Miksi Vivuksella ei voi asioida muuten kuin puhelimella? Olisin halunnut vaihtaa tilinumeron. Tämä ei onnistu sähköpostilla eikä asiakaspalvelun chatissa, ainoastaan soittamalla kalliiseen puhelinpalveluun. Miksi?
Vivuksen asiakaspalvelu
9
405
Vastaukset
- i0jhd0jih0j
Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanoo asiakaspalvelun maksullisuudesta seuraavaa:
"Asiakaspalvelun maksullisuus - Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Puhelinasioinnin hinta asiakassuhteessa
Kuluttajalla on oikeus saada asiakaspalvelua kaupan ja sopimuksen teon jälkeen. Asiakaspalvelua on tarjottava perushintaisesta numerosta, kun kyse on aiemmin tehtyyn kauppaan tai sopimukseen liittyvästä asiasta, kuten
- tavaran tai palvelun viivästyksestä tai virheestä.
- sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
- laskutuksen epäselvyyksien selvittämisestä.
Asiakassuhteen hoitamisessa sallittuja perushintaisia numeroita ovat:
- kokonaan maksuttomat numerot.
- yritysnumerot, joihin soittamisen hinta ei ylitä Viestintäviraston määrittelemää laskennallista perushintaa. Voimassa oleva laskennallinen perushinta on 0,084 € / min.
- yritysnumerot, joihin soittamisen hinta määräytyy kuluttajan liittymäsopimuksen perusteella (pelkkä pvm/mpm).
- matkapuhelinnumero tai lankaverkonnumero, johon soittamisen hinta määräytyy kuluttajan liittymäsopimuksen perusteella.
Jos kuluttajan yhteydenotossa on kyse aiemmin tehtyyn kauppaan tai sopimukseen liittyvästä asiasta ja yritys käyttää perushintaista numeroa kalliimpaa numeroa, sen on korvattava kuluttajalle aiheutuneet puhelinkulut jälkikäteen.
Perushintaisen asiakaspalvelunumeron vaatimus ei koske rahoituspalvelua tai välinettä koskevaa sopimusta kuten esimerkiksi luotto- ja vakuutussopimuksia.
Reklamaatiokulujen korvaaminen
Yritys- ja palvelunumerot
Jos asia koskee muuta kuin aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta, asiakaspalvelunumeron hinnoittelua ei koske vaatimukset perushintaisen numeron tarjoamisesta. Erityishinnoiteltuja yritys- tai palvelunumeroita voi käyttää esimerkiksi myymälän aukioloaikoja tai tuotteita koskeviin tiedusteluihin, lisäpalveluiden myyntiin tai maksullisten neuvontapalveluiden tarjoamiseen (esim. asianajopalvelu).
Yritysnumeroita ovat 0101-0109, 0201, 02021, 02024-02029, 0203-0208, 02090-02097, 029, 0301-0309, 039, 059, 071, 073, 075323-075329, 075753-075759, 075983-075989-alkuiset numerot. Näitä numeroita käyttävät yleisesti yritykset ja useat viranomaiset. Yritysnumeroihin soittamisen hinnoittelu vaihtelee numerosta ja operaattorista riippuen.
Osa yritysnumeroista maksaa saman verran kaikille soittajille (x senttiä/minuutti tai x senttiä/puhelu x senttiä/minuutti). Soittamisen hinta on yleensä erilainen soitettaessa lankaliittymästä tai matkapuhelimesta.
Osaan yritysnumeroista soittamisen hinta määräytyy kuluttajan liittymäsopimuksen perusteella. Hinta ilmoitetaan yritysnumeron perässä merkinnällä pvm/mpm. Lankapuhelimesta soitettaessa kuluttajalta veloitetaan paikallisverkkomaksu. Matkapuhelimesta soitettaessa soitosta peritään matkapuhelinmaksu (mpm). Nämä maksut määritellään liittymäsopimuksen hinnastossa.
Jos kuluttajan matkapuhelinliittymä on ns. kuukausihinnoiteltu pakettiliittymä, soitot yritysnumeroihin eivät yleensä kuulu pakettiliittymän kuukausihintaan. Myös minuuttiveloitteisessa liittymässä hinnoittelu voi poiketa normaalista minuuttihinnasta. Puheluiden hinta kannattaa tarkistaa hinnastosta.
Yritysnumeroissa veloitus alkaa kertyä heti, kun puhelu yhdistyy. Jos puhelu ohjautuu automaattiin, veloitus alkaa siitä, kun automaatti pyytää esimerkiksi näppäilemällä valitsemaan eri vaihtoehdoista.
Palvelunumerot ovat erillishinnoiteltuja puhelinnumeroita, jotka eivät yleensä kuulu liittymien puheaikapaketteihin. Tällaisia ovat esimerkiksi:
0600-0700 – Maksullinen palvelunumero, jonka jonotusajalta peritään normaali puhelinmaksu.
0800 – Kokonaan maksuton puhelinpalvelunumero.
Reklamaatiokulujen korvaaminen
Puhelinverkon numerointi (Viestintävirasto)
Puhelinasioinnin hinnan ilmoittaminen
Yrityksen tulee käytössä olevien puhelinnumeroiden osalta selkeästi ilmoittaa, mikä on tehtyä sopimusta koskevalle asioinnille tarkoitettu numero ja mikä puolestaan johonkin muuhun tarkoitukseen tarkoitettu numero.
Yrityksen on myös huolehdittava siitä, että kaikki numeroon soittavat kuluttajat tietävät puhelun hinnan. Hinta pitää siis kertoa aina, kun numero mainitaan mainoksissa, luettelossa, sopimusehdoissa, verkkosivuilla tms.
Reklamaatiokulujen korvaaminen
Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan.
Yrityksen on korvattava yritys- tai palvelunumeroon soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen. Valituksen tekemisessä voi hyödyntää verkkosivujemme valituslomaketta https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/ palvelun virheestä. "
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/asiakaspalvelun-maksullisuus/- VarakkaatVippaajat
"Perushintaisen asiakaspalvelunumeron vaatimus ei koske rahoituspalvelua tai välinettä koskevaa sopimusta kuten esimerkiksi luotto- ja vakuutussopimuksia."
Jos on varaa maksaa Vivus-vippien vuosikorkoja jotka ovat ilmeisesti mitä tahansa väliltä 231 - 731 %, niin silloin on varmaan varaa maksaa 0,76 eur/min ekstraa asiakaspalveluun soittamisestakin. - iduuewufuq
Pienissä lyhytaikaisissa lainoissa Vivuksen korko ei ole absoluuttisesti kuitenkaan kauhea. Esimerkiksi jos nyt perjantaina lainaisin heiltä viisi kybää maanantaihin asti, lainan korko käsittelymaksuineen ja kaikkine kuluineen päivineen olisi vain 5 euroa. Todellinen vuosikorko voi olla vaikka monta sataa prosenttia, mutta tässä tapauksessa se on silti vain 5 euroa. Tuskin kukaan on hakenut lakisääteistä velkajärjestelyä 5 euron takia.. Takavuosina jouduin muutaman kerran turvautumaan pieneen Vivuksen pikavippiin, ja olin aina todella tyytyväinen ja iloinen myös laskun maksettuani takaisin eräpäivänä. Nyt omistan luottokortin, jolla saan korotonta ja kulutonta lainaa keskimäärin kuukaudeksi, joten pikavipeille ei ole enää tarvetta.
- VerikoiratKintereillä
Pienissä lyhytkestoisissa puheluissa asiakaspalveluun ei myöskään ole Vivuksen puheluhinnat absoluuttisesti kauheita. Ja ne maksut karkaavat käsistä paljon pienemmällä todennäköisyydellä kuin lainan korot.
- iduuewufuq
"Ja ne maksut karkaavat käsistä paljon pienemmällä todennäköisyydellä kuin lainan korot. "
Puhelu Vivukseen maksaa 76 snt minuutissa. Asiakaspalvelun vuosihinta on siis miltei 400 000 euroa vuodessa, kun 2000 euron laina maksaa heillä vuodessa vain alle 5000 euroa. - IhananHalpaa
Veikkaan, että Vivus-asiakaspalvelun kautta saa tilinumeron vaihdettua, ilman että tarvitsee soitella sinne puheluja yli 500 000 minuutin edestä. Asiakaspalvelun puhelumaksuilla harva on myöskään käytännössä ajautunut velkakierteeseen (varman päälle pelaava hankkii prepaid-liittymän), mutta itse Vivus-vipit ovat kyllä koituneet monen kohtaloksi.
"2000 euron laina maksaa heillä vuodessa vain alle 5000 euroa"
Siis jopa alle 5 000 euroja kuluja ja siihen päälle vielä alkuperäinen 2000 euron lainasumma. Ihanan halpaa! Kunhan ei vaan joutuisi soittamaan törkeän kalliiseen asiakaspalveluun, että saa vaihdettua tilinumeronsa, jotta voi ottaa lisää vippejä... (jos uusia vippejä ei aio ottaa eikä tehdä lisänostoja, tarvetta tilinumeron päivittämiselle ei ole). - Roope___Ankka
iduuewufuq kirjoitti:
Pienissä lyhytaikaisissa lainoissa Vivuksen korko ei ole absoluuttisesti kuitenkaan kauhea. Esimerkiksi jos nyt perjantaina lainaisin heiltä viisi kybää maanantaihin asti, lainan korko käsittelymaksuineen ja kaikkine kuluineen päivineen olisi vain 5 euroa. Todellinen vuosikorko voi olla vaikka monta sataa prosenttia, mutta tässä tapauksessa se on silti vain 5 euroa. Tuskin kukaan on hakenut lakisääteistä velkajärjestelyä 5 euron takia.. Takavuosina jouduin muutaman kerran turvautumaan pieneen Vivuksen pikavippiin, ja olin aina todella tyytyväinen ja iloinen myös laskun maksettuani takaisin eräpäivänä. Nyt omistan luottokortin, jolla saan korotonta ja kulutonta lainaa keskimäärin kuukaudeksi, joten pikavipeille ei ole enää tarvetta.
Jos joutuu ottamaan pienen vipin lyhyeksi ajaksi, on taloustilanne todella kriittinen. Silloin kannaltaa puhaltaa heti peli poikki, käydä kaikki tulot ja menot tarkkaan läpi, karsia menoista ja pyrkiä säästämään varakassa itselleen.
Pienistä puroista kasvaa iso virta. Jos viisi vuotta sitten olisi säästänyt vaivaiset 15 eur/kk ja sijoittanut ne Bitcoiniin, sijoituksen arvo mitattaisiin nyt kymmenissä tuhansissa euroissa!
Itse en haluakaan maksaa turhia muutaman euron maksuja minnekään, oli sitten kyse luotoista, sähköstä, vakuutuksista tai pankeista. - iduuewufuq
IhananHalpaa kirjoitti:
Veikkaan, että Vivus-asiakaspalvelun kautta saa tilinumeron vaihdettua, ilman että tarvitsee soitella sinne puheluja yli 500 000 minuutin edestä. Asiakaspalvelun puhelumaksuilla harva on myöskään käytännössä ajautunut velkakierteeseen (varman päälle pelaava hankkii prepaid-liittymän), mutta itse Vivus-vipit ovat kyllä koituneet monen kohtaloksi.
"2000 euron laina maksaa heillä vuodessa vain alle 5000 euroa"
Siis jopa alle 5 000 euroja kuluja ja siihen päälle vielä alkuperäinen 2000 euron lainasumma. Ihanan halpaa! Kunhan ei vaan joutuisi soittamaan törkeän kalliiseen asiakaspalveluun, että saa vaihdettua tilinumeronsa, jotta voi ottaa lisää vippejä... (jos uusia vippejä ei aio ottaa eikä tehdä lisänostoja, tarvetta tilinumeron päivittämiselle ei ole).Minkälaiset ihmiset soittavat pikavippifirman asiakaspalveluun? Luulen, että kyse on pohjimmiltaan yksinäisyydestä, tilinumeron vaihtaminen on vain tekosyy. Miksi persaukisen ihmisen pitää olla alinomaa vaihtamassa tilinsä numeroita tai siirtämässä vähiä senttejään tililtä toiselle? Pikavippifirman asiakaspalvelu maksaa vain 0,76 * 45 = 34,20 euroa per terapiatunti eli on paljon halvempaa kuin psykiatrin tai psykologin terapiatunti. Siis soitelkaa jatkossakin Vivuksen asiakaspalveluun, sieltä saatte kuuntelijan itsellenne.
- iduuewufuq
Roope___Ankka kirjoitti:
Jos joutuu ottamaan pienen vipin lyhyeksi ajaksi, on taloustilanne todella kriittinen. Silloin kannaltaa puhaltaa heti peli poikki, käydä kaikki tulot ja menot tarkkaan läpi, karsia menoista ja pyrkiä säästämään varakassa itselleen.
Pienistä puroista kasvaa iso virta. Jos viisi vuotta sitten olisi säästänyt vaivaiset 15 eur/kk ja sijoittanut ne Bitcoiniin, sijoituksen arvo mitattaisiin nyt kymmenissä tuhansissa euroissa!
Itse en haluakaan maksaa turhia muutaman euron maksuja minnekään, oli sitten kyse luotoista, sähköstä, vakuutuksista tai pankeista.Ei kaikki ota pikavippiä juhlimiseen, vaan siksi, että oma taloustilanne on kriittinen. Jos se on kroonista laatua, joko tuloja on lisättävä tai menoja vähennettävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059