säästämiseni aloitus

mukulatili

Se ei ollut kovin ihmeellinen. Milloin jäi kymmen senttinen, milloin viisi kymmen senttinen, joskus euron kolikko. Ne kaikki menivät ennen pitkää ruokaan, eikä niistä jäänyt mitään jäljelle. Kerrankin sitten päätin saada jotain pysyvästi säästöön ja avasin danskebankissa etutilin. Sain joka kuukausi säästöön muutaman kympin ja viiden vuoden kuluessa tilille oli pienistä summista kertynyt seitsemän sataa yhdeksänkymppiä. Sekin oli jotain, mutta pitkään surin sitä, miten vähän olin saanut säästöön ja mitä kaikkea olin tehnyt tilille jotain saadakseni. Nyt kolme vuotta tuosta tililläni on viisi sataa lisää ja ne jäävät lasteni lapsille. Niille pellava päille, joita luoja suuressa hyvyydessään lahjoitti ja kotkaa innokkaina joka viikko kysyvät: Olisiko mummo sulla karkkirahaa? Minä annan rahaa silloin, kun vanhemmat niin tahtovat ja se on lapselle eduksi ja mieleen. Itse säästän vuodelle mukulalle jokaiselle jotain ja itselleni säästän omalle tilille, jossa jo osakkeen pohjarahat häämöttää. Kannatan tilille ja kotiin säästämistä.

2

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästänvähänkaikessa

      Säästäminen kaikessa voi olla jonkun elämän tarkoitus ja minäkin joudun säästämään joka asiassa ja niinpä myös rahassa. Kun säästän, parhaiten minulla pysyy raha possussa. Ei tilillä. Kun moni katsoo possun sisälle, niin siellä on se määrä, minkä monen viikon kuluessa olen saanut säästettyä ja joka yleensä menee matkoihin. Sitten aloitan taas kiireesti säästämisen ja niin possussa on aina rahaa, päin vastoin, kuin tililläni. Olen miettinyt possun tyhjentämistä automaattiin, mutta kyllähän tarpeisiinkin jotain kuluu. Raha on tosi tiukalla, eikä aina ole edes ruokaan rahaa, mutta kun on pakkanen ja jauhoja, hiivaa ja kasviksia, niin nälkä ei ole yllättänyt, vaikka pari viikkoa pisimmillään olen melkein rahattomana viettänyt pakkasen ja itse tehdyn leivän varassa. Näin ollen säästän vähän kaikessa ja possupankki on tärkeä apuväline säästäessäni.

    • säästänelämäävarten

      Minä olen köyhyysrajan alapuolella elävä eläkkeellä oleva nainen, eläkkeeni on siis pieni. Kun minulle tulee eläke, ostan pakkasen ja jääkaapin täyteen halpaa ruokaa, ruoka ei saa olla kallista, muuten rahat ei riitä laskujen maksuun. Kun laskut ja välttämättömät menot on maksettu, lasken, mitä jää loppukuulle ruokaan ja käyttöön rahaa. Nämä rahat ovat samassa. Yleensä otan satasen tililtä ja lopun vähän yli satasen jätän tilille. Otan satasen pieninä rahoina, esimerkiksi viitosina ja laitan possuun. Käytän sekä tililtä että käteistä rahaa, mutta pidän päämääränäni, että jommassa kummassa pitää olla rahaa kuun lopulle asti. Kun kuun loppu tulee, viimeisen viikon elän aina melkein ilman rahaa pakkasen varassa. Kun metsästä saa marjoja ja sieniä ja sinne pääsee pyörällä, en jää ilman ruokaa. Koiralle ostan laskulle mustista ja mirristä ja maksan osamaksuna. Näin minä olen pärjännyt. Sossikastakin pyysin hampaita ja silmälaseja ja sain vastauksen, että liian suuri eläke, ei tipu. Katsoin eläkkeeni määrän papereista ja sain kuulla, että elän köyhyysrajan alapuolella eläkkeineni. Niinhän ne muutkin, ja kaikki me säästämme. Jokaisella on possu tai purkki ja tili.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe