Hetta-Pallas kävelty

Noviisit

No nyt on sitten tämä tunnettu vaellusreitti kävelty päästä päähän ja kannettu raskas rinkka joka matkan alussa 23.5 kg joka tietysti keveni matkan aikana. Aika raskas tuo reitti oli minun rinkan alta koettuna kun niitä pitkiä tunturinrinteiden nousuja on tuolla tapaleella useita.
Olin reitillä neljä yötä, yöpyen yhdessä paikassa kaksi yötä sillä pitihän Juhannus kokea tavallisesta poikkeavalla tavalla. Keskimääräiset päivämatkat olivat 15 km:n etappeja joihin kului 3-4 tuntia. Viimeisenä päivänä oli sumua ihan riittävästi kun aloitin matkan Nammalakurusta Pallastunturille. Juuri ja juuri näki seuraavalle reittitolpalle kun aloitin Rihmakurusta nousun tunturille, tuuli ja sade piiskasi taivaskerolla mutta onneksi matkaa oli jäljellä enää muutama kilometri.
Sää oli vaihteleva: auringon paistetta, tuulta ja sadetta, ilma oli happirikasta ja just sopivan viileää vaellukseen 2:sta 10 asteeseen. Ei ollut viimeinen kerta tuolla reitillä, siksi hyvä kohde tuo on.

4

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha_Jeti

      Itse tykönäsi voit sitten miettiä, mitkä tavarat olivat joko turhia tai turhan painavia. Neljän yön reissulle rinkkasi oli 10 kiloa liian painava (joskus 30 vuotta sitten 2 viikon ressulle rinkkani painoi startissa 27 kg, nyt kevenisi helposti ainakin 7 kiloa, viikon Haltinvaellus on tapahtunut tavallisesti noin 12 kilon repulla ) . Tietysti sellaiset asiat kuin raskas teltta ja turhan painava makuupussi ovat alkuvaiheessa tavallisia raahattavia. Muonien pitäminen keveinä on myös opittu taito, noin 800g/päivä on ihan minimi kun haalii vain todella energiapitoisia ruokia ja välttää kaiken kevythötön, joka onkin retkellä raskasta.

    • Noviisit

      Minulla ei ollut telttaa eikä makuualustaa kun yövyin varaustuvissa, kumisaappaat oli rinkassa siltä varalta että tulee eteen liika märkää. Pari vaatetta oli liikaa mutta niiden sijalla olisi saanut olla lisää lämmintä vaatetta ylävartalolle. Pikkutavaroista olis voinut myös karsia jotain. Vettä oli aina lähdössä 2.5Litraa. Jalkoissa ei yhtään hiertymää!

    • 489073664

      Nimimerkki kielii harrastuksen aloittaneesta? Jos näin niin sopiville kuulostaa sekä reitti, että päivämatkat. Ja kuten edellä todettiin, niin kerrotusta lähtöpainosta saa viilattua kepeästi kiloja pois ilman että mukavuus kärsii. Se onnistuu jossain määrin myös satasilla (ostaa siis kallista ja laadukasta UL-kamaa), mutta helpompaa se on järkeilyn kautta. Viisi kiloa on näissä hommissa iso paino. Mutta nytpä sitä kokemusta on kertynyt, joten voit pitkiä talvi-iltoina alkaa koostamaan omannäköistäsi varustelistaa.

    • pitkienjotostenmies

      Onneksi olkoon! Minä kävelin saman reitin edestakaisin 1993 kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Paikka paikoin oli vielä paljonkin lunta. Ei ruuhkaa, kaksi tyttöä oli kävellyt reitin läpi ennen minua. Maisemat jäivät mieleen, samoin nopeasti vaihtuvat kelit. Tuolloin vannoin vieä joskus palaavani maisemiin, mutta nyt ikä alkaa jo painaa. Kiva kuitenkin muistella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      266
      2647
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      205
      1710
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1444
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1191
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      230
      1053
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      79
      1005
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      44
      910
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      64
      768
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe