Vastaisuudessa ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Muutos koskee alle 3,5-tonnisia henkilö-, paketti- ja erikoisautoja sekä raskaita nelipyöriä. Yli kymmenvuotiaat autot on kuitenkin katsastettava vuosittain.
Valtioneuvosto antoi tänään asiaa koskevan asetuksen, joka tulee voimaan toukokuun 20. päivänä. Ministeriön mukaan asetuksen voimaantuloa seuraava katsastus tulee kuitenkin suorittaa nykyisten katsastusvälien mukaan.
- Katsastusasetuksen uudistuksen tavoitteena on helpottaa kansalaisten arkea ja tuoda säästöjä. Muutoksilla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta liikenneturvallisuuteen, koska katsastusvälien harvennus koskee pääasiassa uusia ajoneuvoja, joissa tekniset viat ovat harvinaisia, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotteessa.
Samalla muuttuu katsastuspäivän määräytyminen. Nykyisin viimeinen katsastuspäivä määräytyy käyttöönottopäivän mukaan, mutta jatkossa se riippuu edellisestä katsastuksesta.
VOITTE ITSE KATSOA JA TUTKIA liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen.
Katsastuslain uudistus tuo muutoksen henkilö- ja pakettiautojen katsastusrytmiin. Tähän asti määräaikaiskatsastukseen on menty ensimmäisen kerran kolmivuotiaalla autolla, joka jälkeen on ollut välivuosi. Viidennestä vuodesta lähtien katsastuksessa on käyty vuosittain.
Uusien säännösten tullessa voimaan 20.5.2018 ensimmäinen katsastus suoritetaan nelivuotiaille autoille, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina kymmeneen vuoteen asti. Tämän jälkeen auto tulee katsastaa vuosittain.
”Katsastussääntelyn uudistus alkaa kuitenkin vaikuttaa vasta pikkuhiljaa, sillä asetusmuutoksen jälkeen ensimmäinen katsastus suoritetaan vielä nykykäytännön mukaan eli katsastukseen tullaan ihan normaalisti sen mukaan, mitä edellisessä katsastuksessa on papereihin kirjoitettu. Vasta uuden lain aikana suoritettu katsastus siirtää auton uuden katsastusvälin piiriin”.
Katsastusajankohdasta rullaava – päätä itse, milloin autosi katsastat
Uudistus tuo myös mahdollisuuden vaikuttaa oman auton katsastusajankohtaan.
”Jatkossa auton seuraava katsastuspäivä määräytyy edellisestä suoritetusta katsastuksesta, eikä enää auton käyttöönottopäivän mukaan. Jos esimerkiksi haluaa siirtää autonsa katsastusajankohdan syksyyn, niin auton voi käydä katsastamassa syksyllä, jolloin katsastusaika ajoittuu jatkossa myös syksyyn. Tätä katsastusajan rullaavuutta kannattaa hyödyntää myös käytettyä autoa ostettaessa”.
”Kun uudet katsastusajat tulevat käyttöön, tarkoituksenamme on myös julkaista nettipalvelu, josta auton katsastusajan voi tarkistaa rekisterinumeron perusteella”.
Katsastusten väli harvenee ensi toukokuusta alkaen
7
410
Vastaukset
Hyvä uudistus vaikka omistammekin vuosimallin 2003 Citoen C3:n. Emme pröystäile autoilla vaan pistämme rahat johonkin mukavaan. Pienet sähköviat antaa anteeksi ajomukavuuden vuoksi.
Vielä kun katsastusalalle saataisiin aitoa kilpailua niin hinnat laskisivat.Siihen aikaan, kun valtiolla oli katsastusmonopoli, katsastaminen tuntui melkein naurettavan halvalta. Tosin autonomistajan kohtelu oli tylyä ja hän joutui osallistumaan itsekin katsastuksen läpiviemiseen auton ohjaamossa. Ehkä monopolin jatkuessakin olisi päädytty siihen, että katsastusasemille olisi ryhdytty hankkimaan hienoja mutta kalliita laitteita, jotka olisivat nostaneet katsastushinnat vähintään nykytasolle.
Katsastushinnat vaihtelevat suuresti eri paikkakunnilla ilmeisesti juuri sen mukaan, miten kilpailua seudulla on. Hintoja pääsee vertailemaan netissä.- monopoliaikaan
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Siihen aikaan, kun valtiolla oli katsastusmonopoli, katsastaminen tuntui melkein naurettavan halvalta. Tosin autonomistajan kohtelu oli tylyä ja hän joutui osallistumaan itsekin katsastuksen läpiviemiseen auton ohjaamossa. Ehkä monopolin jatkuessakin olisi päädytty siihen, että katsastusasemille olisi ryhdytty hankkimaan hienoja mutta kalliita laitteita, jotka olisivat nostaneet katsastushinnat vähintään nykytasolle.
Katsastushinnat vaihtelevat suuresti eri paikkakunnilla ilmeisesti juuri sen mukaan, miten kilpailua seudulla on. Hintoja pääsee vertailemaan netissä.https://www.youtube.com/watch?v=_OCBXAB6S0o
Kukas se tässä tyly on? Katsastusmies vaan hoitaa virkaansa mutta kuinka toimii auton omistaja?
No totta on, että valtion monopolin aikana katsastusmiehet (silloin ei juuri naisia ollutkaan siinä hommassa) olivat aika ylimielistä porukkaa. Että sillälailla se kusi nousee päähän, kun on valtaa edes jollain tavalla. - Hallitus.hokaa.uutta
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Siihen aikaan, kun valtiolla oli katsastusmonopoli, katsastaminen tuntui melkein naurettavan halvalta. Tosin autonomistajan kohtelu oli tylyä ja hän joutui osallistumaan itsekin katsastuksen läpiviemiseen auton ohjaamossa. Ehkä monopolin jatkuessakin olisi päädytty siihen, että katsastusasemille olisi ryhdytty hankkimaan hienoja mutta kalliita laitteita, jotka olisivat nostaneet katsastushinnat vähintään nykytasolle.
Katsastushinnat vaihtelevat suuresti eri paikkakunnilla ilmeisesti juuri sen mukaan, miten kilpailua seudulla on. Hintoja pääsee vertailemaan netissä.Netistä kun tilaa ennakkoon katsastus ajan, hinta saattaa halpua yllättävästi.
Ja muistetaan, että uusimuoto tulee käyttöön vasta kun auto siinä muodossa katsastettu, eli toukokuusta 2018 >
Jatkossa auton seuraava katsastuspäivä määräytyy edellisestä suoritetusta katsastuksesta. Käytännössä jos auto jäänyt katsastamatta, se katsastus sitten voimassa taas vuoden, ei kuten ollut, että muutaman kuukauden perästä uusi katsastus, jos nyt niin mennyt.
Jos vielä tarkennan tätä mallia, 4 kuukautta ennen voi nyt olevalla mallilla katsastaa, se voimassa sitten koko kauden, eli 1 vuosi ja 4 kuukautta maksimissaan.
Ja jos vielä >
jos auto ollut katsastamatta, ja katsastus 5 kk ennen määräaikaa, siis rekisteröintipäivää, se katsastus sinne asti, taas 5 kk perästä uusi katsastus, seuraavalle jaksolle.
Nyt tämä jää pois, ja aina katsastus määrää seuraavan katsastuksen.
"Uuden asetuksen mukaan määräävää on ensikatsastuksen jälkeen se, milloin ajoneuvo on katsastettu edellisen kerran."
Kyllä he ja Berner osaa, eikös vain !
Toisaalta nämä katsastusmuodot aina elää. Jos muistellaan tarra aikaakin.
Sitten tuli rek n:ron viimeinen numero määrääväksi, sitten rekisteröintipäivä, ja siitä nyt ollaan luopumassa.
Vanhasen hallituksen aikaan tehtiin uudeksi, että saatu auto seisomaan erittäin kätevästi, ja taas uudelleen käyttöön "liikenteestä poisto", ja sinä aikana ei ole kuluja.
Kun auto ollut seisonnassa, saamme sen uudelleen käyttöön vaikka netissä, saa heti ajaa, kunhan katsastus on voimassa, liikennepoliisi näkee kellonajasta milloin otettu käyttöön, tai jotain vahinkoa tapahtuu.
Kyllä nämä keskustalaiset on eri epeleitä.
Tällaisia uudistuksia ei osata sosialisti-vasuri akselilla, vihreitä kiinnostaa eniten polkupyörät.
Todellista kilpailua ei ole se että yhdellä ketjulla on määräävä markkina-asema.
Mikä sellainen ketju mahtaa olla? Jos Helsingissä asut, kilpailun puute siellä on omatekoinen. Helsingissä on nimittäin katsastushinnat.fi:n mukaan vain 13 katsastusasemaa, kun esimerkiksi Turussa niitä on 17 ja Oulussa 15. Monissa keskikokoisissa kaupungeissa katsastusasemia on 4-7 haarukassa eli niiden asukaslukuun nähden Helsingissä pitäisi olla 40-70 katsastusasemaa mukana tässä vertailussa.
https://katsastushinnat.fi/
Toki on todennäköistä, että Helsingissä on todellisuudessa enemmän katsastusasemia, mutta ne eivät ole antaneet hintojaan vertailuun. Miksiköhän? Jotain hämärää siellä on muuhun maahan verrattuna. Miksi kuluttajavirasto ei puutu helsinkiläisyrittäjien hämäriin bisneksiin?- Ajan.tilaajalle.oli
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Mikä sellainen ketju mahtaa olla? Jos Helsingissä asut, kilpailun puute siellä on omatekoinen. Helsingissä on nimittäin katsastushinnat.fi:n mukaan vain 13 katsastusasemaa, kun esimerkiksi Turussa niitä on 17 ja Oulussa 15. Monissa keskikokoisissa kaupungeissa katsastusasemia on 4-7 haarukassa eli niiden asukaslukuun nähden Helsingissä pitäisi olla 40-70 katsastusasemaa mukana tässä vertailussa.
https://katsastushinnat.fi/
Toki on todennäköistä, että Helsingissä on todellisuudessa enemmän katsastusasemia, mutta ne eivät ole antaneet hintojaan vertailuun. Miksiköhän? Jotain hämärää siellä on muuhun maahan verrattuna. Miksi kuluttajavirasto ei puutu helsinkiläisyrittäjien hämäriin bisneksiin?77 euron katsastus 49 €
Siinä kaikki päästömittauksineen.
Auto diesel 8v vanha.
Kaikki oli kunnossa, onhan vasta mittarissa 275000 km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809