Tulimme juuri Turkista rantalomalta. Oli jälleen hyvä kokemus ja loma oli erittäin onnistunut. Kaikki toimi kuten ennenkin, viimeisenä 3 vuotena aiemmilla reissuillamme samalle alueelle. Palvelu oli hyvää ja paikat oli huolitellun siistejä. Merkittävä määrä isoista hotelleista oli kokonaan suljettuina, mikä tietysti pistää miettimään matkailuelinkeinon tilaa näillä Turkin tärkeillä matkailualueilla. Matkailun taantuma on varmasti tuntuva alueen taloudelle. Asia ei kuitenkaan näy vieraiden havaitsemina epäkohtina. Tungosta ei ollut missään, mikä sopii meille oikein hyvin. Ei toki liian autiotakaan. Ihmiset eivät olleet mitenkään hermostuneita tai vaikuttaneet stressaantunielta minkään asian suhteen. Palvelualttiutta, iloisuutta ja välittömyyttä esiintyi aivan kuten aiemmillakin reissuilla tälle seudulle. Tunnelma oli rauhallinen ja rentoutunut. Sisäänvetäjät kaupoissa ja ravintoloissa toimivat yhtä asiallisesti kuin aiemmin. Suomalaiset saivat ystävällistä kohtelua osakseen, nyt kun asia tuli joka käänteessä esille. Kotimaamme (kansallisuutemme) kiinnosti ehkä nyt enemmän kuin ennen. Paikalliset totesivat turistien määrän pienenneen, mikä on valitettavaa heidän liiketoimiensa kannalta, mutta asia ei aiheuttanut ylilyöntejä kaupankäynnissä. Halukkuus tehdä "hyviä" kauppoja oli ennallaan, usein hintapyyntö korjautui jo alaspäin, ennen kuin ehdimme tehdä tarjoustamme. Koska emme edusta maatamme tai jotakin politiikkaa matkoillamme, ei matkustuspäätöksemme ole minkäänlainen kannanotto minkään maan hallintoon, yhteiskuntaan, politiikkaan tai muuhunkaan seikkaan kohdemaassa. Turkin matkailuelinkeino työllistää suuren määrän välimerellisen Turkin asukkaista, eikä matkailuelinkeino lopu, olipa valtiolliset seikat sitten kuinka tahansa. Valitsen Turkin tulevaisuudessakin matkakohteeksi, jos sen tarjonta muuten sopii perheelleni. Pienen vertailun kuitenkin esitän naapurissa sijaitsevaan EU-maahan. Käyttämämme hotelli tai sen tapaisten palvelujen tarjoaja olisi voinut sijaita myös tässä toisessa (EU) maassa. Todennäköisesti matkan ja palveluiden hinnat olisivat olleet merkittävästi korkeampia, palvelua vähemmän ja luultavasti enemmän stressaantuneita ihmisiä työssä matkailuelinkeinossa. Tämä on kokemuksemme mukainen mielipide viime ajoilta näistä molemmista maista.
Kaikki ennallaan Turkin "Rivieralla"
6
393
Vastaukset
- Urponenko
Missähän tämä riviera on tajuaako tää urpo että se on aika laaja käsite,antalya ,alanya side kemer belek jne jne.
Aloittaja yrittää esittää niin tietävää muttei reppana edes tajua ei riviera ole pelkästään esim alanya - Minäkinkäynyt
Olisi kyllä tasapuolista mainita niistä huonommistakin puolista.
- gazipasan passitarkastuksen älyttömät jonot
- ravintoloiden laskujen kusetukset
- katukauppiaiden agressiiviset otteet jopa fyysiset kontaktit ( kädestä vetäminen kauppaan )- Noniinolenminäkin
Jos olet käynyt muuallakin suosituissa kohteissa, tietäisit että Gazipasan jonot ovat pienimmästä päästä eikä aikaa kulu kuin puolisen tuntia, ainakaan tällä hetkellä. Esim. Antalyassa ja Istanbulissa meneekin jo huomattavasti enemmän.
Itse olen käynyt Turkissa vdesta 2000, välillä useitakin kertoja vuoden sisällä eikä kyllä ole tullut yhtään ravintolan hintakusetusta osalleni. Ehkä olen käynyt toisenlaisissa paikoissa kuin sinä tai sitten en ole vaikuttanut siltä että joku haluaisi käyttää tilannetta hyväkseen. Mikä lie syy.....
Missä kaupassa sinua on vedetty kädestä sisään? Se on laitonta Turkissa.
Miksi pitäisi puhua negatiivisista asioista jos niitä ei ole kohdannut? Aloittajalla on selvästikin vain hyviä kokemuksia, joten ihmettelen miksi pitää väkisin tunkea sanoja toisen suuhun? Tässä on toinen jolla ei ole huonoja kokemuksia ollut. Se ilmeisesti ottaa luonnolle :(
- Hazachan
Aloittajapa kertoo huonoista kokemuksistaan Turkissa. Monissa muissakin paikoissa on ei-toivottuja sattumuksia tapahtunut. Ostin merkkikellon Kusadasista sataman liikkeestä, kun olin päiväreissulla Samokselta. Tingin hinnassa ja kotona huomasin maksaneeni Euroissa sen liirahinnan, olin seonnut vaihtokursseissa. Näin minua vedätettiin aika isolla summalla. Pidin kellosta ja käytin sitä paljon. Parin vuoden päästä halusin uuden hihnan siihen ja kun ei sitä Suomen kaupasta löytynyt, otin yhteyttä ko. kellomerkin maahantuojaan Suomessa. Sieltä kysyttiin, mistä kello on ostettu, kun kyseistä mallia ei ole ollut pitkiin aikoihin enää markkinoilla - eikä hihnaakaan saatavissa enää. Maahantuoja piti kelloni ja tarjosi omakustannushintaan valitsemani mallin uusimmasta valikoimasta. Myöhemmin uudesta kellosta särkyi lasi ja maahantuoja korvasi sen, itseasiassa jopa kaksi kertaa - ja aivan kiistelemättä. Niin ettei se vedätys kovin pahalta tuntunut. Epärehellinen vedätys se kuitenkin myyjältä oli. "Eka kertaa Turkissa."
Toiseksi tulee mieleen allinclusiven sisältö. Tarjottu viini oli erittäin heikkolaatuista. Se parani valitusten jälkeen, mutta niin heikkolaatuista viiniä en osta, jos sellaista edes Suomessa on myytävänä. Olut on ollut a-i paikoissa aina hyvää, merkkituotteita. Tätä nyt osasin odottaakin, mutta se ei ole mielestäni oikein, tarjota lähes kelvotonta litkua ruokaviininä. Matkan myynyt taho sai kuulla asiasta.
Kauppiaiden morjestelu ja tyrkyttäminen käy toisinaan vähän hermoille. Siitä kyllä selviää ystävällisellä "nothankyou" kuittauksella ja määrätietoisella ohitse kävelemisellä. Käyn kaupoissa vain ostotarkoituksessa ja ellen löydä mieluista kerron etten pidä näistä tuotteista, enkä niistä mitä kauppias esittelee. Siitä ei synny ikävyyksiä. Kukaan ei ole väittänyt että olisin väärässä. Hinnoista olen tingannut ankarasti. Niin että myyjä käveli kaupasta ulos ja tuli toinen tilalle tekemään kaupat tingattuun hintaan (erittäin harvinaista), sekä toisen kerran niin että myyjä kantoi tavarat takaisin hyllyyn kassalta pussittamisen jälkeen - kun kaveri ilmeisesti laski liirakurssia väärin. You are not my friend - saatesanoilla jatkoimme seuraaviin kauppoihin. En ole lomalla ostoksilla, sen enempää en osta kuin ostaisin Suomessakaan, jos jotakin näen mitä haluan. Aitoja merkkitavaroita on lähes mahdotonta löytää, en ole etsinytkään.
Jos ostat hamam-käynnin tai jonkun palvelun, pitää sisällöstä osata kysyä kaikki oleellinen. Palvelutuote sisältää sen, mitä olen kysynyt - tai ei sisällä jos niin on vastattu, tai sitten sitä mitä ei ole siihen sanottu kuuluvan ei sitten sisälly ostamaani palveluun (tuotteeseen). Kun ostan, vaikka hamam-käynnin, on selvää että hierontaa ym. yritetään myydä lisää ja sitä käy selittämässä mitä taitavimmat terapeutit. Ostaa ei tarvitse. Suora kova myyntityö kuluttajalle on jotakin johon en ole tottunut ja se on hieman hämmentävää.... toisinaan. Turkissa se ei ole ollut epäkohteliasta - kuten jossakin haistatellaan "nothankyoun" jälkeen. Sovitun (perhe) kuvaussession tulosteiden hinta selvisi kuvauksen jälkeen ja hinta oli posketon. No emme tietenkään ostaneet pyydettyyn hintaan mitään. Saimme haluamamme parhaat kuvat (ammattilaisen ottamat) lopulta ihan järkevään hintaan. Ammattilainenkin sai palkkaa. Lähes kaikki hyvät kuvat otettiin sähköisessä muodossa, mitä he eivät mielellään myyneet.
Muuta negatiivista: Monissa hotelleissa lasten altaan syvyys on ollut huono leikki-ikäiselle. Liian matala tai sitten liian syvä pallopeleihin ja leikkimiseen. Yksi merirosvoristeily oli huonompilaatuinen (kulunut laiva) kuin toinen ja toinen oli vielä halvempikin. Hotelleissa ei ole aina sattunut olemaan vaahtobileitä lomamme aikana-oli sitten risteilyllä, sillä kertaa.
Muunlaista mielipahaa ei Turkissa ole meillä esiintynyt. Osa noistakin olisi voinut tapahtua muuallakin kuin Turkissa ja liian korkeat odotukset voivat aiheuttaa pettymyksiä. Yllätykset Turkissa ovat olleet positiivisia, kun matkustamme "edullisessa perhelomaluokassa". Ihmiset ovat aina olleet ystävällisiä meille ja heille meidänkin on helppoa olla ystävällisiä.
Kreikasta ja Thaimaasta olisi kerrottavana lukuisia pettymyksiä ja huonoja kokemuksia. Yleinen siivottomuus, epäystävällisyys, huijaaminen, kieroilu, vedätykset ravintolalaskuissa, vaaralliset kuljetukset (pienillä kevyillä tuk-tukeilla), kelvottomia aterioita, väärin kypsytettyjä ruokia, likaisia astioita ja ruokailutiloja (ruokamyrkytyksiä) ym. näitähän on nähty - mutta juuri näitä ei ole meille osunut Turkissa. Vastaavia on kaikkialla. Olin aiemmin kieltäytynyt menemästä Turkkiin, omien vastaavien ennakkoluulojeni vuoksi. Koen olleeni hyvin väärässä. Turkin hyvä taso on yllättänyt minut. - Hyvinmenee123
Minä olen ollut tyytyväinen Turkin matkoihini. Ei ole pahaa sanottavaa muuta kuin ekalla kerralla ostin Obassa hotellin vierestä t-paidan ja kotona se venyi leveyssuunnassa tosi paljon ja lyheni pituussuunnassa. Ei ollut kaupasta vaan kojusta ostettu. Nykyään käynkin vain tiettyjen kauppiaiden luona josta tietää saavansa laatua. Hotellit olen heivannut jo kauan sitten ja olen siirtynyt vuokraukseen kokonaan. Siinäkin aina sama vuokranantaja ja asunto. Kiva mennä kun on tutut paikat ja tutut ihmiset. Pääsee samantien aloittamaan loman kun ei kulu niitä ekoja päiviä ihmettelemiseen.
- Öörtögani
Maahan on ihan peestä ja taantuu 100 vuotta viikossa. Diktatuurimaa, jonne on hölmöä kantaa rahojaa, kun on muita ihmisoikeuksia kunnioittavia maita tarjolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055127Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453353Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503185Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382407Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2471490Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 801237
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1311097