Hieman on erikoisen näköinen konsepti, kun on Flettner-roottoreitakin kymmenkunta. Eikä näytä muutenkaan aivan perinteiseltä risteilijältä. Saa nähdä toteutuuko millaisena, jos toteutuu lainkaan. Kokoa alukselle tulisi 60000 GT. Valmiina pitäisi olla vuonna 2020.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005233631.html
"Helsingin telakka on tehnyt aiesopimuksen risteilyaluksen toimittamisesta japanilaisyhtiö Peace Boatille.
Alustavan sopimuksen mukaan Helsingin telakalta tilataan vihreäksi ja ympäristöystävälliseksi kuvailtu risteilijäalus, jossa olisi paikat 2 000 matkustajalle."
http://maritime-executive.com/media/images/article/Photos/Vessels_Large/Cropped/Ecoship.jpg
http://www.hansa-online.de/wp-content/uploads/2017/05/Eco-Ship-klein-2.jpg
Helsingin telakalle aiesopimus ekoristeilijästä
9
312
Vastaukset
- purjelaiva_
Ei kai nuo ole fletner roottoreita? Tai sitten ovat kyllä tosi erikoisen näköisiä.
- aurinkopurjeet
Näyttävät lähinnä pystyyn nostetuilta lentokoneen siiviltä. Ecoshipin sivuilla sanotaan aluksessa olevan "10 retractable wind generators" ja "10 retractable photovoltaic sails", eli nuo on varmaan ympätty pystyrakenteisiin.
http://ecoship-pb.com/technology/
- mertaedemmäs
Hesarissa on vähän laajempi juttu, vaikkei itse laivasta juuri enempää kerrottukaan.
http://www.hs.fi/talous/art-2000005234277.html
Arctechin johtajan mukaan "Siinä on LNG:tä , purjetta, aurinkovoimaa ja muuta.". Aika paljon spekuloitiin rahoituskuvioista. Vieläköhän valtio maksaa innovaatiotukea ympäristöystävällisten tekniikoiden pilotoinneista aluksissa? Vikinghän sai Gracelle kyseistä tukea LNG:n ansiosta. Tähän alukseen tulisi varmaan myös sellaista tekniikkaa, jota ei ole aiemmin kokeiltu tässä mittaluokassa.
Rahoituspuolesta muistutettiin siltäkin osin, että Arctechin omistaa venäläinen valtionyritys, joka on mm. jenkkien Ukraina-pakotelistalla.
Onhan japseilla itselläänkin toki rahaa, mutta hieman arveluttaa tämä liikeidea rakentaa kallis uudisalus näinkin vähäiseen käyttöön. Nimittäin:
"Järjestön tavoitteena on, että risteilyille osallistuu 6 000 ihmistä vuodessa, kunhan Arctechin alus valmistuu. Se olisi kaksi kertaa nykyistä enemmän. Nykyisillä, keskimäärin 12 000 euron matkalippumaksuilla, järjestö tekisi uuden aluksen avulla 72 miljoonan euron edestä liikevaihtoa vuodessa."
Jos tuota lainausta tulkitsee oikein, niin tilaajalle jäisi ilmeisesti edelleen vanhat alukset (tai alus, montako niitä lienee) ja tämän uuden risteilijän matkustajamääräksi jäisi 3000 henkeä vuodessa. Se on aika vähän 2000:n matkustajan kapasiteettiin suhteutettuna. Toki jos risteily kestää 4 kuukautta, niin eihän silloin tehdä kuin 3 reissua vuodessa. Kallis on tietysti matkalippukin.- lue.tarkemmin
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa. - niinhänseoli
lue.tarkemmin kirjoitti:
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa.Olet oikeassa, luin hieman huolimattomasti. Kolme risteilyä x 2000 on 6000.
Kauppalehdessä epäiltiin venäläisten joutuvan kaivamaan kuvettaan rahoitusta varten. Risteilijän lohkot tulisivat Liettuasta. Minkähän maalaisia ovat lohkojen yhteen hitsaajat..
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tappiollinen-helsingin-telakka-tarvinnee-jopa-satoja-miljoonia-venalaisrahaa/crpYsk8m
- Ekohämää
Ainoa oikea ekoristeilijä on se rakentamatta jäänyt risteilijä!
- luomuristeilijä
Pystyynkuolleista lehtikuusista veistetty soutamalla liikuteltava "viikinkilaiva" on aika ekologinen, etenkin jos soutajina käytetään joutoväkeä.
- Anonyymi
Tästä taisi tulla sellainen. Ei ainakaan ole mitään kuulunut pariin vuoteen. Turussa sen sijaan alettiin hitsaamaan kasaan tänään taas uutta epäekologista risteilijää.
- tuleekohanmitään
Viivästyy ja viivästyy, ilmeisesti tilaajalla on ongelmia saada kasaan rahoitus. Ja Helsingin telakan omistavaa venäläisyhtiötä vaivaa taas länsimaiden Venäjälle asettamat talouspakotteet.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsingin-telakasta-voi-menna-yli-puolet-myyntiin/v5KzHmZJ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272095
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221480Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis671179Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111099Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101097- 88962
- 80829
- 17817
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16741Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107681