Sähkärit, auttakaa!

Akkuankka

On tarve ladata 24V järjestelmästä 12V akkua.

Mastervoltilla on DC Mac 24/12-20A, jonka saa edulisesti 322 eur hintaan.

Motonetilla on puolestaan aurinkopaneelin lataussäädin, jonka saa 34,90 eurolla. Se on tosin 10A, mutta 20A versiokaan ei maksa kuin 89 eur.

Jos haluaa näytön, niin Mastervoltilta se irtoaa reilulla 300 eurolla ja Motonetissä saa pulittaa 44,90.

Ymmärrä jonkinlaisen hintaeron, joka perustuu laatuun, mutta mistä näin suuri ero johtuu?

26

4178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hgefkbju

      Nyt ei oikein aukea, miksi vertaat jännitteenmuunninta aurinkopaneelien lataussäätimeen? Biltemasta näyttäisi muuten saavan 12/24V, 10A jännitteenmuuntajan 29,90€:lla. Jos tuo 10A virrankesto riittää, niin saat noita B-marketin versioita 10kpl yhden Mastervoltin hinnalla. 10 Beetä kestää takuuvarmasti pidempään kuin yksi ÄmVee.

      • Puoliplaanari

        Bilteman 24 -> 13,8V jännitteenalennin soveltuuu akun lataukseen aika huonosti alhaisen jännitteen takia.

        Tuollaisen akkulaturin kova hinta taitaa johtua lähinnä valmistusmääristä. Tarvitsijoita ei oikein ole.

        Sterling Powerilla on noita myös, suolaiseen 246 punnan hintaan: https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/battery-to-battery-chargers-waterproof?variant=1084163559 .

        Tuli sellainenkin idea mieleen että jos ja kun tuota 12V akkua ei ole tarve kuluttaa latauksen aikana, miten olisi jos käyttäisi kahta 12V akkua: lataus sarjassa ja käyttö aina rinnakkain? Lisää tietenkin työtä eikä parane erehtyä kytkennöissä mutta on edullinen ja varmasti toimiva. Kysymyksestä ei selvinnyt mihin tuota 12V akkua käytetään, onko esimerkiksi sähköperämoottoreissa tuollainen jännite?


    • EiOnnistuPelkällä

      Aurinkokennon säätimillä taitaa tulla ongelmaksi virrankesto., vaikka ne kennot puskevatkin korkeitakin jännitteitä niin ei niissä pienissä järjestlemissä ole mitenkään isot virrat. Jos ne 24 V akut ovat täysiä tai jos niitä ladataan samalla ja 12 V puolen akku olisi vaikka 75% täysi niin alussa virta olisi niin suuri että pitäisi olla tosi järeä (lue kallis) säädin jos virtaa ei rajoiteta mitenkään.

      Mutta jos sulla on keino rajoittaa tulevaa virtaa niin miksei. Silloinkin suosisin MPPT säädintä PWM:n sijaan niin ei huku virtaa matkalla. Tosin vähänkin isommilla virransiedoilla alkaa hintaakin olla.

      Tuo virran rajoittaminen onnistuu ehkä helpoiten juurikin tollasella Bilteman jännitteensäätimellä, onpahan ulostulokin valmiiksi 12 V. Ongelma on toki sitten että 12 V akun lataamiseen 12 V on nirkoisesti.

      Eli jännitteensäädin 14 V ja perään aurinkokennolaturi MPPT säädin (ois vähän älykkäämpi kuin PWM).

      Tai sit ostat valmista.

      • Akkuankka

        Kun katsoo teknisiä tietoja, virrat on säätimessä samat kuin DC/DC laturissa. Eikö ongelman pitäisi olla sitten kummassakin?


      • EdelleenEriAsia
        Akkuankka kirjoitti:

        Kun katsoo teknisiä tietoja, virrat on säätimessä samat kuin DC/DC laturissa. Eikö ongelman pitäisi olla sitten kummassakin?

        Ei mahda olla.

        DV/DC laturissa lienee tuo virranrajoitus sisäänrakennettuna ominaisuutena.

        Aurinkokennojen lataussäätimet taas ilmoitetaan mikä on maksimivirta ja jännite mikä niihin saa syöttöpuolelle kytkeä. Jos on paljon kennoja ja ne ovat sarjassa tai jos kennossa on paljon moduleita niin jännitteenkeston tulee olla korkea ja jos kennot ovat rinnan niin ampeerien keston tulee olla korkea. Säädin siis valitaan kennojen lukumäärän ja kytkennän mukaan. Kenno ei määräänsä enempää tuota jännitettä eikä virtaa joten mitoitus on yksinkertaista.

        Esim tuo motonetin 20 A PWM säädin näyttää kestävän 50 V ja sen 20 A http://www.aasolar.co.nz/Instructions LandStar B Series.pdf

        Joten jos virtalähde on aurinkokennon sijaan 24 V akku sinun pitää itse huoli siitä, että lataussäädin ei saa määräänsä enmpää virtaa.


      • Akkuankka
        EdelleenEriAsia kirjoitti:

        Ei mahda olla.

        DV/DC laturissa lienee tuo virranrajoitus sisäänrakennettuna ominaisuutena.

        Aurinkokennojen lataussäätimet taas ilmoitetaan mikä on maksimivirta ja jännite mikä niihin saa syöttöpuolelle kytkeä. Jos on paljon kennoja ja ne ovat sarjassa tai jos kennossa on paljon moduleita niin jännitteenkeston tulee olla korkea ja jos kennot ovat rinnan niin ampeerien keston tulee olla korkea. Säädin siis valitaan kennojen lukumäärän ja kytkennän mukaan. Kenno ei määräänsä enempää tuota jännitettä eikä virtaa joten mitoitus on yksinkertaista.

        Esim tuo motonetin 20 A PWM säädin näyttää kestävän 50 V ja sen 20 A http://www.aasolar.co.nz/Instructions LandStar B Series.pdf

        Joten jos virtalähde on aurinkokennon sijaan 24 V akku sinun pitää itse huoli siitä, että lataussäädin ei saa määräänsä enmpää virtaa.

        Kiitos!
        Taitaa olla paras hankkia tuo mv.


    • 2412samasasmolemmat

      24v järjestelmässähän on kaksi 12v akkua joten miksi et kytke sitä ladattavaa akkua vain toisen akun rinnalle kun moottori on käynnissä?

      Tai jos 12v kulutus ei ole tolkutonta niin ottaa suoraan toiselta 24v järjestelmän akuista virran laitteisiin.

      • Puoliplaanari

        Mahdottoman huono idea, kun olet purkanut sitä yhtä akkua jakaantuu jännite ladattaessa sarjassa olevia akkuja niin että täydempi akku kiehuu eli ylilatautuu ja tyhjempi ei tule ikinä täyteen. Tuhoat akut alta aikayksikön.


    • zail9

      Tuossa Kiinasta 20 dollarilla 30A laturi. Kestää n 50V tulojännitteen.
      https://www.aliexpress.com/item/30A-LCD-solar-charge-controller-Dual-5V-USB-12V-24V-solar-panel-battery-charger-control-Light/32237403655.html?spm=2114.01010208.3.50.Pqkli4&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10065_10151_10068_5210019_10304_10136_10137_10060_10302_10155_437_10154_10056_10055_10054_10059_303_100031_10099_10103_10102_10096_5290019_5320019_10052_10053_10107_10050_10142_10051_5270019_10171_5260019_10084_10083_10080_10082_10081_5240019_10110_519_5230019_10111_10112_10113_10114_10182_5250019_10078_10079_10073_5280019_10123_10189_142,searchweb201603_50,ppcSwitch_5&btsid=140c8cf1-958c-4f8b-b360-6182febb43af&algo_expid=121dd8c5-8343-4aeb-8d2f-661a64a2b070-6&algo_pvid=121dd8c5-8343-4aeb-8d2f-661a64a2b070

      • Puoliplaanari

        Tuokin on aurinkokennojen lataussäädin ja ainakin sivun speksit aika kiinalaiset. Hyvin mahdollista että käy niinkuin nimimerkki "Ei onnistu pelkällä" kirjoittaa, virtaa on tarjolla niin paljon että säädin ei kestä sitä.


    • terve.ratkaisu

      Jos veneen sähköjärjestelmä on 24 V ja 12 V akku vain joitain tiettyjä toimintoja varten, on tervein ratkaisu asentaa 12 V laturi 12 V akkua varten. Akun lataaminen toisesta akusta pitäisi olla vain viimeinen varavirtalähde.

      • Minulle ei ole selvinnyt millä ajot ladata ladata tätä systeemiä ? Aurinkopaneeli, moottori, tai 230 VAC ? Siis ihan oikeasti, kysymys tuntuu hiukan oudolta.Edellinen vastaaja on oikeassa, 12 V akkulaturi.


      • Jos käytössä 230 VAC.


      • Akkuankka
        lihamylly1 kirjoitti:

        Minulle ei ole selvinnyt millä ajot ladata ladata tätä systeemiä ? Aurinkopaneeli, moottori, tai 230 VAC ? Siis ihan oikeasti, kysymys tuntuu hiukan oudolta.Edellinen vastaaja on oikeassa, 12 V akkulaturi.

        Lataaminen tapahtuu 24V akuista, joihin virtaa tuuppaa moottori. Minulla ei ole tarpeeksi pitkää johtoa maasähköä varten.


      • akkukvaak
        Akkuankka kirjoitti:

        Lataaminen tapahtuu 24V akuista, joihin virtaa tuuppaa moottori. Minulla ei ole tarpeeksi pitkää johtoa maasähköä varten.

        Jos ei ole riittävän pitkää piuhaa, on oikea ratkaisu 12 V laturi moottoriin. Jos jotain viritelmiä tekee akkujen väliin, ne ovat todellakin vain kaiken varalta.


      • Akkkuankka
        Sinulla on todella erikoinen ongelma.Ja tarkoitus on ilmeiseti ladata kolmatta 12 V akkua.Tässä tulee toimia niinkuin sinulla olisi kaksi 12 V aurinkopaneelia (ne kaksi akkua) sarjaankytkttynä ja sitten se 12V akku kytketään säätimen ja - napoihin.Jos sitten kytket kuorman säätimen ulosmenoon rajoittaa säädin 12 V akun purkua kun akkujännite tippuu alle määrätyn rajan (noin 10,5 V).
        Tämä ehkä on paras ja halvin ratkaisu ja tätä on ehdotettu ennestään.
        Joudut olemaan tarkkana että kytket järjestelmän irti kun moottori sammutetaan.Muuten 24 V järjetelmä voi tyhjentyä jos 12 V akku ei täynnä.
        Kannatta käyttää hauenleukoja.


      • Puoliplaanari
        lihamylly1 kirjoitti:

        Akkkuankka
        Sinulla on todella erikoinen ongelma.Ja tarkoitus on ilmeiseti ladata kolmatta 12 V akkua.Tässä tulee toimia niinkuin sinulla olisi kaksi 12 V aurinkopaneelia (ne kaksi akkua) sarjaankytkttynä ja sitten se 12V akku kytketään säätimen ja - napoihin.Jos sitten kytket kuorman säätimen ulosmenoon rajoittaa säädin 12 V akun purkua kun akkujännite tippuu alle määrätyn rajan (noin 10,5 V).
        Tämä ehkä on paras ja halvin ratkaisu ja tätä on ehdotettu ennestään.
        Joudut olemaan tarkkana että kytket järjestelmän irti kun moottori sammutetaan.Muuten 24 V järjetelmä voi tyhjentyä jos 12 V akku ei täynnä.
        Kannatta käyttää hauenleukoja.

        Asiaa käsiteltiin jo ylempänä mutta mistä tiedät että aurinkopaneelin hyvin rajalliselle virralle tehdyt säätimet kestävät akkujen tarjoamat sadat amppeerit? Asiasta olisi hyvä olla varmuus ennenkuin alkaa kytkemään.

        Hauenleukoja ei välttämättä kannata käyttää tärinässä ja merenkäynnissä, saattaa joku kaunis kerta irrota ja päästä koskettamaan väärää paikkaa. Huonolla tuurilla seurauksena on tulipalo.


    • Totta, en tiedäkään.Sepustukseni voi olla väärä, ei pidä toteuttaa vielä.Kysyn asiaa Sieltä mistä ostin aurinkopaneelit ja säätimen, katotaan mitä sanovat.Vastaus voi mennä ensi viikkoon.
      Olen käyttänyt hauenleukoja lämmittimessä mutta silloinhan moottori ei käy ...no joo voi lähteä irti.

    • Pistoke

      Laita invertteri 24v järjestelmään ja normi 230v akkulaturi lataamaan 12v akkua.

    • Akkuankka

      Hienoja ehdotuksia, kiitos vaivannäöstä.

      24V ja 12V yhteen sovittaminen ei ole mitenkään harvinainen ongelma. Monissa veneissä on 24V järjestelmä, mutta se vaatii usein rinnalle 12V järjesletlmän koska kaikkia laitteita ei saa 24V toimivana. Moottorin laturi lataa tietenkin 24V sitä ei ole mieltä muuttaa.

      Invertteri ja sen perään laturi ei tunnu järkevältä, vaikka epäilemättä toimiikin ja voi olla jopa edullinen.

      Alussa ihmettelin miksi ei voisi käyttää aurinkokennoihin kytettävää lataussäädintä koska se on tehty nimenomaan korkean jänniteen alentamiseen ja 12V akun lataamiseen. Tässä tuli esille ettei se kestä suuria virtoja, jotka voivat kulkea läpi.

      Sitten ihmettelin miten vastaavalle virtamäärälle tehty MV laturi rajoittaa jännitettä ja miksi sen kanssa ei ongelmaa ole.

      • Miksi et voi hankkia aurinkopaneelit ja säätimen ?Sehän poistaisi kakki ongelmat.


      • Puoliplaanari

        Minulla oli ennen 24V sähköillä oleva vene ja raskaassa kalustossa käytetään myös pakon edessä jonkin verran 12V elektroniikkaa. Sikäli asia ei ole uusi. En kylläkään ymmärrä miksi niille 12V laitteille pitäisi saada oma akku, normaali käytäntö on käyttää esimerkiksi VHF- ja ULA-radioille jännitteenalenninta. Navigointielektroniikka toimii monesti ilahduttavan laajalla jännitealueella, Garmin taitavat olla 10...32V.

        On jonkin verran yksinkertaisempi tehdä sitä 12V sähköä tarvittaessa eikä välivarastoida erilliseen akkuun. Tässä joitakin kohtuuhintaisilta vaikuttavia laitteita, ei omaa kokemusta: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=72_155_2951 , etsimällä saattaa löytää parempiakin vaihtoehtoja.


      • Akkuankka
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Minulla oli ennen 24V sähköillä oleva vene ja raskaassa kalustossa käytetään myös pakon edessä jonkin verran 12V elektroniikkaa. Sikäli asia ei ole uusi. En kylläkään ymmärrä miksi niille 12V laitteille pitäisi saada oma akku, normaali käytäntö on käyttää esimerkiksi VHF- ja ULA-radioille jännitteenalenninta. Navigointielektroniikka toimii monesti ilahduttavan laajalla jännitealueella, Garmin taitavat olla 10...32V.

        On jonkin verran yksinkertaisempi tehdä sitä 12V sähköä tarvittaessa eikä välivarastoida erilliseen akkuun. Tässä joitakin kohtuuhintaisilta vaikuttavia laitteita, ei omaa kokemusta: http://www.vekoy.com/index.php?cPath=72_155_2951 , etsimällä saattaa löytää parempiakin vaihtoehtoja.

        12V akkuun (pieneen) on syynä ihan yksinkertaisesti kellon pysyminen ajassa (12V) ja radion muistin säilyminen. Akusta voi myös ladata puhelimet silloin, kun muuta virtaa ei ole päällä.

        Kyseessä on siis eräänlainen elektroniikan 12V hupiakku.


      • Simplex1
        Akkuankka kirjoitti:

        12V akkuun (pieneen) on syynä ihan yksinkertaisesti kellon pysyminen ajassa (12V) ja radion muistin säilyminen. Akusta voi myös ladata puhelimet silloin, kun muuta virtaa ei ole päällä.

        Kyseessä on siis eräänlainen elektroniikan 12V hupiakku.

        Noihin tarpeisiin tarvitaan niin vähän sähköä, että otat sen vaan suoraan 24 systeemin toisesta akusta, joka sitten latautuu kun ajat. Tai sitten otat tasaisesti molemmista 24 ja pistät sähkötauluun 12 v ulosottoon jännitteen alentimen. Turha tehdä asiasta vaikeampaa.


    • Olisit heti sanonut että käyttö on näin pientä.Simplex puhuu viisaita.Jos kuitenkin päätät että haluat jännitteenalentimen niin internet on niitä pullollaan.En osaa tällä prkl tabletilla laittaa sinulle osoitteita mutta etsi "voltage stepdown converter".Niitä on 20 A saakka ja maksavat muutamasta eurosta alle kymmenen euroon, toiset antavat ulos 13,8 V jolla voisi ehkä ylläpitää pientä akkua.
      Minulla on näitä halpis muuntimia lämmityslaitteessa.Toinen nostaa puhallinmoottorin jännitettä 14V:iin ja toisella (step down) tiputetaan polttoainepumpun jännitettä haluttuun arvoon.Nämä ovat siis vapaasti säädettävissä.

    • Sain vastauksen GWL:lta.Aurinkopaneelisäädintä EI voi käyttää syöttämään 12V akkua 24V voltin järjestelmästä.Såädin palaa.Laittaisin koko vastauksen tänne mutta en osaa kopioida Androidistä.Ehkä ei tarvitakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe