Olen aineenopettaja, olen ollut kuusi lukuvuotta työelämässä määräaikaisena ja ensi syksynä alkaa seitsemäs. Kesäkeskeytysten takia en ole saanut edes ikälisään oikeuttavaa kuukausimäärää täyteen, vaikka työvuosia on enemmän kuin se 5. Joka kevät haen epätoivoisesti uutta työpaikkaa samaan aikaan, kun hoidan nykyistä työtä. Joskus pääsen haastatteluun, ne menevät vaihtelevasti, mutta onneksi sentään tulee edes näitä pätkiä.
Nytkin olen kesäkeskeytyksellä: viranhaltija, jonka sijaisena olin koko viime lukuvuoden, nauttii palkkaansa. Rakastan työtäni, eikä minulla ole niitä tyypillisimpiä opettajan jaksamisongelmia työssä, mutta työmarkkinatilanteen jaksamisessa ongelmia on.
Ensimmäisinä vuosina olin onnellinen, kun vain sain määräaikaisuuksia, mutta nyt olen väsynyt olemaan koko ajan jonkun sijainen. Ei ole ikinä jatkuvuutta, koulut ja oppilaat vaihtuvat, koko ajan epävarmuus tulevasta. Minulta on kadonnut ammattiylpeys, jota alkuaikoina tunsin. Tunnen olevani vähemmän opettaja kuin ne, joilla on virka. Itsekunnioituksen puute vie energiaa työstä.
Ei pitäisi verrata itseä muihin, mutta on raastavaa, että itseäni nuoremmat vähemmän aikaa töissä olleet saavat virkoja.
En minä huonosti työtäni tee, päinvastoin, saan kehuja ja suosituksia. Mutta minun aineeni opettajista on ylitarjontaa, ja paikat menevät usein paikkakunnalta kotoisin oleville.
Pitäisi olla kiitollinen tästäkin tilanteesta, olen unelma-ammatissani, mutta kun en ole siinä pysyvästi! Omanikäiset kaverit, jotka ovat esim. tekniikan, kaupan tai terveydenhuollon alalla ovat kyllä jo saaneet vakipaikan.
Kunpa pystyisin olemaan onnellinen, mutta toistaiseksi voimassa olevan viran puuttuminen syö minulta tulevaisuususkon ja itsearvostuksen.
Määräaikaisuutta vaan
6
227
Vastaukset
- Magisteeri