Carisma?

SZR

Vanha (-96) Astra on vaihtumassa autoon ja 99-01 Carismoissa näyttäisi hinta/laatu-suhde olevan kohdallaan. Olen ajatellut perus 1,6-mallia. Auto kulkee kohtuullisen keveästi ja kulutus ilmeisesti pysyy järki lukemissa. Onko teillä mitään pahaa sanottavaa tuon ikäisesta Carismasta tai sitten hyvää? Mitsu on pitänyt arvonsa yllättävän huonosti, verrattuna esimerkiksi saman ikäiseen Avensikseen, siksi vähän epäilyttää..

56

23431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Carisma

      Vuonna -98 tuli talouteen mitsubishi carisma 1,6 ,perusmalli, ei mitään ylimääräisiä hienouksia. Auto toiminu hyvin, kulkenut varmasti nämä vajaat 150tkm mitä nyt mittarissa on. Itseasiassa mitään muuta kuin kulutusosia ei ole siihen tarvinnut vaihtaa. kulutus maantieajossa hieman yli 6l/100km, ja mielestäni 1,6 kone vie hyvin tuota autoa. hb-malli on myös tilava.

      • carismistiko?

        milloinkas tuo Carsma oikein tuli markkinoille? oliko joskus -96, vai milloin? Mistäköhän sen ikäisten áutojen tietoja voisi keveimmin kaivaa esille? Lisäkommentit juuri esim. vuosien 96/97 malleista kiinnostavat myös!


      • Metu
        carismistiko? kirjoitti:

        milloinkas tuo Carsma oikein tuli markkinoille? oliko joskus -96, vai milloin? Mistäköhän sen ikäisten áutojen tietoja voisi keveimmin kaivaa esille? Lisäkommentit juuri esim. vuosien 96/97 malleista kiinnostavat myös!

        Olen mittaillut 100 kilometrille noin 8,8l bensankulutusta. Lieneekö paljon vai vähän?
        Ihana auto (vm.97) edellisessä viestissä kirjoittelemistani pikkuriesoista huolimatta :-)


      • Carisma
        carismistiko? kirjoitti:

        milloinkas tuo Carsma oikein tuli markkinoille? oliko joskus -96, vai milloin? Mistäköhän sen ikäisten áutojen tietoja voisi keveimmin kaivaa esille? Lisäkommentit juuri esim. vuosien 96/97 malleista kiinnostavat myös!

        Semmonen käsitys on että carisma tuli -96 markkinoille. Alkuvuosien carisman 1.6 moottorin tehoiksi mitattiin jopa 120hv vaikka tehdas ilmoitti 100hv. carismaa myytiin myös 1.8 koneella(ei gdi), sama kone oli aikaisemmissa gti-lancereissa.

        lisätietoa löytynyy sen ajan tuulilaseista/tekniikan maailmoista..eiköhän niitä kirjastoista löydy


      • Carisma
        Metu kirjoitti:

        Olen mittaillut 100 kilometrille noin 8,8l bensankulutusta. Lieneekö paljon vai vähän?
        Ihana auto (vm.97) edellisessä viestissä kirjoittelemistani pikkuriesoista huolimatta :-)

        8,8l/100km tuntuu kohtuu isolta, tai ainakin omakohtaiset kokemukset ovat olleen 6-7l tasoa, tosin talvella voi mennä hieman enempi. puhdasta kaupunkiajoa en tosin aja.


      • Metu
        Carisma kirjoitti:

        8,8l/100km tuntuu kohtuu isolta, tai ainakin omakohtaiset kokemukset ovat olleen 6-7l tasoa, tosin talvella voi mennä hieman enempi. puhdasta kaupunkiajoa en tosin aja.

        Tosiaan, kun luin ennen Carisman ostoa että on pienikulutuksinen auto, niin ihmettelin vähän minäkin tuota kulutuksen määrää mulla. Useamman kerran olen mitannut, et melko luotettava tuo ilmoittamani kulutus. Melko vähän ajan kylmänä eli piuhassa olen pitänyt pikkupakkasista alkaen, mutta matkat on lyhyitä pätkiä eli sitä kaupunkirällyytä justiinsa :-)
        Pitäisikö autoni tarkistuttaa bensankulutuksen pienentämiseksi? Olisiko jotkut säädöt vinksallaan, mitä luulette?


      • v6 murisee
        Metu kirjoitti:

        Tosiaan, kun luin ennen Carisman ostoa että on pienikulutuksinen auto, niin ihmettelin vähän minäkin tuota kulutuksen määrää mulla. Useamman kerran olen mitannut, et melko luotettava tuo ilmoittamani kulutus. Melko vähän ajan kylmänä eli piuhassa olen pitänyt pikkupakkasista alkaen, mutta matkat on lyhyitä pätkiä eli sitä kaupunkirällyytä justiinsa :-)
        Pitäisikö autoni tarkistuttaa bensankulutuksen pienentämiseksi? Olisiko jotkut säädöt vinksallaan, mitä luulette?

        ja vie 98a ja 95:ta 8,35litraa/100km ja autohan on MACHOBISHI galant 2,5v6 stw, mallia sinihai! ps. tarkista,että renkaissa on 2,6 bar!!!!


      • ole kulutukselle
        Metu kirjoitti:

        Tosiaan, kun luin ennen Carisman ostoa että on pienikulutuksinen auto, niin ihmettelin vähän minäkin tuota kulutuksen määrää mulla. Useamman kerran olen mitannut, et melko luotettava tuo ilmoittamani kulutus. Melko vähän ajan kylmänä eli piuhassa olen pitänyt pikkupakkasista alkaen, mutta matkat on lyhyitä pätkiä eli sitä kaupunkirällyytä justiinsa :-)
        Pitäisikö autoni tarkistuttaa bensankulutuksen pienentämiseksi? Olisiko jotkut säädöt vinksallaan, mitä luulette?

        tehtävissä jos ajat pari kilsaa suuntaansa ja sitten taas takaisin. Bensa-auto aina "kylmänä" startatessa syöpäsee enemmän kunnes lämpeää ja tuolla muutamankilsan matkalla se ei pääse koskaan optimaaliseen kulutukseen. sama millä bensa-autolla ajat kilometrin kerrallaan ja sammutat ja taas sama rumba illalla, niin kulutus on korkeahko. Ajappa sillä Carismalla pitemmän maantie huikosen, niin pääset noihin 6-7 litran kulutuksiin.


    • oli

      Carisma 1.6 -96 ja ajoin sillä 147TKM.Hyvä ja tilava auto myös moottori tosi vääntävä kokoisekseen.
      Huonoina puolina huomasin ohjauksen joka "vaelteli" keskialueella(vika nähtävästi hammastangossa ja on tyyppivika).Myös rengasmeteli mielestäni liian kova.
      Ruostumista takalokareiden reunoissa.Ohjaustehostimen pumppu valutti öljyä.Kovalla pakkasella auton kojelauta nitisi kuuluvasti kunnes lämpeni.Takajarrut noilla kilsoilla loppu.
      Yhteenvetona puutteista huolimatta hyvä auto ja uudempia varmaan paranneltu.

    • GDI-00&1.6-99

      GDI:n kohdalla on tullut uusi huolto-ohje, jossa neuvotaan vaihtamaan öljyt 7500km:n välein ja käyttämään forte-käsittelyä 15/30tkm:n välein. Syynä tähän on jumittuvat venttiilinnostajat, joissa on nähtävästi liian pienet öljyreiät. Venttiilien naputus vaivaa kylmänä jos vaihtaa harvemmin öljyt. Meillä GDI vie seka-ajossa n.8l/100km ja 1.6 n.7.6l/100km.

      • gdi99

        Onko 7500km öljynvaihtoväli merkkiliikkeen suositus vai mistä tämmöinen suositus on tullut? itellä gdi-99 ja tähän asti on öljyt vaihdettu 15000km välein. nakutusta ei ole vielä kuulunu. autolla ajettu alle 100000km


      • Carisma-00
        gdi99 kirjoitti:

        Onko 7500km öljynvaihtoväli merkkiliikkeen suositus vai mistä tämmöinen suositus on tullut? itellä gdi-99 ja tähän asti on öljyt vaihdettu 15000km välein. nakutusta ei ole vielä kuulunu. autolla ajettu alle 100000km

        Edellisessä (90tkm) huollossa sain viimeisimmän huoltotiedotteen, jossa suositeltiin öljynvaihtovälin tihentämistä GDI-moottorin kyseessä ollessa. Myös forte-käsittelyä suositeltiin. Muita moottoreita tämä ei koske, vain GDI:tä.


    • Ex Carisma-kuski

      Minulla oli Carisma 1.6 vm. 1997 aikanaan käytössä. Pirteä moottori, kuluttaa vähän, on kohtalainen ajettava ja vikoja ei juuri ole. Heikkoutena voi pitää onnetonta äänieristystä. Rengasäänet ja moottoriäänet on huonosti eristetty ja moottoritiellä ajo oli korvia koettelevaa. Osta mieluummin faceliftin jälkeinen Carisma eli vuoden 2000 mallia tai uudempi, niissä on paneuduttu paremmin äänieristykseen. Tosin minun makuuni vanhempi Carisma oli paremman näköinen kuin tuo Euro-muotoiltu facelift Carisma. Carisman arvonlasku johtuu vaan siitä, kun se ei ole kovin haluttu automalli eli se on vähän väritön japanilainen, jolla on vielä harvassa myynti- ja huoltopaikkoja. Arvonlaskuhan on toisaalta vaan käytettynä autonsa ostavalle etu ja ostamalla Carisman sentään erottuu vähän massasta - toisin kuin jos ostaa Avensiksen.

    • SZR

      ..vastauksista. Melko hyviltä vaikuttivat kokemukset. Onko Carisman ruostumisesta muita kokemuksia? Ruostuvaa autoa on ikävä katsoa, kokemusta nimittäin on tuon Astran kanssa..

      • Carisma

        Tuossa -98 carismassa ei ainakaan vielä näy minkäänlaista ruostetta, mutta eikai noin "uusissa" vielä pidäkään näkyä.

        Tuosta rengasmelusta vielä, itse ne ainakaan ole huomannut normaalia kovempaa meteliä carismassa, varmaan paljon renkaistakin kiinni. Mielestäni tarpeeksi hiljainen auto


    • Merkkikokemusta 19 v.

      1.8 sta on kokemusta, hyvin kulkee ja 6,2-6,8 l/100km. Ei vikoja(paitsi sisävalokatkaisin uusittu, rikottu väärällä käytöllä?). Tietääkseni 10 v valmistettu, uusi malli on paras ja viaton. Mitsut on järkiautoja,verrataanpa ominaisuuksia ja varusteita ja teho/kulutusta vastaavan kokoluokan autoihin.

    • Mitsumies

      Olen omistanut 2 Carismaa -98 1,6 Star ja -02 1.8 Gdi. Loistavia pelejä molemmat, 1.8:ssa vaihdettiin etujarrulevyt kun ne ravisti, Hyvää kyytiä pienellä kulutuksella.

    • Seppo K

      Vastaa tähän jos kiinnostaa, annan lähemmät yhteystiedot. Pääkaup. seutu ja Turku.

      Naisen käytössä ollut, tummansininen, kuin uusi.

      Terv. Seppo

    • MITSU FANI

      Itselläni on 97 vm carisma 1.6 ajettu 228 tkm auto pelaa hienosti. Ainut huono puoli autossa on liiaksin tehostettu ohjaus. Ohjauuksen ottaisi fordeista esim. Muuten varma valinta..

      • en osta enää

        ostin carisman 1.6 gl hb -99 ajettu 242.000km ,nätti päältä,liike fiksannu myyntikuntoon ja tekniikka hyvä mun mielestä,oli vaihdettu jo osia helat vaihde keppiin on rellun laatikko ja mun mielestä heikon näkönen japanilaisiin verrattuna,sitten ruosteesta oli lahot helmat niiden muovi koteloiden alta ja pohja oli ruosteessa ,galvanoitu pelti ei ole hyvä ja pelti on aika ohut ,muuten hyvä kone.


      • mitsuman
        en osta enää kirjoitti:

        ostin carisman 1.6 gl hb -99 ajettu 242.000km ,nätti päältä,liike fiksannu myyntikuntoon ja tekniikka hyvä mun mielestä,oli vaihdettu jo osia helat vaihde keppiin on rellun laatikko ja mun mielestä heikon näkönen japanilaisiin verrattuna,sitten ruosteesta oli lahot helmat niiden muovi koteloiden alta ja pohja oli ruosteessa ,galvanoitu pelti ei ole hyvä ja pelti on aika ohut ,muuten hyvä kone.

        on toiminut kuin kello,vm-00,ajettu 262000,eikä tarvi vielä vaihtaa uudempaan.normaalihuollot ja kulutusosia vaihdettu. ongelmia ei ole ollut vaikka jo 10v.ikäinen,kyllä pelittää..


      • carsina
        mitsuman kirjoitti:

        on toiminut kuin kello,vm-00,ajettu 262000,eikä tarvi vielä vaihtaa uudempaan.normaalihuollot ja kulutusosia vaihdettu. ongelmia ei ole ollut vaikka jo 10v.ikäinen,kyllä pelittää..

        Itse olen ajanut reilu 100tkm 4 vuodessa 1.6 -96 carismalla. Takajarrut on olleet aika ongelma. Ja jarrun varaosia ei tahdo saada tarvikeena. Galvanoitu kori ei ole herkkä ruostumaan muttei siinä pysy oikein loksun reunoissa maalikaan. vanhemissa rellun JB3 loota vaatii omanlaisensa öljyn (elftrans 75W-80) ja vaihteistoöljyn säännöllisen vaihdon sekä öljymäärän tarkkailun. Tuppaa vuotaan vaihteensiirtäjän akselin stefasta, siksi tuo tarkastus. Kone on ollut kestävä. Arvohan noilla ei paljoa enään ole.


      • kesällä lämmin
        carsina kirjoitti:

        Itse olen ajanut reilu 100tkm 4 vuodessa 1.6 -96 carismalla. Takajarrut on olleet aika ongelma. Ja jarrun varaosia ei tahdo saada tarvikeena. Galvanoitu kori ei ole herkkä ruostumaan muttei siinä pysy oikein loksun reunoissa maalikaan. vanhemissa rellun JB3 loota vaatii omanlaisensa öljyn (elftrans 75W-80) ja vaihteistoöljyn säännöllisen vaihdon sekä öljymäärän tarkkailun. Tuppaa vuotaan vaihteensiirtäjän akselin stefasta, siksi tuo tarkastus. Kone on ollut kestävä. Arvohan noilla ei paljoa enään ole.

        Itselläni tehdas uusi Carisma 2002. Ajettu 165000 .Molemmat vetarit vaihdettu. Autosta hävisi yht äkkiä kaikki muut valot paitsi pitkät. Oli kurjaa ajella alvella pitkillä vastaan. Ongelman aiheutti ilmeisestikin silloin valon vaihdin ,jossa on myös vilkut. Ongelma poistui silloin tilaamalla uuden viiksen. Hinta 150euroa. Nyt ajoittain häviee käynnistäessä valot,mutta ne saa päälle viiksestä. Useimmiten käynnistettäessä tuleekin automaattisesti ajovalot. Talviajossa jaloille kylmä. .Ei riitä lämmityslaitteessa tehot. Lisäksi sivuikkunat huurtuu. Hyvä kesäauto.


      • hyvä ajaa
        kesällä lämmin kirjoitti:

        Itselläni tehdas uusi Carisma 2002. Ajettu 165000 .Molemmat vetarit vaihdettu. Autosta hävisi yht äkkiä kaikki muut valot paitsi pitkät. Oli kurjaa ajella alvella pitkillä vastaan. Ongelman aiheutti ilmeisestikin silloin valon vaihdin ,jossa on myös vilkut. Ongelma poistui silloin tilaamalla uuden viiksen. Hinta 150euroa. Nyt ajoittain häviee käynnistäessä valot,mutta ne saa päälle viiksestä. Useimmiten käynnistettäessä tuleekin automaattisesti ajovalot. Talviajossa jaloille kylmä. .Ei riitä lämmityslaitteessa tehot. Lisäksi sivuikkunat huurtuu. Hyvä kesäauto.

        On nyt ajettu n.240 000 km. ja viiksivikaa toisinaan, eli vilkku ei aina toimi. Varsinkin kylmänä ollut sellaista ongelmaa. Mutta nyt ei hetkeen sitäkään vikaa ole ilmennyt. Ja todellakin, kylmä auto. Ei tule lämmintä pakkasella, hätinä nollakelillä. Olisiko jotain tukossa? Muuten ei mitään vikaa.. ja sitten tiedoksi, ainakin -97 malli on hollantilainen, eikä japsi!


      • Carisma GT
        hyvä ajaa kirjoitti:

        On nyt ajettu n.240 000 km. ja viiksivikaa toisinaan, eli vilkku ei aina toimi. Varsinkin kylmänä ollut sellaista ongelmaa. Mutta nyt ei hetkeen sitäkään vikaa ole ilmennyt. Ja todellakin, kylmä auto. Ei tule lämmintä pakkasella, hätinä nollakelillä. Olisiko jotain tukossa? Muuten ei mitään vikaa.. ja sitten tiedoksi, ainakin -97 malli on hollantilainen, eikä japsi!

        Omistan -97 vuojen carisman jolla oon nähny jo omassa käytössä kahdessa vuodessa 180tkm ja mittarissa on vähäiset 320tkm. Ruostetta oli takaluukussa ostaessani (peräkolaroituauto), pieniä sivuääniä oli silloin, nykyään ei mitään kun poisti kiviä jousikupeista ja muista väliköistä. Polttoaineen kulutus 6.5-7.2l/100km. Tehtaan ilmoittamat tehot 90hv, mutta pienen laiton jäljiltä nyt on 142hv. Pirun hyvä ajaa kunhan on rengaspaineet kohillaan eikä tuule. Huoltoa olen tehnyt sen verran että kytkimen työsylinterin tiiviste, startti, uusia johotuksia (remmi hiesti poikki), kaikkia remmit vaihtanu ja vaihdelaatikkoon 10e puslan, että ykkönen ja kakkonen minee hyvin loveen. Öljyt oli kalliit laatikkoon joten laitoin eriöljyä ja hyvin pelaa, paitsi kylmänä ei saa kakkosta silmään. Eilen meni kuskinpuolen lasinnostimen vaijeri poikki, mutta sekin oli odotettavissa koska se on jo puolivuotta rutissu. Oikeastaan vain hyviä kokemuksia, remontit ja kaikki!


      • mitsu4ever
        hyvä ajaa kirjoitti:

        On nyt ajettu n.240 000 km. ja viiksivikaa toisinaan, eli vilkku ei aina toimi. Varsinkin kylmänä ollut sellaista ongelmaa. Mutta nyt ei hetkeen sitäkään vikaa ole ilmennyt. Ja todellakin, kylmä auto. Ei tule lämmintä pakkasella, hätinä nollakelillä. Olisiko jotain tukossa? Muuten ei mitään vikaa.. ja sitten tiedoksi, ainakin -97 malli on hollantilainen, eikä japsi!

        termostaatin vaihto voisi olla paikallaan. jos nyt vielä samalla autolla ajelete ja satut näkemään vastauksen... auttoi kylmyyteen ja laski bensankulutusta :)


      • Anonyymi
        en osta enää kirjoitti:

        ostin carisman 1.6 gl hb -99 ajettu 242.000km ,nätti päältä,liike fiksannu myyntikuntoon ja tekniikka hyvä mun mielestä,oli vaihdettu jo osia helat vaihde keppiin on rellun laatikko ja mun mielestä heikon näkönen japanilaisiin verrattuna,sitten ruosteesta oli lahot helmat niiden muovi koteloiden alta ja pohja oli ruosteessa ,galvanoitu pelti ei ole hyvä ja pelti on aika ohut ,muuten hyvä kone.

        ostin carisman 1.6 gl hb -99 ajettu 242.000km . Se on kyllä Carisman tuuria että siinä on Rellun laatikko . Tuo laatikko kuitenkin kestää ,,,kokemusta on !!


      • Anonyymi
        carsina kirjoitti:

        Itse olen ajanut reilu 100tkm 4 vuodessa 1.6 -96 carismalla. Takajarrut on olleet aika ongelma. Ja jarrun varaosia ei tahdo saada tarvikeena. Galvanoitu kori ei ole herkkä ruostumaan muttei siinä pysy oikein loksun reunoissa maalikaan. vanhemissa rellun JB3 loota vaatii omanlaisensa öljyn (elftrans 75W-80) ja vaihteistoöljyn säännöllisen vaihdon sekä öljymäärän tarkkailun. Tuppaa vuotaan vaihteensiirtäjän akselin stefasta, siksi tuo tarkastus. Kone on ollut kestävä. Arvohan noilla ei paljoa enään ole.

        Myös Mobil SHC sopii noihin laatikoihin hyvin ,,silloin 1 ja 2 vaihde toimii talvellakin !!


      • Anonyymi
        hyvä ajaa kirjoitti:

        On nyt ajettu n.240 000 km. ja viiksivikaa toisinaan, eli vilkku ei aina toimi. Varsinkin kylmänä ollut sellaista ongelmaa. Mutta nyt ei hetkeen sitäkään vikaa ole ilmennyt. Ja todellakin, kylmä auto. Ei tule lämmintä pakkasella, hätinä nollakelillä. Olisiko jotain tukossa? Muuten ei mitään vikaa.. ja sitten tiedoksi, ainakin -97 malli on hollantilainen, eikä japsi!

        On nyt ajettu n.240 000 km.::::: Sieltä Hollannista tulee se Renaultin laatikko ja kun tutkii moottorin asentoa niin moottori ei ole samalla puolen autoa kuten Japsi Mitsussa !!


    • 98 GDI

      98 mallin carismassa ainakin volvon laatikko, en oo kyllä edes kuullu noissa käytettävän rellun laatikkoa.....

      • Carisman loota

        Niin mutta volvoissa käytetäänkin rellun lootia kuten vaikka 1.6 ja 1.8 mottorissa (poikkeus 1.8 gdi mitsun kone jota ei oikein taho suomesta löytyä volvojen nokalta). Seka 2.0l on poikkeus volvon omaa moottoria ja laatikkoa ainakin osa. Mutta gdi on kyllä kokonaan mitsun tekemä kone sekä loota. Mitsun 1.6 carismassa aina ollut mitsun oma kone mutta loota vaihtunut jossakin vaiheessa (vanhoissa malleissa ainakin ollut rellun loota).


      • Anonyymi
        Carisman loota kirjoitti:

        Niin mutta volvoissa käytetäänkin rellun lootia kuten vaikka 1.6 ja 1.8 mottorissa (poikkeus 1.8 gdi mitsun kone jota ei oikein taho suomesta löytyä volvojen nokalta). Seka 2.0l on poikkeus volvon omaa moottoria ja laatikkoa ainakin osa. Mutta gdi on kyllä kokonaan mitsun tekemä kone sekä loota. Mitsun 1.6 carismassa aina ollut mitsun oma kone mutta loota vaihtunut jossakin vaiheessa (vanhoissa malleissa ainakin ollut rellun loota).

        Kun Carismassa on muovinen täyttö/kontrolli roppu laatikossa niin se on Renaultin tekele. Tunnuksena myös että vasemman vetoakselin sisänivel on laatikon sisällä (ei ulkopuolinen)


    • ....................

      ^ ONNEKS

    • Hynyi

      miten vaihdetaan mitsu garisman vm 98 1,6 gl kellon valo vai onko siinä valoa ollenkaan . Kuka tietää. terveisin onni.

      • menopeli.

        Carisma 2002 gdi ajettu 200000. Öljyt vaihdettu säännöllisesti. Moottori ajoittain nakuttaa -dieselimäisesti. Teen forte käsittelyn joka vuosi. Ollut sähköongelmia. Vetarit vaihettu. Moottori huohottaa aika lailla.
        Muuten hyvä menopeli. Samanikäisissä muissa merkeissä enempikin ongelmia.
        Hyvä ajettava vatsinkin pitkillä matkoilla.


      • menopeli.
        menopeli. kirjoitti:

        Carisma 2002 gdi ajettu 200000. Öljyt vaihdettu säännöllisesti. Moottori ajoittain nakuttaa -dieselimäisesti. Teen forte käsittelyn joka vuosi. Ollut sähköongelmia. Vetarit vaihettu. Moottori huohottaa aika lailla.
        Muuten hyvä menopeli. Samanikäisissä muissa merkeissä enempikin ongelmia.
        Hyvä ajettava vatsinkin pitkillä matkoilla.

        Muistan että kun autollani oli ajettu noin 50000 kerroin huollossa että minulla on dieseli. Että se nakuttaa. Eivät reagoineet huollossa vaikka tiesivät tyyppiviat että gdi nen nakuttaa helposti. Olisivat saaneet säätää venttiilit.


      • ----------------
        menopeli. kirjoitti:

        Muistan että kun autollani oli ajettu noin 50000 kerroin huollossa että minulla on dieseli. Että se nakuttaa. Eivät reagoineet huollossa vaikka tiesivät tyyppiviat että gdi nen nakuttaa helposti. Olisivat saaneet säätää venttiilit.

        350000 km ja sitten vaihdelaatikko on loppu.


      • Cote
        ---------------- kirjoitti:

        350000 km ja sitten vaihdelaatikko on loppu.

        Kumpi loppu ennen öljy vai loota ?


      • Anonyymi
        ---------------- kirjoitti:

        350000 km ja sitten vaihdelaatikko on loppu.

        Sama omassa paskana 360000


      • Anonyymi
        menopeli. kirjoitti:

        Muistan että kun autollani oli ajettu noin 50000 kerroin huollossa että minulla on dieseli. Että se nakuttaa. Eivät reagoineet huollossa vaikka tiesivät tyyppiviat että gdi nen nakuttaa helposti. Olisivat saaneet säätää venttiilit.

        Olisivat saaneet säätää venttiilit. Eipä siinä varmasti ole säädettäviä venttiilejä !!


      • Anonyymi
        ---------------- kirjoitti:

        350000 km ja sitten vaihdelaatikko on loppu.

        No 350000 on jo hyvä pätkä lootalle,saattaa kestää pidemmällekkin jos vaihtelee öljyjä !!


    • Mitsu ftw

      Itse olen omistanut Carisman viime syksystä asti.

      Vikoja:
      -Jarrupalat ja levyt vaihdettiin
      -Taka- ja etu kallistuksenvakaajan kumipuslat
      -Takajouset ja iskarit
      -Alapallonivelet edessä
      -Sakkorenkaat
      -Jakohihnan vaihto

      Kaikkihan nuo ovat kulutusosia, ja auton mittarissa on lähes 300tkm joten ei sinällään mikään ihme. Perustekniikka on toiminut pomminvarmasti, talvellakin lähti käyntiin aina. Kesän aikana aion katsastaa auton ja ajaa toiset 280tkm! :D

    • Karismaaon

      itellä on -98 vuoden carisma. Ajettu 420tkm ja kone ei ees syö öljyä ja käy nätisti :D Edullinen ja erittäin hyvä auto :)

      • carisma-1.6-98

        satutko tietämään mistä johtuu nykivä mun mitsussa?MISTÄsais käytettyjä puolia?


      • korjattu

        Ootko vaihtanu tulpat ja kattonu, että tulpanjohot pysyy kiinni. Tälläsellä konstilla hävis 1.6l nykiminen.


    • pahvia keulalle.

      Mitsulla ajelen myös. Mitsu lämpenee talvella paremmin kun pitää etupäätä kohtalaisen tukossa. Itse pidän talvisin pahveja jäähdyttäjän edessä niin että yläreuna on vähän auki ...10cm. Tällöin moottori lämmittää paremmin myös ohjaamon etuseinää joka lämpenee ajonaikana. Siälläkin tuntuu lämpimämmältä.

    • teura

      Minulla Carisma 98 1.8 GDI ja moottorin veto heikkenee tasaisessakin ajoissa ja sitten tehostuu (ryntää) itsestään. Saman huomaa polttaineen kulutusmittarista eli kulutus lisääntyy ryntäyksen jälkeen. Moottorin tyhjäkäynti myös aaltoilee. Eivät tienneet vikaa merkkikorjaamolla. Kuka tietäisi syyn?

    • Juljus

      bensaläpän murheelle tuoksahtaa

    • teura

      Nyt samassa Carisma 98 1.8 GDI moottorissa oli liian korkeat hiilivety ja häkäpäästöt enkä saanut hyväksyntää katsastuksesta. Vika voi liittyä edellisiin vikoihin (kts.edellä). Ryntäilevä käynti on osittain hävinnyt kun olen käyttänyt polttoaineen puhdistusainetta. Vaihdoin myös ilmansuodattimen.

    • vähäsen.

      Carisman moottoriöljyn sekaan laitan hieman forteainetta aina uuden öljynvaihdon yhteydessä. Ei paljon mutta vähän. Ei ole sen jälkeen nakutellut.

    • teura

      Myyn Carisma 98 1.8 GDI mallin. En rupea korjaamaan pakokaasuongelmaa. Vaatisi tulppien, tulppajohtojen, lambda-anturin vaihdon öljyn vaihdon. Katalysaattori vaihdettu 2 vuotta sitten ja jarrulevyt eteen. Muuten mennyt jo katsastuksesta läpi. Tiedot saat rekisteritiedosta GCV-320. Tee tarjous!

      • Mhmm

        Saattaapi johtua päästöongelmat ilmamassamittarista. Itse katsastin oman -99 vuoden 1,8 GDi:n toukokuussa eikä silloin mennyt myös päästöistä läpi.

        Tyhjäkäynnillä heitteli kaasu ja päästöt oli liian isot.
        Käytin yhdellä tutulla huollossa, ja tuli tuomioksi tuo ilmamassamittari, joka on yleinen ongelma noissa mitsuissa. Tuolla koneella ainakin. Käytettynä löytyi suht edullisesti.
        Vaihdettuamme osan, pääsi katsastuksesta läpi.


    • teura

      Kiitos ilmamassamittari tiedosta! Vaihdoin lambda-anturin 1.8 GDi -98 malliin ja CO-päästöt laskivat sallituksi 0,17 mutta HC-päästöt ylittivät 130ppm vielä sallitun (100ppm). Auton tyhjäkäynti aaltoilee edelleen eli siinä on vikaa, aaltoilu näkyy myös kierroslukumittarin lievänä liikkeenä. Olisiko tuo aaltoilu juuri ilmamassamittarin aiheuttama ongelma? Kysyn sitä korjaajalta. Hyvä vihje! Kiitos.

      • gdi

        Selvisikö vika? Itsellä olis sama ongelma. HC- ja CO-päästöt liian korkeat.


      • teura
        gdi kirjoitti:

        Selvisikö vika? Itsellä olis sama ongelma. HC- ja CO-päästöt liian korkeat.

        Lambda-anturin vaihto poisti CO-ongelman ja laski myös HC-arvoja 130 ppm asti, mutta tulppien vaihto laski HC-arvot sallituksi (80 ppm kierroksilla). Nyt on siis vaihdettu Lambda-anturi (tärkeä), ilmamassamittari ja tulpat ja auto toimii hyvin. Meni katsastuksessa läpi. Kiitos neuvoja antaneille. Vika selvisi parhaiten juuri netin avulla ja maallikon vihjeillä.


    • teura

      Carisma GDI 98 ohjauspyörä lukkiutuu, kun avaime työntää virtalukkoon, näin ei saisi katsastusmiehen mukaan tapahtua. Onko virtalukon vaihto vaikea toimenpide, niitä saa purkaamoilta 50-100€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe