Linuxilla työskentely

mikäavuksiii

Kun tekee vaikka käynnistyvää usb-tikkua kysyy aina salasanan, hidastaa tekemistä ihan hitosti.
Miten tuon saa pois?

20

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaakitinää

      Onko se työskentelyä, kun tekee USB-kive-tikkua.

      Tee tikku kerran ja anna kerran se salasana, niin ei tarvitse antaa salasanaa "aina".

      Terminaali auki:

      su

      dd if=<file> of=/dev/sdX bs=4M; sync

      tai

      sudo dd if=<file> of=/dev/sdX bs=4M; sync

      • pahasanoo

        Täh?
        (sairas ohje.)
        Ja linux ei kysele mitään jos ei sitä laiteta kyseleen esim: salasanaa..
        Millä (jakelulla) koitat tehdä sitä "käynnistyvää usb-tikkua" ja Miten?


    • Ohje ihan hyvä. Linux vaatii pääkäyttäjän oikeudet kun kirjoitetaan suoraan laitteeseen ja se on hyvä asia. dd komennolla voi tyhjentää koko kovalevyn ja olisi ikävää jos niin tapahtuisi. Tosiasiassa linux kyselee vähän. Komento "su -" antaa rootin oikeudet ja sen jälkeen ei kysellä mitään. Vaikka tyhjentäisi koko levyjärjestelmän - se onnistuu yhdellä komennolla mitä en kerro tässä. Vahingossa on tyhjennetty monia levyjä pienen kirjoitusvirheen takia. Kyselyjä saisi olla enemmän. Su - komennossakin tuo '-' on oleellinen. Samoin piste "." tai "/" voi muuttaa komennon merkitystä paljon. Pelkkä sudo on tietyissä tilanteissa myös vaarallinen ja voi johtaa harmillisiin virhetilanteisiin. "sudo su" ja "sudo su -" hieman eri asia.

      Tunnistautuminen on oleellinen osa tietotekniikkaa. Hidastaa ja vaikeuttaa, mutta on välttämätöntä. Komentoja voi käyttää vahingossa ja myös tahallaan väärin. Tikun menetys ei iso asia, mutta kymmenien terojen levyjärjestelmä on.

    • kyllä-porukka-osaa

      Tollaset su (hattelut) ja sudottelut on tehty vastaalkajille. Ja käyttäjä pysyy aloittelijana jos ei käytä järjestelmää roottina. Ja eihän siinä mitään jos joka käyttäjällä on tukihenkilö joka hoitaa "vaikeet asiat" Mut noin yleensä joutuu ihan ite osata taikka on "kusessa"
      Linuxsissa mun mielest siittä kyse et koko sydeemin (jos osaa) asentaa minuutissa alusta loppuun uusiks joten turha salasanoilla / muullakaan tavalla "suojata" varsinkaan "live" asennuksii.

      • ufrmgjf

        Onko edes tiedossa mikä superuser on?

        Suhahtele sinä vaan sillä rootilla.

        "live asennus" Mikäpä lie.


      • aluks-oli
        ufrmgjf kirjoitti:

        Onko edes tiedossa mikä superuser on?

        Suhahtele sinä vaan sillä rootilla.

        "live asennus" Mikäpä lie.

        Ei mut ohjelmat joilla päällikköö pääsee "leikkiin" on hallussa.
        https://www.sudo.ws/


    • justjoonii

      eikö kannattas vaihtaa windowsiin niin sais tehtyä töitäkin.

      • justjooniii

        Vaihda sitten siihen jo luulet selviäväsi ilman salasanoja.


      • ufrmgjf

        "sais tehtyä töitäkin"

        Päivän naurut.


      • matinakanssaristiintumpu
        ufrmgjf kirjoitti:

        "sais tehtyä töitäkin"

        Päivän naurut.

        Sullehan koko käsite "työ" on täysin tuntematon.


    • MInkähän takia aloitit Linux-jakeluiden käytön jos se noin kauhiasti ahistaa, salasanan kirjoittaminen. Se nyt vaan on niin että Linux nyt kyselee sitä salasanaa, eikä siitä sen enempää.
      Teet ne vähäset työsi winukalla graaffisilla välineillä niin varmaan olet enempi kotikentällä.

    • Trollerson
      • kaksjarisatvuotias

        Aloitus ei koskenut Ubuntua.
        Tuskin tuo ohje toimii kaikissa Linux-distroissa josko edes Ubuntussakaan kunnolla.


      • Ei-ratkaisu-mihinkään

        Tuo "Trollerson" linkattu ohje ei toimi missään tuommosenaan.

        Linkin takaa löytyy vain osa ohjeesta. Aaika turhaa antaa aloittelijalle tuollaisia vinkkejä, kun vielä ottaa huomioon että itse sivullakin ohjeen antajaa moititaan siitä että jakaa vajaita ohjeita.


      • kyllä-ratkaisee
        Ei-ratkaisu-mihinkään kirjoitti:

        Tuo "Trollerson" linkattu ohje ei toimi missään tuommosenaan.

        Linkin takaa löytyy vain osa ohjeesta. Aaika turhaa antaa aloittelijalle tuollaisia vinkkejä, kun vielä ottaa huomioon että itse sivullakin ohjeen antajaa moititaan siitä että jakaa vajaita ohjeita.

        "Aaika turhaa antaa aloittelijalle tuollaisia vinkkejä, kun vielä ottaa huomioon että itse sivullakin ohjeen antajaa moititaan siitä että jakaa vajaita ohjeita."

        Et sitten viitsinyt kaikkia neljää kommenttia lukea, kun tyyppi oli täydentänyt vastaustaan linkin lisäämällä...


      • Ei-ratkaisu-mihinkään
        kyllä-ratkaisee kirjoitti:

        "Aaika turhaa antaa aloittelijalle tuollaisia vinkkejä, kun vielä ottaa huomioon että itse sivullakin ohjeen antajaa moititaan siitä että jakaa vajaita ohjeita."

        Et sitten viitsinyt kaikkia neljää kommenttia lukea, kun tyyppi oli täydentänyt vastaustaan linkin lisäämällä...

        Mitä perkelettä se ratkaisee, sinä itsekkään et siitä linkistä etkä vielä kolmannestakaan ymmärrä yhtään mitään, puhut täyttä paskaa, pitäsit turpasi kiinni.

        Pistä nyt saatana se USB ohje kun kerta se ratkaisee, tähän selvästi näkymään, paskan jauhantaa ei viiti katella.

        Vituttaa nämä M-Kar tyyliset ohjeet joita ei saisi edes julkaista missään milloinkaan.


      • pienipahanoita
        Ei-ratkaisu-mihinkään kirjoitti:

        Mitä perkelettä se ratkaisee, sinä itsekkään et siitä linkistä etkä vielä kolmannestakaan ymmärrä yhtään mitään, puhut täyttä paskaa, pitäsit turpasi kiinni.

        Pistä nyt saatana se USB ohje kun kerta se ratkaisee, tähän selvästi näkymään, paskan jauhantaa ei viiti katella.

        Vituttaa nämä M-Kar tyyliset ohjeet joita ei saisi edes julkaista missään milloinkaan.

        Kylläpä lapsosella on hermot kireellä. Mene päiväunille, känkkäränkkä.


      • kaksjarisatvuotias

        Saattaahan sitä joltain hermot mennä koska ymmärtämättömät nimittelijät jakavat paskoja ohjeita.


      • taas-ratkaisu
        Ei-ratkaisu-mihinkään kirjoitti:

        Mitä perkelettä se ratkaisee, sinä itsekkään et siitä linkistä etkä vielä kolmannestakaan ymmärrä yhtään mitään, puhut täyttä paskaa, pitäsit turpasi kiinni.

        Pistä nyt saatana se USB ohje kun kerta se ratkaisee, tähän selvästi näkymään, paskan jauhantaa ei viiti katella.

        Vituttaa nämä M-Kar tyyliset ohjeet joita ei saisi edes julkaista missään milloinkaan.

        Kyllä minä ymmärsin mitä ohjeessa tehdään.

        "Pistä nyt saatana se USB ohje kun kerta se ratkaisee, tähän selvästi näkymään, paskan jauhantaa ei viiti katella."

        Lataa uusin Ubuntu, Unity tai Gnome, että ainakin noilla saat jatkossakin tehtyä ilman kyselyä.


    • joopataas

      Vois aloittaja tarkentaa mikä "linux" on kyseessä.
      Ainakaan Ubuntu 17.04 ei kysele salasanaa kun teen tikulle ubuntun asennusmedian, Käynnistyslevyn luonti -ohjelmalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe