Käänteisen ALVin käyttö

Import9876

Olen solmimassa komissioon perustuvaa myyntisopimusta ruotsalaisen firman kanssa. Saamastani komissiosta maksetaan siis käänteinen ALV ruotsalaisen yhtiön toimesta. Miten tuon ALVin kanssa siis toimitaan. Sanotaan että saan 10000eur komissiota, josta ruotsalainen yritys maksaa erikseen ALVin Suomeen. Tahdon tämän jälkeen ostaa 10000euron koneen (alv 0%). Saanko maksettua tuolla kymppitonnilla tuota konetta, jonka laskussa lukee 12400eur (alv24%), vai onko tuo ruotsalaisen yhtiön maksama ALVi vain heidän hyödynnettävissä?

4

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika_hukassa

      Kysymys, oletko arvonlisäverovelvollinen?
      Käänteinen alv ei mitenkään rajoita alv vähennyksiä jos on arvonlisäverovelvollinen.

      Esimerkki.
      Myin asennuksen yhteydessä materiaaleja 30000€
      Kyseessä oli rakennushomma joten kaikki kuuluivat käänteisen alv piiriin.
      Materiaalin myyjä ei kuitenkaan kuulu käänteiseen alv joten ostaessa materiaalin maksan alv mutta kausi-ilmoituksessa saan tehdä alvista poiston jolloin myynnistä ei tule alvia mutta ostoista tulee joten verottaja palauttaa alvit.
      Eli ei ole mitään merkitystä oletko saanut myynnistä alvia vai ei, aina ostosta voi vähentää alvit (siis jos on alv velvollinen).

      Eli et voi oston yhteydessä alkaa vähentelemään alveja vaan vasta jälkikäteen haet palautusta.

      • Perheyrittäjä

        Niin, eihän alvivelvollinen mitään hae. Se tekee normaalin kk/3kk/vuosi -tilityksen, jossa summa sitten on, mitä sattuu maksettavan ja palautettavan erotus olemaan. Joskus maksettavaa on enemmän joskus palautettavaa. Homma toimii automaattisesti siten, että mitä nopeammin tilityksen teet sitä nopeammin palautus tulee. Onneksi maksettava menee eräpäivänä.


      • Import9876

        Jep, eli tähän kuvioon perustettiin erillinen Oy. Liikevaihto tulee olemaan yli 30k€ ja konsultointi kuuluu palveluna 24% ALV-kantaan. Tulot tulevat olemaan puhtaasti noita komissioita. Eli jos saan komissiota vaikka 50 000eur (alv 0%), voin ostaa sillä koneen jonka hinta on 50 000eur (alv 0%)? Näkeekö verottaja siis tuon minun myyntini (50 000eur alv0), vaikken minä olekaan siitä mitään ilmoitusta tehnyt (ainoastaan ruotsalainen ostaja)? Eli palauttaako verottaja tuosta 50 000 euron koneesta maksamani ALVin, vai vaatisiko se ALVillista myyntiä (siis sellaista josta minä maksaisin ALVin)?


      • Aika_hukassa
        Import9876 kirjoitti:

        Jep, eli tähän kuvioon perustettiin erillinen Oy. Liikevaihto tulee olemaan yli 30k€ ja konsultointi kuuluu palveluna 24% ALV-kantaan. Tulot tulevat olemaan puhtaasti noita komissioita. Eli jos saan komissiota vaikka 50 000eur (alv 0%), voin ostaa sillä koneen jonka hinta on 50 000eur (alv 0%)? Näkeekö verottaja siis tuon minun myyntini (50 000eur alv0), vaikken minä olekaan siitä mitään ilmoitusta tehnyt (ainoastaan ruotsalainen ostaja)? Eli palauttaako verottaja tuosta 50 000 euron koneesta maksamani ALVin, vai vaatisiko se ALVillista myyntiä (siis sellaista josta minä maksaisin ALVin)?

        Niin no jos lähestytään asiaa siltä pohjalta että sinun työsi myydään täysin käänteisen veron piiriin kuuluville (esim. rakennusala) jolloin myynnin alvia ei tule ollenkaan käytännössä.
        Siitä huolimatta kaikki alvilliset kulut voidaan vähentää kausiveroilmoituksessa.
        Ei ole merkitystä onko myynnin alv tuloa, ainoa jolla on merkitystä on se että onko alv verovelvollinen vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe