Tuusport ja moottoriteho?

Tuusportti

Moro

Pihasta löytyy Tuusport 475 ja 40 hp Jonssoni. Mukava paketti mutta tuolla koneella selvästi epätasapainoinen koska laukkaa ilman hydrofoileja. Hydrot mahdollistaa ajon mutta kulutus kasvaa samaten ja nopeus putoaa. Ilman hydroja 57 km/h ja hydrojen kanssa 47 km/h.

Ajatuksena olisi päivittää mottia mutta nyt on iskenyt valinnanvaikeus. Tavoitteena olisi saavuttaa maksimit nopeudesta ilman että vene laukkaa. Moottorisuositus on 20-40 hv aikana jolloin 4-tahteja ei tunnettu. Nyk jonssoni painaa 82kg ja jos ajatellaan nykyisiä koneita painon puolesta niin 20 hp koneet painaa sen 45-55 kg ja jo 25-40 hp koneet menee 70-85 kg paikkeille.. Eli lähennellään jo nykyisen motin painoa jolloin samat ongelmat pätisivät myös uuden koneen kanssa. Tuskin 10 kg ero vaikuttaa niin merkittävästi laukkaamiseen että ongelm poistuisi esim 70 kg painavan koneen kanssa?

Löytyykö kokemuksia ko veneestä 20 hp nelitahtikoneella? Mitä kulkee yksin/kuormalla? Pitäisi saada kuljetettua 3 ukkoa koira ja vielä pitäisi mennä plaanissa. Meneekö mahdottomaksi 20 heppasella? Vai piääkö tässä etsiä 30 hp 2-tahtikonetta (noita ollut paljon noiden tuusporttien perässä..)

Muita ajatuksia?

32

6973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argon86

      Mikä on nykyisen moottorin trimmikulma? Jos kulmaa ei pysty enää pienentämään niin kiilapalat perälaudan ja moottorin väliin voisivat olla ihan ok ratkaisu. Vaikeampi ratkaisu olisi saada pikkusen lisää vauhtia tai sitten vähän parempaa pitoa potkurille, että laukkaaminen loppuisi.

      • Tuusportti

        Perä on korotettu aiemman omistajan toimesta sopimaan pitkärikiselle koneelle. Kulma näyttäisi olevan alkuperäinen. Toki nuo kiilat voisivat olla ratkaisu mikäli tuo 20 hp on liian tehoton peli tuolle veneelle..


      • Argon86

        Onko itse moottorissa mahdollisuus säätää rikikulmaa ja onko se niin pystysuorassa kuin mahdollista? Mulla ei ole kokemusta tuosta veneestä niin en osaa sanoa riittääkö 20hv, liukuun se kuitenkin olisi kiva saada, myös raskaasti kuormattuna.


    • tuusniemi

      Kyllä se sillä 40heppasella toimii, kunhan hommaat trimmikoneen! Itsellä oli joskus tuollainen 40-heppaisella 3-pyttyisellä marinerilla, joka on sama kone, kuin sen aikainen yamaha

      • Tuusportti

        Kyllä jonssonissa trimmi on, mutta alimassakaan asennossa ei laukkaaminen lopu ilman noita hydrofoileja.. tietysti trimmitasot perään kiinni veneeseen vois auttaa myös mutta mielummin jättäisin porailut tekemättä.

        Eikö löydy kokemuksia miten 475 toimii 20 hp koneella?


      • Kokematta
        Tuusportti kirjoitti:

        Kyllä jonssonissa trimmi on, mutta alimassakaan asennossa ei laukkaaminen lopu ilman noita hydrofoileja.. tietysti trimmitasot perään kiinni veneeseen vois auttaa myös mutta mielummin jättäisin porailut tekemättä.

        Eikö löydy kokemuksia miten 475 toimii 20 hp koneella?

        Voi sanoa, että taatusti 20 hv on liian pieni niille kuormille.
        tai riippuu tietysti potkurista.
        ja vauhti putoo puoleen.

        Ootko vilkassu, ettei nykykoneesi potkuri oo liian syvällä, jolloin se vääntää keulaa ylös.


      • Tuusportti

        Tätä tutkin aikanaan ja näyttäisi siltä että asennus on ok. Kavitaatiolevy on pohjan kanssa samalla tasolla. Tokihan tuota voisi kokeilla korottaa sentin/pari miten käyttäytyisi. Voikohan muuten tuusportissa vaikutta se "tunneli" mikä menee tyhjennysreiän kohdalta aina perään asti tällä tavalla. Veden virtaushan varmasti on erilainen jos verrataan siihen että pohja olisi täysin tasainen.

        Sen olen saanut selville että muutamalla muullakin 40 hp 475 paketilla on samaa laukkaamisongelmaa ollut. Myös 25 hp 4-t Yamahalla sama homma (painaa lähes saman kuin 2-t 40hp kone).

        Veneessä on painokin jaettu keulan suuntaan(akut yms), mutta ei ratkaisevaa hyötyä tästä ollut.

        Toiset sanoo että 20 hp riittää, toiset kehuu 30 hp ja toiset 40 hp konetta. Ota tästä nyt selvää.. Se riittäisi että tuolla 3 ukkoo koira maksimikuormalla pääsisi siten että vene kulkisi kuitenkin plaanissa eikä kyntäisi. Nopeudella ei sinänsä ole merkitystä . 90 % ajoista on sellaisia että kyydissä on kuitenkin vain 1-2 ukkoa.


    • Pistä

      Paaliin

    • vm41

      Kyllä >laukkaaminen < johtuu väärästä koneen asennosta.
      40hp kone ei joka tapauksessa ole mitenkään suuri tuohon veneeseen.
      Monta kertaa painoero ei 40 ja 20 välillä ole kovin suuri, maksimissaan kaljakorin verran.
      Yleensä runsaan kanssa on turvallisempaakin huonolla säällä kuin alitehoisella koneella.
      Sitä paitsi eihän aina tarvitse ajaa täysillä.
      Koneen nostaminen ei myöskään oleellisesti auta mitään veneen kulkuasentoon, vaikeuttaa vain kaarreajossa pitoa ja veden saantia, samoin aallokossa tahtoo haukkailla happea helposti.
      Jos perälauta on pystysuora, on konetta kallistettava apulistoilla, sillä useasti ei suurista kulmamuutoksista ole kyse.

    • HyvääSuolesta

      Suvi ja Tuusportti ovat huonoimpia veneitä.

      • pikke

        ja terhistäkin sanotaan samaa,
        mikä sitten on mielestäsi hyvä vene
        ja jos sanot jonkun merkin ja kysyn joltain toiselta, hän sanoo ehkä eri merkin


    • OnkoALOITTAJA

      Vielä kuulolla, miten kävi, saitko laukkaamisen lopetettua ?

      Ne hydrofoilit on yleensä liian leveitä, ja jopa vääränmallisiakin, jotkut ihan karmealla kaarella, jolloin jopa vetävät perää syvemmälle.

    • tulivaanmieleen

      itsellä on evinrude 40 hv 4,2 metrisessä veneessä ja en voi kuin hämmästellä, miten kukaan voi edes harkita 4,75 pitkässä veneessä 20 hv konetta, ja vielä 3 hengen kuormalla. Viime vuonna mulla oli 30 hv ja 2 hengen vauhti oli sivistyneesti muotoiltuna säälittävää. Uppoumakulussako on tarkoitus ajaa ? eikö siihen laukkaan auttaisi oikeat veneen trimmit ? siis sellaiset 300 e maksavat molemmille puolelle perää ? mene ja tiedä mutta unohda nyt ainakin nuo 20 hv:t. Pikemminkin 50 tai 60 hv kun vene kuitenkin melkein 5 metrinen.

    • Tuusportti

      Moro, palataan aiheeseen kun lisää viestejä tullut. Eli alkuperäinen aloittaja tässä.

      50-60 hv kone menee järkyttävän isoksi tuolle veneelle. Kyseessä siis kevyt yksipohjainen vene, eikä mikään massiivinen paatti. Painoa 180kg ja jos siihen perään lyöt 60 heppasen yli 100 kg koneen niin mitään muuta kuin ongelmia ei ole tiedossa.

      Laukkaaminen loppunut hydrofoileilla ja tosi hyvä tuote muutenkin. Vene on plaanissa todella nopeasti.

      Trimmitasotkin olisi ok mutta en tahdo ylimääräistä tavaraa veneen perään ( ettei noutava koira revi itseään).

      Tällä hetkellä vielä jonssoni perässä mutta tilalle tulee varmaankin 30 hp nelari. Pitäisi riittää.

      Moottorin kulmaa säädin hieman lisäämällä levyt koneen taakse. Kulma ei noilla montaa astetta muuttunut mutta se mielikuva jäi että kulku parani. Moottorin uusimisen yhteydessä laitan myös uuden jyrkemmän perälevyn jolloin asiaa pääsee testaamaan sitten käytännössä.

    • Tuusportti

      Aloittaja tässä. Laitetaan lisätietoa nykytilanteesta jos tästä saattaisi apuja olla jollekin muullekin.

      Nyt on Tuusportin perässä 25 hp nelari Tohatsu. Painoa 73 kg. Laukkaamista esiintyy tuollakin moottorilla yksinajaessa mutta ei ole läheskään niin paha tilanne kuin mitä Johnsonin kanssa oli.

      1-2 hengen kuormalla varmaan riittäisi 20 hp konekin mutta isolla kuormalla suosittelisin 25-30 hp konetta. 40 hp kone on jo liian painava ihan kirkkaasti.

    • Yammusi

      Tuusportiin sopiva kone enintään 10 hv.
      Siitä isommat vaarallisia yhdistelmiä.

      Laukkaaminen johtuu liika ison koneen ja heiveröisen veneen epä balanssista.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Ja tämä perustuu kokemukseen. 25-30hv kone hyvä tuussporttiin.


    • Anonyymi

      Haha. Perustuuko kokemukseen vaiko mutuun tämä kommentti?

    • Anonyymi

      Minulla on TuusSport 420 ja Yamaha 25 2t. Yksin ajaessa joutuu pitämään konetta alimmalla trimmikulmalla, jotta ei laukkaisi. Kulkee n 42km/h. Pykälää ylemmällä trimmillä menisi 45-47km/h mutta alkaa pomputtaa.

      Onko kenelläkään kokemuksia 420 30hv (2t) yhdistelmistä? Paljonko huiput ja saako toimimaan ilman laukkaamista?

      • Anonyymi

        Tein ko. paattiin rosteripellistä trimmitasot, eli taivutettu kulma siten että levyt jäi suoraan pohjan tasalle ja pienet vanttiruuvit, joilla sai taivutettua sopivaksi. Laukkaminen loppui kokonaan ja pintaan nousi pienelläkin kaasulla, ja kulki plaanissa yhtään loikkimatta. Kone 20 yamaha 4t... Eli n. 20 * 20 cm ja sivureunat sentin ylös taivutettu jäykisteeksi. Pelti oli n. 1,5 mm paksua. Liimamassa väliin ja reiät poraten perään ja peltiruuvilla kiinni. Nuosulistojen väliin. Suosittelen tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein ko. paattiin rosteripellistä trimmitasot, eli taivutettu kulma siten että levyt jäi suoraan pohjan tasalle ja pienet vanttiruuvit, joilla sai taivutettua sopivaksi. Laukkaminen loppui kokonaan ja pintaan nousi pienelläkin kaasulla, ja kulki plaanissa yhtään loikkimatta. Kone 20 yamaha 4t... Eli n. 20 * 20 cm ja sivureunat sentin ylös taivutettu jäykisteeksi. Pelti oli n. 1,5 mm paksua. Liimamassa väliin ja reiät poraten perään ja peltiruuvilla kiinni. Nuosulistojen väliin. Suosittelen tekemään.

        Kiitos vinkistä! Tuollaisia trimmitasoja olen itse asiassa harkinnutkin, täytyy viimeistään talviprojektina askarrella ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Tuollaisia trimmitasoja olen itse asiassa harkinnutkin, täytyy viimeistään talviprojektina askarrella ne.

        Laita tason etureuna pari milliä peräkulmasta ylös, että ei jarruta ja roiski.


      • Anonyymi

        Itsellä on TuusSport 420 ja siinä 30hp kolmesylinterinen 2t Suzuki. Konetta joutuu pitämään alimmalla trimmikulmalla ettei ala keula pompottamaan. Tankki ja akku on siirretty keskipenkin alle mikä hieman tasoittaa menoa. Samoin vähintään kympin varapönttö pitää olla painona keskipenkin edessä. Silloinkin vielä pitää istua takapenkin etureunassa. Mukava ajettava silloin kun on joku keulassa. Moottori alhaalla menee kaksipäällä 48km/h Ylemmässä pykälässä 52km/h Jyrkempiä potkureita siihen saisi, mutta nykyisellä nostaa veneen kevyesti liukuun neljän hengen kuormalla. Trimmilevyt on suunnitelmissa.


      • Anonyymi

        Oli aikoinaan 420 30 2-t Evikka. Kulki 27 solmua kun nosti trimmikulman toiseksi ylimpään asentoon. Laukkasi kyllä kunnolla jo tuolla asetuksella. Ylimmässä säädössä oli aivan mahdoton ajettava. Yritin mitata vauhtia aikoinaan ensimmäisillä käsi-GPS:llä mutta eihän se onnistunut kun oli pakko siirtää molemmat kädet ruoriin.

        Perhe laajeni ja tuli vaatimus suuremmalle/turvallisemmalle veneelle. Vaihdossa meni sitten tuo sinänsä hauska paketti.


    • Anonyymi

      Potkurin nousun pienentäminen vähentää laukkaamista.

      • Anonyymi

        Saman asian ajaa, kun laittaa niin pienen koneen, että ei nouse liukuun. Totta on, että tuusportit ovat herkkiä laukkamaan ja syynä on pohjan malli, joka on samaa luokkaa, kuin esim. bellan puoliplaanareissa. Tuo edelläkerrottu trimmitasojuttu on ainoa oikea korjaamaan vian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman asian ajaa, kun laittaa niin pienen koneen, että ei nouse liukuun. Totta on, että tuusportit ovat herkkiä laukkamaan ja syynä on pohjan malli, joka on samaa luokkaa, kuin esim. bellan puoliplaanareissa. Tuo edelläkerrottu trimmitasojuttu on ainoa oikea korjaamaan vian.

        Mikä pohjan mallissa aiheuttaa laukkaherkkyyden? Asiaan vihkiytymättömälle näyttää suht samanlaiselle kuin monessa muussakin pulpetti/tuulilasiveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pohjan mallissa aiheuttaa laukkaherkkyyden? Asiaan vihkiytymättömälle näyttää suht samanlaiselle kuin monessa muussakin pulpetti/tuulilasiveneessä.

        Esim. melko kapea perän leveys ja liian loiva v- pohja yhdistettynä keulan keveyteen ym.. siis aika huonot ominaisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. melko kapea perän leveys ja liian loiva v- pohja yhdistettynä keulan keveyteen ym.. siis aika huonot ominaisuudet.

        Missä saman kokoluokan venemalleissa vastaavasti on hyväksi todettu pohjaratkaisu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä saman kokoluokan venemalleissa vastaavasti on hyväksi todettu pohjaratkaisu?

        Esim. jotkut marinon mallit.


    • Anonyymi

      Auttaisikko moottorin ns, kavitaatiolevyyn jatkon laittaminen. Se voisi olla kavitaatiolevyn levyinen, ja vaikka 30 senttiä pitkä.
      Se estäisi moottorin köykkimisen alaspäin, jota auttaa myös potkurivirta, eikä aiheuttaisi edes sanottavaa vastusta, niinkuin sivullepäin olevat siivekkeet.

      • Anonyymi

        Voisi varmastikin auttaa. Tosin roiskelevy on nyt plaanissa aivan veden pinnassa, ja meinasin nostaa konetta vielä ylemmäskin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe