Kun järkipuhe ei mene perille

Mitäteenkunvoimatvähissä

Pidin sitten kunnon puheen miehelleni eräs ilta.Oli juopotellut pitkin päivää ja sama jatkui illalla kunnes oli siinä kunnossa että yritti nukkua.Aikani puhuttuani ja tehden asiat selväksi mitä ajattelen miehen juomisesta,mieheni hiljeni hetkeksi.Sanoin lopuksi että ajattelisi edes lähisukuaan ja vaikka minua ettei kukaan meistä halua menettää häntä Alkosta johtuviin sairauksiin.Olen täysin voimaton ja en jaksa ymmärtää miksi pitää juoda 10-15 illassa ja unohtaa huolehtia itsestään ja kodistaan.Olen yrittänyt auttaa kotihommissa mutta onko sekin ihan turhaa. ..

24

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cocemus

      Känniselle puhuminen ei paljon taida auttaa. Asia on parempi ottaa esille, kun pää selviää.

    • Bgyiml

      Sun äijäs rakastaa sitä kaljaa. On tasan kaksi vaihtoehtoa, a) joko hyväksyt sen, tai b) ilmoitat, että kaljan juonti loppuu, tai haarukat menee jakoon. Sopimus, milloin voi ottaa voi tulla myös kysymykseen, mutta siitä kiinni pitäminen tulee tuottamaan vaikeuksia.

      • heIppo.vaIinta

        Ei ole vaikea valinta. Nalkuttava ämmä lähtee ja olut jää!


      • heIppo.vaIinta kirjoitti:

        Ei ole vaikea valinta. Nalkuttava ämmä lähtee ja olut jää!

        Yleensä alkoholisti valitsee juomisen jatkamisen.

        Kenenkään läheisen ei sitä pitäisi sietää, vaan erota. Jos jää, niin kantaa myös seuraukset kitisemättä.


      • 0lenhanmies

        Minulla jos olisi tuollainen vittuileva ämmä joisin heti pään täyteen kostoksi, vaikkei edes janottaisi. 0lenhan mies.


      • janojuomaaseon
        0lenhanmies kirjoitti:

        Minulla jos olisi tuollainen vittuileva ämmä joisin heti pään täyteen kostoksi, vaikkei edes janottaisi. 0lenhan mies.

        Juuri näin, vittuilevan eukon takia vaan PÄÄ TÄYTEEN! oppiipahan aukoo päätää!


    • ex-juoppo

      Voimat on varmaan vähissä, ja vielä pahempaa on tulossa, sillä kyllä tuuleen saa huutaa mutta mitään se ei muuta.
      Lyhyestä kuvauksestasi päätellen juominen on jo sillä tasolla, että mies ei juomista lopeta sinun takiasi, eikä hän lupauksista huolimatta pysty juomista edes vähentämään. Tämän kirjoittamiseen ei tarvitse olla mikään ennustaja, sillä niin se vain menee.

      Alkoholistia ei voi auttaa muuta kuin juomaan lisää, sillä hän kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan juomista.
      Siksi sinun kannattaa (oikeastaan on pakko) keskittyä vain omaan jaksamiseesi. Et ole miehellesi velkaa omaa elämääsi, sillä juomisen lisääntyessä sinun elämäsi muuttuu aina vaan helvetillisemmäksi.

      Hyviä neuvoja juopon kanssa elämiseen saat esim. Al-Anon jäseniltä. He ovat läpikäyneet samanlaisen maanpäällisen helvetin ja neuvovat sinuakin varmasti.

    • kuparikauhanen

      Työnnä sille löylykauha persiiseen ja sano et täs on sun uus heilas.

    • Björneborgs_pilsner

      Että jopa yrität auttaa sitä kotihommissakin ja se vaan tinttaa! Voiko naiselta (?) enempää vaatia! Jätä se saasta ja lähde toteuttamaan naiseuttasi (?) vaikka roikuskelemalla lähimmän vastaanottokeskuksen liepeillä.

    • EiOikeuttaSatuttaaMuita

      Alkoholistilla alkoholi menee kaiken ohi.

      Alkoholisti ei pysy kauaa raittiina jos motiivit raitistumiseen ovat ulkopuoliset: työ, perhe, ym. "Koska vaimo vaatii!" Ei yleensä onnistu.

      Alkoholistin pysyvä raittius alkaa siitä, että hän tahtoo raitistua oman itsensä vuoksi!

      Hänen on itsensä haluttava raittiutta.

      Kenenkään läheisen ei myöskään pidä alistua alkoholistin sekasortoiseen elämäntapaan. Miehelle voi sanoa, että valitse minut tai viina! Koska alkoholisti valitsee viinan, ei muuta kuin muutat erilleen.

      Nyt mies jää yksin ongelmansa kanssa. Häntä ei saa sääliä, paapoa, vaan jätettävä omilleen.

      Nyt mies on tosiasioiden edessä ja josta hänen on pakko ottaa itse vastuu. Hänen on löydettävä oma pohjanoteerauksensa, jolloin hänelle ehkä tulee oma halu raitistua.

      Jos ei, muiden ei pidä hukkua hänen mukanaan.

      Hoitomahdollisuuksia on erilaisia. Kannattaa puhua ongelmasta esim. terveyskeskuslääkärin kanssa.

    • asdfh4231

      Ei jaksa mennä huomenna töihin, dokaan koko päivän koska se on hauskaa. Ämmä käy hakemassa viinaa mulle lounastunnillaan. Kiva kun on akka joka ei turhasta motkota.

    • omaoivallus

      Itse huomaa, että elämä on mukavampaa , kun juo esim vain kerran viikossa ja ei änkyräkännejä.
      Nukkuu paljon paremmin ja NUKUTTAA

      • FaktaJuttua

        Alkoholi huonontaa unen laatua. Voi olla että nukahtaa helpommin, mutta uni ei piristä samalla tavalla.


      • UnetonStadissa
        FaktaJuttua kirjoitti:

        Alkoholi huonontaa unen laatua. Voi olla että nukahtaa helpommin, mutta uni ei piristä samalla tavalla.

        Kun ihminen jatkuvasti totuttaa itsensä nukahtamaan alkoholin vaikutuksessa, raittiuden alettua tuleekin välittömästi uniongelmat!

        Eli, juominen vahingoittaa ihmistä pitkällä aikavälillä, jopa jo alkoholiin nähden raittiina!

        Seuraavaksi voi raittiille tulla ongelmaksi nukahtamislääkkeet. Kun ei uni muuten tuu, niin ei tuu. Aivot ovat tottuneet nukahtamaan kemiallisessa vaikutuksessa. Tämä ongelma voi jäädä pysyväksikin, Mutta parempi kuitenkin nukahtamislääke, kuin viina.

        Jos onnistuu taistelemaan itsensä elämään nyt ilman lääkityksiä, niin onnittelut. Monet eivät kykene. Mm. itselläni on krooninen nukahtamisongelma. Joskus auttaa kun yöllä väsyneenä, ehkä klo 2.30 unesta heränneenä ja sitten valvoen, kuumennan pienen kupin kahvia ja menen uudestaan sänkyyn. Ennen nukkumaanmenoa ei välttämäti kannata kahvia juoda. Itselläni tämä kahvi toimii aamuyön tunteina.


    • veeäm43

      Jospa oma harkinta astuu kuvaan?

      Jäätyäni putkeen 57 vuotisena aloitin hiljalleen päivittäisen dokaamisen. Hyvin pian oli rytminä ensimmäinen olut puolen päivän tietämissä. Myöhemmin iltapäivällä viiniä ja illalla teräviä.
      Join uuteolutta jonka valmistin 6 - 7%:n vahvuuteen ja pullotin litran lasipulloihin.
      Kotiviin ja pontikan valmistuksen olin jo lopettanut ja siirtynyt alkon tuotteisiin.
      Vaimoni ei moittinut elämäntapaani.
      Hieman ennen 60v päivääni tutkiskelin itseänä. Onko tässä järkee, järkee, järkee.
      Mikään ei huvittanut ja mieskuntokin alkoi hiipumaan.
      Ajattelin myös eläkepäivieni mahdollista määrää ja varsinkin laatua.
      En ryhtynyt absolutistiksi mutta kotoiseen elämäntapaani ei alko kerta kaikkiaan sovellu eikä maistukaan.
      Vajaan kuukauden kuluttua alkaa Espanjassa maistumaan mutta määrät ovat vähentyneet ja ainet miedontuneet.

      Oleellista on se, ettei vaimoni ole koskaan morkannut ryyppäämisestäni.
      Jos olisi niin reaktioni olisi saaattanut olla "ja perkele, minähän ryyppään jos tekee mieli"!

    • ahdistaajo

      Kun sanotaan et juoja pitää jättää yksin, eikä sääliä, kysynkin, miten juojasta pääsee eroon. Olen jättänyt jo, mutta juoja vaan ottaa yhteyttä, kielloista huolimatta?

      • TaakkansaItsekullakin

        Tuttu tilanne.

        Jos sinulla on kännykkä, näet kuka soittaa. Pidä puhelinta hiljaisella. Voit aina välillä vilkaista, onko joku asiallinen henkilö yrittänyt ottaa yhteyttä.

        Sano hänelle (häirikölle) kerralla selkeästi, ettet halua hänen ottavan sinuun mitään yhteyttä ja ettet tule vastaamaan hänelle. Ilmeisesti olet jo sanonutkin. Sitten / nyt pysy tässä päätöksessäsi.

        Älä mene ovelle huutelemaan hänen kanssaan, vaan anna rimputtaa, potkia, huutaa postiluukusta. Ilman mitään varoitusta hänelle itselle, voit soittaa poliisille häiritsijästä. Anna poliisin yllättää hänet selän takaa.

        Itselläni aikoinaan usein vaisto sanoi, että kohta sieltä taas tullaan ja osasin etukäteen sammuttaa kaikki valot, laittaa verhot kiinni, pitää telkkarin ja puhelimen äänettömällä. Vaistosin, kuinka hän hyppää pois bussista, harppoo katua pitkin, vaistosin joka askeleen... Ja jo kohta kuuluikin ulkorallin paukahdus ja sitten raskaat, harppovat askeleet alaovelta. Tällainen uhka teki itsestäni jopa jonkinlaisen selvänäkijän. Vaaran uhatessa ihmisestä tulee eläin. Kun alkoi rimputus ja huutelu, sammutin telkkarinkin, ettei sen valo välkkynyt kun huutelija tuli ikkunoiden alle. Makasin pimeässä, sydän hakaten.

        Todella raskasta aikaa. Asia päättyi sillä tavoin, että häiritsijä sai tehdä muutaman nöyryyttävän putkareissun vihaamalleen poliisilaitokselle. Ei kerran, eikä kahdesti, vaan useammankin kerran. Poliisit olivat tosimiehiä (itse sain ovella katsoa heitä niska kenossa ylöspäin ja leveitä kuin ladon ovet, jokin uusi ihmisrotu), hän itse pelkkä epäsiisti suunsoittaja. Henkilön ylpeydelle otti erityisesti se, että vihatut kytät veivät häntä kaikkien nähden käsiraudoissa autoon.

        Luovutti lopulta. Eikä tuo ollut mikään rakkaussuhde. Tällaisista tyypeistä, eri tavoin hyväksikäyttäjistä, pitää pystyä irrottautumaan.

        Sinulla / meillä jokaisella on oikeus rauhalliseen elämään, ilman tällätavoin, rikollisesti käyttäytyvää miestä (naista), joka ei ole rakastaja eikä puoliso vaan pelkkä holhottava, aikuinen taakka.


    • ahdistaajo

      Kiitos, miten samanlaista olen jo kokenut melkein puoli vuotta. Tämä henkilö ei usko kieltoja, ja olen paennut monta kertaa hänen luota. Jotenkin säälin sitä, kun oli juonut korttinsa ja koetin auttaa, mutta nyt huomaan, että oma terveys jo vaarassa.
      Onko hänellä luonnevika vai onko alkoholi saanut aikaan sen, ettei ymmärrä käytöstään. Todella raskasta ollut ja manipuloi heti kun tavataan, nyt laitoin kirjallisen tiedon, että minun häirintä saa loppua heti. Saa nähdä, meneekö perille.

      • Voimia.sinulle

        Sehän meissä naisissa on: olemme äidillisiä hoivaajia ja alkoholistimies taas on ikuinen lapsi joka kaipaa äitiä. Suhde alkoholistimieheen on pikemminkin äiti-aikuinen uhmaikäinen lapsi -suhde.

        Toimi määrätietoisesti, yritä olla vahva päätöksessäsi. Hänkään ei "sääli" sinua! Tämä toimintakaava on aina yksisuuntaista. Hän varmasti löytää kapakasta uuden naisystävän, mutta saattaa silti joskus pyrkiä takaisin luoksesi: rahapulassa, naisten hylkäämänä tai muutoin krapulassa siivestääkseen sinulta voimia.

        Yritä löytää rauhoittava ympäristö itsellesi, ulkona luonnossa kävelyä, ym. Mutta aina saa olla hiukan silmät selässä, sillä nämä veikkoset osaavat yllättää. Yhtäkkiä on tyyppi nenän edessä! Hermoja kuluttavaahan tällainen on, mutta toisaalta joko häviää tai sitten kasvaa taistelijaksi!

        Olen ollut tuosta miehestä erossa jo yli 10 vuotta mutta edelleen pidän aina ovea turvalukossa ja ketjussa enkä tykkää siitä kun tuntemattomat soittelevat ovikelloa (milloin mitäkin myymässä). Ovessa on ovisilmä. Ja kerran, monen vuoden jälkeen se oli taas tämä itse! Sain sätkyn. En päästänyt sisälle ovesta. Rahapulassa, tietty. En antanut mitään, jottei hänelle jäisi luulo että täällä olisi edelleen yksi osoite josta voi käydä pummimassa!

        Tuon suhteen jälkeen aloitin lopullisen yksin elämisen. En enää päästä keitään ihmisiä lähelleni, etenkään en aloita uutta suhdetta miehen kanssa. Minulle riittää jo. Yksin voin parhaiten.

        Onko miehelläsi sitten luonnevika? No, jonkinlainen luonnevika on, mutta myös alkoholiriippuvuus itsessään saa hänet käyttäytymään siten. Alkoholistia ohjaa aina tämä oma henkinen ja fyysinen riippuvuus alkoholista, joka itse kemiallisena aineena on hermomyrkkyä. Voi ymmärtää, että jatkuva myrkytystilassa (humala) eläminen vaurioittaa silloin ihmistä etenkin henkisesti. Jotkut saattavat olla selvinpäin vaikka kuinka "herttaisia", mutta sitten humalassa aggressiivisia ja eritavoin väkivaltaisia. Alkoholisti ajattelee vain omaa itseään ja sitä kuinka saa luotua ympärilleen elintilan jossa hänen juomisensa mahdollistuu, myös krapulan hoito hellän naisen sylissä ja aamukahvipöydässä. Ja kun taas on tukevasti ruokaa vatsassa ja pahaolo laantunut, lähdetään lentäen ovesta!


    • alkoholisti.kuivilla

      Alkoholismi on geeniperäinen sairaus, jonka periytymistapa on monigeeninen. Koska vanhemmillä on kaksinkertainen geenimäärä lapseensa verrattuna, voi sattua, että kumpikaan vanhemmista ei ole alkoholisti, mutta kummaltakin ovat periytyneet juuri sellaiset geenit, jotka yhdessä tekevät alkoholistiksi.

      Alkoholistimiehen pojista 40 % on alkoholisteja. Jos molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja, lapsista 90 % on alkoholisteja.

      Ilman alkoholismiin johtavaa geenistöä ei kukaan voi tulla alkoholistiksi, vaikka kuinka joisi. Vastaavasti, jos on perinyt alkoholismiin johtavan geenistön, tulee AINA ilmiasuiseksi alkoholistiksi yhteiskunnassa, jossa yleisesti käytetään alkoholia.

      Kukaan ei voi auttaa moittimalla eikä palkkioilla. Mitkään hoidot eivät auta pitkäaikaisesti. Meistä pääsee lopullisesti kuiville vain 1 - 2 %. Sen paremmin alkoholisti itse kuin hänen läheisensäkään eivät voi tämän varaan rakentaa. Tästä taudista ei voi parantua. Alkoholismi ja ahdistuneisuus korreloivat keskenään. Ahdistuneisuutta potee suurin osa myös aniharvoista kuivilla olevista.

      Alkoholistin omainen tai läheinen voi tehdä itseään säästääkseen vain sen, että on hyvin vähän tai ei ollenkaan tekemisissä alkoholistin kanssa.

    • ahdistaajo

      Kiitos tästä tiedosta, ja voin nukkua nyt yöni rauhassa eli en voi auttaa kuin itseäni nyt, ja aiemmin tein vaikka mitä, että vähentäisi juomista tämä henkilö josta aiemmin tuossa kerroin.
      Ihmettelin kun lupasi ja jo seuraavana päivänä ostamaan alkoholia, oli muka huolia taas tullut ja ihan uskomattomia juttuja tuli yllättäen, siksi joutui juomaan.
      No empähän enää hänen kanssa ole, joten otan kokemuksena tämänkin, etten jatkossa ala hyysäämään, jos jollekkin on alkoholi ongelma.

    • ahdistaajo

      Miten samanlaista olen tuntenut, tuo kun ovikello soi ja alkaa koko kroppa täristä. Siedin pitkään kun pelkäsin, ja mies puhui uhkaavaan sävyyn. Nyt huomaan, miten samanlainen kuvio on muillakin ollut alkoholistin kanssa.
      Itse olen tullut myös siihen tulokseen, että parasta elää yksin, oli se niin stressaava kokemus elämässäni, vaikka kesti puoli vuotta vaan.
      Miten jotkin kestää vuosikymmeniä,huh.
      Kiitos ja nyt sain arvokasta tietoa, ja voimaa. Kaikkea hyvää jatkossa myös keskustelijoille, joilla samoja kokemuksia.

      • KaikkeeHyvää

        Samaten hyvää jatkoa sinulle. Pidä huolta aina ensisijaisesti itsestäsi.

        Kiusaajasi vastaa myös itse itsestään, teki mitä tahansa. Valinta on aina hänen omansa, eikä se ole sinun syytäsi.
        .


    • kenfkehnknf

      treffiilmotuksen nettiin laitat ja heität juopottelevan ukkos pihalle!pääsee sit liittymään lasoli-kerhoon ku pakkanen nipistää!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe