Mitä uskaltaa syödä, netistä löytyy jopa asiantuntijoilta hyvin ristiriitaista tietoa? Toivon kokemuksia, sillä yritän välttää tulehduksia. Kuume ja kouristavat vatsakivut vei lääkäriin,crp 100 ja leukkarit koholla, suoneen kahta antibioottia ja kotiutumisen jälkeen 7pv kahta antibioottia. Divertikkelitä oli runsaasti : ( paskamainen tauti.
Juhannus tulossa ja olisi mukava nauttia mökillä 5 olutta tai viiniä, uskaltaako ?
diveltikuloosi-diveltikuuliitti ruokavalio ?
4
5432
Vastaukset
- diverti
Divertikuliitti haulla löytyy tietoa.
- aloittajakuuskytyksi
Valtettavasti haulla löytyy kyllä mitä tarkoittaa divertikuliitti, divertikkelit ja divertikuloosi ja niiden eroavaisuudet, mutta ravinnon suhteen tieto ja suositukset ovat huonoja ja esim. reseptejä ei löydy lainkaan, ja joku ""asiantuntija ""suosittelee toista ja toinen taas ""kieltää "" samat. Hyvin ylimalkaisia ovat useat: mm. runsaasti kuituja jne...
Keskusteluissa lähes kaikki ruoka on tavalla tai toisella huonoja hedelmistä marjoihin, lihaan, siemeniin , rasvoihin, kovaan juustoon, pähkinöihin, hedelmämehuihin, kaikki kaalit, pinaatti, tomaatti ja kurkku jne. Mansikassa, mustikassa, puolukassa, mustaviinimarjoissa, vadelmissa, sitrushedelmissä on joko siemeniä tai sulavat huonosti ja omena sekä päärynä tekee ilmavaivoja joiden vuoksi ne eivät sovi .
Lanttu ja sipulit on pahaksi. Siement hakeutuvat divertikkeleihin ja tulehtuvat siellä.
Toiset taas suosittelevat siemeniä ja pähkinöitä, herneitä jne. Myös divertikuliitin hoidon suhteen on kysymysmerkki koska saa aloittaa syömään runsaskuituista, kun aluksi ne on kielletty ja ohjeena liemiruoka. Itselläni tuntuu, että vatsa turpoaa kaikista ja en rohkene syödä montaakaan ruoka-ainetta ja etten siksi saa riittävästi tarvittavia vitamiinejä ja hivenaineita, jolloin voidaan kohta olla muidenkin ongelmien parissa - diverti
On tosiaan ongelmallista, mitä syödä, jos on divertikuliitteja. Minulla on vain vähän, mutta muita suolisto- ja vatsaongelmia siinä sivussa. Omien vatsavaivojeni kanssa olen tullut tulokseen, että kasvissosekeitot ovat hyviä. Niitä on helppo tehdä ja jotkut valmiskeitotkin käy ja ovat hyviä.
Niistä (kasviksista) saa vitamiineja ja hivenaineitakin.
Kalaa syön keitettynä, seitiä enimmäkseen (halpaa) , mutta muutakin kalaa keitettynä tai joskus höyrytettynä tai uunissakypsytettynä. Lähes joka päivä syön kalaa, koska proteiiniakin pitää saada ehdottomasti. Joskus teen vihanneskalasosekeittoa. Kuulostanee omituiselta, mutta ihan hyvää (kun tottuu ajatukseen) ja ravintoaineita on saatava ! Vatsalleni ei sovi mikään paistettu.
Lihaa en pysty syömään ollenkaan, koska mahakatarrivatsani ärtyy ja tulee kipeäksi.
B12 vitamiini on otettava purkista. Sitä saa vain lihasta ja se on tärkeä vitamiini, muistivitamiini.
Lääkärini on kirjoittanut minulle reseptivitamiinipurkin nimeltä TrioBe.
Siinä on tärkeät yhdessä otettavat B-vitamiinit, että niistä hyötyisi eli B12, B6/foolihappo.
Juon maitoa, vatsaystävällistä piimää, niistäkin saa tarpeellista ravintoa ja kalsiumia, koska juustoa en oikein voi syödä, paitsi pehmeää mozzarellaa, joka ei tosin ole minkään makuista…
Raejuustoa ja rahkaa voin syödä. "Better"on hyvä paahtoleivän päälle, siinä on kolmea rasvaa.
Kasvisöljyä syön pari rkl päivässä ruoan seassa. Tekee mm. aivoille hyvää.
Hedelmistä banaani menettelee ja makeahkot omenat, mutta ei usein. Tuoretta kurkkua voin syödä, kun kuorin ja leikkaan veitsellä siemenkohdan pois.
Sopisiko mikään näistä sinulle ?
Pitää ensin nähdä vähän vaivaa ja sitten tottua siihen omaan ruokavalioon ja miehelle laittaa joskus vähän tuhdimpaa ;)
Ostan apteekista Nutrilet Drinkkiä täydennykseksi. Keskimäärin 2-3 x viikossa juon putelin.
En joka päivä, se tulee kalliiksi, mutta muu ruokani on halpaa, vihannessoseet ja seiti.
Seitiä syön usein muussin kanssa.
En uskalla kuituja paljon syödä. Eihän ne oikein sovi divertikuliittiin.
Parsakaalia ja kukkakaalia voin ihan hyvin syödä, myös keitettyä porkkanaa.
Kyllä niitä ruokia keksii ajan mittaan, ei tässäkään koko minun ruokalistani ole, muuta jotain ehdotuksia sinulle. Minullakin on koko ajan mielessä työn alla ruokavalion monipuolistaminen.
Yritän aina jotain uutta keksiä kaupassa käydessäni.
Kai jotain "sopivaa" juhannusjuomaa voi vähän juoda ? En tiedä, itse tiedät, kun olet kokeillut.
Minulta jäi vuosia sitten, ei jaksa kärsiä vaivoja. Mahakatarri ei siedä. - diverti
Oikea nimi on Nutridrink proteiinijuoma. Apteeksista, täydennysravinto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533895- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242432- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197