Purjeveneessäni on otsikon kone.
Syksyllä tuli yllättävä käyntiongelma kun ajoin satamaan - kone normaalikierroksilla n 2000 r/min, kone tuntuu "tukehtuvan" laskee kierrokset tyhjäkäynnille, en ollut säätänyt mitään, hinautin veneen satamaan.
Ajattelin paneutua asiaan keväällä samalla kun purjevenevetolaitteen kumi oli vaihdettava.
- moottori irti ja kumi vaihdettiin ammattilaisen avustamana
- moottori paikoilleen
- vajautunut glykoli täydennettiin
- polttoainesuotimet vaihtoon (karkeasuodin/vedenerotin ja tiheämpi suodin)
Testiajossa ongelma jatkui, epäiltiin siirtopumppua, kehotettiin tarkistamaan siirtopumpun jälkeinen polttoaineen paine - tulos => ei painetta siirtopumpun jälkeen joten asensin linjaan mäntäpumpun jonka max paineentuotto 0,4 bar 120 L/h
- irrotin ylivuotoletkun ja kokeilin pumppujen toimintaa - polttoainetta tuli letkusta mielestäni riittävän tehokkaasti mutta painetta siirtopumppujen jälkeen ei synny (miksi syntyisi kun polttoaine juoksee takaisin tankkiin avointa letkua myöten??)
Testitulokset seuraavat: kylmä kone käy normaalikierroksilla 20 min, laskee kierrokset tyhjäkäynnille, käy 15 sek. tyhjäkäynnillä, nostaa kierrokset 2000 käyden 15 sek ja taas tyhjäkäynnille ... tätä jatkuu niin kauan kuin uskaltaa ajaa.
Olisiko hyviä neuvoja ongelman hoitamiseksi??
Volvo Penta MD 2030 C:n käyntiongelmat
5
1721
Vastaukset
Pysyykö se nätisti tyhjäkäynnillä, vai onko käyntihäiriöitä? Sammuuko itsekseen?
- MD2030C
Kone käy aluksi (seisonut niin kauan että jäähtynyt "huoneen lämpöön") 1700 kierroksella 20 min, sen jälkeen tyhjäkäynnille jota kestää n 15 sekuntia, tämän jälkeen kierrokset nousevat taas 1700 n 15 sekunniksi, taas tyhjäkäynnille 15 sekunniksi jne, koko operaation aikana en koske kaasukhvaan.
Konetta en ole uskaltanut käyttää kovin pitkään peläten kiinnileikkaamista mutta kone ei pysähdy itsekseen vaan vaatii sammutuksen. MD2030C kirjoitti:
Kone käy aluksi (seisonut niin kauan että jäähtynyt "huoneen lämpöön") 1700 kierroksella 20 min, sen jälkeen tyhjäkäynnille jota kestää n 15 sekuntia, tämän jälkeen kierrokset nousevat taas 1700 n 15 sekunniksi, taas tyhjäkäynnille 15 sekunniksi jne, koko operaation aikana en koske kaasukhvaan.
Konetta en ole uskaltanut käyttää kovin pitkään peläten kiinnileikkaamista mutta kone ei pysähdy itsekseen vaan vaatii sammutuksen.Voi olla ilmavaivakin? Tietyssä lämmössä pääsee ilmaa systeemiin. Joku letku falskaa.
- esapekkaesa
Injectionpump ja suuttimet korjaamolle niin hyvä tulee
- TurunTaautiako
Toi, että diiselin kierrosluku pumppaa saattaapi ainkin rivipumpussa johtua siitä, jotta pumpussa oleva voiteluöljyn pinta on päässyt laskemaan liian alas. Jos syöttöpumppuna esimerkiksi Bosch, niin öljyntäyttö plugi sijaitsee pumpun kyljessä koneen rungon puolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692247
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012083- 781688
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411510- 781506
- 101397
- 311364
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?521258Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.621200Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?281179