Miten eroavat 35- ja 40-jalkainen vene?

Bölli

Kummassakin yleensä sama määrä nukkumapaikkoja. Kummassakin yleensä yksi vessa.

Pitemmällä nopeutta enemmän. Mitä muita eroja?

17

1690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PukataPukata

      Veneen tilavuus kasvaa pituuden kuutiossa. Toisin sanoen 40 jalkainen vene ei ole 14% suurempi, vaan 50% suurempi tilavuudeltaan. Melkoinen ero.

      • vähemmän

        Minua on joskus valistettu, että veneen tilavuus ei kasva pituuden kuutiossa. Näin siksi, että leveys ja korkeus eivät kasva lineaarisesti pituuden mukana.


      • Venekoossa
        vähemmän kirjoitti:

        Minua on joskus valistettu, että veneen tilavuus ei kasva pituuden kuutiossa. Näin siksi, että leveys ja korkeus eivät kasva lineaarisesti pituuden mukana.

        Saman sarjan 35-jalkaisen ja 40-jalkaisen venemallin runkomuodot eivät paljon toisistaan poikkea. Korkeussuunta voi kasvaa hiukan vähemmän.


      • Joakim1
        Venekoossa kirjoitti:

        Saman sarjan 35-jalkaisen ja 40-jalkaisen venemallin runkomuodot eivät paljon toisistaan poikkea. Korkeussuunta voi kasvaa hiukan vähemmän.

        Riippuu varmasti sarjastakin, mutta keskimäärin taitaa kuintekin pituus/leveys-suhde kasvaa koon kasvaessa. Esimerkiksi First 35 3,64 m -> 40 3,89 m (eikä 4,16 m), Oceanis Clipper 361 3,8 m -> 411 3,95 m (eikä 4,32 m), Bavaria 36 Cruiser 3,6 m -> 40 Cruiser 3,99 m (kasvoi lineaarisesti), Hanse 350 3,55 m -> 400 4,04 (kasvoi lineaarisesti), Arcona 340 3,45 m -> 400 3,82 m (eikä 4,06 m), HR 36 3,55 m-> 40 3,82 m (eikä 3,94 m).

        Tuleehan tuosta kuitenkin 40-jalkaiseen huomattavasti lisää säilytys- ja oleskelutilaa. Sanoisin, että yleensä 35-jalkainen on riittävän iso yhdellä takakajuutalla, mutta kahdella se on jo aika rajoittunut. Vessa, ulkosäilytystilat ja takakajuuttojen leveys kärsivät. 40-jalkaisessa nämä kaikki korjaantuvat.


    • Puu-jalka

      40-jalkainen on viisi jalkaa pitempi.
      Jalka (tunnus ft, engl. foot, monikossa feet) on pituuden mittayksikkö, jonka pituus on kaksitoista tuumaa eli 0,3048 metriä.

      • luodeviitta

        Juuri näin, oivallinen havainto!


    • Bölli

      On tilavuutta mitä on, mutta mitä eroa on käytännössä?

      • Isoero

        40-jalkaisessa sisällä kaikki on väljempää ja säilytystilaa on enemmän. Heloitus pykälän-pari järeämpää (=kalliimpaa). Purjealaa enemmän, purjeet painavammat, mastoprofiili tukevampi ja masto pari metriä pidempi. Kaikki siis on suurempaa, tukevampaa, painavampaa ja kalliimpaa. Vene painaa pari tonnia enemmän. Syväys tyypillisesti 20-30 cm enemmän (vastaavanlaiset venet). Vesilinjaa ja purjealaa on enemmän, joten vauhtiakin on enemmän. Kova keli tuntuu 40-jalkaisessa vähemmän kovalta kuin vastaavassa 35-jalkaisessa. 35-jalkainen on mielestäni kuitenkin optimikoko (=kompromissi) yhden perheen veneeksi käsittelyn, tilojen ja ylläpidon (kulut, työmäärä) kannalta.


    • Teilinseisoja

      Yksi käytännön ero on että esim. purjeet maksaa noin tuplasti, samoi kaikki muutkin kulut huomattavasti kovempia kuin 35 -jalkaisessa. Toki tilaa on enemmän ja 40 -jalkinen on jo ns. iso vene.

    • SIpurjehtija

      Lisää eroja: toinen on reilu 12 metrinen alus mutta toinen vain 10,5 m pulkka...

    • 30ft

      Moni asia muuttuu ja mutkistuu veneen koon kasvaessa. Modernissa leveäperäisessä 40-jalkaisessa on toki tilaa, mutta myös tuulipintaa. Vaikka merellä voi pärjätä yksin, satamamanövereissa tarvitaan miehistöä. Ellei ole kunnolla aikaa ja osaamista, 40-jalkaisen omistajan on melkein pakko turvautua telakan palveluihin. Mutta jos rahaa riittää, eihän se ole mikään ongelma. Kymppitonni on normaali summa, mitä joutuu vuositasolla maksamaan peruspalveluista. Samoin 10kE hurahtaa helposti, jos joutuu uusimaan vaikka purjeita, patjastoja tai teettämään pohjan käsittelyä. 35-jalkaisessa voi selvitä hyvässä lykyssä puolella hinnalla, varsinkin jos pystyy tekemään jotain itse.

      • tuplasti.kaikkea

        Melko vähän taitaa olla juuri noita 35-jalkaisia malleja. 32-34 -jalkaisia ja 36-38 jalkaisia malleja tuntuu olevan enemmän. Voi joutua miettimään onko joku 37-38 jalkainen ominaisuuksiltaan enemmän 35 vai 40-jalkainen kun ne ovat noin erilaisia kuten kerrotaan olevan.


      • Tuo kymppitonni tuntuu melko hurjalta luvulta pelkistä "peruspalveluista". Riippuu tietysti, mitä siihen lasket kuuluvaksi. Itse maksan 35-jalkaisen telakoinnista hieman alle 3500 euroa, siihen sisältyy talvisäilytys kylmässä hallissa, nostot ja laskut, maston poisto/talvisäilytys/nosto ja rikaus keväällä, pohjan pesu, moottorihuolto, akuston lataukset ja koneen sekä vessan jäätymissuojaus. Itse hoidan purjeiden laiton ja poistamisen sekä maston sähkökytkentöjen purun ja liittämisen. Ai niin, ja kylkien vahauksen keväällä. Ja tämä on siis hallisäilytyksestä; minusta "peruspalvelu" tarkoittaisi ulkosäilytystä, jolloin hinta olisi ainakin tuhat euroa halvempi eikä moottorihuoltokaan kuuluisi siihen.

        Vilkaisin sen verran käyttämäni telakan hinnastoa, että esim. Bavaria 40:n mitoilla nykyinen palvelupakettini olisi n. 1200 euroa kalliimpi. Siis alle puolet sinun väittämästäsi.

        No, unohdin tietysti, että laituripaikkakin maksaa, mutta ei hintaero siinä ole kuin satasen luokkaa ainakaan Stadin laitureissa. Viidellä saturaisella pitäisi selvitä 40-jalkaisellakin.


    • SaituriLas

      10-14, kerrohan mjinullekin missä päin Suomea mainitsemasi palvelut saa tuohon hintaan ?
      Ei taida olla kovin lähellä pääkaupunkia ?

      • Noin 100 km pääkaupungista. Meren rannalla, ei siis mikään sisävesitelakka. Mitä olen muiden telakoita käyttävien kanssa puhunut, niin aika tavanomainen hintataso lähempänäkin Stadia.


    • 30ft

      Nämä hinnat riippuvat tietysti paikasta ja palveluista. Myös 40-jalkaisia veneitä on erilaisia. Oma hinta-arvioni oli kaverilta, jolla on moderni 40-jalkainen ja joka talvehtii muutaman kymmenen kilometrin päässä Hesasta. Asianomainen ei tee mitään muuta veneellään, kuin ajaa syksyllä laituriin ja hakee keväällä. Olen ymmärtänyt, että pakettiin kuuluu kaikki nuo edellämainitut 35-jalkaisen huollot, mutta myös kyljien kiillotus ja purjehdusvalmiiksi rakentaminen.

      Kustannuksia voi tietysti pienentää, jos tekee edes osan hommista itse. Mutta tällöin törmätään juuri kokoeroihin. Puhdistettavaa, hiottavaa, maalattavaa ja kiillotettavaa pintaa on kolmannes eenemmän kuin 35-jalkaisessa. Samoin jo pelkästään purjeiden puomille virittely vaatii työvoimaa. Sitä ei taida yksi äijä pystyä tekemään. Näissä kaikissa näkyy pituuden neliönä kasvavan koon vaikutus työn määrään ja hintoihin.

      • 355feet

        Millaisessa säilytyksessä kaverisi vene on? Ulkona, kylmässä hallissa, lämpimässä hallissa? Iso vaikutus hintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      376
      1919
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      49
      1627
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      208
      1310
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1076
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      69
      965
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      928
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      782
    8. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      105
      743
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      257
      726
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      660
    Aihe