Hieman on erikoisen näköinen konsepti, kun on Flettner-roottoreitakin kymmenkunta. Eikä näytä muutenkaan aivan perinteiseltä risteilijältä. Saa nähdä toteutuuko millaisena, jos toteutuu lainkaan. Kokoa alukselle tulisi 60000 GT. Valmiina pitäisi olla vuonna 2020.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005233631.html
"Helsingin telakka on tehnyt aiesopimuksen risteilyaluksen toimittamisesta japanilaisyhtiö Peace Boatille.
Alustavan sopimuksen mukaan Helsingin telakalta tilataan vihreäksi ja ympäristöystävälliseksi kuvailtu risteilijäalus, jossa olisi paikat 2 000 matkustajalle."
http://maritime-executive.com/media/images/article/Photos/Vessels_Large/Cropped/Ecoship.jpg
http://www.hansa-online.de/wp-content/uploads/2017/05/Eco-Ship-klein-2.jpg
Helsingin telakalle aiesopimus ekoristeilijästä
9
292
Vastaukset
- purjelaiva_
Ei kai nuo ole fletner roottoreita? Tai sitten ovat kyllä tosi erikoisen näköisiä.
- aurinkopurjeet
Näyttävät lähinnä pystyyn nostetuilta lentokoneen siiviltä. Ecoshipin sivuilla sanotaan aluksessa olevan "10 retractable wind generators" ja "10 retractable photovoltaic sails", eli nuo on varmaan ympätty pystyrakenteisiin.
http://ecoship-pb.com/technology/
- mertaedemmäs
Hesarissa on vähän laajempi juttu, vaikkei itse laivasta juuri enempää kerrottukaan.
http://www.hs.fi/talous/art-2000005234277.html
Arctechin johtajan mukaan "Siinä on LNG:tä , purjetta, aurinkovoimaa ja muuta.". Aika paljon spekuloitiin rahoituskuvioista. Vieläköhän valtio maksaa innovaatiotukea ympäristöystävällisten tekniikoiden pilotoinneista aluksissa? Vikinghän sai Gracelle kyseistä tukea LNG:n ansiosta. Tähän alukseen tulisi varmaan myös sellaista tekniikkaa, jota ei ole aiemmin kokeiltu tässä mittaluokassa.
Rahoituspuolesta muistutettiin siltäkin osin, että Arctechin omistaa venäläinen valtionyritys, joka on mm. jenkkien Ukraina-pakotelistalla.
Onhan japseilla itselläänkin toki rahaa, mutta hieman arveluttaa tämä liikeidea rakentaa kallis uudisalus näinkin vähäiseen käyttöön. Nimittäin:
"Järjestön tavoitteena on, että risteilyille osallistuu 6 000 ihmistä vuodessa, kunhan Arctechin alus valmistuu. Se olisi kaksi kertaa nykyistä enemmän. Nykyisillä, keskimäärin 12 000 euron matkalippumaksuilla, järjestö tekisi uuden aluksen avulla 72 miljoonan euron edestä liikevaihtoa vuodessa."
Jos tuota lainausta tulkitsee oikein, niin tilaajalle jäisi ilmeisesti edelleen vanhat alukset (tai alus, montako niitä lienee) ja tämän uuden risteilijän matkustajamääräksi jäisi 3000 henkeä vuodessa. Se on aika vähän 2000:n matkustajan kapasiteettiin suhteutettuna. Toki jos risteily kestää 4 kuukautta, niin eihän silloin tehdä kuin 3 reissua vuodessa. Kallis on tietysti matkalippukin.- lue.tarkemmin
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa. - niinhänseoli
lue.tarkemmin kirjoitti:
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa.Olet oikeassa, luin hieman huolimattomasti. Kolme risteilyä x 2000 on 6000.
Kauppalehdessä epäiltiin venäläisten joutuvan kaivamaan kuvettaan rahoitusta varten. Risteilijän lohkot tulisivat Liettuasta. Minkähän maalaisia ovat lohkojen yhteen hitsaajat..
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tappiollinen-helsingin-telakka-tarvinnee-jopa-satoja-miljoonia-venalaisrahaa/crpYsk8m
- Ekohämää
Ainoa oikea ekoristeilijä on se rakentamatta jäänyt risteilijä!
- luomuristeilijä
Pystyynkuolleista lehtikuusista veistetty soutamalla liikuteltava "viikinkilaiva" on aika ekologinen, etenkin jos soutajina käytetään joutoväkeä.
- Anonyymi
Tästä taisi tulla sellainen. Ei ainakaan ole mitään kuulunut pariin vuoteen. Turussa sen sijaan alettiin hitsaamaan kasaan tänään taas uutta epäekologista risteilijää.
- tuleekohanmitään
Viivästyy ja viivästyy, ilmeisesti tilaajalla on ongelmia saada kasaan rahoitus. Ja Helsingin telakan omistavaa venäläisyhtiötä vaivaa taas länsimaiden Venäjälle asettamat talouspakotteet.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsingin-telakasta-voi-menna-yli-puolet-myyntiin/v5KzHmZJ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244062Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122921Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111213Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22890Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.39876PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht114734Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37705- 36697
- 104647
- 134645