Ahdistus ja hypokondria

valtavaahdistus

Olen nelikymppinen nainen, minulla on ahdistuneisuushäiriö ja erittäin paha hypokondria eli sairauden pelko ja eniten pelkään juuri syöpää. Välillä on ollut parempia kausia mutta tänä keväänä kaikki pelot on taas tulleet takaisin. Olen kolmen kuukauden sisällä pelännyt sairastavani rintasyöpää, keuhkosyöpää ja vatsasyöpää. Minulla on ollut fyysisiä oireita joiden takia olen käynyt lääkärissä varmaan 10 kertaa. Minua on tutkittu erilaisilla tähystyksillä, kaulan ja vatsan ultralla, verikokeilla, mutta kaikki näyttää normaalilta. Olen jopa joutunut pyytämään joitain tutkimuksia, koska lääkäri ei ole niitä ehdottanut. Ainoa sairaus mikä oikeasti on todettu on refluksitauti ja sekin jo pari vuotta sitten. Olen parin kuukauden aikana laihtunut 3 kg ja se nostaa heti huolen että varmasti on syöpä mitä vaan lääkärit ei ole löytäny. Voiko ahdistunut tai masentunut muka laihtua? Minulla on aloitettu Escitalopram 10mg viikko sitten, mutta en huomaa vielä mitään vaikutusta. Ahdistukseni on todella suurta, samoin ruumillisten oireiden tarkkailu. Ravaan punnitsemassa itseäni, mittaan lämpöä jne. Vatsa on usein sekaisin heti herättyäni. Kädet ja välillä koko kroppa tärisee, syke on korkea ja hikoilen.
Olen täysin umpikujassa, en usko ettei minulla ole mitään vakavaa fyysistä sairautta, vaikka olen lukenut että ahdistuneisuus ja masennus voivat aiheuttaa paljonkin fyysisiä oireita.
Olen todella uupunut ja heräilen aamuyöllä monta kertaa. Juuri ja juuri selviydyn työpäivistä, mutta nekin on usein yhtä tuskaa. Elämä tuntuu menevän ohi, en osaa nauttia edes kesästä.

Onko täällä muita jolla on samanlaista ahdistusta ja pelkoa? Miten oireilee? Miten tästä sairauden ja kuoleman pelosta voi päästä eroon? Terapian varmaan pitäisi hakeutua.

2

1706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karle1

      Minulla lähes sama tilanne ollu päällä jo puolisen vuotta. Escitalopram teki entistä sairaammaksi ja aamulla huimasi niin paljon, että lopetin koko lääkkeen 4 viikon käytön jälkeen. Minullakin ollut kropan tärinää, lihaskipuja, kädet tärisevät jne. Itse huomasin, että lepo auttaa. Olen ollut sairauslomalla ja nyt lomalla, mietin miten voisin jatkaa lepäämistä kesäloman jälkeen. Benzoihin ei kannata koskea missään nimessä jos lääkärit niitä ehdottavat. Yksi hyvä lääkäri sanoi minulle, etyä oireet kyllä katoavat itsestään ajan kanssa. Jonkun ammattilaisen kanssa kannataa työstää tuota sairauksien pelkoa, itselläni se auttoi enkä pelkää enää kuin ehkä ihan vähän.

    • farus

      Ahdistus ja masennus voi todella aiheuttaa paljon kuvaamiasi oireita. Ja muitakin.
      Ihminen alkaa ahdistuksissaan tarkkailla kehoaan, kun ajatukset pyörii kehää.
      Ahdistunut voi sekä laihtua että lihoa, 3 kg parissa kuukaudessa ei ole mitään huolestuttavaa.
      Mulla meni 12 kg kolmessa kuukaudessa. Ei ruoka oikein maistunut ahdistukselta.
      En silti luullut, että minulla on syöpä...
      Jos olet huomannut, niin nesteen määräkin kehossa voi laittaa painon heittämään 1-2 kg ihan parin päivän sisällä riippuen esimerkiksi kuinka suolaista ruokaa syöt.
      Kai sitä vatsakin on ihan sekaisin, jos on ihan hermona. Vapinat, hikoilut, unettomuus ym. erilaiset oireet "kuuluu" ahdistukseen, mitä kelläkin on. Kaikilla ei ole kaikkia oireita. Mitä pahempi ahdistus, sitä enemmän valitettavasti on yleensä epämääräisiä oireita.
      Niin paljon kuin pystyt, tee jotain, ihan mitä vaan keksit ja pystyt tekemään, että saat ajatuksesi pois omasta itsestäsi ! Muuten jäät kierteeseen. Olet niin huolissasi, että väsyt vain lisää ja oireita tulee lisää. Tee loppu sille !! Suuntaa ajatuksesi johonkin ihan muuhun kuin itseesi !
      Vähän kerrallaan edes. Sitten lisäät niitä tekemisiä päivä päivältä, viikko viikolta,
      kunnes saat henkistä tasapainoasi takaisin.
      On pakotettava itsensä, muuten ei pääse alkuun !
      Parempaa vointia sinulle ! Yritä rentoutua !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe