Terveellinen ruokavalio auttaa masennukseen

Tutkitusti

42

1401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • proelämä

Näinpä. Tämä on just sitä, mitä olen arvellut. Omalla kohdallanikin olen kokenut, että ruokavalio vaikuttaa mielialaan. Se on ihan loogista, koska meidän elimistö ja myös aivot rakentuvat jatkuvasti niistä aineista mitä ollaan syöty. Aivot rakentuu aika paljon rasvasta, ja erityisesti tyydyttymättömät rasvahapot on tärkeitä aivojen ja solukalvojen rakennusaineita. Näitä saa esim. pähkinöistä, rasvaisesta kalasta, kasviöljyistä ja avokadosta. Toinen juttu, minkä olen huomannut ravitsemuksessa vaikuttavan mielialaan, on vitamiinit, erityisesti B- ja C-vitamiinit. B-vitamiini osallistuu aivoissa välittäjäaineiden aineenvaihduntaan, ja varmaan myös C-vitamiini. Huomasin selvän eron mielialassa sen jälkeen, kun olin alkanut syömään 1000 mg C-vitamiiniporetabletteja. Myös aminohapot on tärkeitä, koska monet välittäjäaineet muodostuu niistä, esim. serotoniini muodostuu tryptofaanista. Siis proteiinia pitäisi syödä tarpeeksi, tai ottaa sopivat aminohapot purkista. Itse olen välillä varmistanut sopivien ravintoaineitten saannin ravintolisillä, mutta ehkä olisi parempi jos niitä saisi monipuolisesta ruokavaliosta. Pitäisi varmaan käydä ravitsemusterapeutilla, tai opiskella lisää ruokavaliosta. Kaiken kaikkiaan, ruokavalion voimakas vaikutus psyykkiseen terveyteen on aika jännä juttu, ja se antaa toivoa, koska ruokavalion muutokset on kohtalaisen helppoja verrattuna moniin muihin hoitoihin.

• lajfdlaskndadasd

Masennuksen aiheittaa aina "joku" .

Uskallan väittää että ruokavalio ei paranna masennusta, vaan jopa aiheuttaa sen.

Kun ruokavalio korjataan, masennus poistuu (jos se siitä on tullut), ja ihme on tapahtunut !!

• Onneksi.on.nyt.valoa

Olen keski-iän ylittänyt yksinasuva mies. Repsahdin viime syksynä jonkun sortin lohtusyöntiin. Kovan työjakson jäkeen olin aina nälkäinen.
      Kasviksia syön vaan pakosta. Kun vatsantoiminta häiriintyy niin kanin ruuat joudun ottamaan käyttöön.
      Painonousu oli väistämätön. Se aiheutti ähkyvämpää liikkumista ja talvenaikana vähän masetaipusta. Se on ollut matkassa murrosikäisestä alkaen.
      Pienet asiat kuten viinan kanssa hölmöilyt tai nyt tämä lievä ylipaino riitävät laukaisemaan masennusreaktioita.

Herkuista kieltäytymisen seurauksena paino on tippunut 1.3 kg. Olen siihen jo tyytyväinen että nauttimani ravinto kuluu liikunnan määrään.

Meillä on sukuvikana tuo liika syöminen. Ikävä ominaisuus. Toiset saavat syödä aterian kolme kertaa päivässä.
      Kun nautin vahvan aamiaisen, jotain kevyttä kuten hedemiä tai marjoja noi napsia ettei ylipaino räjähdä ongelmaksi.

• Minnulil

On kai se selvää että ruokavalio voi auttaa masennukseen ja energiatasoihin ( jos etenkin lähtötilanne on se että on syönyt huonosti. )

Tuossa noudatettu Välimeren ruokavalio (kylläkin hiukan muokattuna versiona) on varmasti ihan hyvä ohjeistus terveellisesti elämiseen. Itse olen havainnut, että terveellinen ruokavalio on ainakin lisännyt energiaa itsellä, ja sitä myötä tullut tehtyä enemmän ja toimintakykyä tullut enemmän kun on alkanut enemmän olla virtaa. Lisäksi olo on kevyempi, paino tippunut useita kiloja ja vatsavaivatkin vähentyneet. Mutta ei se yleisesti omaan mielialaan ole vaikuttanut niin paljoa.

Itse käytän lisäravinteena maitohappobakteereja, kalaöljyä ja d-vitskua. Kesällä taitaa tulla d-vitskua kyllä luonnostaankin, kun ulkona oleilee.

• proelämä

Kokeilepa vahvaa C-vitamiiniporetablettia, 1000 mg. Ja B-vitamiinia. Tuli vielä mieleen, että olen huomannut, että jos syön gluteenipitoista ruokaa varsinkin tyhjään mahaan, niin alkaa ahdistaa psyykkisesti. Samoin kahvin kanssa. Olenkin jättänyt kahvin aika lailla kokonaan pois, joskus saatan kylässä juoda puolikkaan pikkukupillisen, se ei vielä aiheuta ongelmia. Mutta jos joisin vaikka 3 isoa kuppia, niin ahdistus ja paniikki tulis ihan varmasti. Tee on toiminut mulla paljon paremmin.

• kahvin_ystävä

Kofeiini juomissa aiheuttaa jo valmiiksi ahdistuneille usein lisää ahdistusta. Mikäli tee on kofeiinipitoista, sama asia pätee siihenkin. Tosin joissakin teelaauissa saattaa olla aineita jotka rauhoittavat hyvin kevyesti.

• proelämä

Ainakaan minä en ole ollut ahdistunut ennen kolmea kupillista kahvia, mutta olen ollut tosi ahdistunut sen jälkeen. Kofeiini on hermostimulantti, joka muistaakseni nostaa esim. dopamiinin määrää, mikä saattaa aiheuttaa ahdistuneisuutta. Kaikilla se ei välttämättä niin toimi, mutta eri syistä herkistyneillä se aiheuttaa ahdistusta. Teessä on huomattavasti vähemmän kofeiinia kuin kahvissa, noin yksi kolmasosa. Lisäksi teessä saattaa tosiaankin olla joitain rauhoittavia aineita, olikohan yksi sellainen teaniini. Erikseen on vielä kamomillatee, jolla on ainakin minuun suunnilleen sama vaikutus kuin rauhoittavalla lääkkeellä.

• Artsi7689

95 prosenttia serotoniinista imeytyy suolistosta. On selvä että ruokavalio vaikuttaa mielialaan. Välimeren ruokavalio on erittäin hyvä valinta. Liikuntaa lisää myös hyvinvointia.

• dfgdsfhd

Kyllähän se syöminen mielihyvää tuottaa aika monesti, mutta ei taia olla ihminen kuitenkaan ihan niin "helposti suunniteltu" että mässäilemällä lähtisi psyykkiset ongelmat. Verensokerin nousuhuuma ja raukea ähkytila vaihtuu enennpitkää uueksi näläksi

• Heldos

Joo se on kumma juttu että nälkä tulee vaikka on syönyt. Tupakka ja kahvi vähentävät näläntunnetta.

• gerteryerty
        Heldos kirjoitti:

Joo se on kumma juttu että nälkä tulee vaikka on syönyt. Tupakka ja kahvi vähentävät näläntunnetta.

sanovat jokku tietäjät että tupa-ja kapakointi aiheuttavat kortisoonien ja atrenaliinin erittymistä kehoon ja se saa tupa-ja kapakoitsijat tunteeseen ettei oo ruua tarvetta. Eli ressihormoonien voimin menevät. Niien pitkäaikanen erittyminen kyllä toisaalta voi pitää ylivireystilassa ja rappeuttavatkin varmasti ihmistä

• Artsi6877

Sanotaan niin et ruokavaliokin tulee olla kunnossa kun puhutaan hyvinvoinnista.

• proelämä

Tässä vielä muutamia vinkkejä masennuksen ja muidenkin psyykkisten ongelmien ruokavaliohoitoon:

- vähintään 500 g kasviksia päivässä, osa voi olla tuoreita ja osa kypsennettyjä
      - rasvaista kalaa, pähkinöitä, siemeniä, avokadoa tai kasviöljyä vähintään pari kertaa viikossa
      - hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, esim. täysjyvää
      - ei gluteenipitoisia viljoja, siis vehnä, ohra ja ruis pois
      - ei kahvia, kahvin voi korvata teellä, yksi kuppi aamuisin
      - ei alkoholia
      - kauraa, esim. kaurapuuroa tai kauramuroja
      - riittävästi hyvälaatuista vähärasvaista proteiinia, esim. kana, kala ja kalkkuna
      - ei punaista lihaa
      - ruokailu säännöllisesti noin kolmen tunnin välein
      - sopivat annoskoot, ei nälkää eikä ylensyöntiä
      - vettä 1-2 litraa päivässä
      - ylimääräinen sokeri pois
      - mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, ei valmisruokia, ei lisäaineita
      - monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita

• 34789788

Kalaa, eritoten rasvaista sellaista, on suositeltua syödä ainakin se 2 kertaa viikossa, mutta terveellisiä rasvoja (mitä sisältää oliiviöljy, pähkinät, avokado, siemenet jne) kannattaa nauttia päivittäin. Pähkinöissä pieni määrä riittää sillä ne on energiapitoisia.

500 g kasviksia, hedelmiä ja marjoja on hyvä tavoite.

Gluteenista voi olla montaa mieltä, mutta jos se ei aiheuta ongelmia, ei sitä tarvi välttää. Viljat kannattaa nauttia täysjyväviljana. Gluteenitonkin vaihtoehto on yksi, jolloin syö kauraa(mikäli se sopii), täysjyväriisiä, tattaria jne gluteenittomia vaihtoehtoja. Gluteeniton tuote ei tarkoita automaattisesti terveellistä, erityisesti kun puhutaan prosessoiduista tuotteista.

Kuppi kahvia aamulla tuskin on kovin epäterveellistä, ja kahvissa voi olla jotain hyviä terveysvaikutuksiakin koska se on antioksidanttipitoista, mutta jos sitä litkii kuppitolkulla iltaakin kohden, se voi olla haitata unta, peittää väsymystä ja herkillä aiheuttaa ahdistuneisuutta. Kofeiinin lähteitä on lisäksi esim suklaa, eritoten tumma, musta tee, cola- ja energiajuomat. Kofeiinittomiakin teelaatuja on, kuten rooibos.

Alkoholi voi aiheuttaa masentuneisuutta joten käytössä kohtuus on tärkeää jos masennusta/ahdistusta on.

Punaista lihaa pitäisi syödä alle 500 g viikossa. Kannattaa suosia prosessoimatonta lihaa, sillä marinadeissa ja makkaroissa ja eineksissä on usein kaikenlaista ylimääräistä ja usein epäterveellistä. Maksan syönti silloin tällöin kannattaa, sillä siinä on paljon ravinteita.

Paistamiseen kannattaa valita oliiviöljy, voi tai kookosöljy. Monityydyttymättömät rasvat ei sovi paistamiseen hyvin ja ovat epäterveellisiä paistamisessa, jopa yhteydessä syöpään

http://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001033298.html

• proelämä

Kirjoittamani lista oli yhdistelmä luetusta tiedosta ja omista kokemuksista. Itselleni esim. gluteeni ei passaa ollenkaan, aiheuttaa ahdistuneisuutta. Joillekin se saattaa sopia. Tosin olen lukenut jostain, että gluteeni vaikuttaa aivoissa samaan tapaain kuin huume. Ehkä se nostaa jotenkin dopamiinitasoa? Samoin kahvin kanssa, aiheuttaa minulle ahdistusta. Ei ehkä puolikas pikkukuppi vielä, mutta jos parikin kupillista juon, saattaa ahdistuneisuus lisääntyä. Paniikkihäiriöisille suositellaan kahvin juonnin lopettamista. Varmasti on yksilöllisiä eroja siinä, kuinka herkkä on kofeiinille. Kaikki ei välttämättä saa ahdistusta kahvin juomisesta. Ihan totta on sekin, että kahvi ei ole ainoa kofeiinin lähde. Toisaalta kahvissa taitaa olla enemmän kofeiinia verrattuna muihin lähteisiin, kuten tee, kolajuomat tai suklaa. Energiajuomista en tarkalleen tiedä, nekin taitaa olla aika kofeiinipitoisia. Jokaisella varmaan kannattaa itse testata se, mikä on sopiva määrä kofeiinia. Punaisen lihan syöminen saattaa lisätä elimistön alttiutta tulehduksille, ja siinä on aika paljon tyydyttynyttä rasvaa, mikä voi olla haitallista verisuonille. Itse en syö juurikaan punaista lihaa edellä mainittujen syiden lisäksi myös eettisistä ja ekologisista syistä. Tässäkin kohdassa on varmaan yksilöllistä vaihtelua siinä, kuinka paljon punaisen lihan syönti vaikuttaa esim. kolesteroliarvoihin. Siispä jokainen voi itse kokeilla ja seurata esim. verikokeilla, mikä on sopiva ruokavalio.

• klflflkfk

Levyssä tummaa suklaata on kofeiinia kahden espresson verran.
        Mutta sanotaan että tumma suklaa on terveellistä. Pari palaa päivässä voi syödä hyvin mielin.

Energiajuomat ovat sokerilitkua täynnä lisäaineita ja ovat hyvin kofeiinipitoisia. Sokeroidut kofeiinia sisältävät limsat on hyvin energiapitoisia, sokerilitkuja ja niissä on aika paljon kofeiinia.
        Aspartaamista makeutusaineena voi olla haittaa aivoille ja jotkin lisäaineet voi joillakin lisätä ahdistusta. Paras vaihtoehto on makeuttamattomat kivennäisvedet jos jotain kuplivaa haluaa.

Täältä voi tarkistaa kofeiinipitoisuuksia:
        http://www.kahvijaterveys.fi/kaikki-kofeiinista/kofeiinin-lahteet.html

• välimeren

Tutkimuksessa käytetty Modimed-ruokavalio joka on mukaelma Välimeren ruokavaliosta:

- kaloreita ei tarvinnut rajoittaa
      - suositut ruoat: täysjyvä, hedelmät, marjat, vihannekset, palkokasvit kuten pavut ja linssit, käsittelemättömät suolaamattomat pähkinät, vähärasvaiset/makeuttamattomat maitotuotteet, liha, kala, kana, kananmuna, oliiviöljy (rasvan saanti on tärkeää aivoille). Mahdollisimman vähän prosessoitu ruoka

- vältettävät ruoat: makeiset, puhdistetut viljat, pikaruoka, uppopaistettu ja transrasvoissa käristetty ruoka, transrasvat ja öljyt joissa korkea omega6 pitoisuus, prosessoidut lihavalmisteet, valkoinen sokeri

- maksimissaan kaksi sokeroitua juomaa per viikko, maksimissaan kaksi alkoholiannosta päivässä, suosien punaviiniä.

- jos on insuliiniresistenssiä, laskee hiilarien määrää
      - jos gluteeni tuottaa ongelmia, kaura voi sopia joillekin silti. Jos viljatuotteet tai palkokasvit ei sovi, jättää ne pois.

Omien saatujen ravintoaineiden määrää sekä ruokavalion monipuolisuutta voi tutkia Finelin ruokapäiväkirjassa

https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja

• proelämä

Tuo kaksi punaviinilasillista päivässä tuntuu kyllä aika paljolta. Alkoholi kun aiheuttaa sen, että aivoissa mielihyvään liittyvät välittäjäaineet, kuten serotoniini, dopamiini ja GABA vapautuvat synapseihin aika holtittomasti. Tästä johtuu, että ensin mielihyvän tunne lisääntyy. Sen jälkeen näitä välittäjäaineita on liian vähän, mistä johtuu osaltaan laskuhumalan ja krapulan huono olo ja ahdistuneisuus. Alkoholi myös huonontaa unen laatua, ja unihan on aika tärkeää psyykkiselle terveydelle. Lisäksi, aivot koostuvat paljolti rasvasta, ja alkoholi liuottaa rasvaa. Jos siis haluaa kuntouttaa itseään psyykkisesti, niin suosittelen ainakin kuukauden pituista kuivaa kautta.

• fkkfkkfkf

Niin onkin paljon kaksi lasillista joka päivä. Onhan se viikossa jo 14 annosta. Tutkimuksessa pienen annoksen viiniä tai pari sai ottaa ruoan kanssa. Ehkäpä kumminkaan joka päivä ei kannata tissutella. Mutta tuskin sillointällöin pienestä annoksesta viiniä on haittaa. Kyllä kai tuommoinen on parempi, kuin humalajuominen kerran viikossa.

• heihaloo100

Meinaatko, että ruokavalio poistaa koulukiusaamisen aiheuttamat arvet, joka kesti ala-asteen kolmannelta ammattikoulun loppuun asti. En voinut tietää, että ruokavalio korjaa sen, ettei muut kiusaa.

• proelämä

Ei se ruokavalio välttämättä yksinään poista henkisiä arpia traumaattisista kokemuksista. Ehkä se sen sijaan auttaa kestämään niitä paremmin. Ruokavalio vaikuttaa aivojen toimintaan ja hyvinvointiin, ja sitä kautta psyykkiseen hyvinvointiin. Ehkä vaikeista kokemuksista toipuu paremmin, kun aivot on hyvässä kunnossa. Ihminen on kokonaisuus, jossa yhdistyy biologinen ja psyykkinen puoli, ja myös sosiaalinen. Biologia vaikuttaa sekä psyykkiseen että sosiaaliseen puoleen esim. siten, että jos vaikka sairastuu fyysisesti, joutuu olemaan pois töistä tai koulusta, saattaa voida huonosti myös psyykkisesti ja joutuu hetkeksi sosiaalisesti sivuun. Biologia vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin juuri aivojen hyvinvoinnin kautta. Sosiaalinen hyvinvointi on toisaalta kiinni muistakin asioista kuin ihmisestä itsestään, ja vaikeat sosiaaliset olosuhteet saattaa vaikuttaa myös psyykkiseen ja jopa fyysiseen hyvinvointiin. Ihminen ei voi aina itse vaikuttaa sosiaalisiin olosuhteisiin, mutta ainakin fyysiseen hyvinvointiin ja sitä kautta myös psyykkiseen hyvinvointiin pystyy täällä Suomessa vaikuttamaan esim. ruokavaliolla.

• heihaloo100
        proelämä kirjoitti:

Ei se ruokavalio välttämättä yksinään poista henkisiä arpia traumaattisista kokemuksista. Ehkä se sen sijaan auttaa kestämään niitä paremmin. Ruokavalio vaikuttaa aivojen toimintaan ja hyvinvointiin, ja sitä kautta psyykkiseen hyvinvointiin. Ehkä vaikeista kokemuksista toipuu paremmin, kun aivot on hyvässä kunnossa. Ihminen on kokonaisuus, jossa yhdistyy biologinen ja psyykkinen puoli, ja myös sosiaalinen. Biologia vaikuttaa sekä psyykkiseen että sosiaaliseen puoleen esim. siten, että jos vaikka sairastuu fyysisesti, joutuu olemaan pois töistä tai koulusta, saattaa voida huonosti myös psyykkisesti ja joutuu hetkeksi sosiaalisesti sivuun. Biologia vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin juuri aivojen hyvinvoinnin kautta. Sosiaalinen hyvinvointi on toisaalta kiinni muistakin asioista kuin ihmisestä itsestään, ja vaikeat sosiaaliset olosuhteet saattaa vaikuttaa myös psyykkiseen ja jopa fyysiseen hyvinvointiin. Ihminen ei voi aina itse vaikuttaa sosiaalisiin olosuhteisiin, mutta ainakin fyysiseen hyvinvointiin ja sitä kautta myös psyykkiseen hyvinvointiin pystyy täällä Suomessa vaikuttamaan esim. ruokavaliolla.

Mä oon 41 ja ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 5 vuotta. Ei se ruokavalio tehnyt musta työkykyistä. Vaikka kuinka terveellisesti söi.

• proelämä

No ei se ruokavalio sitten varmaan yksinään paranna. Riippuu kait ihmisestä, joillakin saattaa masennus johtua vaikka B-vitamiinin puutteesta, ja kun puute korjataan, niin masennuskin loppuu. Masennukseen on sitten kyllä paljon muitakin syitä kuin ruokavalio, esim. traumaattiset tapahtumat ja liiallinen stressi. Oletan kuitenkin, että terveellinen ruokavalio auttaa omalta osaltaan näistä selviämisessä. Monesti tarvitaan muutakin, esim. muita terveellisiä elämäntapoja kuten liikuntaa, ja siihen päälle psykoterapiaa tai läheisten ihmisten tukea. Mutta ei se terveellinen ravinto ainakaan haitaksi ole.

• trjhlk

Jos ei ole itse ollut masentunut, tulee kai kirjoittaneeksi kaikenlaista moskaa ?
      Olen aina syönyt terveellisesti ja olen erittäin ravintoainetietoinen,
      silti useampia masennus- ja ahdistusjaksoja on ollut elämässäni.
      Ruokavalio ei pysty poistamaan vuosikausien henkisestä väkivallasta johtuvaa masennusta ja ahdistusta.
      Masennuksen totta tosiaan aiheuttaa joku o i k e a syy.
      Aloittajalta ja peesaajilta suorastaan loukkaavaa ja vähättelevää kirjoittelua !
      Johtuu tietämättömyydestänne, arvoisat besserwisserit!
      "Viisaita" löytyy aina maalta, kun merellä on hätä.
      Tunkekaa ohjeenne sinne, minne aurinko ei paista.

• Yrttimytty

No mutta. Et kai sinä siellä merellä nyt enää hätäile. Kyllä aloittaja ihan asiaa kirjoittaa. Voi koettaa auttaa itseään niissä asioissa missä kykenee ja terveelliset elintavat on yksi sellainen. Ymmärrän kyllä ettei siihen aina ole voimavaroja mikäli hädin tuskin kykenee tuskiltaan hengittämään. Mutta sitten kun voimavarat lisääntyvät niin kyllä itsestä huolehtiminen kaikin mahdollisin keinoin on voimistumisen perustaa. Siihenkin pisteeseen pääseminen saattaa kestää vuosikausia.

Sinulla on varmasti juuri nyt aika paha olla.

• proelämä

Olen kyllä ollut itsekin masentunut, joskus on diagnosoitu vaikea masennus. Että silleen. Ja olen huomannut, että terveelliset elämäntavat vaikuttaa itselläni aika paljon psyykkiseenkin hyvinvointiin. Tätä minun käsitystä tukee monet tieteelliset tutkimukset.
        Tiedän kyllä senkin, että monesti psyykkisten ongelmien taustalla on traumaattiset kokemukset. Tätäkin tieteelliset tutkimukset tukee. Näitä kokemuksia pitäisi sitten koettaa käsitellä jotenkin niin ettei ne haittaisi enää elämää. Siinä auttaa läheisten tuki, ammatti-ihmiset ja omat pohdinnat. Ehkä traumaattinen kokemus sitten muuttuu joksikin, mistä voi oppia jotain, tai mistä jollain lailla jopa itse hyötyy, toivottavasti. En kyllä yhtään väheksy traumaattisia kokemuksia tai henkistä väkivaltaa. Ne monesti aiheuttaa syviä henkisiä arpia.
        Olen kylläkin sitä mieltä, että terveelliset elämäntavat vaikuttaa aivojen hyvinvointiin ja sitä kautta traumaattisia kokemuksia on ehkä helpompi kestää ja käsitellä.
        Henkisestä väkivallasta puheenollen, besserwisseriksi haukkuminen ja käsky ohjeitten tunkemisesta sinne, minne aurinko ei paista, on ainakin minusta hieman loukkaavaa, varsinkin kun tarkoitus ei ole ollut satuttaa ketään, vaan päinvastoin auttaa.

• heihaloo100
        Yrttimytty kirjoitti:

No mutta. Et kai sinä siellä merellä nyt enää hätäile. Kyllä aloittaja ihan asiaa kirjoittaa. Voi koettaa auttaa itseään niissä asioissa missä kykenee ja terveelliset elintavat on yksi sellainen. Ymmärrän kyllä ettei siihen aina ole voimavaroja mikäli hädin tuskin kykenee tuskiltaan hengittämään. Mutta sitten kun voimavarat lisääntyvät niin kyllä itsestä huolehtiminen kaikin mahdollisin keinoin on voimistumisen perustaa. Siihenkin pisteeseen pääseminen saattaa kestää vuosikausia.

Sinulla on varmasti juuri nyt aika paha olla.

Mä haluaisin kuulla teiltä miten terveellinen ruokavalio kasvattaa itsetuntoa, kun itse tunto ollut lapsesta asti huono ja se koulukiusaaminen lapsesta parikymppiseen asti ei ole kasvattanut itsetuntoa. Eli mitkä ruuat auttaa itsetuntoon ja poistaa henkiset arvet? Mitä pitää syödä , kuinka paljon ja kuinka nopeasti se oikea ruoka nostaa itsetuntoa?

• kxkfkkxk

Jos ihmiset biologisesti veivaa aivokemioitaan lääkkein, miksei terveellisesti syöminen voisi myös auttaa? Ratkaiseehan sekin asioita biologisella tasolla ja voi auttaa aivojen toimintaa ja terveyttä. Huono ruokavalio voi edesauttaa masennusta sekä ahdistusta ja jotkut ruoka-aineet pahentaa ahdistusta.

Onhan se nyt selvää ettei ruokavalio ratkaise kaikkia ongelmia kuten ei lääkekään. Se rakentaa vaan perustan. Jos rakentaa talon perustan huonosti, niin ei siitä hyvää taloa tule. Sama pätee siihen jos ruokavalio ei ole kunnossa. Huono siitä on lähteä hoitamaan itseään.

Ei tässä kukaan väitä että ruokavalio ratkaisee kaiken. Haloo.

• xxxcjj

Jos ruokavalio ja elintavat ehkäisee jopa dementiaa, miten se ei voisi auttaa masennukseen joillakin?

• huhhahoo

Kukaan ei vuorenvarmasti tiedä ehkäiseekö ruokavalio dementiaa.
        Jos olis ruokavaliosta kiinni, tuskin äitinikään olisi jo 70-vuotiaana sairastunut ?!

• Alzheimer

• xcvvz

Minä voin ainakin sanoa että oikeanlainen ruokavalio liikunnan ohessa ja absolutismi on nostanut minua heikoimmasta jamasta missä olin. Olin vaikeasti masentunut. Aloitin muuttamalla ruokavalion, kun siitä tuli energiaa, aloin liikkua vähän. Unettomuus alkoi helpottaa myös.

Lisäksi D-vitamiinitasoni olivat alhaalla ja hoidettuani sen olen voinut paremmin.

• heihaloo100

Kukaan ei vastannut että mitkä ruokaaineet kasvattaa huonoa itsetuntoa, joka on ollut yhtenä syynä masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön ja paniikkihäiriöön. Haluaisin edelleen vastauksen tuohon itsetunnon kavattamiseen ruokavaliolla. Poistaako tereveellinen ruokavalio syyt jotka ovat vaikuttaneet masennukseen?

• kkdkkxk

Poistaako lääkkeet? Silti niitä käytetään masennuksen hoidossa. Hoito on monen asian summa. Se että oikea ruokavalio voi auttaa masentuneeseen oloon, antaa energiaa ja vähentää ahdistusta, ei tarkoita että se poistaa kaiken masennuksen ja ahdistuksen elämästä. Olemme psykofyysinen kokonaisuus.

• heihaloo100
        kkdkkxk kirjoitti:

Poistaako lääkkeet? Silti niitä käytetään masennuksen hoidossa. Hoito on monen asian summa. Se että oikea ruokavalio voi auttaa masentuneeseen oloon, antaa energiaa ja vähentää ahdistusta, ei tarkoita että se poistaa kaiken masennuksen ja ahdistuksen elämästä. Olemme psykofyysinen kokonaisuus.

Mulla ei ole muuta lääkitystä kuin unettomuuteen. Mulla kokeiltiin eri lääkkeitä, mutta ei ne auttaneet, kun lääkkeet eivät poistaneet niitä syitä eli niitä psyykkisiä arpia. Kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle niin mun masennus katosi. Ahdistuneisuushäiriö jäi, mutta pystyn elää sen kanssa ihan ok. Ne joita ei ole kiusattu lapsesta aikuiseen asti eivät voi tietää minkälaiset arvet se jättää. Ei niitä muistoja millään ruokavaliolla voi poistaa. Oispa se helppoa pyyhkiä ne muistot vaan syömällä terveellisesti.

• proelämä

Itsellä myös ollut koulukiusaamista aikoinaan, joten ymmärrän sinua paremmin kuin luulet. Traumaattiset asiat pitäisi käsitellä jotenkin, niin että ne ei enää haittaisi elämää. Niistä voi puhua esim. läheisen tai ammattiauttajan kanssa, niistä voi kirjoittaa tai niitä voi pohtia itsekseen. Olen itse sitä mieltä, että kun aivot on hyvässä kunnossa, niin niillä pystyy paremmin käsittelemään vaikeita asioita, ja vastoinkäymisiä kestää paremmin. Aivot saa parempaan kuntoon terveellisillä elämäntavoilla, esim. ruokavaliolla, riittävällä unella ja liikunnalla. En voi sille mitään, että itse olen huomannut, että terveelliset elämäntavat kohentaa myös psyykkistä terveyttä. Jos esimerkiksi nukun liian vähän, olen alttiimpi ahdistumaan ja masentumaan. Jos taas liikun tosi paljon, ahdistus ja masennus ei tulekaan niin herkästi. Alkoholia en siedä juurikaan, koska krapulassa ahdistus on aika kova. Joten jos itselläni on kokemusta siitä, että terveelliset elämäntavat vaikuttaa psyykkiseenkin hyvinvointiin, niin miksi en saisi siitä kertoa? En oikein ymmärrä miten se loukkaa muita ihmisiä. En tarkoita millään lailla vähätellä traumaattisia kokemuksia, joita usein on psyykkisten ongelmien taustalla, päinvastoin. Eikö se ole kuitenkin hyvä asia, että itsekin pystyy vaikuttamaan omaan hyvinvointiin ainakin jonkin verran?

• heihaloo100
        proelämä kirjoitti:

Itsellä myös ollut koulukiusaamista aikoinaan, joten ymmärrän sinua paremmin kuin luulet. Traumaattiset asiat pitäisi käsitellä jotenkin, niin että ne ei enää haittaisi elämää. Niistä voi puhua esim. läheisen tai ammattiauttajan kanssa, niistä voi kirjoittaa tai niitä voi pohtia itsekseen. Olen itse sitä mieltä, että kun aivot on hyvässä kunnossa, niin niillä pystyy paremmin käsittelemään vaikeita asioita, ja vastoinkäymisiä kestää paremmin. Aivot saa parempaan kuntoon terveellisillä elämäntavoilla, esim. ruokavaliolla, riittävällä unella ja liikunnalla. En voi sille mitään, että itse olen huomannut, että terveelliset elämäntavat kohentaa myös psyykkistä terveyttä. Jos esimerkiksi nukun liian vähän, olen alttiimpi ahdistumaan ja masentumaan. Jos taas liikun tosi paljon, ahdistus ja masennus ei tulekaan niin herkästi. Alkoholia en siedä juurikaan, koska krapulassa ahdistus on aika kova. Joten jos itselläni on kokemusta siitä, että terveelliset elämäntavat vaikuttaa psyykkiseenkin hyvinvointiin, niin miksi en saisi siitä kertoa? En oikein ymmärrä miten se loukkaa muita ihmisiä. En tarkoita millään lailla vähätellä traumaattisia kokemuksia, joita usein on psyykkisten ongelmien taustalla, päinvastoin. Eikö se ole kuitenkin hyvä asia, että itsekin pystyy vaikuttamaan omaan hyvinvointiin ainakin jonkin verran?

Mä kävin monta vuotta psykiatrian polilla juttelemassa, kuvataideterapiassa reilun vuoden ja psykiatriallisella sairaanhoitajalla. Lisäksi mua yritettiin kuntouttaa 7 vuotta aikuisiällä. Nukun yössä n. 9 tuntia, joten unta saan ihan riittävästi. Alkoholia en juo. Joillakin ruokavalio voi auttaa traumoihin, mutta mulla ei. Koskaan kukaan ammattiauttaja ei puhunut ruokavalion parantavasta vaikutuksesta. Voin nykyään ihan hyvin, mutta ei se ruokavalio mulla poista sitä tosiasiaa, että mua on kiusattu koko kouluajan. Mä oon opiskellut kaksi ammattia itelleni. Ja molemmissa ammattikoulussa kiusaaminen jatkui. Mitä luulet, miten sä solmit ihmissuhteita kun sua on syrjitty ja haukuttu lapsesta asti koulumaailmassa. Mä oon joutunut selviytymään koulussa yksin.

• proelämä

Ihan hyvä, että olet käyny juttelemassa ja hakenut apua. Tilanne on kylläkin se, että niissä auttajissa on monentasoisia ammattilaisia. On joitakin, jotka ei edes persoonallisuudeltaan sovellu alalle, ja tietopohjassa on monilla aukkoja. Pitäisikin löytää semmoinen ammattiauttaja, jolla on riittävästi asiantuntemusta ja jonka kanssa tulee hyvin toimeen. Tämä ei aina ole ihan helppo tehtävä.
        Hyviä juttuja on nekin, että nukut riittävästi, etkä juo alkoholia. Nukkumisessa ajankohtakin merkitsee. Pimeässä ihminen nukkuu luonnostaan paremmin, joten pitäisi mennä illalla pimeän tullessa nukkumaan, ja herätä suunnilleen auringonnousun aikaan. Tämä voi olla kyllä hankalaa täällä Suomessa, kun aurinko laskee ja nousee eri aikoihin kesällä ja talvella. Pimennysverhot olisi ainakin hyvä hankkia, ja talveksi ehkä kirkasvalolamppu. Unirytmin säännöllisyys on tärkeää, pitäisi mennä nukkumaan ja herätä suunnilleen samoihin aikoihin.
        Ammattiauttajat ei ole puhuneet ruokavalion vaikutuksesta siksi, että he eivät ole tienneet, että se vaikuttaa. Sekin tutkimus, mikä on aloittajan linkissä, on tehty aika hiljattain. Sen sijaan liikunnan parantavasta vaikutuksesta on ammattiauttajat tienneet jonkin aikaa. Liikunnan on siis todettu tieteellisessä tutkimuksessa auttavan masennukseen jopa yhtä hyvin kuin masennuslääkkeitten. Olen itselläni kans huomannut tämän vaikutuksen jo aika kauan sitten, mutta ammattiauttajat ei siihen aikoinaan uskoneet kun kerroin, koska siitä ei oltu tehty vielä tieteellistä tutkimusta.
        Minulla liikunta lievensi masennusoireitten lisäksi myös ahdistuneisuutta. Koulukiusaamisen jälkeen mulla on ollut ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa, jota liikunta siis lievensi. Liikunnan vaikutus oli suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon sitä harrastin. Kerran pääsin todella hyvään kuntoon, vedin 10 kilsan juoksulenkkejä, ja ahdistus hävisi lähes kokonaan. Sittemmin niin hyvään kuntoon pääseminen on ollut hankalaa, koska aina onnistuin saamaan jonkun flunssan, jonka takia juokseminen piti keskeyttää. Nykyään on vielä lievä polvivamma. Keskeytin aikoinaan juoksuharrastuksen myös siksi, koska mun terapeutti ei uskonut sen vaikuttavan psyykkiseen hyvinvointiin. Minä sitten uskoin terapeuttia, ja koin itseni hölmöksi, kun olin ajatellut, että liikunta autta, enkä käynyt enää lenkillä. Se harmittaa minua, koska nythän on jo tieteellisesti todistettu, että liikunta auttaa.

• kalmankukkanen

Jäin leskeksi, työpaikka meni vähän sen jälkeen, "tuotannolliset syyt". Syvä masennus jatkuu.
      Mikä ruoka tähän auttaa ? Neuvokaa myös, mistä saa ostaa ruokahalua ja elämänhalua ?
      Ehkä jostain amerikkalaisesta nettikaupasta ?
      Ja toisi mahdollisesti puolisoni takaisin ja kaupan päälle työni ?

• Tutkitusti

Ymmärrän että elämässä on vaikeita asioita ja sinulle on sattunut niitä liikaa, pahoittelut. Mutta ihmettelen vaan, miksi aihe saa niin suurta suuttumusta ja ivaa aikaan. Ei kai kukaan väitä että ruokavalio parantaa kaiken ikävän ja masennuksen mitä elämässä on ja ratkaisee elämänongelmat. Kovin on mustavalkoinen ajatus. Ruokavalio on vain yksi tärkeä ulottuvuus elämässä ja yksi osa-alue jolla voi saada itseään kuntoon, kuten on lääkityskin esimerkiksi joillakin jotka sellaisen valitsevat tai liikkuminen. Niistä mikään ei paranna niinkuin simsalabim. Mutta ruokavalio on olennainen osa paremmin voimista ja ilman terveellistä ruokavaliota ei voi voida paremmin oikeasti . Esimerkiksi sairaalassa huolehditaan että sairaat syövät säännöllisesti.

On tietenkin paradoksi kun masentuneella ei ole ruokahalua, hän ei jaksa. Onhan silloin hankala alkaa panostamaan. Toisaalta ilman panostamista tällaiseen voi olla että toipumista ei tapahdu.

• masiss

Höpö höpö, ei ruokavalio mitään masennusta paranna. Itse olen aina syönyt terveellisesti ja hyvin, ja niin vaan masentuneita ollaan. Ruokavalio ja liikunta tekevät toki hyvää, mutta jos on sellainen olo ettei muutenkaan kiinnosta yhtään mikään, ei edes eläminen tai muut ihmiset, niin eipä noistakaan jaksa huolehtia tai juuri iloa ole. Lähinnä tällaisia keinoja tarjoilevat ne, joilla ei itsellään ole kokemusta vakavasta masennuksesta ja tietoa siitä, millaisessa tilassa sairastunut ihminen on.

• Semmmie

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe