Joskus haaveillu veneen rakentamisesta ja nyt ois käytössä talli jossa pääsis tekeen.
Pitäis valita sopiva malli. Netti pullollaan ilmasia ja halpoja ohjeita.
Tärkeintä on itse rakentaminen mutta sen lisäksi veneen pitäisi soveltua alottelevalle purjehtijalle (pentuna vähän menny optarilla) niin että pääsis kaunina kesäpäivinä seilaamaan.
Kapsin sarjakuvavene ois aika sympaattinen eikä varmasti kovin vaikee tehdä. Jos laittais keula- ja peräkannet ja vähän laitaa että vois istua
http://hvartial.kapsi.fi/skiff/skifff.htm
Sharpiekaan ei näytä kovin monimutkaselta mutta silti ihan oikea veneen muoto.
http://bateau.com/proddetail.php?prod=SH14
http://bateau.com/boats/SH14/index.php#/14
PDRacer varmaan kaikista helpoin rakennettava purjejolla, mutta tylpän nokan takia varmaan aika v****mainen aallokossa
https://pahakuutti.wordpress.com/purjejolla/
Mitkä on muitten pieniä vanerijollia tehneiden kokemukset?
Minkä veneen teit ja jos tekisit uudestaan niin tekisitkö saman vai jonkun muun? Miksi?
Taustaa sen verran, että monenlaista oon rakentanu, mutten yhtään venettä vielä. Työkalut on mutta lähinnä tuo rungon valinta mietityttää. Ja tietenki muut sudenkuopat, joita maakrapu ei tajua ennakoida.
Vanerisen purjeveneen rakentaminen
7
963
Vastaukset
- Oldsailor
Jos lähdet urakkaan, kannattaa rakentaa kunnon paatti. Miten olisi esim. sympaattinen Windmill? Sen voisi bygata myös epoksivahvisteisena. http://windmillclass.myfleet.org/static/lathrop.html
- aekfogpfntjr
Myös täältä ääni windmillin suuntaan!
- Tunari1
Minulla on ollut Windmill, mutta ei mitään eritysen hyviä muistoja siitä ole. Huonot purjehdusominaisuudet koska purjepinta-ala on liian takapainotteinen isopurjeen liian pitkän alaliikin vuoksi. Pistokoli (ei siis kääntyvä) on iso riski kivikkoisilla järvillä, mikä muuten lienee ko. veneen ominta aluetta. Peräsimessä ei liioin ole kääntyvää alaosaa. Pohjassa on kaaria liian vähän joten pohja elää plaanissa niin paljon että kölisaumaa on mahdoton saada pitämään. Kuoppaisemmalla kelillä saa jo pelätä veneen hajoavan alta. Vene on myös äärimmäisen kiikkerä, pelkästään paikallaan ollessa maston ohi on vaikea päästä kaatamatta venettä, ellei toinen miehistön jäsen tasapainota venettä. Veneessä ei ole kansia eikä siten kooltaan rajoitettua istuinkaukaloa, joten kun vene kaatuu, siihen mahtuu satoja litroja vettä., mikä on hidasta tyhjentää ennen kuin pääsee jatkamaan purjehdusta. Hyviä puolia en oikeastaan muista yhtäkään, joten aika oudolta nämä edelliset kaksi suositusta mielestäni kuullostavat.
Jos olisi pakko rakentaa purjevene vanerista, rakentaisin Lightningin. Jos vaneri ei olisi avaisana tässä, katsoisin mitä vaihtoehtoja löytyy kun muotoilu on vapaata esim. rimarakenteen ansiosta. - Oldsailor
Itse en ole koskaan purjehtinut Wnidmillillä, rakentamisesta puhumattakaan. Ainostaan kuunnellut parin kipparin kokemuksia. Tunari1:n mielipiteet kuulostavat kuitenkin perustelluilta ja järkeviltä. Hyvää referenssiä alkuperäiselle kysyjälle!
Miten olisi katamaraani. Google tarjoaa tuollaisia, jostain varmasti löytyisi piirrustukset.
https://www.google.fi/search?q=plywood catamaran&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjZ8t_YnbjUAhUrIpoKHUNeChIQ_AUICigB&biw=1280&bih=894- C1R
Pelican-vene lienee kohtuullisen helppo rakennettava.
https://www.google.fi/search?q=plywood catamaran&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjZ8t_YnbjUAhUrIpoKHUNeChIQ_AUICigB&biw=1280&bih=894#tbm=isch&q=pelican sailboat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun624479KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1593368Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?582687Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492594- 1352537
- 241903
- 241731
- 301636
- 1741600
- 391297