Ruoka ei mene alas

normaalipainoinen

Jo muutaman vuoden ajan, harvakseltaan (kerran pari kuussa tai kahdessa), menee hetkeksi "vatsa lukkoon". "Kohtaus" alkaa kun alan syömään. Ruoka ikäänkuin puristuu ruokatorveen, eikä mene alas vatsaan. En voi silloin niellä lisää mitään, en edes omaa sylkeäni. Kestää muutaman minuutin ja menee ohi ja sitten voin taas syödä aivan normaalisti. Kun maha on lukossa, en pysty myöskään "röyhtäisemään". Jokainenhan voi (?) halutessaan röyhtäistä (en tiedä mikä se mekanismi on, mutta helposti itse ainakin saan aikaan röyhtäyksen halutessani), mutta tuon kohtauksen aikana sekään ei onnistu.

Onko kellään muulla ollut tällaisia oireita??

Tätä sattuu sen verran harvoin, että en ole ollut huolissani, mutta kysäisin tänään lääkäriltä asiasta, eikä hän keksinyt oikein mitään, muuta kuin että menisin gastroskopiaan - mikä sinänsä ei houkuta yhtään...

3

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täävoisollase

      Saattaa olla ihan vaan henkistäkin tuo.Olen törmännyt asiaan tuttavani kautta jolle ei ruoka mennyt alas kun yritti niellä ym.Käy pyytämänsä jotain rentouttavaa/rauhoittavaa lääkäriltä.

    • NäinMeillä

      Tiedän yhden tapauksen jolla oli ihan samanlainen vaiva ja olen nähnytkin kerran kun hänelle tuli tällainnen "kohtaus". En tiedä selvisikö koskaan mistä vaiva oikeastaan johtui kun ei ollut ihan läheinen tuttu mutta ei liene hengenvaarallista kun vieläkin näyttää kymmenen vuoden jälkeen hengissä olevan.
      Mutta tästä huolimatta menisin sinuna ihan vain varmuuden vuoksi jatkotutkimuksiin.

    • normaalipainoinen

      En usko, että olis henkistä, kun ei se mihinkään ahdistukseen tms liity. Saattaa tulla esim silloin, kun oon tullu just duunista himaan ja tehnyt ruisleivän. Joskus on tullut ravintelissa, kun on alkanut pizzan reunaa syömään ja joskus kapakka illan päätteeksikin, kun oon jääkaapista napannut kalkkunaoihvin palan. Ennemminkin siis "kuivahkojen" ruokien syömisen aloittamisen yhteydessä. Nyt jo toinenkin lekuri suositteli gastroskopiaa - kääk. En haluis niellä sellasta kallista letkua, ku tuskin sieltä mitään löytyy. Voisko pallea aiheuttaa jtn? Aivastelen paljon, joten varmaan pallea on aika kondiksessa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2012
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1225
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1040
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      996
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe