Juon aina kerralla liikaa

AA-apuuva

Kirjoitan tämän kuullakseni NEUVOJA toivottavasti saman asian kokeneilta tai saman asian kokeneiden lähipiiriltä.

Ongelmani on se että kun juon, juon yksinkertaisesti kerralla liikaa. Juon mielestäni siis aika harvoin, ehkä yhtenä iltana joka toinen tai kolmas kuukausi, paitsi kesäisin enemmän, eli yhteensä ehkä n. 4-10 kertaa vuodessa. Yksi näistä kerroista saattaa olla esim. MM-kisamatka jolloin tulee juotua 3 päivää putkeen kavereiden kanssa, mutta normaalisti puhun nyt yhden illan reissusta esim. työporukan kanssa. Kotona en tissuttele vaikka hyvistä viskeistä, viineistä ja tummista oluista pidänkin. Tulevan vaimoni kanssa saatamme esim. jakaa ruoan kanssa viinipullon ja kaikki on ihan OK.

Ongelma on siinä kun minulle tulee irrallinen reissu esim. työ- tai muun kaveriporukan kanssa ja homma lähtee ikään kuin täysin lapasesta. Juon aluksi liian nopeasti ja liian paljon, yleensä muiden tahtiin tai ainakin muiden nopeiden juojien tahtiin. Vauhti kiihtyy ja on hauskaa, mielestäni hauskempaa kuin hitaasti juoden. Lasit / pullot / tölkit tyhjenevät nopeasti ja tulee se hyvä fiilis ja noste minkä haluaa jatkuvan entisestään. Mutta eihän se ikuisesti jatku ja jossain vaiheessa on jo myöhäistä jarrutella. Muisti lähtee ja tulen ihan liian usein oksennus kuntoon. Pääsen kotiin jollakin tavalla ja ehkä sänkyyn tai vessaan asti, mutta sitten lentää laatta, tai sammun ja seuraavana päivänä olo on huono. Ehkä henkisesti huonompi kuin fyysisesti, mutta fyysinenkin olo kauhea.

Nuorempana tämä tuntui ihan OK asialta ja hauskalta jopa, varsinkin kun seuraavana päivänä kavereiden kanssa naureskeltiin sitä mitä oltiin tehty ja kun muut kertoivat mitä jännää minä olin keksinyt päissäni. Ennen vanhaan saatoin myös havahtua humalastani ns. "autopilotilta" esim. baarista jonkun naisen seurasta, itse asiaa tiedostamattani olin ilmeisesti pystynyt juttelemaan hänen kanssaan ja lopulta saatoimme lähteä yhdessä matkaan harrastamaan sitä kauneinta. Nykyään tämä käytös ei ole minulle itselleni OK ja haluan päästä siitä eroon, mutta se tuntuu vaikealta. Olen yrittänyt ryypätessäni juoda vettä ja syödä hyvin välttääkseni vastaavia tapahtumia, mutta ei se toimi. Olen käynyt ulkona ja tiedostaen juonut vähämmän ja silti pitänyt ihan hauskaa, mutta tätä kestää tietty aika kunnes palaan taas entiseen juomistyyliini. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta käytöksestä ja eritoten mallia kuinka päästä tästä eroon?!?

Lyhyesti minusta:
olen 32-vuotias mies. Ensimmäisen kerran join alkoholia ehkä 12-vuotiaana, oksennus kuntoon. Kammoa tästä ei sen kummemmin syntynyt kuten yllä oleva kertoo, mutta ei mielestäni "klassista" alkoholismiakaan. Vanhempiani en ole koskaan nähnyt humalassa joten en ole alkoholiperheestä vaikka molemmat isoveljeni ovatkin juoneet samantyylisesti kuin minäkin (toinen enemmän ja toinen lopetti kokonaan). Kaikki kaverini ovat sellaisia että kun he juovat, he juovat paljon, mutta heillä ei tunnut olevan samanlaista ongelmaa kuin minulla. Itseasiassa suurin osa kavereistani on ryyppykavereita. En silti haluaisi irtautua kaikista kavereistani tai veljestäni pois, vaan oppia juomaan fiksusti. Liekö tämä edes mahdollista kun juodessa moottori käynnistyy vaikka alkuillasta osaisinkin juoda hitaammin...?

Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista. Kokonaan lopettaminen on neuvo sekin ja mielelläni vastaanotan myös tällaiset neuvot, vaikka etsinkin jonkinlaista kultaista keskitietä.

18

3881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eka kirjotat että ongelma on se kun juot liikaa. Lopuksi kuitenkin "Kaikki kaverini ovat sellaisia että kun he juovat, he juovat paljon, mutta heillä ei tunnut olevan samanlaista ongelmaa kuin minulla.". Niin mikä se ongelma nyt oli?

      • AA-apuuva

        Eli heille ei tule samanlaista olotilaa missä muisti katoaa tai laatta lentää. He eivät tunne samanlaista morkkista tai krapulaa kuin minä. Ehkä he ovat tottuneempia alkoholiin tai juovat todellisuudessa illan aikana vähemmän (en usko), mutta minua tämä käytös on alkanut puuduttamaan ja haluan siitä eroon. Eli mielelläni jatkaisin heidän ystävänään koska he kaikki ovat hienoja ihmisiä, mutta en halua juoda enää kuten ennen tai kuten he tekevät. Mutta minulle tämä on jotenkin vaikeaa päästä tästä tavasta irti.


      • AA-apuuva kirjoitti:

        Eli heille ei tule samanlaista olotilaa missä muisti katoaa tai laatta lentää. He eivät tunne samanlaista morkkista tai krapulaa kuin minä. Ehkä he ovat tottuneempia alkoholiin tai juovat todellisuudessa illan aikana vähemmän (en usko), mutta minua tämä käytös on alkanut puuduttamaan ja haluan siitä eroon. Eli mielelläni jatkaisin heidän ystävänään koska he kaikki ovat hienoja ihmisiä, mutta en halua juoda enää kuten ennen tai kuten he tekevät. Mutta minulle tämä on jotenkin vaikeaa päästä tästä tavasta irti.

        Juo ykköstä,maha täyteen ennen juontia ruokaa ja vettä niin eiköhän sillä ole jo hengessä mukana ainakin


    • 7ujhgg

      Dipsomaanina opit asian vasta monien vuosien päästä, kun putkijuomisen kaikki haitat painavat päälle.
      Niin se vaan menee, ikävä kyllä.

      • AA-apuuva

        Kyseessä ei ole kuitenkaan viikkojen tai edes päivien putket? Onko se silloin oikeasti dipsomaniaa?


    • Thatstheway

      5 päivää ilman alc ja simsalabim! Serotoniini on noussut, tunnen mielihyvää, olen iloinen jälleen.

      • Kylmis__

        Meikä joi viisi kaljaa heräämisen jälkeen ja kuudes avautuu hyvin pian.


    • ympäripäissään

      Sama vika rahikaisella. On koetettu juoda vettä ja syödä suolainen pala ryyppyjen välillä ja hidastaa tahtia ja vaikka mitä. Se toimii niin kauan kuin fokus on siinä asiassa. Mutta kun se ei ryypätessä pysy siinä, vaan lähtee lentoon ja seuraukset ovat kuvatunlaiset.

      Ainoa varma tapa olla mokailematta on olla ryyppäämättä.

      • AA-apuuva

        Hyvä pointti, tuo viimeinen. Kohtalotoveri siis kyseessä. Ajattelinkin etten voi olla ainoa. Tsemppiä sulle myös. Ehkä sitä täytyy harkita kokonaan lopettamista jos ei pysty seurustelu- juomista harrastamaan... :(


    • 1............hoitsu

      Aloittaja on alkoholisti , joka ei vielä ymmärrä mitä sana tarkoittaa.
      Todennäköisesti vasta vuosien päästä, kun nainen lähtenyt ja työpaikka juotu alta ja hän on siirtynyt kunnan sontaluukkuun liuottamaan jäljellä olevia aivosoluja ja sisäelimien pehmeitä osia, kunnes vain kovettunut rusina jäljellä sekä maksan että aivojen paikalla.
      Oireet kertovat alkoholistista juomisputken keskivaiheilla, josta muutaman vuoden jälkeen kehitys jatkuu yksinäiseksi sontasepoksi telttamajoitukseen, sillä muutaman vuoden päästä sosiaaliturva ajetaan alas.
      Normikansalaiset ovat kyllästyneet maksamaan sontaseppojen ryyppäämistä, rähinöintiä ja hoitokuluja.

      • AA-apuuva

        Eli kaikki jotka ottavat 4-10 kertaa vuodessa ilojuomaa, mutta kun ottavat niin ottavat silloin liikaa, niin heistä tulee rapajuoppoja? Et siis tunne ainuttakaan eläkeläistä joka olisi elänyt samantyylisesti mutta kenestä ei ole tullut kuvaamasti kaltaista sontaseppoa? Aika katkeraa tilitystä, mutta sinulla on varmaan ollut aika kova elämä... Hoitsu kun olet.


    • itsekuivunut

      Kun se juominen liittyy tilanteisiin, kuten työmatka, olisi yksi tapa suunnitella se etukäteen. Jolloin toki ongelmaksi voi nousta että pitääkö suunnitelma.

      Verryttelypuku mukaan reissulle ja ohjelman jälkeen kapakan sijasta ... hölkkäämään ?

      Antabus, jos sitä ottaa, estää juomisen, olo tulee sellaiseksi.

    • Tekstisi perusteella 'AA-apuuva' ,,, suosittelisin että jättäisit raa'an vähäksi aikaa tosin,,, noh siinäkin vaikeutensa ehkä kannattaisi pitää taukoa,,, eihän siinä ole mitään hauskaa jos sammuu kai nyt sen ymmärrät,,,
      Niin ja kun syö välillä,,,

      • 1.......hoitsu

    • 1.......hoitsu

      Älykäs henkilö käyttää alkoholia siten, että muisti ei häviä, eikä tule kohmeloa eli kohtuullisesti eli max 3 annosta, sekin kerran vuodessa.
      Humalatila on osoitus alkoholismista tai välinpitämättömyydestä läheisiään kohtaan tai mielenterveyden järkkymisestä eli heikkohermoisuudesta( skitsoidi persoona)
      Vanhoissa sivistysvaltioissa humalaan itsensä juonutta paheksutaan ja viedään mielisairaalaan.
      Onneksi sivistyneisiin piireihin eivät humalahakuiset pääse, vaan syntyperä ratkaisee, kun mietimme seuraavia leikkauskohteita ja köyhien kurittamista.
      Välillä vaikuttaa , että köyhyys poistuu ainoastaan alkoholin myynti vapauttamalla ja alkoholiveron poistolla. Muutaman vuoden kuluessa humalahakuiset olisivat hakeutuneet toisaalle viettämään ikuisuutta.

      • AA-apuuva

        Jaa "1.......hoitsu" onkin internet trolli. :D Eikö parempaa tekemistä löydy? Kai tiedät että varakkaammatkin ihmiset juovat itsensä vahvaan humalaan? Ja he myös maksavat aika paljon veroja. No, koska olet internet- trolli, on jo typerää vastata viesteihisi, joten loppukoon tämä tähän.


    • Äiteevainaa

      Tissu ei ole oppinut mitään, sillä kohta iso pyörä heilahtaa eikä kukaan ole turvassa, ei kansalaiset eikä karja.
      Pian hän vollottaa ase ohimolla, savet housussa ja huumevelat niskassa. Siveyspoliisi jahtaa Hyvinkään lehmänastujaa ja iltapäivälehtien otsikot ovat tuoneet lehmiä rakastavan törkyturvan tutuksi koko kansalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe