Ruoka ei mene alas

normaalipainoinen

Jo muutaman vuoden ajan, harvakseltaan (kerran pari kuussa tai kahdessa), menee hetkeksi "vatsa lukkoon". "Kohtaus" alkaa kun alan syömään. Ruoka ikäänkuin puristuu ruokatorveen, eikä mene alas vatsaan. En voi silloin niellä lisää mitään, en edes omaa sylkeäni. Kestää muutaman minuutin ja menee ohi ja sitten voin taas syödä aivan normaalisti. Kun maha on lukossa, en pysty myöskään "röyhtäisemään". Jokainenhan voi (?) halutessaan röyhtäistä (en tiedä mikä se mekanismi on, mutta helposti itse ainakin saan aikaan röyhtäyksen halutessani), mutta tuon kohtauksen aikana sekään ei onnistu.

Onko kellään muulla ollut tällaisia oireita??

Tätä sattuu sen verran harvoin, että en ole ollut huolissani, mutta kysäisin tänään lääkäriltä asiasta, eikä hän keksinyt oikein mitään, muuta kuin että menisin gastroskopiaan - mikä sinänsä ei houkuta yhtään...

3

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täävoisollase

Saattaa olla ihan vaan henkistäkin tuo.Olen törmännyt asiaan tuttavani kautta jolle ei ruoka mennyt alas kun yritti niellä ym.Käy pyytämänsä jotain rentouttavaa/rauhoittavaa lääkäriltä.

• NäinMeillä

Tiedän yhden tapauksen jolla oli ihan samanlainen vaiva ja olen nähnytkin kerran kun hänelle tuli tällainnen "kohtaus". En tiedä selvisikö koskaan mistä vaiva oikeastaan johtui kun ei ollut ihan läheinen tuttu mutta ei liene hengenvaarallista kun vieläkin näyttää kymmenen vuoden jälkeen hengissä olevan.
      Mutta tästä huolimatta menisin sinuna ihan vain varmuuden vuoksi jatkotutkimuksiin.

• normaalipainoinen

En usko, että olis henkistä, kun ei se mihinkään ahdistukseen tms liity. Saattaa tulla esim silloin, kun oon tullu just duunista himaan ja tehnyt ruisleivän. Joskus on tullut ravintelissa, kun on alkanut pizzan reunaa syömään ja joskus kapakka illan päätteeksikin, kun oon jääkaapista napannut kalkkunaoihvin palan. Ennemminkin siis "kuivahkojen" ruokien syömisen aloittamisen yhteydessä. Nyt jo toinenkin lekuri suositteli gastroskopiaa - kääk. En haluis niellä sellasta kallista letkua, ku tuskin sieltä mitään löytyy. Voisko pallea aiheuttaa jtn? Aivastelen paljon, joten varmaan pallea on aika kondiksessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe