurkisteleminen tähän nykytilanteeseen tulemaa ja sen perusteita ja syitä?

      • ongenkoukkuu

        Se, millaisena Lieksa halutaan nähdä, on hyvin yksilökohtaien näkökanta. Mitä Lieksa oli ennen ja mitä nykyään. Ja onko jokin asia entisestä muuttunut parempaan vai huonompaan suuntaan.? Siihen tietysti tarvitaan Lieksalaisten kokemuksia.

        Lieksalaisten tilanne 1800 luvulla ja 2000 luvulla? Onko jokin asi muuttunut parempaan tai huonompaan suuntaan. En tiedä. Monikin asia on muuttunut parempaan suuntaan, koulutus, tasa-arvo ja jne... Mutta työttömyys, ja siitä johtuva syrjäytyneisyys ovat suuria yhteiskunnallisia ongelmia seurauksineen, joihin yhteiskunnan päättäjien olisi puututtava todella tosissaan. Muuten ongelmat kasaantuvat ja ratkaisut ongelmatilanteiden selvittämiseksi vaikeutuvat.


    • dreamer.forever

      Kun avaan aamulla silmäni, millaisena haluaisin Lieksan nähdä. Onhan näitä hyviäkin jutun ja aloituksen aiheita, jos vain on sopivan kohtelias ja toisia pilkkaamatta kantaa ottava.

      • Lieksa oli vain pieni kylä Pielisjärven pitäjässä.
        Katuja ei ollut, vain saviset tiet, jotka sateella upotti.
        Vain muutama suurempi rakennus, yleiskuva oli mökkirähjiä, jotka sitten tuhoutuivat suuressa tulipalossa.
        Pielisjärvellä oli monta elinvoimaista kylää.


      • ongenkoukkuu
        kamuttaja kirjoitti:

        Lieksa oli vain pieni kylä Pielisjärven pitäjässä.
        Katuja ei ollut, vain saviset tiet, jotka sateella upotti.
        Vain muutama suurempi rakennus, yleiskuva oli mökkirähjiä, jotka sitten tuhoutuivat suuressa tulipalossa.
        Pielisjärvellä oli monta elinvoimaista kylää.

        Lieksa on edelleen, ei vain ollut. Asia pitää nähdä myös positiiviiselta näkökulmalta.


      • ongenkoukkuu

        Miks joku mulle peukuttaa? Onko edes aihetta? Joku vitsikö?


      • uteliasnieminen
        ongenkoukkuu kirjoitti:

        Miks joku mulle peukuttaa? Onko edes aihetta? Joku vitsikö?

        Ei ole vitsi. Peukutin siksi, että aloituksesi oli lisäarvoa ja mahdollista potentiaalia antava nykyisen palstamme ala-arvoisuudelle.

        Aiheesta miltei tuli jo artikkeli. Kokonaisuus kehittyy kuin pensselin vedot maalatessa. Ajatuksesta syntyy aikamme keskustelun pohjaava aate. Problematiikka on Danten käsityksen mukaan ikuisuudesta helvettiin, kiirastulista paratiisiin. No, toki ei ole yksiselitteisiä edellä mainittuja, mutta on siinä hyvä terveen ajattelun pohja. Sanottu mikä sanottu, totesi Tauno Nurmela aikoinaan.


      • ongenkoukkuu
        uteliasnieminen kirjoitti:

        Ei ole vitsi. Peukutin siksi, että aloituksesi oli lisäarvoa ja mahdollista potentiaalia antava nykyisen palstamme ala-arvoisuudelle.

        Aiheesta miltei tuli jo artikkeli. Kokonaisuus kehittyy kuin pensselin vedot maalatessa. Ajatuksesta syntyy aikamme keskustelun pohjaava aate. Problematiikka on Danten käsityksen mukaan ikuisuudesta helvettiin, kiirastulista paratiisiin. No, toki ei ole yksiselitteisiä edellä mainittuja, mutta on siinä hyvä terveen ajattelun pohja. Sanottu mikä sanottu, totesi Tauno Nurmela aikoinaan.

        Onhan se kunnia saada peukutusta. Varsinkin kun harva peukuttaa, antaa positiivista palautetta. Itse pyrin aina positiivisuuteen, pessimistisen ajattelun keskellä, vaikka sitäkin tulee joskus. Jos keskustelu palsta on ala-arvoisutta, niin voi sitä kohentaa positiivisempaan suuntaan, tai ainakin yrittää. Tuulimyllyjä vastaan on taisteltava.

        Ongelma on tietysti, kuten mainitsit keskustelupalstan ala-arvoisuus. Mistä se johtuu? En tiedä..? Minun ongelmani on varmaan, että olen liian positiivinen, ja yritän ihmisiä näkemään asioita ongelmien keskellä positiiviseltä näkökulmasta. Tarkoittaa tietysti, että ongelmien keskellä on vaihtoehtoja, parempia.


      • uteliasnieminen
        ongenkoukkuu kirjoitti:

        Onhan se kunnia saada peukutusta. Varsinkin kun harva peukuttaa, antaa positiivista palautetta. Itse pyrin aina positiivisuuteen, pessimistisen ajattelun keskellä, vaikka sitäkin tulee joskus. Jos keskustelu palsta on ala-arvoisutta, niin voi sitä kohentaa positiivisempaan suuntaan, tai ainakin yrittää. Tuulimyllyjä vastaan on taisteltava.

        Ongelma on tietysti, kuten mainitsit keskustelupalstan ala-arvoisuus. Mistä se johtuu? En tiedä..? Minun ongelmani on varmaan, että olen liian positiivinen, ja yritän ihmisiä näkemään asioita ongelmien keskellä positiiviseltä näkökulmasta. Tarkoittaa tietysti, että ongelmien keskellä on vaihtoehtoja, parempia.

        Tuulimyllyjä.
        Don Quijote, Rosinantella ratsastaen, on karujen totuuksien edessä, voi kuinka hän rakastaakin Dulcinea neitostaan.

        Mukava huomata positiivista, hieman eritavoin kulkevaa ajatuksen juoksua tällä Lieksankin palstalla.
        Olisin kom
        mentoinut tuossa äsken sinisellä rekisteröidyllä nimimerkilläni. Se tuottaa kuitenkin toistuvista yrityksistäni huolimatta palvelinvirheen. Tulkitsen sen siten, että joku tekoäly olettaa minut palvelinvirheeksi nykyisen sananvapauden viidakossa;) Saatan olla bannissa. Tämä palsta laittaa jotkut nykyisin banniin väärinkin perustein. No se ei ole epätavallista tässä nykyisessä maailmanmenossa, jossa valtaa tohditaan keinoin kaihtamatta väärin tavoin ahnaasti kahmia.

        No olkoon ja en siitä enää kovin näillä lukuisilla aamuillani jaksa edes harmistua. Mielenkiinnolla seuraan ajan ja elon kulua. Tulkoon mitä lystikästä ja muuta, olen aina kiireinen. Suureksi avuksi on kaikki tulkinnan tuomat kun on minun faktoja ja arviointeja tarkistettava. Sieluni odottaa vapautumistaan;)


      • ongenkoukkuuu
        uteliasnieminen kirjoitti:

        Tuulimyllyjä.
        Don Quijote, Rosinantella ratsastaen, on karujen totuuksien edessä, voi kuinka hän rakastaakin Dulcinea neitostaan.

        Mukava huomata positiivista, hieman eritavoin kulkevaa ajatuksen juoksua tällä Lieksankin palstalla.
        Olisin kom
        mentoinut tuossa äsken sinisellä rekisteröidyllä nimimerkilläni. Se tuottaa kuitenkin toistuvista yrityksistäni huolimatta palvelinvirheen. Tulkitsen sen siten, että joku tekoäly olettaa minut palvelinvirheeksi nykyisen sananvapauden viidakossa;) Saatan olla bannissa. Tämä palsta laittaa jotkut nykyisin banniin väärinkin perustein. No se ei ole epätavallista tässä nykyisessä maailmanmenossa, jossa valtaa tohditaan keinoin kaihtamatta väärin tavoin ahnaasti kahmia.

        No olkoon ja en siitä enää kovin näillä lukuisilla aamuillani jaksa edes harmistua. Mielenkiinnolla seuraan ajan ja elon kulua. Tulkoon mitä lystikästä ja muuta, olen aina kiireinen. Suureksi avuksi on kaikki tulkinnan tuomat kun on minun faktoja ja arviointeja tarkistettava. Sieluni odottaa vapautumistaan;)

        Palveluvirhe? Ei sillä merkitystä. Ihminen ei sen takana. Et ole palveluvirhe, eikä meistä moni muukaan. Aina on niitä jotka tuomitsevat palveluvirheistä. Valta, se on yksi suurimmista ongelmista, varsinkin kun se keskitetään, jos valtaa jaetaan laajemmalti, eivät ongelmat olisisivat niin suuria. Jos valta on yhden käsissä, syntyy ongelmia, ei ratkaisuja ongekmatilanteissa. Jaettu valta antaa keskustelumahdollisuuden ja mahdollisuuden ongelmienratkaisuissa.

        Positiivisuus tai positiivinenajattelu? Ei ole helppoa, ei varsinkaan nykyaikana, kun jokapuolelta tulvii huonoja uutisia. Ei vain kotimaasta, vaan myös ulkomailta, kuten terrorismin uhkakuvat. Monet tulkinnan tuomat ja omat faktat, kuten sanoit, monissa eri tilanteissa, muuttuvissa tilanteissa, omat vaistot ja havainnot, eivät aiheuta palveluvirheitä.


      • uteliasnieminen
        ongenkoukkuuu kirjoitti:

        Palveluvirhe? Ei sillä merkitystä. Ihminen ei sen takana. Et ole palveluvirhe, eikä meistä moni muukaan. Aina on niitä jotka tuomitsevat palveluvirheistä. Valta, se on yksi suurimmista ongelmista, varsinkin kun se keskitetään, jos valtaa jaetaan laajemmalti, eivät ongelmat olisisivat niin suuria. Jos valta on yhden käsissä, syntyy ongelmia, ei ratkaisuja ongekmatilanteissa. Jaettu valta antaa keskustelumahdollisuuden ja mahdollisuuden ongelmienratkaisuissa.

        Positiivisuus tai positiivinenajattelu? Ei ole helppoa, ei varsinkaan nykyaikana, kun jokapuolelta tulvii huonoja uutisia. Ei vain kotimaasta, vaan myös ulkomailta, kuten terrorismin uhkakuvat. Monet tulkinnan tuomat ja omat faktat, kuten sanoit, monissa eri tilanteissa, muuttuvissa tilanteissa, omat vaistot ja havainnot, eivät aiheuta palveluvirheitä.

        Palveluja on monen moisia. Sinäkin palvelet palelematta kaikkea hyvää. Oletan näin. Kirjoittajan on tunnettava vastuunsa. Lukija aikoinaan kunnioitti painettua sanaa lehdissä. Netti on tuonut myötään kuitenkin kirjoitetun tekstin epäuskottavuuden varjoisan pilven ylleen. Peli, yhteiskunnallisen rakentamisen peli kirjoitetun tekstin kohdalla on hieman kärsinyt lehdistönkin osalla netin moninaisten mahdollisuuksien myötä inflaation. Yhä enemmän on tulossa aika, jolloin lukijan on ajateltava lukemaansa oman, ei niinkään kirjoittajan, ymmärryksen kannalta. Pitäisi olla kirjoittajan luottamuksen arvoinen lukijaansa kohtaan, mutta miten nykyisin kirjoittajaan enää voi luottaa?

        Täällä netissä riehutaan nykyisin täysin vastuuttomasti. Tekoäly ja asiaa tuntemattomat moderaattorit ja palstasheriffit eivät kykene enää hallitsemaan kokonaisuutta.

        PS. Kirjoitin palvelinvirheestä, en palveluvirheestä. Palvelun suhteenkin toki on aivan aihetta pohdiskella. hyvän koukun heitit. Taisin nielaista sen ohi kitusienikin;)


    • mukavasti.tähän.asti

      Tänä vuonna Afrikassa marakatit kerran
      telefonilaitoksesta kuulivat sen verran,
      että jospa jostain vainen pitkän langanpätkän saa,
      niin tuo lanka äänen kauas, sangen kauas kuljettaa.

      Tuumivat ja aprikoivat: oispa hauska juttu!
      Soittelis’ ja juttelisi ystävä ja tuttu!
      Mutta mistä kummimmasta ihmelangan saisi,
      joka kaikki kauniit sanat kauas kuljettaisi?

      Elefantti, vanha setä, kommervenkit keksii.
      Tietää viisas varsin hyvin mikä keino tepsii:
      häntä pannaan toiseen korvaan, toinen kärsää käyttää,
      ja tuo uusi telefooni kaikki toiveet täyttää!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rxwS4hBdjw

      • ongenkoukkuu

        Olipa positiivinen kommentti ja positiivinen asenne. Sinulle peukkuja, jos osaisin antaa. nimimerkille. "mukavasti.tähän.asti"


      • mukavasti.tähän.asti
        ongenkoukkuu kirjoitti:

        Olipa positiivinen kommentti ja positiivinen asenne. Sinulle peukkuja, jos osaisin antaa. nimimerkille. "mukavasti.tähän.asti"

        Kala-, maa- ja metsämiehenä totean seuraavaa. Lysti on olla jos ei ole paha mieleltään. Lysti on olla jos pienessä ”viihteessäkin” hallitsee ajatuksensa. Reuhasin kerran katkeruuttani toisille. Nyt en enää itsellenikään. Monta vuosikymmentä Lieksa oli aika vapaa vyöhyke ulkomaan uhkista. Ei enää. En siitä ketään moiti, en kyllä kiitäkään.

        Aika näyttää kuitenkin muuttavan maailmaa siten, että siihen on sopeuduttava. Ihmiskunnan ajasta on joskus tuleva matkakertomus, parhaimmillaan feature kaikesta. Nykyisin jotkut tekevät vain uutisten featureja. Aikakauslehdistö kilpailee taustoitettujen uutisten avulla.

        Sateen liottama on joskus viidakko. Kuiva on aavikko siellä missä ei vettä sada. Kenellä on jano. Mikä on kenenkin jano?


      • ongenkoukkuu
        mukavasti.tähän.asti kirjoitti:

        Kala-, maa- ja metsämiehenä totean seuraavaa. Lysti on olla jos ei ole paha mieleltään. Lysti on olla jos pienessä ”viihteessäkin” hallitsee ajatuksensa. Reuhasin kerran katkeruuttani toisille. Nyt en enää itsellenikään. Monta vuosikymmentä Lieksa oli aika vapaa vyöhyke ulkomaan uhkista. Ei enää. En siitä ketään moiti, en kyllä kiitäkään.

        Aika näyttää kuitenkin muuttavan maailmaa siten, että siihen on sopeuduttava. Ihmiskunnan ajasta on joskus tuleva matkakertomus, parhaimmillaan feature kaikesta. Nykyisin jotkut tekevät vain uutisten featureja. Aikakauslehdistö kilpailee taustoitettujen uutisten avulla.

        Sateen liottama on joskus viidakko. Kuiva on aavikko siellä missä ei vettä sada. Kenellä on jano. Mikä on kenenkin jano?

        Hieno kommentti. Lysti olla, jos on hyvä mieleltään ja pienessä viihteessäkin, kunhan hallitsee ajatukset. Käänsin ajatukset toisinpäin. Reuhaamisesta oppii. Ei ketään hyödytä, vain pahaa mieltä. Kun anteeksi antaa itselleen ja muille, voi reuhaamisen lopettaa ja lopulta unohtaa, on siitä hyvä jatkaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä.


    • äkäseenpihalle-makuulta
      • mukavasti.tähän.asti

        No johan se joku palliton löytyi puolikkaan kiveksensä kädessään omaavana pilaamaan kerrankin hyvää keskusteluketjua! Pidä pois sormesi halvalta näppäimistöltäsi, jos et ole muoti- ja laatutietoinen;)

        ttps://www.youtube.com/watch?v=2MEs6uRpqBc


      • mukavasti.tähän.asti
        mukavasti.tähän.asti kirjoitti:

        No johan se joku palliton löytyi puolikkaan kiveksensä kädessään omaavana pilaamaan kerrankin hyvää keskusteluketjua! Pidä pois sormesi halvalta näppäimistöltäsi, jos et ole muoti- ja laatutietoinen;)

        ttps://www.youtube.com/watch?v=2MEs6uRpqBc

        Korjataanpas linkki toimivaksi. H on tärkeä binääreissäkin;) Pellet!
        https://www.youtube.com/watch?v=2MEs6uRpqBc


      • ongenkoukkuu
        mukavasti.tähän.asti kirjoitti:

        Korjataanpas linkki toimivaksi. H on tärkeä binääreissäkin;) Pellet!
        https://www.youtube.com/watch?v=2MEs6uRpqBc

        Pitääkö nyt hirveesti kommentoida. En mukana pysy. On niin monenlaista kommenttia. Aamulla niitä vois lukee. Menisette jo nukkumaan, niinkuin minäkin. Hyvät yöt!


    • uteliasnieminen

      Ja heille. Joilla on vahvuutta ymmärtää. Valitsin aamun musiikiksenne, kuin herääville linnuille tämän kappaleen.

      Miksi, siitä ehkä voidaan keskustella, myöhemmin.

      https://www.youtube.com/watch?v=e0TInLOJuUM

      • ongenkoukkuu

        Musiikkivalinta oli hyvä. Tuttu klassikkokappale. Kuolematon. Maistui aamukahvia juodessa.


    • uteliasnieminen

      Kiitän tuosta palautteesta. Joku tosin toteaisi tympeästi: ”Hyvä ku kelepas”. No, huumorin pilke silmäkulmassa toivottavasti;)
      Kuten huomaamme on hieman vaikeaa ehdottaa edes tietäville ja hyville kirjoittajille laadukkaita aloituksen aiheita. Nykyisin on helppoa etsiä aiheesta kuin aiheesta tietoa netistä. Se ei helpota kovin aloittamisen kynnystä jos aloittaja hakee keskustelunaiheeksi jotain sellaista uutta mitä ei muualta löydy tai muuten tavata. Siinä pitää olla sitten jo tietoa ja asiantuntemusta asian sisimmästä ja syvälti syvälle.
      Lisäksi olen huomannut täysin harmittomien ja kiitettävien aihealoitusten joutuvan tällä palstalla sitten joittenkuitten törkyturpien toimesta pilkan ja haukun kohteeksi, ja aivan syyttä.
      Tilannetta ei sekään paranna, että tietyt tahot ilmiantavat nykyisen tekoälyn poistatukseen oman itsekkään tyhmyytensä kera asiallisiakin ja sääntöjen sallimia kirjoituksia; vain siksi, että mielipide ei pönkitä heidän mielipiteittensä tarkoitusperiä.

      Mutta asiaan. Ihminen joka haluaa kirjoitta aiheesta kuin aiheesta tänne, on jonkun sortin pakinoitsija. Hän etsii aiheita kokemuksistaan, yhdistäen ne kokemusperäisesti ja ilmaisee taitavasti yleensä nykyhetken tuntemuksia. Hyvin oivallista on myös yhdistää nykyhetkeä historian tuntemukseen tai lähiaikaan, siihen, mitä äsken on tapahtunut. Ideat ovat joskus niin kevyitä, että ne pitäisi kirjata ainakin unikuvan jälkeen heti ylös. Muuten ne katoavat. Eivät kaikilta. Minulta usein, valitettavasti.

      Ehkä nyt lähestyin tavallista asiaa liian tavallisesta näkökulmasta. Olisi paljon ”herkullisempaa” jos ostautuisin taitavasti tämän kelvottoman palstan ytimeen. Mutta, ”Pitäkää tunkkinne”!
      Onhan noita lehtiäkin joissa voi tuntemuksiaan esille tuoda. En ihmettele nykyisen suomi24 toimivuuden ja kaiken tähden yhtään, miksi täältä tietyt siniset katoavat, tai kirjoittelevat rekisteröitymättä. Nyt minäkin.

      • ongenkoukkuu

        Kommenttisi on hyvä. Ajatuksella kommentoitu. Se on luettava pariin kertaan, jotta ajatuksesi selviää.. Huomenna siihen palaan. Minun on nyt mentävä nukkumaan. Hyvät yöt kaikille!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe