Hieman on erikoisen näköinen konsepti, kun on Flettner-roottoreitakin kymmenkunta. Eikä näytä muutenkaan aivan perinteiseltä risteilijältä. Saa nähdä toteutuuko millaisena, jos toteutuu lainkaan. Kokoa alukselle tulisi 60000 GT. Valmiina pitäisi olla vuonna 2020.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005233631.html
"Helsingin telakka on tehnyt aiesopimuksen risteilyaluksen toimittamisesta japanilaisyhtiö Peace Boatille.
Alustavan sopimuksen mukaan Helsingin telakalta tilataan vihreäksi ja ympäristöystävälliseksi kuvailtu risteilijäalus, jossa olisi paikat 2 000 matkustajalle."
http://maritime-executive.com/media/images/article/Photos/Vessels_Large/Cropped/Ecoship.jpg
http://www.hansa-online.de/wp-content/uploads/2017/05/Eco-Ship-klein-2.jpg
Helsingin telakalle aiesopimus ekoristeilijästä
9
285
Vastaukset
- purjelaiva_
Ei kai nuo ole fletner roottoreita? Tai sitten ovat kyllä tosi erikoisen näköisiä.
- aurinkopurjeet
Näyttävät lähinnä pystyyn nostetuilta lentokoneen siiviltä. Ecoshipin sivuilla sanotaan aluksessa olevan "10 retractable wind generators" ja "10 retractable photovoltaic sails", eli nuo on varmaan ympätty pystyrakenteisiin.
http://ecoship-pb.com/technology/
- mertaedemmäs
Hesarissa on vähän laajempi juttu, vaikkei itse laivasta juuri enempää kerrottukaan.
http://www.hs.fi/talous/art-2000005234277.html
Arctechin johtajan mukaan "Siinä on LNG:tä , purjetta, aurinkovoimaa ja muuta.". Aika paljon spekuloitiin rahoituskuvioista. Vieläköhän valtio maksaa innovaatiotukea ympäristöystävällisten tekniikoiden pilotoinneista aluksissa? Vikinghän sai Gracelle kyseistä tukea LNG:n ansiosta. Tähän alukseen tulisi varmaan myös sellaista tekniikkaa, jota ei ole aiemmin kokeiltu tässä mittaluokassa.
Rahoituspuolesta muistutettiin siltäkin osin, että Arctechin omistaa venäläinen valtionyritys, joka on mm. jenkkien Ukraina-pakotelistalla.
Onhan japseilla itselläänkin toki rahaa, mutta hieman arveluttaa tämä liikeidea rakentaa kallis uudisalus näinkin vähäiseen käyttöön. Nimittäin:
"Järjestön tavoitteena on, että risteilyille osallistuu 6 000 ihmistä vuodessa, kunhan Arctechin alus valmistuu. Se olisi kaksi kertaa nykyistä enemmän. Nykyisillä, keskimäärin 12 000 euron matkalippumaksuilla, järjestö tekisi uuden aluksen avulla 72 miljoonan euron edestä liikevaihtoa vuodessa."
Jos tuota lainausta tulkitsee oikein, niin tilaajalle jäisi ilmeisesti edelleen vanhat alukset (tai alus, montako niitä lienee) ja tämän uuden risteilijän matkustajamääräksi jäisi 3000 henkeä vuodessa. Se on aika vähän 2000:n matkustajan kapasiteettiin suhteutettuna. Toki jos risteily kestää 4 kuukautta, niin eihän silloin tehdä kuin 3 reissua vuodessa. Kallis on tietysti matkalippukin.- lue.tarkemmin
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa. - niinhänseoli
lue.tarkemmin kirjoitti:
Et tulkitse oikein.
Antamassasi linkissä lukee myös: "Peace Boatin nykyinen risteilyalus, Ocean Dream, lähti 94. risteilylleen Jokohamasta Japanista 12. huhtikuuta. Tänään keskiviikkona noin tuhatta matkustajaa kantava laiva saapui sopivasti Helsinkiin.
Arctechin rakentaman 2000-paikkaisen aluksen on määrä korvata Ocean Dream vuonna 2020."
Se tarkoittaa että uuden aluksen kapasiteetti on 6000 ihmistä vuodessa, ja vanhan ko yrityksen käytössä tasan nolla vuodesta 2020 alkaen. Nykyisinse on siis vielä sen 3000 henkeä vuodessa.Olet oikeassa, luin hieman huolimattomasti. Kolme risteilyä x 2000 on 6000.
Kauppalehdessä epäiltiin venäläisten joutuvan kaivamaan kuvettaan rahoitusta varten. Risteilijän lohkot tulisivat Liettuasta. Minkähän maalaisia ovat lohkojen yhteen hitsaajat..
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tappiollinen-helsingin-telakka-tarvinnee-jopa-satoja-miljoonia-venalaisrahaa/crpYsk8m
- Ekohämää
Ainoa oikea ekoristeilijä on se rakentamatta jäänyt risteilijä!
- luomuristeilijä
Pystyynkuolleista lehtikuusista veistetty soutamalla liikuteltava "viikinkilaiva" on aika ekologinen, etenkin jos soutajina käytetään joutoväkeä.
- Anonyymi
Tästä taisi tulla sellainen. Ei ainakaan ole mitään kuulunut pariin vuoteen. Turussa sen sijaan alettiin hitsaamaan kasaan tänään taas uutta epäekologista risteilijää.
- tuleekohanmitään
Viivästyy ja viivästyy, ilmeisesti tilaajalla on ongelmia saada kasaan rahoitus. Ja Helsingin telakan omistavaa venäläisyhtiötä vaivaa taas länsimaiden Venäjälle asettamat talouspakotteet.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsingin-telakasta-voi-menna-yli-puolet-myyntiin/v5KzHmZJ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029