epätyypillinen masennus

11222

Onko täällä muita joilla on epätyypillinen masennus? Eli kokee iloakin joskus, liikaunisuutta, raajojen lyijymäistä painoa, ruokahalun kohoamista?

Itse kauan mietin että mikä on vikana ja ilmeisesti syy olisi tuo epätyypillinen masennus. Oikein mitään raskaampaa en voi tehdä, koska väsyn siitä aivan liikaa. Lääkettä toki on, mutta ei paranna kokonaan.

21

7071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11222

Ilmeisesti epätyypillinen masennus on yleisempää kuin se melankolinen masennus?

• liikki

Mites yksinkertaisesti on fyysisen kunnon laita ?
      Koen itse samanlaisia oireita joskus, etenkin tuota mainitsemaasi väsymystä, mutta tiedän, että se johtuu laskeneesta fyysisestä kunnosta. Olen alkanut rauhalliseen, mutta säännölliseen tahtiin tehdä asialle jotain. Kuntoni hitaasti noustessa, olokin on jo vähän kohentunut.
      En ole tiennyt tällaisista diagnooseista mitään kuin "epätyypillinen masennus" ja "melankolinen masennus". Olen pitänyt normaalina sitä, että ihminen on mieleltään joskus pirteämpi ja paremmassa viereessä, joskus tai ei.

• Hyvätavaton

Nuohan ovat ilmiselviä masennuslääkkeiden sivuoireita!

• Älä-lue-liikaa

lääketehtaiden myynninedistämisjuttuja, koska jos menet lankaan ja alat käyttään ns. lääkkeitä, koko elämäsi tuhoutuu. Senjälkeen olet ns. zombi... Et itsenäinen omillasi toimeentuleva ihminen, jolla on normaalit ilot ja surut, normaali elämä.

Näin sanovat viisaammat. Niin sanoi myös Aku Kopakkala kun hän seurasi vuosikymmeniä mielenterveyslääkkeitä käyttäviä, ollessaan Suomen suurimman yksityisen terveydenhoito-organisaation, Mehiläisen kuntoutusosaston johtaja. Hän totesi "ei mitään myönteistä vaikutusta". En muista tarkkaan miten hän on asian sanonut, mutta tuo on sisältö.

Aika painavaa tekstiä.

• 11222

Joo. Voisihan nuo olla lääkkeiden aiheuttamaa juttuakin. Itse en usko että olisi fyysisestä kunnosta kiinni, kunto on toki huonontunut ja sen kyllä tiedostan. Eli hengästyn helpommin.

Pian vaihtelenkin lääkkeitä ja kokeilen käyttää lääkkeitä vain mahdollisimman vähän. Eli pystyisin vähän seuraamaan että muuttuuko oireet jotenkin.

Väsymys on silloin tällöin sellaista sairastumista. Eli jos teen jotain enemmän, niin saattaakin tulla sellainen kohtaus että tavallaan se masennus tai joku outo iskee sitten päälle? Muuten ei ole mitään väsymistä, jos ei rasita itseään aivan liikaa.

Tuo epätyypillinen masennus ei sillä tavoin merkkaa mitään, vaikka oireet onkin samat. Se huono olo sitten tulee kokonaan muulla tavoin. Dystymia voi olla toinen juttu jota on ollut niin kauan kuin muistan, mutta se onkin sellainen lievä juttu vain? Masennushan pitäisi parantua, mutta minulla ei vain ole parantunut.

• seli-seli-seli-seli-seli

seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-seli-

tuo ei ole muuta kuin sanahelinää... ei ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa..

• gentleman55

Onkohan sinulla tutkittu kuvattu keuhkoja esimerkiksi tms. mikä voisi vaikuttaa hapensaantiin,
      kun niin helposti väsyt ?
      Tiedätkö, että henkilöllä jolla on lääketoleranssi alhaalla, ei kestä suuria annoksia masennuslääkeitä yms. lääkkeitä, voi se itse lääke myös aiheuttaa väsymystä.
      Oletko huomannut lääkkeestä johtuvaa väsyttävää vaikutusta ?
      Minkä vaivan lääkkeesi pitäisi parantaa ? Sen masennuksenko ?
      Lääke "puuduttaa" vain oireita, epäilen parantaako se.
      Ilman lääkitystä lievä masennus menee yleensä ohi muutamassa kuukaudessa.
      Nopeammin kuin lääkkeillä. Lääkkeitten jälkeen on vielä vierottuminen niistä, se pitkittää
      toipumista.
      Älä "lokeroi" itseäsi mihinkään tautiin ja ala elää sen mukaan oireita toteuttaen.
      Kaikki ei ole mitään sairautta. Olotilat voivat mennä ohi omia aikojaan.

• 11222

Totta. Olotilahan tuo masennus vain on. Täytyy ajatella positiivisesti asioista, niin eipä se masennuskaan juuri ollenkaan haittaa.

On keuhkot kuvattu joskus. Niin hapensaanti on ihan hyvä, mutta jos vaikka juoksen, niin hengästyn huonontuneen kunnon takia nopeammin.

Mulla on venlafaxin 375 mg lääke. Kyllä se alkuun aiheutti vähän väsymystä, mutta äkkiä tuohon tottui ja olo ainakin omasta mielestä parantui. Ilman lääkettä alkoi tulla paniikki oireita ja hengitys ongelmia jotka johtui paniikkihäiriöstä. Eli masennuksen lisäksi tuli myös ahdistusta. Sekä kiihtymystä ja erittäin huonoa keskittymiskykyä. Lisäksi tuli unettomuutta ja ruokahalu meni sekä näkökyky huononi. Sitten huomattiinkin onneksi, että minulla on vaikea masennus. Eli aika monia eri oireita. Ensin lääkkeenä oli cymbalta, mutta siitä oli laukeamis ongelmia ja lääke vaihdettiin tuohon venlafaxiniin, sen lääkkeen kanssa mitään seksuaalisia ongelmia ei ole ollut.

Täytyy tosiaan olla lokeroimatta itseään ja ajatella sellaisia asioita joista voisi olla jotain hyötyä. Jotain olen yrittänyt lukea, mutta ei saa ottaa niitä juttuja liian vakavasti.

Lääke pitäisi tosiaan parantaa paniikkihäiriön, ahdistuksen, masennuksen. Siinä ne taisi sitten ollakin, muita häiriöitä ei ole vielä tullut vastaan. Lääke ei oikeastaan väsytä, ehkä piristää ihan aavistuksen. Lääke on määrätty masennusta varten. Lääke myös paransi sumuisen näkökyvyn kirkkaaksi, eli jotain se lääke täytyy tehdä? Huonona puolena lääke ei ole mikään kovin halpa. Siksi pitäisikin vaihtaa escitalopram lääkkeeseen, sitä jo kokeilin, mutta vaihdoin vielä venlafaxiniin hetkeksi takaisin.

Luulen että lääke parantaisi ahdistusta, mutta en tiedä miksi se ahdistus on tullut niin pahaksi. Toki ennen lääkkeitä tuli paniikkihäiriötä (kohtauksia) ja ei se ollut yhtään kivaa sekään. Toki pystyisin olemaan ilman lääkkeitäkin, mutta en parantunut ilman lääkkeitäkään. Lähinnä olo vain paheni ja paheni. Eikä enää saanut oikein nukuttua. Eli heräsi keskellä yötä paniikkikohtaukseen. Eli tuntui kun melkein kuolisin ja olin ihan hikinen ja jännittynyt. Eli omasta mielestä tuo masennus on aika vakava. Myös vakuutusyhtiö pakottaa syömään lääkkeet että saan rahaa, eli ilman lääkkeitä ei oikein ole ratkaisu?

• prolux

Mistä vakuutusyhtiö voi tietää syötkö oikeasti lääkkeitä ?
        (Tietysti syöt, jos koet, että ilman et tule toimeen ja niistä on hyötyä.)
        Juoksemisen vaikeus ja äkkiväsymys on outo juttu. On omaa kokemusta. Onneksi en ole mikään hölkkähullu, en pystyisikään, mutta jo päälle kolmekymppisenä pienikin spurttaaminen tyssäsi heti. Ei kykene. Minullakin keuhkoja on tutkittu. Ei ole syytä löytynyt.

Alussa lääkäri kysyi: Onko sinulla rasitushengästymistä ?
        Kysyin: Mitäköhän se on ?
        Lääkäri: No, että hengästyt esimerkiksi bussia kiinni juostessa ?
        Vastasin: En tiedä onko , koska en pysty juoksemaan edes bussia kiinni !
        Tämä ominaisuus ei liity minulla masennuksiin tai muuhun. Se on aina sama mielialasta riippumatta.

Masennusta on vaikea "ajatella" pois. On helppo neuvoa toisia, mutta masentuneelle kaikki ei ole noin vain toteutettavissa.
        Maailman kulunein ja turhin ohje: Piristy nyt vaan, kyllä se siitä !
        Lievän masennuksen kanssa pärjäilee, se ei lamaa koko elämää.
        Kesä ja aurinkokaan ei aina tehoa, päinvastoin, se voi olla ristiriitaisen raju vastakohta omille apeille ja jopa synkille mielialoille. Ahdistus keikuttaa "mielialojen venettä" miten milloinkin.
        Yritetään kuitenkin pärjäillä ! Tsemppiä teille !

• 11222

Tsemppiä tosiaan!

Itse vähän koitan säätää lääkitystä ja jos sillä konstilla saisi oloa paremmaksi. On tälle ainakin hyvät mahdollisuudet. Tosiaan ei vakuutusyhtiö voi tietää vaikka ei söisi mitään lääkkeitä. Jos vain hakee lääkkeet apteekista ja jättää syömättä. Eli tämä ei ole mikään ongelma onneksi. Lisäksi jotain apuakin on omasta mielestä lääkkeistä ollut, niin ei ole ollut ahdistavaa syödä lääkkeitä.

Itse varmaan söisin enemmänkin lääkkeitä, mutta lääkkeille on aina nuo maks määrät, niin enempääkään ei saa syödä :) Ilmeisesti jotain vaihtoehtoja vielä on, eli useampi lääke samaan aikaan, mutta ei ole lääkärin mielestä aiheellista. Mielellään voisin kokeilla jotain lisälääkettä, mutta ei onnistu ainakaan vielä tässä vaiheessa.

Tuo oma tsemppauksin auttaa sen oman määränsä ja osa sitten on siitä omasta voinnista kiinni. Kaikkea kun ei voi parantaa vain positiivisella ajattelulla.

• 11222

Joo, mulla masennus meni kerran ohi, mutta sitten se tuli kahta kauheampana takaisin. Sitten sen jälkeen masennus ei olekaan enää lähtenyt pois. Nyt masennus on kestänyt jotain 2 vuotta ja 3kk. Josta alku ilman lääkkeitä. Lisäksi masennusta oli aikaisemmin. Silloin minut laitettiin sairauslomalle ja vuoden vuorotteluvapaalle. 6kk olin terve ja sitten se masennus iski lopputalvesta oikein urakalla päälle. Ja jäi.

• 29vmies

Tunnusomaisin piirre epätyyppilliselle masennukselle on juurikin se että positiiviset tapahtumat parantavat mielialaa. Vaikeaa tässä on kuitenkin määritellä mikä on tarpeeksi positivinen tapahtuma. Itse olen myös epäillyt että kärsin epätyypillisestä masennuksesta, ja minun kohdallani ne positiiviset tapahtumat saavat olla aika suuria että masennus häviää. Mutta esim loppusyksy/talvi olivat minulle hyvin positiivisia ja käytännössä masennukseni hävisi täysin ilman lääkkeitä. Kevät/kesä taas menee minulla huonompaan suuntaan ja ensin tuli ahdistus, nyt masennuskin palannut. Positiiviset jaksot voivat kestää jopa 6kk jos on hyvä elämäntilanne, kun asiat menee huonommin vajoan taas masenukseen. Eli minulla tämä on täysin riippuvaist elämäntilanteesta, esim sosiaalisista suhteista.

Muita oireita:
      -liikaunisuus (pätee minulla masenusjaksoina)
      -liikasyöminen (painoni nousee aina masennusjaksoilla, laskee kun en ole masentunut)
      -raajojen raskas tunne (tämä kuulostaa ihan oudolta, en ole koskaan kokenut)
      -sosiaalisen hylkäämisen pelko (tosi tuttua minulle, en uskalla lähestyä ihmisiä tai pytää ketään ulos koska pelkään hylkäämistä)

Joskus söin Moklobemidiä joka pitäisi olla hyvä lääke epätyypillisen masenukseen, itsellä se ei kuitenkaan auttanut.

Vaikeaa on kuitenkin elää tämän kanssa koska masennusjaksoina sulkeudun itseeni ja on erittäin vaikea päästä sieltä pois taas parempaan elämäntilanteeseen. En vain kestä vastoinkäymisiä nin kuin terveet. Viimetalvinen hyvän olon jaksokin tuli toisen henkilön aloitteesta (henkilö johon olin ihastunut), en välttämättä itse olisi pystynyt siihen masentuneena.

• 29vmies

Tähän voi vielä lisätä että olen kokeillut kuutta eri masennuslääkettä eikä mikään ole auttanut. Masennus diagnosoitu jo 9v sitten. Ainoa asia mikä saa masennukseni häviämään ja minut tuntemaa itseni terveeksi on juuri ne positiviset elämänjaksot missä on ollut sosiaalisia suhteita, jotain mielekästä odotettavaa lähitulevaisuudelta jne.

Nyt talvella tunsin itseni terveeksi ja masennuken hävineeksi ekaa kertaa vuoden 2012 jälkeen, tämä siis ilman lääkeitä mieluisan elämäntilanteen ansiosta. Nyt on todella raskasta kun talven mielekäs toiminta on loppunut ja henkilö joka ehkä eniten vaikutti parantuneeseen elämäntilanteeseeni, ei enää ole juuri elämässäni mukana. Tunnen kuinka se masenus päivä päivältä taas tulee takaisin ja ei ole positiivista odotettavaa lähitulevaisuudelta... Lääkkeitä en jaksa edes kokeilla koska ei ne elämäntilannettani paremmaksi muuta.

• 11222

Lueskelin noita juttuja ja minulla voisikin olla ehkä kaksoismasennus. Eli olisi ollut lievempi dystymia joka olisi sitten pahentunut masennukseksi. Joskus se masennus on taka-alalla, mutta ahdistus on aika jatkuvaa. Epäilinkin jotain kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön viittaavaa, mutta ei se sitä ole. Ennemminkin vain epätyypillinen masennus, eli voin aina iloitakin, enkä ole mielestäni masentunut, mutta ahdistus haittaa ja sitten että jalat ei jaksa ja ovat raskaat. Joskus myös kädet.

Jalkojen kipu on kestänyt kaksi vuotta. Kaksi vuotta sitten vuorotteluvapaa loppui ja työt alkoi. Töissä jaksoin olla sairastellen kaksi kuukautta jonka jälkeen pysyvästi sairauslomalla. Jalkojen kipu alkoi töissä heti varmaan ensimmäisenä työpäivänä. Lääkäri silloin kysyikin että onko huono kunto? Lisäksi valitteli aina joka käynnillä, että koita nyt jaksaa? Ennen vuorotteluvapaata olin ollut työkykyarviossa jossa oli huomattu muistin heikkenemistä, mutta masennusta ei ollut. Valehtelin "toki" kysymykset koska pidin itseäni silloin ihan terveenä?

Ennen vuorotteluvapaan loppumista valitin lääkärille että tarvitsen jonkun astma piipun koska en saa hengitettyä kunnolla yöllä. Lääkäri ei tähän suostunut, koska keuhkoissa ei ollut mitään vikaa. Masennuslääke sitten paransikin nuo oireet. Mutta pääsin hoitoon vasta sen kahden kuukauden jälkeen, kun olin jo aivan täydellisesti loppuun palanut.

Tulipas sekavasti nyt kirjoitettua. Mulla varmaan jotkut lääkkeet voi lisätä ruokahalua, eli en osaa sanoa miten se oikea syöminen sitten luonnistuu. Moklobemidi voi olla hyvä, mutta ilmeisesti myös SSRI/SNRI lääke tehoaa yhtä hyvin. Trisykliset ei sitten tehoa, mutta en ole niitä koskaan käyttänytkään.

Mulla siis epätyypillisyyteen viittaisi kaikkein parhaiten se että en koe itseäni masentuneeksi. Eli epätyypillistä masennusta? Tuo on myös yleisin masennuksen muoto. Toisaalta en koe itseäni terveeksikään. Masennus voisi olla myös aaltoilevaa, mutta en ole itse huomannut että olo olisi juurikaan muuttunut parempaan suuntaan. Jos pääsisin lähelle hypomaniaa, eli ylipositiiviseksi, niin olisin hetken aikaa terveenä, mutta ei sitä kauaa kestä.

Tuossa oli juttua mielialan aaltoiluhäiriöstä. Toki jos mulla mieliala aaltoilisi todella nopeasti, niin voisi ollakin tuo. Tuo ei ole siis kaksisuuntainen mielialahäiriö. Mulla auttaa myös risperidon ja ketipinor lääkkeet jostain kumman syystä, en yhtään tiedä miksi? Oikeaa psykoottisuutta ei ole havaittu. Mutta kaksisuuntaista joidetaan ilmeisesti myös psykoosilääkkeellä.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Syklotymia

• 345576

Masennuksiahan on eri tasoisia, on lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Myös oletko masentunut vai vain surullinen? Aika moni sekoittaa masennuksen surullisuuteen.

• depispotilas

Aika usein laiskuus sekoitetaan masennukseen. On myös syytä osata erotella tympäisy ja vitutus masennuksesta. Erotusdiagnostisia haasteita on. Vakavasti masentunut ei kykene tuntemaan mielihyvää, mikä on tilalle tunnusomaista. Pitäisikö sinun kysellä enemmän lääkäriltäsi?

• Artsi9867

Ja on normaalia et ihminen on välillä masentunut. Mut jos se on jatkuvaa, kannattaa hakea apua.

• borreliavastaaineet

Epätyypillinen masennus on jotain sellaista, jota ei osaa oikein sanoin kuvata.
      - voimattomuutta
      -väsymystä
      - päänsärkyä toisinaan
      - huimausta
      -flunssainen olo,vaikka oikeesti ei tyypillinen flunssa olekaan
      - sellainen voimaton ettei jaksaisi lähteä kävelemään lainkaan ja mielummin jää loikoilemaan soffalle tai vuoteeseen
      - joillakin on kuin migreenipäänsärkyä!!!!!
      - iholle voi tulla puremakohdan lähelle useita punaisia ihottumaa muistuttavia punaisia läiskiä
      - tuntuu kuin jalat eivät jaksa kävellä, vaikka kuinka itse haluaisikin liikkua

ONKO PUNKKI PURRUT JOSKUS NIIN ETTET OLE EDES HUOMANNUT?

OTATA BORRELIAVASTAAINEET JOSSAKIN LABORATORIOSSA VARMISTAAKSESI ETTEI SINULLA OLE LYMEN BORRELIOOSIA. Punkilla on puudutusainetta, jolloin sitä kun ei huomaa lainkaan kun tuo ötökkä pistää.

• irtilapasesta

Nyt taas lähti jollakin irti lapasesta. Voi hyvänen aika sentään.

• älykkäämmänhuomio
        irtilapasesta kirjoitti:

Nyt taas lähti jollakin irti lapasesta. Voi hyvänen aika sentään.

Oletko noin tyhmä. Juuri Lymen borrelioosissa on todellakin epätyypillisen masennuksen kaltaisia oireita. Suosittelen tutustumaan Googlen kautta Lymen Borrelioosiin.

• Henkisestkuollut

Minun masennus on ollu vuosikaudet sellaista, että mikään ei ole mitään, eikä tunnu miltään, työtä olen tehny kuin kone ja siitä syystä, kun näin täytyy tehdä jotta sais rahaa elämiseen. Näin oli aktiivi aikanani. Nyt eläkkeellä on helpompaa kun saan olla kotona ja niin masentunut kun haluan ja todella olen myöskin masennuksessa. Öillä olen valveilla ja päivisin nukun sellaista pätkä unta. Ystäviä minulla ei ole ja vanhoja akkoja minun tekis mieli lyödä. Se näissä vanhoissa akoissa ällöttää kun ne on olevinaan niin hehkeitä ja nuorekkaita, omasta mielestään. Pitävät nuorten tapaan risoja farkkuja ja räpläävät kännykkäänsä, kuten nuoret konsanaan. Naamat on kuitenkin kuin vanha huopatossu ja perseet laskeutunu jo lähes polviin. Mutta ehkä tämä minun ärsyyntyminen johtuu juuri tästä minun masennuksesta. Tietokone tuo helpotusta elämääni esm hyvät iskelmälaulu tähtemme Yoy Tupe:ssa. Heidän videonsa ja laulunsa ja orkesterinsa. Minun mielestä perusteellinen masennus on sitä, että mielenkiinto, elämään katoaa tyystin ja kuten sanoin mikään ei ole mitään, eikä mikään kiinnosta, eikä tunnu miltään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe