Kuinka lääketiede selittää tämän ?

onko-järkevää-selitystä-

Vahetessaan ihmisestä tulee kivulias,
jokapikkaan koskee, liikkeelle lähtö tuottaa kipua aina enemmän ja enemmän,
kaikenlainen liikkuminen on hidastunu, vaikka harrastaa säännöllistä kuntoilu noin 3 kertaa viikossa,
kuinka nämä kivut selitetään ,
vai onko jonkin sairauden oireet kyseessä,
voiko " kiputautia " parantaa ,
onko siihen minkäänlaista hoitoa olemassa,
kipulääkkeistä ei enään ole muuta kuin haittaa,
ne aiheuttaa toisenlaista lisä- kipua hermojärjestelmässä pitkään käytettynä,
siis kipuilu vaan lisääntyy lääkeitten lisääntyessä,
ja ku lääkkeet jättää pois liikkuminen muuttuu entistäkin kivuliaammaksi ja hitaaksi,

193

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivo.Lång

      Niin siinä käy kun elävä olento vanhenee, lopulta kuolee.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanheneminen

      Olen vasta alle 80v, mies, mutta yhtään ihan kivutonta päivää en tule enää kokemaan. Jalat ovat niin jäykät että melkein hiihdän.
      Oikeastaan vasemmanpuolinenhalvaus olisi jo tullut vuosia sitten ellen tappelisi vastaan. Voimisteluliikkeitä ja venyttelyitä harjoittamalla päivittäin pystyn vielä vähän aikaa yksin asumaan.

      Ravinnon laatuun ja määrään kiinnitän paljon huomiota. Syön vaan niin paljon kuin vähäiset hyötyliikunta ja fyysiset harjoitukset tarvitsevat.

      • kesää-ootellessa-

        Tovo.Long :

        Kuinka meidän käy, missä vaiheessa saamme ulkopuolista apua esm. kodinhoitoon,
        siivous käy yhä raskaammaksi ja kivuliaammaksi,
        mieleisin päivän touhu onnistuu kun lähtee vaki- liikunta reissulleen,
        sen jälkeen onki väsyny, kuoleman väsyny,
        entä kun unohtuu käydä apteekissa,
        on käyny jo niin että sen päivän lääkettä ei löydykkää lääkekaapista,
        lääke on loppu,
        ei auta ku lähteä apteekkiin,
        joskus syöminenki mietityttää, mitä voisi syödä, mikään ei enää maistu hyvälle,
        olisi edes jokin lääke väsymykseen,
        joka poistais kivut ja väsymyksen,
        että jotenkuten jaksaisi tämän vanhuuden kunnialla hautaan asti,
        ollen 77 v
        moni nuorempiki on jo poistunu elävien kirjoista,
        ihmetyttää miksi minä saan vielä kipuilla täällä
        ja kuinka kauan täytyy kärsiä,
        ennkuin kaikki on loppu
        ja kuinka se loppu tulee,

        mieli pitäisi saada iloisemmaksi, kivuista huolimatta,


      • Topi.Lång
        kesää-ootellessa- kirjoitti:

        Tovo.Long :

        Kuinka meidän käy, missä vaiheessa saamme ulkopuolista apua esm. kodinhoitoon,
        siivous käy yhä raskaammaksi ja kivuliaammaksi,
        mieleisin päivän touhu onnistuu kun lähtee vaki- liikunta reissulleen,
        sen jälkeen onki väsyny, kuoleman väsyny,
        entä kun unohtuu käydä apteekissa,
        on käyny jo niin että sen päivän lääkettä ei löydykkää lääkekaapista,
        lääke on loppu,
        ei auta ku lähteä apteekkiin,
        joskus syöminenki mietityttää, mitä voisi syödä, mikään ei enää maistu hyvälle,
        olisi edes jokin lääke väsymykseen,
        joka poistais kivut ja väsymyksen,
        että jotenkuten jaksaisi tämän vanhuuden kunnialla hautaan asti,
        ollen 77 v
        moni nuorempiki on jo poistunu elävien kirjoista,
        ihmetyttää miksi minä saan vielä kipuilla täällä
        ja kuinka kauan täytyy kärsiä,
        ennkuin kaikki on loppu
        ja kuinka se loppu tulee,

        mieli pitäisi saada iloisemmaksi, kivuista huolimatta,

        Kesää ootellessa
        Sehän meillä on juur parhaillaan. Siivoan vain välttämättömän verran koska vaimokin passasi minut piloille. Hänkin kuoli pois. Tuli monivuotinen apatia, väsymys ja toimettomuus.

        Älä varsinkaan kuolemaa pelkää, se on meidän vanhojen ja raihnaisten ovi helppoon atomientilaan. Tietenkin pitää nälkätaiteilla itsensä vaatteisiin mahtuvaksi.
        Lääkettä kipuun ja väsymykseen ei ole. Tai sillai on että rääkkää itteään yli kipurajan. Niin ne kaikki maailman fakiirit tekevät. Kipuraja siirtyy, antaa kehoon energiaa.
        En ala sinua opettamaan kun sinun ikäisenäsi pari vuotta sitten olin melko pohjilla. Naapurit tekivät pihatöitäni kun näkivät että Topi on ihan lamassa.

        Pitäis jaksaa vielä 2.½ vuotta. Sitten voisin jättää talonpuolikkaani perintökaaren mukaan jaettavaksi. Nyt omista tästä röttelöstä vaan yhen nurkan. Muu osa lainan takeena.

        Surullista mutta välttämätöntä että valoisuudenaika lähti laskuun. Tein töitä työuupumukseen asti. Vanhat jätkät sanoivat että tuosta sinä et ikinä nouse.

        Oletko mies vai nainen? Vähän lannistuneelta tunnut vaikka keskikesää eletään. Olen riidellyt sukulaisteni kanssa välirikkoihin. Ne meinaa, vedä sinä vaan oma kivirekesi.


      • kesää-ootellessa-muori
        Topi.Lång kirjoitti:

        Kesää ootellessa
        Sehän meillä on juur parhaillaan. Siivoan vain välttämättömän verran koska vaimokin passasi minut piloille. Hänkin kuoli pois. Tuli monivuotinen apatia, väsymys ja toimettomuus.

        Älä varsinkaan kuolemaa pelkää, se on meidän vanhojen ja raihnaisten ovi helppoon atomientilaan. Tietenkin pitää nälkätaiteilla itsensä vaatteisiin mahtuvaksi.
        Lääkettä kipuun ja väsymykseen ei ole. Tai sillai on että rääkkää itteään yli kipurajan. Niin ne kaikki maailman fakiirit tekevät. Kipuraja siirtyy, antaa kehoon energiaa.
        En ala sinua opettamaan kun sinun ikäisenäsi pari vuotta sitten olin melko pohjilla. Naapurit tekivät pihatöitäni kun näkivät että Topi on ihan lamassa.

        Pitäis jaksaa vielä 2.½ vuotta. Sitten voisin jättää talonpuolikkaani perintökaaren mukaan jaettavaksi. Nyt omista tästä röttelöstä vaan yhen nurkan. Muu osa lainan takeena.

        Surullista mutta välttämätöntä että valoisuudenaika lähti laskuun. Tein töitä työuupumukseen asti. Vanhat jätkät sanoivat että tuosta sinä et ikinä nouse.

        Oletko mies vai nainen? Vähän lannistuneelta tunnut vaikka keskikesää eletään. Olen riidellyt sukulaisteni kanssa välirikkoihin. Ne meinaa, vedä sinä vaan oma kivirekesi.

        Kysymykseesi vastaus, nainen olen isolla N kirjaimella,
        aikoinaan työelämää takana noin nelkyt.v
        puoliso poistui tuonpuoleiseen muutama vuosi sitten,
        nyt kipuilen kipuineni yksin päivän kerrallaan,
        pidän fyysisestä kunnosta huolta säännöllisen liikunnan avulla,
        mutta se ei poista kipuilua, helpottaa jaksamista selvästi,
        ihminen kuluu vääjäämättä, milloin polvi nivel, milloin lonkka,
        noihinki vaivoihin auttaa aikapaljon säännöllinen liikunta,
        lopulta tietenki niihin vaihdetaan tekonivel,
        siitä kiitos suomen hyvälle terveydenhuollolle,


      • Anonyymi
        Topi.Lång kirjoitti:

        Kesää ootellessa
        Sehän meillä on juur parhaillaan. Siivoan vain välttämättömän verran koska vaimokin passasi minut piloille. Hänkin kuoli pois. Tuli monivuotinen apatia, väsymys ja toimettomuus.

        Älä varsinkaan kuolemaa pelkää, se on meidän vanhojen ja raihnaisten ovi helppoon atomientilaan. Tietenkin pitää nälkätaiteilla itsensä vaatteisiin mahtuvaksi.
        Lääkettä kipuun ja väsymykseen ei ole. Tai sillai on että rääkkää itteään yli kipurajan. Niin ne kaikki maailman fakiirit tekevät. Kipuraja siirtyy, antaa kehoon energiaa.
        En ala sinua opettamaan kun sinun ikäisenäsi pari vuotta sitten olin melko pohjilla. Naapurit tekivät pihatöitäni kun näkivät että Topi on ihan lamassa.

        Pitäis jaksaa vielä 2.½ vuotta. Sitten voisin jättää talonpuolikkaani perintökaaren mukaan jaettavaksi. Nyt omista tästä röttelöstä vaan yhen nurkan. Muu osa lainan takeena.

        Surullista mutta välttämätöntä että valoisuudenaika lähti laskuun. Tein töitä työuupumukseen asti. Vanhat jätkät sanoivat että tuosta sinä et ikinä nouse.

        Oletko mies vai nainen? Vähän lannistuneelta tunnut vaikka keskikesää eletään. Olen riidellyt sukulaisteni kanssa välirikkoihin. Ne meinaa, vedä sinä vaan oma kivirekesi.

        HOMONIPUUTOKSET AIHEUTTAA KIPUJA NIVELISSÄ. LÄÄKÄRIIN.


      • Anonyymi

        LUULETKO ETTÄ 70 VUOTIAS ON OLLUT SODASSA MIKÄ OLI 100 VUOTTA SITTEN.


      • Anonyymi
        kesää-ootellessa- kirjoitti:

        Tovo.Long :

        Kuinka meidän käy, missä vaiheessa saamme ulkopuolista apua esm. kodinhoitoon,
        siivous käy yhä raskaammaksi ja kivuliaammaksi,
        mieleisin päivän touhu onnistuu kun lähtee vaki- liikunta reissulleen,
        sen jälkeen onki väsyny, kuoleman väsyny,
        entä kun unohtuu käydä apteekissa,
        on käyny jo niin että sen päivän lääkettä ei löydykkää lääkekaapista,
        lääke on loppu,
        ei auta ku lähteä apteekkiin,
        joskus syöminenki mietityttää, mitä voisi syödä, mikään ei enää maistu hyvälle,
        olisi edes jokin lääke väsymykseen,
        joka poistais kivut ja väsymyksen,
        että jotenkuten jaksaisi tämän vanhuuden kunnialla hautaan asti,
        ollen 77 v
        moni nuorempiki on jo poistunu elävien kirjoista,
        ihmetyttää miksi minä saan vielä kipuilla täällä
        ja kuinka kauan täytyy kärsiä,
        ennkuin kaikki on loppu
        ja kuinka se loppu tulee,

        mieli pitäisi saada iloisemmaksi, kivuista huolimatta,

        ONKO ASIAT JEESUKSEN KANSSA KUNNOSSA SOVINTO TEHTY.


      • Anonyymi
        kesää-ootellessa-muori kirjoitti:

        Kysymykseesi vastaus, nainen olen isolla N kirjaimella,
        aikoinaan työelämää takana noin nelkyt.v
        puoliso poistui tuonpuoleiseen muutama vuosi sitten,
        nyt kipuilen kipuineni yksin päivän kerrallaan,
        pidän fyysisestä kunnosta huolta säännöllisen liikunnan avulla,
        mutta se ei poista kipuilua, helpottaa jaksamista selvästi,
        ihminen kuluu vääjäämättä, milloin polvi nivel, milloin lonkka,
        noihinki vaivoihin auttaa aikapaljon säännöllinen liikunta,
        lopulta tietenki niihin vaihdetaan tekonivel,
        siitä kiitos suomen hyvälle terveydenhuollolle,

        Synnit pitää tunnustaa ja pahat teot ennen kuolemaa.


      • Anonyymi
        kesää-ootellessa- kirjoitti:

        Tovo.Long :

        Kuinka meidän käy, missä vaiheessa saamme ulkopuolista apua esm. kodinhoitoon,
        siivous käy yhä raskaammaksi ja kivuliaammaksi,
        mieleisin päivän touhu onnistuu kun lähtee vaki- liikunta reissulleen,
        sen jälkeen onki väsyny, kuoleman väsyny,
        entä kun unohtuu käydä apteekissa,
        on käyny jo niin että sen päivän lääkettä ei löydykkää lääkekaapista,
        lääke on loppu,
        ei auta ku lähteä apteekkiin,
        joskus syöminenki mietityttää, mitä voisi syödä, mikään ei enää maistu hyvälle,
        olisi edes jokin lääke väsymykseen,
        joka poistais kivut ja väsymyksen,
        että jotenkuten jaksaisi tämän vanhuuden kunnialla hautaan asti,
        ollen 77 v
        moni nuorempiki on jo poistunu elävien kirjoista,
        ihmetyttää miksi minä saan vielä kipuilla täällä
        ja kuinka kauan täytyy kärsiä,
        ennkuin kaikki on loppu
        ja kuinka se loppu tulee,

        mieli pitäisi saada iloisemmaksi, kivuista huolimatta,

        Seura voisi piristää, onko sinulla ihmisiä jotka käyvät kyläilemässä. Minulla on 6 lasta, mutta kun ovat kahdesta eri avioliitosta, eivät juuri käy vierailulla, eivät minulla eikä toisillaan. Olen 72, nuorin lapsi täyttää viikonloppuna vasta 20 v, toinen vaimo oli paljon minua nuorempi, sitten muutama vuosi sitten alkoi sähläämään maahanmuuttajamiesten kanssa ja halus erota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ONKO ASIAT JEESUKSEN KANSSA KUNNOSSA SOVINTO TEHTY.

        Minua ainakaan ei ole jeesus vaivannut, en usko että moista mainosmiestä onkaan, huijaavat vain papit ettå heillä riitäisi töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HOMONIPUUTOKSET AIHEUTTAA KIPUJA NIVELISSÄ. LÄÄKÄRIIN.

        HoRmonipuutokset oletan.. no ihan luonnollistahan se.on, että hormoonit katoaa ja samalla himo. Nivelet kuluu, nahka rypistyu, korvat ja nenä kasvaa, yksinkertaistettuna rumuus srn kun.lisääntyy.
        Ei lääkärit ikääntymistä pysty estämään ja jos ne.pystyisi, käyttäisivät estoa itseensä.


    • atoopikko

      Vanhetessa joka paikka kuivuu siis iho, on rasvattava aamuin illoin, välillä suihkutettava ettei iho ala tuoksua eltaantuneelle. Tämä on kaiken muun lisäksi harmillista ikääntyessä. Nahka kiristää, halkeilee, terävät reunat pistelevät tosi kipeesti.
      Hipiä-lääkäri siis iho sellainen sanoi ihon kuivumisen kuuluvan elämään varsinkin atoopikoilla.
      Onneksi apteekin voiteet ovat edullisia varsinkin reseptillä ostettaessa.

      Todellakaan ei ole kivaa tää vanheneminen. Yhdelle tulee yhdennäkösiä vaivoja toiselle toisenlaisia. Porkutellaan eteenpäin vaikka ikääntyminen vihaksi pistääkin.

      • kesää-ootellessa-

        atoopikko ;

        Ei se muu auta, kun joka päivä kivuista huolimatta nousta sängystä ja lähteä,
        sama rutiini joka aamu,
        aamupala, kylppäri kierros,
        joka voi kaikkine touhuineen kestää melkein tunnin tai ainaki puolituntia,
        siitä se kipuleva päivä taas alkaa,
        se on paras lääke ku lähtee ovesta ulos
        ja näkee muita samanlaisia joilla samat ongelmat,
        se on kuitenki pieni lohtu vanhuuteen,
        vaikka vanhuus vihaksi pistääki,

        oli se elämä ihanaa, kun sai olla nuori ja terve, kaikki oli mahdollista silloin,
        siivouski tapahtui kuin tanssi,
        nyt saa vain muistella menneitä kipujen kaaaaa,


      • itsellä.oli.savipuoli

        Eikö psoriasis ole vielä rankempi ihotauti? Aurinko on hyväksi sille. Olen nähnyt psoria hoidettavan jopa lämpimän suolajärven hoitoloissa. Israelissa.


      • Anonyymi
        itsellä.oli.savipuoli kirjoitti:

        Eikö psoriasis ole vielä rankempi ihotauti? Aurinko on hyväksi sille. Olen nähnyt psoria hoidettavan jopa lämpimän suolajärven hoitoloissa. Israelissa.

        Aurinko parantaa monia tauteja siksi ihmiset menee Espanjaan maksamaan rannoille.


    • Voimistelu-ja-venyttely

      pitää minutkin pinnalla, muuten en varmaankaan olisi enää kävelykykyinen. Niin luulen.
      En käytä lääkkeitä.
      Heti aamulla voimisteluohjelma läpi, sen tehtyäni aamiainen ja kahvi.

      Ja kappas: uusi hieno elämän päivä auki edessäni!

      • Anonyymi

        Ihmisen kunto rapautuu viimeistään 70 vuotiaana. Evoluutio on suunnitellut ihmiskehon valmistautumaan kuolemaan, koska 70 vuotias ihminen on elämisen kehityksen kannata turha, vie vain mahdollisuuksia nuoremmilta.
        Kaikki kuolevat ja materia muuttuu erilaiseksi kosmoksen iäisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen kunto rapautuu viimeistään 70 vuotiaana. Evoluutio on suunnitellut ihmiskehon valmistautumaan kuolemaan, koska 70 vuotias ihminen on elämisen kehityksen kannata turha, vie vain mahdollisuuksia nuoremmilta.
        Kaikki kuolevat ja materia muuttuu erilaiseksi kosmoksen iäisyydessä.

        Mitä hlvt:ä höpäjät? Multa ei ole rapautunut mikään muu paikka kuin oikea polvi, johon joskus pistää prkl:eesti. Tosin vielä vähän vajaa 70.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hlvt:ä höpäjät? Multa ei ole rapautunut mikään muu paikka kuin oikea polvi, johon joskus pistää prkl:eesti. Tosin vielä vähän vajaa 70.

        Samat sanat, mulla ehkä aikaisemmat urheiluharrastukset hyödyttää vielä nyt 70 ikäisenäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen kunto rapautuu viimeistään 70 vuotiaana. Evoluutio on suunnitellut ihmiskehon valmistautumaan kuolemaan, koska 70 vuotias ihminen on elämisen kehityksen kannata turha, vie vain mahdollisuuksia nuoremmilta.
        Kaikki kuolevat ja materia muuttuu erilaiseksi kosmoksen iäisyydessä.

        Kyllä se ihmisen materia jää tänne maapallolle, ei lennä kosmokseen vaikka raato poltettais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hlvt:ä höpäjät? Multa ei ole rapautunut mikään muu paikka kuin oikea polvi, johon joskus pistää prkl:eesti. Tosin vielä vähän vajaa 70.

        No ole onnellinen, mutta henkisesti kannattaa alkaa valmistautumaan siihen rapakuntoon kaikkine.kolotuksineen ja vaivoineen. Romahdus käy yllättävän.äkisti, riittää yksi sopivasyi kaatuminen ja lonkka on kapuh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ole onnellinen, mutta henkisesti kannattaa alkaa valmistautumaan siihen rapakuntoon kaikkine.kolotuksineen ja vaivoineen. Romahdus käy yllättävän.äkisti, riittää yksi sopivasyi kaatuminen ja lonkka on kapuh.

        Elämä on sattumien sekasortoa, kohtalon ja sen sellaisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ole onnellinen, mutta henkisesti kannattaa alkaa valmistautumaan siihen rapakuntoon kaikkine.kolotuksineen ja vaivoineen. Romahdus käy yllättävän.äkisti, riittää yksi sopivasyi kaatuminen ja lonkka on kapuh.

        Woi olla, mutta on myös niiin, että kaikkiin kolotuksiin ja vaivoihin voi suhtautua toisella tavalla. Positiivista särkee vähemmän kuin sellaista, jonka asenne on anuksesta.


    • flegmaatti

      Räjähtävyys on kadonnut, kimmoisuus on muisto vain, liikkuvuus ja motoriikka heikentyneet.
      Kun 13 vuotta sitten muutimme tähän asuntoon niin kerrostalon rapuissa hyppäsin tasajalkaa 5 askelmaa ylemmäksi. Nyt en uskalla ajatella edes kolmatta.

      Päivä päivältä on annettava periksi. Liikuntaharrastuksen parissa on liikevalikoima supistunut.
      Vapaan tangon harjoitteista sujuu enää maastaveto, kyykyt mk. hack kyykky ja pystysuuntaiset nostot kuten pysty- ja vauhtipunnerrus mutta työntö vain raakana.

      Nivelet eivät enää kestä, Kun tammikuussa vedin maasta 200kg niin polveni huomautti olemassaolostaan. Sen jälkeen en ole vetänyt 160kg:a enempää. Enemmän toistoja, pienemmillä painoilla.

      Syöpöleikkausten jälkeiset makuukuukaudet tuhosivat kehonhallinnasta tärkeimmän, tasapainon. Esimerkiksi siirtäessäni keittiön kelloa kesä- tai talviaikaan minun on otettava tanakka penkki, katsottava, että pöydän reuna on tyhjä tuen ottamiseksi (jos tarvitsee), luotava silmäys kappalautaan mistä otan tukea ja vasta sitten kelloon käsiksi.
      Ja paljon muuta vastaavaa.
      Viisastelijoille sanon, että teen salilla myös tasapainoharjoitteita kuten yhdellä jalalla seisten käsipainon vipunostoja, futarin tasapainotreeniä yms. mutta ne ehkä hidastavat taantumista mutta eivät pysäytä sitä.

      Armoton totuus on myös se, että InBody720 vuosittaisten tarkastusten mukaan lihasmassaa katoaa 1kg/vuosi vauhtia.
      Kuitenkin olen palstan nuoremmasta päästä, 73v.

      Lavi:"Niin lähestyypi maa"!

      • Topi.Lång

        Isäni ei juuri lääkäriin menny, jos jakso syömään ja tupakalle nousta. Pieni sitkeä raataja, sodat käyny mies kuukahti keskikesällä paitoja leskimiehenä pestessään 73 vuotiaana.
        Hänellä suuri perhe huollettavanaan. Ite olen lapseton, nyt vielä lesken asemassa.

        Olen iloinen että vaimo pääs pois kun ehti olla vuosia halvautuneena, toisten käänneltävänä. Tulee hän uniin vieläkin.
        Se toisten hoivavaksi huolestuttaa niin paljon että mieluummin tekisin jäälle talvella avannon ja liukuisin pois, jos mahis tähän olisi.


      • eiKUtöppöstä-toisenEteen
        Topi.Lång kirjoitti:

        Isäni ei juuri lääkäriin menny, jos jakso syömään ja tupakalle nousta. Pieni sitkeä raataja, sodat käyny mies kuukahti keskikesällä paitoja leskimiehenä pestessään 73 vuotiaana.
        Hänellä suuri perhe huollettavanaan. Ite olen lapseton, nyt vielä lesken asemassa.

        Olen iloinen että vaimo pääs pois kun ehti olla vuosia halvautuneena, toisten käänneltävänä. Tulee hän uniin vieläkin.
        Se toisten hoivavaksi huolestuttaa niin paljon että mieluummin tekisin jäälle talvella avannon ja liukuisin pois, jos mahis tähän olisi.

        Aamumasennus on huonojuttu,
        luulen sen johtuvan kipulääkkeen sivuvaikutuksesta,
        koska jos käytän eri kipulääkettä ( myrkyllisempää )
        niin aamumasennusta ja haluttomuutta herätä ei ole,
        mainitsin epäilyni lääkärille, hän väitti toista ettei johdu lääkkeestä,
        siitä huolimatta olen edelleen toistamieltä, koska ilmiö on hyvin selvä,
        -- olishan se ihanaa jos voisi elää ilman lääkkeitä,
        mutta ei ole enää mahdollista,
        johtuu syd.vaivoista, sepelvaltimo tauti, syd. vajaa toimintaa,
        tahdistin on tuonu suuren avun,
        mutta ei täysin poista vaivoja, lievittää ja on tukena sydämmen toiminnalle,
        koko ikäni olen huonosti nukkunu,
        varmaan sydämmen huno tointa on ollu syynä,


      • Topi.Lång
        eiKUtöppöstä-toisenEteen kirjoitti:

        Aamumasennus on huonojuttu,
        luulen sen johtuvan kipulääkkeen sivuvaikutuksesta,
        koska jos käytän eri kipulääkettä ( myrkyllisempää )
        niin aamumasennusta ja haluttomuutta herätä ei ole,
        mainitsin epäilyni lääkärille, hän väitti toista ettei johdu lääkkeestä,
        siitä huolimatta olen edelleen toistamieltä, koska ilmiö on hyvin selvä,
        -- olishan se ihanaa jos voisi elää ilman lääkkeitä,
        mutta ei ole enää mahdollista,
        johtuu syd.vaivoista, sepelvaltimo tauti, syd. vajaa toimintaa,
        tahdistin on tuonu suuren avun,
        mutta ei täysin poista vaivoja, lievittää ja on tukena sydämmen toiminnalle,
        koko ikäni olen huonosti nukkunu,
        varmaan sydämmen huno tointa on ollu syynä,

        Minua 3 vuotta vanhempi velimies on elänyt heikkotoimisen sydämen kanssa jo kymmenkunta vuotta. Oma terveyteni romahti viime talvena kun tein kuukauden putkeen pahaa oja-urakkaa.
        Paino nousi liikaa.
        Mikään ruoka ei riittäny. Parin tunnin syönnin jälkeen taan hirmu nälkä. Huonoon kusivirtaamaan joudun ottamaan siloin tällöin kapselin, mutta se taas aiheuttaa jälkitippumista.

        Limaa on noussut jo toistakymmentä vuotta sitten. Siihen ei ole kunnon lääkettä. Mut se saatanan matala kuumetila vaivaa talviajat. Johtuu reuman kohonneista tulehdusarvoista.
        Niinkuin sanottu, tervettä päivää en tule kokemaan koskaan työtapaturmassa vahingoittunen jalkaterän kanssa. Oli paha takaisku ettei sitä leikata kuntavastuun piikkiin.

        Jos saan painon kiusattua BMI-arvoiltaan 22 niin meno olis helpompaa, Tuo sinulla töpöstä töppösen eteen on paha, ettet nuku kunnolla. Se lisää masennusta, pitää painoa koholla.

        Missä kunnossa sitä vuosi eteenpäin ollaan? Sitä voi vain arvailla.


      • kesää-ootellessa-
        Topi.Lång kirjoitti:

        Minua 3 vuotta vanhempi velimies on elänyt heikkotoimisen sydämen kanssa jo kymmenkunta vuotta. Oma terveyteni romahti viime talvena kun tein kuukauden putkeen pahaa oja-urakkaa.
        Paino nousi liikaa.
        Mikään ruoka ei riittäny. Parin tunnin syönnin jälkeen taan hirmu nälkä. Huonoon kusivirtaamaan joudun ottamaan siloin tällöin kapselin, mutta se taas aiheuttaa jälkitippumista.

        Limaa on noussut jo toistakymmentä vuotta sitten. Siihen ei ole kunnon lääkettä. Mut se saatanan matala kuumetila vaivaa talviajat. Johtuu reuman kohonneista tulehdusarvoista.
        Niinkuin sanottu, tervettä päivää en tule kokemaan koskaan työtapaturmassa vahingoittunen jalkaterän kanssa. Oli paha takaisku ettei sitä leikata kuntavastuun piikkiin.

        Jos saan painon kiusattua BMI-arvoiltaan 22 niin meno olis helpompaa, Tuo sinulla töpöstä töppösen eteen on paha, ettet nuku kunnolla. Se lisää masennusta, pitää painoa koholla.

        Missä kunnossa sitä vuosi eteenpäin ollaan? Sitä voi vain arvailla.

        Ei anneta periksi, eletään kiusallaki loppuunasti,
        kai me saadaan jonkinlaista kotiapua sitten kun emme jaksa itte , luulisin,
        tänään kävin merenrannalla kattomassa aurinkoa,
        tuuli oli liian viilee, joten auringonotto ei onnistunu,
        vaatepäällä istuskelin tunninverran, kattelin kaunista merinäkymää laiturilla,
        olihan sekin jotain parempaa kuin neljänseinän sisällä istuskelu, lapset tarkeni räpiköidä meressä , ihmisiä ei ollu rannalla paljookaan viileän tuulen vuoski,
        huomenna uusi päivä,
        menen uimaan, siinä se päivä vierähtää mukavasti,
        olen myös leski, puoliso poistui tuonpuoleiseen viitisen vuotta sitten,
        - mukava jutella jonkun kaa näin koneellakin,
        vaikka näin henkilökohtaisesti en koskaan enne ole vastaillu,
        yleisellä tasolla olen mielipiteitä ilmaissu,
        tänävuonna ei kesää ole meinnannu tulla ollenkaa, on ollu aika viilee kevätkesä,


      • Himmelsauge

        Beetasalpaaja aiheuttaa myös aamualakuloa, masennusta, ainakin bisoprolol. Lääkärit väittää mitä väittää kun eivät itse käytä eivät tiedä.
        En hirveästi osaa luottaa tällähetkellä lääkäreihin kun tekivät minulle hoitovirheen, toivottavasti luottamus joskus palautuu. Kyseenalaistan asioita rohkeasti, ihmisen on pidettävä puolensa, siihen ihan kehoitetaan.
        Kerran kun sanoin verenpainelääkkeet sivuvaikutuksesta niin lääkäri katsoi kuin ei olisi ennen kuullutkaan mitään sen suuntaista , alkoi koneeltaan katsomaan.
        Huvitti, eikö ole koulutuksessa mitään näistä puhuttu, ei varmaan, potilas tietää kokemuksestaankin jo enemmän. Vanha ihminen tietää enemmän kun huonosti läksynsä lukenut lääkäri.
        No kyllähän lääkäri tietää, on ammatti-ihminen, huumori sijansa saakoon tässäkin tekstissä. Pieni leikki piristää 😊 💊 💉


      • Painetautinen

        Minulla on tuo bisoprolol ollut monta vuotta, alakuloa ja lievää masennustakin. Lääkäri teki masennustestinkin ja osoitti että siinä rajalla olenko masentunut vai en. Olen usein ollut sitä mieltä että teen diaknoosini itse ja kerron sen lääkärille.


      • koitetaan-jaksaa
        Himmelsauge kirjoitti:

        Beetasalpaaja aiheuttaa myös aamualakuloa, masennusta, ainakin bisoprolol. Lääkärit väittää mitä väittää kun eivät itse käytä eivät tiedä.
        En hirveästi osaa luottaa tällähetkellä lääkäreihin kun tekivät minulle hoitovirheen, toivottavasti luottamus joskus palautuu. Kyseenalaistan asioita rohkeasti, ihmisen on pidettävä puolensa, siihen ihan kehoitetaan.
        Kerran kun sanoin verenpainelääkkeet sivuvaikutuksesta niin lääkäri katsoi kuin ei olisi ennen kuullutkaan mitään sen suuntaista , alkoi koneeltaan katsomaan.
        Huvitti, eikö ole koulutuksessa mitään näistä puhuttu, ei varmaan, potilas tietää kokemuksestaankin jo enemmän. Vanha ihminen tietää enemmän kun huonosti läksynsä lukenut lääkäri.
        No kyllähän lääkäri tietää, on ammatti-ihminen, huumori sijansa saakoon tässäkin tekstissä. Pieni leikki piristää 😊 💊 💉

        Itte väitänki etten ole oikeesti masentunu,
        vaan noi sydänlääkkeet ja kipulääkkeet aiheuttaa masennusta,

        sen tiedänki jo entuudestaan
        että kemikaalit vaikuttaa aivotoimintaan,

        joten lääkäreitten pitäisi olla paremmin perillä lääkkeitten sivuvaikutuksista,

        kenellekkää ei saisi määrätä lääkeitä jotka aihuttaa masennusta,
        masennus vie luonniolisen elämän ilon ihmiseltä,

        tiedän
        on olemassa lääkeitä jotka aiheuttaa itsemurha riskin,
        olisi todella suuri vääryys jos meitä vanhuksia lääkittäisiin lääkkeillä
        jotka aiheuttaa itsemurha riskin,,,

        vanhuus on vaikeeta aikaa,
        se ei ole ilo kellekkää,,,
        joten lääkkeillä ei saa vaikeuttaa jo muutenki harmillista elämän vaihetta,


      • flegmaatti
        Topi.Lång kirjoitti:

        Minua 3 vuotta vanhempi velimies on elänyt heikkotoimisen sydämen kanssa jo kymmenkunta vuotta. Oma terveyteni romahti viime talvena kun tein kuukauden putkeen pahaa oja-urakkaa.
        Paino nousi liikaa.
        Mikään ruoka ei riittäny. Parin tunnin syönnin jälkeen taan hirmu nälkä. Huonoon kusivirtaamaan joudun ottamaan siloin tällöin kapselin, mutta se taas aiheuttaa jälkitippumista.

        Limaa on noussut jo toistakymmentä vuotta sitten. Siihen ei ole kunnon lääkettä. Mut se saatanan matala kuumetila vaivaa talviajat. Johtuu reuman kohonneista tulehdusarvoista.
        Niinkuin sanottu, tervettä päivää en tule kokemaan koskaan työtapaturmassa vahingoittunen jalkaterän kanssa. Oli paha takaisku ettei sitä leikata kuntavastuun piikkiin.

        Jos saan painon kiusattua BMI-arvoiltaan 22 niin meno olis helpompaa, Tuo sinulla töpöstä töppösen eteen on paha, ettet nuku kunnolla. Se lisää masennusta, pitää painoa koholla.

        Missä kunnossa sitä vuosi eteenpäin ollaan? Sitä voi vain arvailla.

        70v palsta! Lekureiden mielipide on, että ikääntyneelle henkilölle on eduksi omata enemmän laardia kuin nuoremmalla.

        Selvimmin se näkyy InBody720 tulosteen viskeraalirasvan alueen kuvassa.


      • koitetaan-jaksaa kirjoitti:

        Itte väitänki etten ole oikeesti masentunu,
        vaan noi sydänlääkkeet ja kipulääkkeet aiheuttaa masennusta,

        sen tiedänki jo entuudestaan
        että kemikaalit vaikuttaa aivotoimintaan,

        joten lääkäreitten pitäisi olla paremmin perillä lääkkeitten sivuvaikutuksista,

        kenellekkää ei saisi määrätä lääkeitä jotka aihuttaa masennusta,
        masennus vie luonniolisen elämän ilon ihmiseltä,

        tiedän
        on olemassa lääkeitä jotka aiheuttaa itsemurha riskin,
        olisi todella suuri vääryys jos meitä vanhuksia lääkittäisiin lääkkeillä
        jotka aiheuttaa itsemurha riskin,,,

        vanhuus on vaikeeta aikaa,
        se ei ole ilo kellekkää,,,
        joten lääkkeillä ei saa vaikeuttaa jo muutenki harmillista elämän vaihetta,

        Itsemurhalla selviää vaivoistaan. Se on ollut ja tulee olemaan ihan laillistettu keino ihmiselle.Norsut ovat oppineet tuon jo aikoja sitten!


      • Ruuneman kirjoitti:

        Itsemurhalla selviää vaivoistaan. Se on ollut ja tulee olemaan ihan laillistettu keino ihmiselle.Norsut ovat oppineet tuon jo aikoja sitten!

        Mitä ihmettä puhut norsuista? Ei norsut sentään tee itsemurhaa.
        Käytyään vanhoiksi ja heikommiksi , ne eivät jaksa seurata laumaa, silloinhan niiden on hakeuduttava jonnekin lepäämään. On ilmeisesti syntynyt reittejä paikkaan, mihin norsut vaeltavat tuntiessaan aikansa tulleen.


      • suppareiden.hoitaja

        Teatteriohjaaja Jouko Turkka sanoi eläessään että hänen lihaksensa ovat kuihtuneet yli 4 kg. Hän olisi tänä vuonna vasta 75 ikäinen.
        Muuten norsut kerääntyvät "norsujen hautausmaalle" kuolemaan. Ne lopettavat syöntinsä ja romahtavat lopulta suorilta jaloista kuolemaan.


      • bittbull
        suppareiden.hoitaja kirjoitti:

        Teatteriohjaaja Jouko Turkka sanoi eläessään että hänen lihaksensa ovat kuihtuneet yli 4 kg. Hän olisi tänä vuonna vasta 75 ikäinen.
        Muuten norsut kerääntyvät "norsujen hautausmaalle" kuolemaan. Ne lopettavat syöntinsä ja romahtavat lopulta suorilta jaloista kuolemaan.

        Aivan. Se Jari Tervon mainitsema puumamainen notkeus kului vaan pois 1990 luvun helteiden kuivaamille savanneille.


      • tahtoo-doppeja-
        Ruuneman kirjoitti:

        Itsemurhalla selviää vaivoistaan. Se on ollut ja tulee olemaan ihan laillistettu keino ihmiselle.Norsut ovat oppineet tuon jo aikoja sitten!

        Runemannin mietintö on hieman julmantuntuinen,
        meikä ei hyväksy tahallisesti lääkkeillä aiheutettua masennusta ja sen seurauksena mahdollinen itsemurha,
        se on vääryys vanhuksia kohtaan,
        vanhuskin vaikka on kipee haluu elää mielekästä elämää kipjensa keskellä, joten päinvastoin vanhuksia pitäisi lääkitä lääkkeellä joka antaa voimaa ja intoa selviytyä taas päivän askareista ,
        esm. urheilijat käyttää jotain kiellettyjä lääkkeitä, josita ne saa voimaa mahtaviin suorituksiin,
        näitä doupkinkeja pitäisi antaa vanhuksille,
        sillä emmehän me enään kilpaile kenekää kanssa ,
        me vanhukset kilpailemme ainoastaa oman jaksamisen kanssa,
        miksi meitä ei voisi dopata, heh,
        toi sana on miulle outo
        en osaa sitä edes sanoa vielävähemmän kirjoittaa,


      • flegmaatti
        tahtoo-doppeja- kirjoitti:

        Runemannin mietintö on hieman julmantuntuinen,
        meikä ei hyväksy tahallisesti lääkkeillä aiheutettua masennusta ja sen seurauksena mahdollinen itsemurha,
        se on vääryys vanhuksia kohtaan,
        vanhuskin vaikka on kipee haluu elää mielekästä elämää kipjensa keskellä, joten päinvastoin vanhuksia pitäisi lääkitä lääkkeellä joka antaa voimaa ja intoa selviytyä taas päivän askareista ,
        esm. urheilijat käyttää jotain kiellettyjä lääkkeitä, josita ne saa voimaa mahtaviin suorituksiin,
        näitä doupkinkeja pitäisi antaa vanhuksille,
        sillä emmehän me enään kilpaile kenekää kanssa ,
        me vanhukset kilpailemme ainoastaa oman jaksamisen kanssa,
        miksi meitä ei voisi dopata, heh,
        toi sana on miulle outo
        en osaa sitä edes sanoa vielävähemmän kirjoittaa,

        Touppinkia vanhuksille! Onhan tuo toteutettavissa.

        Pitääkseni verenpaineeni ja kolestrolini hyvälä tasolla ilman lääkitystä on säännöllinen, intensiivinen kuntoilu välttämättömyys.
        Vanhaa perua kuntoiluni on punttia ja nyt myöhemmin, täydennyksenä kuntosalia,

        8 vuotta sitten alkoi ukon energia olemaan vähissä. Pitkät palautukset ja pienemmät tehot.
        esitin urheilulääkärille treeniohjelmani ja sen rinnalla verenpainekäyrät.
        Lekuri kirjoitti oitis reseptin korvaustestolle jota olen käyttänyt tuon jälkeen lukuun ottamatta laikkauskuukausia.

        Tarkistan vuosittain S-Teston, eturauhasen PSA:n ja syövän CEA:n.

        Mitään sivuoireita ei ole havaittavissa. Sopii minulle!

        Ikärit, touppaamaan, touppaamaan!

        Tosin tässä liikutaan jostakin käsittömästä syystä "hys, hys" alueella. Miksi?
        Asiaan perehtymättömät näkevät tämän joko-tahi asiana. Varsinanen doping käyttö edellyttää monisatakertaisia , jopa tuhatkertaisia annoksia ja seuraukset ovat sen mukaisia.


      • muori-haluu-jaksaa
        flegmaatti kirjoitti:

        Touppinkia vanhuksille! Onhan tuo toteutettavissa.

        Pitääkseni verenpaineeni ja kolestrolini hyvälä tasolla ilman lääkitystä on säännöllinen, intensiivinen kuntoilu välttämättömyys.
        Vanhaa perua kuntoiluni on punttia ja nyt myöhemmin, täydennyksenä kuntosalia,

        8 vuotta sitten alkoi ukon energia olemaan vähissä. Pitkät palautukset ja pienemmät tehot.
        esitin urheilulääkärille treeniohjelmani ja sen rinnalla verenpainekäyrät.
        Lekuri kirjoitti oitis reseptin korvaustestolle jota olen käyttänyt tuon jälkeen lukuun ottamatta laikkauskuukausia.

        Tarkistan vuosittain S-Teston, eturauhasen PSA:n ja syövän CEA:n.

        Mitään sivuoireita ei ole havaittavissa. Sopii minulle!

        Ikärit, touppaamaan, touppaamaan!

        Tosin tässä liikutaan jostakin käsittömästä syystä "hys, hys" alueella. Miksi?
        Asiaan perehtymättömät näkevät tämän joko-tahi asiana. Varsinanen doping käyttö edellyttää monisatakertaisia , jopa tuhatkertaisia annoksia ja seuraukset ovat sen mukaisia.

        Hyvä tietää ,
        olisihan se vanhuus paljon mukavampaa
        kun tuntis jaksavansa vielä touhuta kaikenlaista kivaa,
        miksi lääkärit ei automaattisesti esitä vanhuksille doupinkeja,
        pitääkö se olla aina oma-alotteista pyytämistä,


      • Lääkärieiteemitään

        Lääkärit eivät tee mitään muuta "automaattisesti" kuin määräävät pillerilastin. Ihmisen pitää itse tietää ja osata vastustaa sitä ja vaatia muuta. Nykyaikana. Valitettavasti.


      • Anonyymi
        Topi.Lång kirjoitti:

        Isäni ei juuri lääkäriin menny, jos jakso syömään ja tupakalle nousta. Pieni sitkeä raataja, sodat käyny mies kuukahti keskikesällä paitoja leskimiehenä pestessään 73 vuotiaana.
        Hänellä suuri perhe huollettavanaan. Ite olen lapseton, nyt vielä lesken asemassa.

        Olen iloinen että vaimo pääs pois kun ehti olla vuosia halvautuneena, toisten käänneltävänä. Tulee hän uniin vieläkin.
        Se toisten hoivavaksi huolestuttaa niin paljon että mieluummin tekisin jäälle talvella avannon ja liukuisin pois, jos mahis tähän olisi.

        MISSÄ SODASSA JOKU 70 VUOTIAS OLISI OLLUT EIHÄN OLE EDES SYNTYNYT SIIHEN AIKAAN.JOKU HULLU.


      • Anonyymi
        Painetautinen kirjoitti:

        Minulla on tuo bisoprolol ollut monta vuotta, alakuloa ja lievää masennustakin. Lääkäri teki masennustestinkin ja osoitti että siinä rajalla olenko masentunut vai en. Olen usein ollut sitä mieltä että teen diaknoosini itse ja kerron sen lääkärille.

        Hormokorvaus lääke miehille tetanus naisille estrogeeni.


      • Anonyymi

        EI SITTEN TUU MIELEEN SIIRTÄÄ KELLOA MATALAMMALLE.


      • Anonyymi
        Topi.Lång kirjoitti:

        Isäni ei juuri lääkäriin menny, jos jakso syömään ja tupakalle nousta. Pieni sitkeä raataja, sodat käyny mies kuukahti keskikesällä paitoja leskimiehenä pestessään 73 vuotiaana.
        Hänellä suuri perhe huollettavanaan. Ite olen lapseton, nyt vielä lesken asemassa.

        Olen iloinen että vaimo pääs pois kun ehti olla vuosia halvautuneena, toisten käänneltävänä. Tulee hän uniin vieläkin.
        Se toisten hoivavaksi huolestuttaa niin paljon että mieluummin tekisin jäälle talvella avannon ja liukuisin pois, jos mahis tähän olisi.

        TEHÄN ETTE OLE OLLUT SODASSA ITSE IKÄNNE PUOLESTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TEHÄN ETTE OLE OLLUT SODASSA ITSE IKÄNNE PUOLESTA.

        Oletko itse ollut?


      • Anonyymi
        suppareiden.hoitaja kirjoitti:

        Teatteriohjaaja Jouko Turkka sanoi eläessään että hänen lihaksensa ovat kuihtuneet yli 4 kg. Hän olisi tänä vuonna vasta 75 ikäinen.
        Muuten norsut kerääntyvät "norsujen hautausmaalle" kuolemaan. Ne lopettavat syöntinsä ja romahtavat lopulta suorilta jaloista kuolemaan.

        Niin se käy, sano.


      • Anonyymi
        kesää-ootellessa- kirjoitti:

        Ei anneta periksi, eletään kiusallaki loppuunasti,
        kai me saadaan jonkinlaista kotiapua sitten kun emme jaksa itte , luulisin,
        tänään kävin merenrannalla kattomassa aurinkoa,
        tuuli oli liian viilee, joten auringonotto ei onnistunu,
        vaatepäällä istuskelin tunninverran, kattelin kaunista merinäkymää laiturilla,
        olihan sekin jotain parempaa kuin neljänseinän sisällä istuskelu, lapset tarkeni räpiköidä meressä , ihmisiä ei ollu rannalla paljookaan viileän tuulen vuoski,
        huomenna uusi päivä,
        menen uimaan, siinä se päivä vierähtää mukavasti,
        olen myös leski, puoliso poistui tuonpuoleiseen viitisen vuotta sitten,
        - mukava jutella jonkun kaa näin koneellakin,
        vaikka näin henkilökohtaisesti en koskaan enne ole vastaillu,
        yleisellä tasolla olen mielipiteitä ilmaissu,
        tänävuonna ei kesää ole meinnannu tulla ollenkaa, on ollu aika viilee kevätkesä,

        Yhä on kesää jäljellä.


      • Anonyymi
        bittbull kirjoitti:

        Aivan. Se Jari Tervon mainitsema puumamainen notkeus kului vaan pois 1990 luvun helteiden kuivaamille savanneille.

        Kyl se kuluu, joop.


      • Anonyymi
        flegmaatti kirjoitti:

        Touppinkia vanhuksille! Onhan tuo toteutettavissa.

        Pitääkseni verenpaineeni ja kolestrolini hyvälä tasolla ilman lääkitystä on säännöllinen, intensiivinen kuntoilu välttämättömyys.
        Vanhaa perua kuntoiluni on punttia ja nyt myöhemmin, täydennyksenä kuntosalia,

        8 vuotta sitten alkoi ukon energia olemaan vähissä. Pitkät palautukset ja pienemmät tehot.
        esitin urheilulääkärille treeniohjelmani ja sen rinnalla verenpainekäyrät.
        Lekuri kirjoitti oitis reseptin korvaustestolle jota olen käyttänyt tuon jälkeen lukuun ottamatta laikkauskuukausia.

        Tarkistan vuosittain S-Teston, eturauhasen PSA:n ja syövän CEA:n.

        Mitään sivuoireita ei ole havaittavissa. Sopii minulle!

        Ikärit, touppaamaan, touppaamaan!

        Tosin tässä liikutaan jostakin käsittömästä syystä "hys, hys" alueella. Miksi?
        Asiaan perehtymättömät näkevät tämän joko-tahi asiana. Varsinanen doping käyttö edellyttää monisatakertaisia , jopa tuhatkertaisia annoksia ja seuraukset ovat sen mukaisia.

        Joo kyllä on.


    • Se-entinen-Kukkahame

      Aamu on aurinkoinen ja kesäinen niin se elämäkin muutamina aamuina, tänäänkin.
      Olen muutama viikkoa vaille 79, elämän halut jälkellä vaikka kroppa on toista mieltä muutamina hetkinä, diabetes seuraa päivästä päivään mutta ei vielä ole saanut kantajaansa masentumaan.
      Eilenkin oli tyttäreni mökillä aamusta jo hommissa, elämän halut jäljellä ainakin toistaiseksi ja innostun nuorten mukana useinkin pihahommiin, niitä riittää ja pitää kuntoa yllä terveellä tavalla, kun toimii voimiensa mukaan.

      Talvi on se kun liikuntaa rajoittaa ja pitää vanhankin paikallaan on aikaa kuunnella kolotusta ja vihlontaa.
      Keväällä pääsin kuntoutukseen lääkärin lähetteellä, sai todella monenmoista opastusta ja ohjausta. Mielenkiintoisinta oli miten kukin kertoi pärjäävänsä kotona vielä yli 80, liikunnan ja ystävien sekä tietysti läheisten tuella ja avulla.
      Tavoitteena tässä minullakin olisi mahdollisimman kauan pysyä omin avuin hoitamaan itseni päivästä päivään ja vielä nauttimaan muutaman kesän omassa kodissa.

      Tuntemuksia on kipuina joskus muistan asioita väärin saan tai joudun tekemään ne uudestaan, apuakin joissain tarvitsen avun pyynti tuntuu olevan hankalaa kun omaisten taholta tulee huomautuksia välittömästi että ....? mites olis vieläkö pärjäät yksin?
      Jotkut lohduttavat ettei se ole kuin huolenpitoa.
      Ei nyt aina ja joka kerta, mutta se huomautus jotenkin tuntuu, vaikka joskus vain leikiten sanottu.
      Säryt on etupäässä jaloissa ja niissä myös tunnottomuutta , tauti vuosien mittaan on päässyt vaikuttamaan.

      Oli miten milloinkin...Elämä ON ihanaa ainakin kesällä!

      • muori-

        Täytän muutaman kuukauden kuluttua 78v ,
        sinun omaiset kuitenkin ovat jo huolissaan kuinka pärjäät,
        se on oikeaa välittämistä,
        toisin on minulla,
        omaisilleni ei tule mieleenkää että olen vanha
        ja ehkä kipeä kivulias,
        he pitää mua edelleen nuorena ja vireänä kaikkivoipana,
        asia on kuitenki toisin,
        olen kammottavan kivulias,
        liikkeelle lähtö tuottaa aina suuria vaikeuksia ja kipua,
        aina täytyy miettiä kuinka tästä nousen taas touhuamaan jokapäiväiset välttämättömät touhut,
        kipu ja huono selkä ei hellitä vaikka kuinka ulkoilen ja kuntoilen montakertaa viikossa, voimat vaan hiipuu vääjäämättä,
        kävisivät edes joskus katsomassa kuinka jaksan
        sekin tekis jo paljon jaksamisen kannalta ,
        puhelimella vaan kysellään kuulumisia,
        se on surullista,
        mutta kiitollinen olen edes pauhelin tiedusteluista,
        kai nyky vanhan ihmisen pitää kuolla yksin
        joko kotiin tai jollekki reissulleen,
        kuten jo keväällä meinasi käydäkkin,
        kun kaaduin päistikkaa kadulle,
        sain aivotärähdyksen, ihmiset kutsui ambulannsin,
        toipuminen vei reilun kuukauden ennenkuin pystyi taas lähtemään liikenteeseen kuntoilun merkeissä,
        pystyssäpysyminen oli aluksi tosi vaikeeta ja epävarmaa,
        kokoajan tuntui että kaadun nokalleni,
        nyt voin taas suhteelisen hyvin ja kipeä elämäni jatkuu , periksi ei anneta,
        kohta lähden taas uimareissuilleni, rannalle ja aurinkoon,


      • Kristiina23
        muori- kirjoitti:

        Täytän muutaman kuukauden kuluttua 78v ,
        sinun omaiset kuitenkin ovat jo huolissaan kuinka pärjäät,
        se on oikeaa välittämistä,
        toisin on minulla,
        omaisilleni ei tule mieleenkää että olen vanha
        ja ehkä kipeä kivulias,
        he pitää mua edelleen nuorena ja vireänä kaikkivoipana,
        asia on kuitenki toisin,
        olen kammottavan kivulias,
        liikkeelle lähtö tuottaa aina suuria vaikeuksia ja kipua,
        aina täytyy miettiä kuinka tästä nousen taas touhuamaan jokapäiväiset välttämättömät touhut,
        kipu ja huono selkä ei hellitä vaikka kuinka ulkoilen ja kuntoilen montakertaa viikossa, voimat vaan hiipuu vääjäämättä,
        kävisivät edes joskus katsomassa kuinka jaksan
        sekin tekis jo paljon jaksamisen kannalta ,
        puhelimella vaan kysellään kuulumisia,
        se on surullista,
        mutta kiitollinen olen edes pauhelin tiedusteluista,
        kai nyky vanhan ihmisen pitää kuolla yksin
        joko kotiin tai jollekki reissulleen,
        kuten jo keväällä meinasi käydäkkin,
        kun kaaduin päistikkaa kadulle,
        sain aivotärähdyksen, ihmiset kutsui ambulannsin,
        toipuminen vei reilun kuukauden ennenkuin pystyi taas lähtemään liikenteeseen kuntoilun merkeissä,
        pystyssäpysyminen oli aluksi tosi vaikeeta ja epävarmaa,
        kokoajan tuntui että kaadun nokalleni,
        nyt voin taas suhteelisen hyvin ja kipeä elämäni jatkuu , periksi ei anneta,
        kohta lähden taas uimareissuilleni, rannalle ja aurinkoon,

        "kävisivät edes joskus katsomassa kuinka jaksan
        sekin tekis jo paljon jaksamisen kannalta ,"

        Miksi et voi itse sanoa tuota toivomusta läh

        eisillesi , miksi valitat täällä?


      • Jäin hetkeksi lukemaan, kun taukoa pidän perjantaihommistani 😙

        Muorille sanoisin, että ihan hyvin saat lapsillesi kertoa miten tunnet. Eivät ne tiedä jos aina olet reipas ja ilahtunut puhelimessa.
        Voithan sanoa rehellisesti kun kysyvät, että hieman yksinäiseksi tunnet olosi, ja ehkä avuttomaksikin joskus.

        Sehän on vain avointa luottamusta, ja se herättää yleensä hellyyttä puolin ja toisin.
        Lasten on hyvä oppia ymmärtämään, mitä on tulla vanhaksi ja avuttomaksi!

        Hellyys on silloin keskusteluissa tuntunut hyvältä, ei niinkään jatkuva yrittämisen ihailu. Sitä yrittämistähän on moni saanut tehdä koko aikuisikänsä.

        Nyt on mentävä muihin puuhiin taas ja syömäänkin, heippa!


      • Lauantainen
        sini-sirkku kirjoitti:

        Jäin hetkeksi lukemaan, kun taukoa pidän perjantaihommistani 😙

        Muorille sanoisin, että ihan hyvin saat lapsillesi kertoa miten tunnet. Eivät ne tiedä jos aina olet reipas ja ilahtunut puhelimessa.
        Voithan sanoa rehellisesti kun kysyvät, että hieman yksinäiseksi tunnet olosi, ja ehkä avuttomaksikin joskus.

        Sehän on vain avointa luottamusta, ja se herättää yleensä hellyyttä puolin ja toisin.
        Lasten on hyvä oppia ymmärtämään, mitä on tulla vanhaksi ja avuttomaksi!

        Hellyys on silloin keskusteluissa tuntunut hyvältä, ei niinkään jatkuva yrittämisen ihailu. Sitä yrittämistähän on moni saanut tehdä koko aikuisikänsä.

        Nyt on mentävä muihin puuhiin taas ja syömäänkin, heippa!

        Meillä on kylläkin jo lauantai ja heinäkuu täällä.


      • kristiina-ota-iisisti
        Kristiina23 kirjoitti:

        "kävisivät edes joskus katsomassa kuinka jaksan
        sekin tekis jo paljon jaksamisen kannalta ,"

        Miksi et voi itse sanoa tuota toivomusta läh

        eisillesi , miksi valitat täällä?

        Kristiina23:-

        Kyllä olen sanonu useinkin, yksi jälkeläisitä kyllä käy aina silloin tällöin,
        matka on pitkä satoja kilometreja, joten käynnit on mahdollista vain harvoin,
        toiset ei käy vaikka kuinka pyytää, soittaa sentään joskus puhelimella tiedustellen olenko hengissä, kuinka voin,
        nooooh ku äänen kuultuaan nepiytää kaikki hyvin muori on hengissä,

        kysynki sinulta " Kristiin23 " kuinka s i n u a haittaa se jos täällä vaivojaan valittaa, oletko kärsimätön,
        tympiikö sua vanhukset vaivoineen,
        tietääksen nämä palstat on juuri sitävarten että ihmiset voi purkaa huoliaan, se helpottaa kummasti,
        on hyvää ajankulua kipuileville vanhuksillekki,
        meinaatko että vanhukset pitäköön turpansa kiinni ,
        niitä ei jaksa kunnella, hymmm,
        semmonenko on sinun persoonasi ??? oletko narsisti, itsekäs tyyppi, hymmm,,,
        no kaikenlaista tyyppiä sitä kasvaa maanpäällä,

        mua ei koskaan kenenkään huolet ärsytä,
        olen empaattinen, symppis, myötäeläjä,
        työelämän tehny palveluammatissa,
        joten sekin kertoo meikän suhtautumisesta inhimillisesti muihin ihmisiin,


      • kristiina-ota-iisisti kirjoitti:

        Kristiina23:-

        Kyllä olen sanonu useinkin, yksi jälkeläisitä kyllä käy aina silloin tällöin,
        matka on pitkä satoja kilometreja, joten käynnit on mahdollista vain harvoin,
        toiset ei käy vaikka kuinka pyytää, soittaa sentään joskus puhelimella tiedustellen olenko hengissä, kuinka voin,
        nooooh ku äänen kuultuaan nepiytää kaikki hyvin muori on hengissä,

        kysynki sinulta " Kristiin23 " kuinka s i n u a haittaa se jos täällä vaivojaan valittaa, oletko kärsimätön,
        tympiikö sua vanhukset vaivoineen,
        tietääksen nämä palstat on juuri sitävarten että ihmiset voi purkaa huoliaan, se helpottaa kummasti,
        on hyvää ajankulua kipuileville vanhuksillekki,
        meinaatko että vanhukset pitäköön turpansa kiinni ,
        niitä ei jaksa kunnella, hymmm,
        semmonenko on sinun persoonasi ??? oletko narsisti, itsekäs tyyppi, hymmm,,,
        no kaikenlaista tyyppiä sitä kasvaa maanpäällä,

        mua ei koskaan kenenkään huolet ärsytä,
        olen empaattinen, symppis, myötäeläjä,
        työelämän tehny palveluammatissa,
        joten sekin kertoo meikän suhtautumisesta inhimillisesti muihin ihmisiin,

        Kiitos mielipiteestäsi ja otan iisisti. Ainakin nyt ymmärrän, miksi perillisesi ei käy mielellään luonasi.


      • että.äkäpussi.saa.nyt
        kristiina-ota-iisisti kirjoitti:

        Kristiina23:-

        Kyllä olen sanonu useinkin, yksi jälkeläisitä kyllä käy aina silloin tällöin,
        matka on pitkä satoja kilometreja, joten käynnit on mahdollista vain harvoin,
        toiset ei käy vaikka kuinka pyytää, soittaa sentään joskus puhelimella tiedustellen olenko hengissä, kuinka voin,
        nooooh ku äänen kuultuaan nepiytää kaikki hyvin muori on hengissä,

        kysynki sinulta " Kristiin23 " kuinka s i n u a haittaa se jos täällä vaivojaan valittaa, oletko kärsimätön,
        tympiikö sua vanhukset vaivoineen,
        tietääksen nämä palstat on juuri sitävarten että ihmiset voi purkaa huoliaan, se helpottaa kummasti,
        on hyvää ajankulua kipuileville vanhuksillekki,
        meinaatko että vanhukset pitäköön turpansa kiinni ,
        niitä ei jaksa kunnella, hymmm,
        semmonenko on sinun persoonasi ??? oletko narsisti, itsekäs tyyppi, hymmm,,,
        no kaikenlaista tyyppiä sitä kasvaa maanpäällä,

        mua ei koskaan kenenkään huolet ärsytä,
        olen empaattinen, symppis, myötäeläjä,
        työelämän tehny palveluammatissa,
        joten sekin kertoo meikän suhtautumisesta inhimillisesti muihin ihmisiin,

        Tuli siinä palstan äkäpussille kunnolla lantaa. Toivottavasti ei ihan uppoa siihen.


      • että.äkäpussi.saa.nyt kirjoitti:

        Tuli siinä palstan äkäpussille kunnolla lantaa. Toivottavasti ei ihan uppoa siihen.

        Olihan tuossa aika heppoisin perustein taas tehty diagnoosi minulle, mutta minä olenkin paras lannanlevittäjä, ainakin siskoni mielestä.

        Silloin joskus nuorena "aataminaikaan" oli meillä pellolle ajettu keväällä lantakuorma ja me tytöt jouduimme sitten niitä levittelemään. Siskoni oli vähän touhussa mukana ja minä näytin, kuinka lantaa levitetään, jolloin hän taas siirtyi pellon laitaan kehumaan, että kyllä sinä olet niin hyvä ja niin taitava!! Arvatkaa vain, kenellä oli rakot käsissä ja kuka naureskeli jälkeenpäin, että olen niin yllytyshullu. D On hän usein sanonut myös minulle, että "hullun eväät ensin syödään".

        Ei syödä enää, ...no,...paitsi joskus kyllä.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        "kävisivät edes joskus katsomassa kuinka jaksan
        sekin tekis jo paljon jaksamisen kannalta ,"

        Miksi et voi itse sanoa tuota toivomusta läh

        eisillesi , miksi valitat täällä?

        Kai helppaa valittaminenkin.


    • flegmaatti

      Tk lääri: Lepoa ja särkylääkettä!

      Käydessäni näyttämässä rystypuolen hauiskäännöissä kipeytynyttä kyynärpäätäni sain tuollaisen ohjeen ja reseptin.
      Kyllä kai tuo pätee kaikkiin muihinkin kipuihin?

      • tinnitys.päällä.nyt

        Kyllä ne terveyskeskusten hoito-ohjeet ovat kai yleisestikin tuota eli lepoa ja särkylääkettä. Pakkohan se koviin kipuihin on kovia lääkkeitä käyttää, vaikka terveyttä toisaalta rapauttavatkin.
        Pitää koputtaa puuta, kun hirmusärkyjä ple pitkiin aikoihin ollut.

        Tsemppiä heille, joita kivut päivittäin piinaavat.


    • Ei tässä lääketiedettä tarvita.
      Puu lahoaa, rauta ruostuu ja ihminen vanhenee. Kivut ja vaivat ovat kuin bonusta ikääntymiseen.

      • rinssi.raavid

        Eikö bonus merkitse yleensä etuutta jossakin muodossa. Kun taas kivut ja jäsenten kipuilu on monelle lopunikäinen riesa.


      • Anonyymi
        rinssi.raavid kirjoitti:

        Eikö bonus merkitse yleensä etuutta jossakin muodossa. Kun taas kivut ja jäsenten kipuilu on monelle lopunikäinen riesa.

        Bonus eli etu.


    • että.käyttää.estäjiä

      Yksi jos toinenkin miespuolinen joutuu tosi asiassa, vaikka ei täällä tunnustakaan sitä, käyttämään eräitä PDE-5-estäjiin kuuluvia lääkkeitä.

    • Odotellessakin

      Hei, alkoiko teille kaikille kivuista kärsiville nämä kivut ja aamumasennukset ym vastaavat ,vasta kun olitte yliittäneet 70 vuoden rajapyykin. Siis oliko sitä ennen ihan mukavaa ilman kipua ja alakuloa.

      • pieni-analyyssi-ja-syyt

        Kipuilu alkoi pikkuhiljaa jotain yli viisikympisenä,
        ensin alkoi panonnousu joka johtui alottamastani hormoonihoidosta,
        siis estrogeenistä,
        kipujen syy voi olla myös ulkomailla saadusta ripulin kautta tulleesta eliöstä,
        niitä löytyi valtava määrä verikokeissa,
        siihen sai kotimaassa pitkän antibiootti kuurin noin kuukausi kestoltaan,
        mutta kivut ei jääny pois,
        - myöhemmin saatuani ohitusleikkauksen jälkeen kolestrooni lääkityksen,
        ym syd. lääkkeet voi olla syyllinen lihaskipuihin,
        yli seitenkymmpisenä kivut pikkuhiljaa lisääntyy lihasheikkouden myötä,
        koko ikäni olen harrastanu ulkoilua ja muuta liikuntaa hyvin aktiivisesti,
        koko työelämän ajan ,
        yli seitenkymmpisenä alkoi jalat pettämään kuluman muodossa,
        joten kymmen kilometrin lenkkeilyt alkoi lyhenee , nykyään 1- 2 km mittaisiksi
        neki harvemmin,
        mutta uimahalli on tullu pelastukseksi,
        korvaamaan raskaampaa liikuntaa kevyemmällä liikunta muodollaan,
        harrastan uimahalli-liikuntaa keskimäärin 3 - 4 kertaa viikossa vesijuoksun muodossa,
        onneksi on uimahallit keksitty,
        vesisjuoksusta en luovu koskaan, niinkauan kuin henki pihisee, ja se on mahdollista,
        se on ainoa keino pysyä jossaki kunnossa,
        vesijuoksu on ainoa fyysisesti piristävä keino jaksaa jotenkuten yksin kotona ,
        koti-hommat ei enään kunnolla suju, on kipee kipee kipee kipee ,
        jokapikkaan koskee siivotessa,
        valtava uupumus estää suuremmat touhut kotona,
        siivous on nykyään hyvin rajotteelista,
        ulkopuolinen apu olisi jotarpeen jossain määrin,

        puolisoni sairastui alzhaimeriin, sairasti yli kymmenen vuotta,
        alkuaikoina kun hän vielä oli puhekykyinen kyselin onko hän kipee mistään tai tunteeko kipuja,
        hän vastasi aina ettei ole kipä mistään,
        outoa, kun hän kuitenki rapistui ja kuihtui eikä olle fyysisesti kipeä,
        - meikä taas on pyöreähkö, mutta aina jossaki lihas ja nivel-kipuja,
        mikä kummalisinta,
        liikeelle lähtö on aina hyvin kivuliasta,
        kauan saa miettiä kuinka taas nousta jos esm. kattelee TV:tä

        aamu-masennus ilmaantui pikkuhiljaa ohitusleikkauksen jälkeen ,
        ilmeisesti sydän lääkkeitten sivuoireena,
        muuten en ikinä elämässä ole ollu haluton ja tuntenu masennusta aamulla herätessä uuteen päivään,
        - lääkäri meinaa että masennus johtuu puolison kuolemasta,
        tietenki osittain johtuuki,
        suuresta surusta ,
        ja surusta että elämä on takan,
        elämää ei enää ole samallatavalla kuin jos olisi terve puoliso ja menot kuin enenkin,
        edessä on vain oman kuoleman lähestyminen,
        ja yksin eläminen, tarpeettomuuden tunne,
        unohdettu vanhus,


    • Molly-Malone

      Ole "analyyssi" tarpeellinen omalle itsellesi!

      "Haihtuvi nuoruus" runoili jo Eino Leino, Nocturne runossaan,... mutta onhan nuoruudella oma säädetty aikansa. Sitä vastaanko kannattais purnata?

      En usko jatkuvan nuoruuden olevan ihanne, aivan kuin ei päiväkään joka loistaisi ajast'aikaan.
      Iltaankin on niin hyvä ihmisen päästä, hiljentämään touhuiluaan, ja tutkailemaan elämää ja kättensä töitä.

      Eipä siinä yön synkkyydessä kumpua yhtään positiivista ajatusta? Ei kiitollisuutta elämästä, miten helppoa meidän ikäpolvella on saada yhteiskunnan apua, ilmaisia uimahalleja ja kuntoutuksia myöten. Omilla vanhemmillasi ei tämän päivän etuuksia ollut.

      Mutta, miten vaan kun kerran kenkäs hiertää!

      • se-analyyssi-

        molly-malone,

        Hieno vastau ja nuhteet jotensakki oikeuttettuja,
        tiedostan omat heikouteni, en ole täydellinen ihminen,
        on vain suuri tarve narista edes jossaki julki pahaa mieltä,
        kai sopeutuminen tähän vanhuuteen ja yksinelämiseen tuottaa vaikeuksi,
        en ilmeisesti hyväksy, että elämä on todella oikeesti ohi,
        silloin kun puolisoni oli vielä terve ja paremmassa kunnossa,
        sain a i n a käpertyä hänen kainaloonsa, ilman että hän moittisi tai tuomitsisi,
        sai valittaa murheitani,
        hän aina aina aina aina osasi puolustaa ja lohduttaa kuin " lasta konsanaan "
        vaikka myöhemmin neurologi väitti asian olevan päivastoin,
        väitti minua hoivaajaksi,
        nooh, ehkä molemmat mielipiteet oli oikeita jossain määrin,

        kai minulla on vielä paljon opittavaa hyväksyä oma itteni
        ja oppia,,,
        jos ny ikinä opin ,,,,
        pitämään itsestäni oikeesti parempaa huolta,


      • Molly-Malone

        Olihan mukava lukea viestiäsi, josta voi päätellä ajattelevan muorin vastanneen.

        Eihän elämä lainkaan ole ohi? Ota nyt vaarin jokaisesta päivästäsi, eläthän elon syksyn ruska-aikaa!
        Tottumustemme orjia olemme turhan usein, ehkäpä se oma kulta puolusti asiassa, kuin asiassa kunhan sai rauhoitettua? Hyvähän se sinänsä, mutta sitten pitää oppia uusiksi, ja kivulla sen tuen puutteen voi sitten kokea.

        Kyllä Sinä pärjäät, itsenäisty nyt vaan tosissasi ethän enää tarvitse puolustajaa ja kainaloon käpertymistä jatkuvasti !

        Muistan omat vanhempani, jos kinasivat jostakin, saattoi isä viitata kintaalla, tai laukaista huumorilla tilanteen.


      • Anonyymi
        Molly-Malone kirjoitti:

        Olihan mukava lukea viestiäsi, josta voi päätellä ajattelevan muorin vastanneen.

        Eihän elämä lainkaan ole ohi? Ota nyt vaarin jokaisesta päivästäsi, eläthän elon syksyn ruska-aikaa!
        Tottumustemme orjia olemme turhan usein, ehkäpä se oma kulta puolusti asiassa, kuin asiassa kunhan sai rauhoitettua? Hyvähän se sinänsä, mutta sitten pitää oppia uusiksi, ja kivulla sen tuen puutteen voi sitten kokea.

        Kyllä Sinä pärjäät, itsenäisty nyt vaan tosissasi ethän enää tarvitse puolustajaa ja kainaloon käpertymistä jatkuvasti !

        Muistan omat vanhempani, jos kinasivat jostakin, saattoi isä viitata kintaalla, tai laukaista huumorilla tilanteen.

        Kintaalla voi aina viitata tai heittää vesilintuakin...


    • flegmaatti

      Omaa tuottamusta.

      38:n rappiovuoden jälkeen uudelleen aloitettu lihasvoimatreeni toi esiin aikaisemmat, silloin oireettomat urheiluvammat.

      Lihasvoima alkoi palautumaan mutta sidekudokset eivät palautuneet samaa tahtia.
      Osa oireista ja kivuista poistui puukon myötä. Osa pullahti esiin treenien koventuessa.
      Olkapään puukotus palautti sen priimakuntoon mutta puukotettu polvi ei ole kohentunut samaa tahtia vaan kertakohenemisen jälkeen kehitys on ollut päinvastaista.

      Tämä viimeinen riesa, kipuileva kyynärpää, on puhtaasti omaa "uustuotantoa". Tk-lekurin ohje, ei saa enää tarttua "voimatankoon" ( kuvaa ko. lekurin tietämisen tasoa ) ja kirjoiti särkylääkereseptin. Minulla on vielä käyttämättä kuuden vuoden takaisiin syöpäleikkauksiin määrättyjä särkytabujakin.

      Haitat ilmenevät vain tietyn sortin ponnisteluissa joita voin välttää. Ilmenee käytänössä siten, että vältän sellaisia treenejä joissa kipusignaalia ilmenee paitsi jokus maksimia kokeillessa.

      Kivuista ylipäätään voin sanoa, etten ole koskaan tutustunut hammas- tai päänsärkyyn.
      Muut ovat rajoittuneet paikallisesti ja ajallisesti edellä mainitsemiini kohteisiin.
      Luunmurtumaan koskee aikansa. Olkapään leikkauksen jälkimainingit olivat oma juttunsa.
      Ikääntymiseen liittynee elomistön rappeutuminen. Fyysinen suoritustaso laskee väistämättä.

      Kuntoilu ja raittius ovat tähän saakka turvanneet "seurusteluaktiivisuuden".

      • Kysymys-

        Eikö ole ollut tilanteita joissa on selvittävä puhumalla?


      • flegmaatti
        Kysymys- kirjoitti:

        Eikö ole ollut tilanteita joissa on selvittävä puhumalla?

        Mitähän tarkoitat?


      • puhumalla-selvisin
        Kysymys- kirjoitti:

        Eikö ole ollut tilanteita joissa on selvittävä puhumalla?

        "Eikö ole ollut tilanteita joissa on selvittävä puhumalla?"

        Koska et ymmärtänyt flegmaatti;n kirjoitusta, niin minulle on käynyt niin, että portsari sanoi ravontolaan pyrkiessäni, että olen liian humalassa ja minä yritin selvitä puhumalla!DDD


      • parhaillaan.tinnittää

        Jos kohtaa maastossa karhun, taitavat ihmiset selviävät siitä rohkeudella ja puhumalla karhulle. Ei kannata kuulemma katsoa silmiin vaan puhua lempeästi ja taukoamatta.

        Mutta vanhojen ihmisten kivuista ja kipukynnyksistä täällä on kirjoitetettu. Heti herättyäni ahdistus ja tekemättömät työt ovat vahvana päällä. On vaan pakko lähteä.

        Ärsytyskynnys työn aloituksessa on korkea. Miehenä joskus kannustin työnhalun löytymistä viinan avulla. Siitäkin oli luovuttava. Puuhaaminen vie ahdistuksen pois.
        Matala-asteinen tulehdustila pakottaa reseptittömien lääkkeiden käyttöön, kun koko kroppaa särkee. Kesäaikana on helpompaa.


    • kipee-muori-

      Kiviuista huolimatta olen nyt jonkinaikaa koittanu jättää kaikki särkylääkkeet pois,
      välliin on vaikeeta,
      kärsi kärsi kärsi, se on mottoni,
      yllätyksekseni olen huomannu että nukun silti aika hyvin,
      ehkä jopa paremmin kuin särkylääkkeitten kanssa,
      tietenki otan kaikki sydän lääkkeet edelleen ja joitaki vitamiineja,

    • Siinä vasta lääketieteelle olisikin selittämistä, jos vanhemmiten ei tulisi kipuja ja vaivoja. Mikä olisi se oikea ikä, mihin ihmisen tulisi ns. pysähtyä? Olisiko ennen murrosikää, koska silloin ei ollut huolia tulevaisuudesta, kun isä ja äiti huolehti kaikesta.

      Murrosiässä tuli yleensä jo aikuistumisen tuskaa, kun ei ollut aikuinen, eikä oikein lapsikaan. Sitten vasta tuskat tulikin, kun rakastui, eikä tiennyt, onko tuo nyt se oikea ja jos kauan arvaili, niin luu jäi käteen ja sekös vasta tuskaa tuottikin ja jos väärin valitsi, niin turpiinsa sai ja kyllä sekin sattui.

      Ne, leikki sikseen, koska näin on varmaankin Sipilän hallitus päättänyt, että tuskisanne saatte elää, koska aina olette haukkumassa, vaikka hän mitä yrittäisi.

      • Kivuton

        Mutta kun aloittaja puhuu fyysisistä kivuista ja kolotuksista niin miksi sinä vääntelet hengen hedelmättömyyttä aiheeseen vastaukseksi? Tuska ja ahdistus ovat mielen pipilöitä.

        Melko yleisestit elämässä käy niin, että kun mielen puoli alkaa seestyä ja rauhoittua iän myötä eikä ns. rakkaudet raasta ja riivi rikki sielua tjs., niin ruumiilliset kiputuntemukset alkavat kasvaa ja lisääntyä. Liekö tarkoitettu, jotta elämästä ei vain tulisi liian helppos ikinä koskaan.


      • Kivuton kirjoitti:

        Mutta kun aloittaja puhuu fyysisistä kivuista ja kolotuksista niin miksi sinä vääntelet hengen hedelmättömyyttä aiheeseen vastaukseksi? Tuska ja ahdistus ovat mielen pipilöitä.

        Melko yleisestit elämässä käy niin, että kun mielen puoli alkaa seestyä ja rauhoittua iän myötä eikä ns. rakkaudet raasta ja riivi rikki sielua tjs., niin ruumiilliset kiputuntemukset alkavat kasvaa ja lisääntyä. Liekö tarkoitettu, jotta elämästä ei vain tulisi liian helppos ikinä koskaan.

        "miksi sinä vääntelet hengen hedelmättömyyttä aiheeseen vastaukseksi? Tuska ja ahdistus ovat mielen pipilöitä."

        Anteeksi taas minun kirjoitukseni, koska taidan olla äitini tyylinen, joka syöpä sairaana kärsi kovia kipuja ja aina kuittasi ne huumorilla. Toki hänellä oli vahva lääkitys myös. Tietenki soittelin hänelle usein ja kyselin, mihin sattuu, johon hän vastasi, että joka paikkaan, paitsi kieli ei ole kipeä. Olemme siis puheliasta karjalaista sukujuurta ja kieli kalkattaa aina ja täällä se pitäisi osata pitää portti suun edessä, kuten siskoni minua opasta.

        Olen minäkin kivuista osani saanut ja ensimmäiset oli jo kahden raskauden aikaan, siis mielettömät selkäkivut. Niistä kun selvisin, niin jouduin autokolariin, jossa makasin 8-viik. kallovedossa, joista neljä viik. mietin, kuinka voisin tappaa itseni, mutta seuraavat olikin helpompia, kunnes pääsin kotiin.

        Alkoi sietämättömät selkäkivut, kunnes selkäni leikattiin. mutta se kesti kauan, koska terkkari lääkäri oli sitä mieltä, että haluan vain sairaslomaa. Silloin söin elämäni enimmät särkylääkkeet, kunnes huomasin, että alkoholi auttoi parhaiten. Paljon olin kuntoutuksessa ja mm. Orttonissa, kun olimme kuuntelemassa luentoa ja siellä sanottiin, että kivut häipyy, kun ikää tulee lisää, niin koko sali päästi raikuvat naurut, siis kaikki selkäkipuiset. Totta se oli kuitenkin kohdallani.

        Summara´rum, meni aika mukavasti, kunnes tuli totaalinen loppuunpalaminen (brunaut), koska olin ottanut vastuulleni liikaa töitä, joista en suoriutunut ja aloin nähdä vain painajaisia, joten sanoin itseni irti juuri pahimmoilleen 90-alussa. Intialainen johtajani kyllä sanoi, älä lähde, että tulee "kovat ajat", vaan sitäkös minä uskoin, mutta niin vain tuli. Mitään työtä ei ollut tarjolla missään, mutta minulla oli onneksi riittävän suuri ansiosidonnainen päiväraha, jolla tulin hyvin toimeen ja onhan minulla mies edelleen elossa ja kiinteistö Espoossa puoliksi.

        Pitkäksi venyi tarinani, mutta kipulääkkeitä en tarvitse, koska, jos ja kun, selkä kipuilee, menen heti lepäämään ja kun selän lihakset alkaa kramppailla liiasta makoilusta, niin vetäisen sinne TigerBalssamia. Hienosti osaan myös laistaa muka pakolliset siivouksetkin ja jos joku, ei niin välttämätön, kuten avainketju putoaa kädestäni, niin en välttämättä nouse sitä heti noukkimaan, kun kuitenkin muistan, mihin se putosi!DDD

        Flegmaatille terveiset, että olemme saman ikäiset ja muistaakseni vaimosikaan ei käy kuntosalilla. Miksi sinä olet hakemassa niitä kipuja sieltä? Olettaisin, että meillä olisi vaimosi kanssa mielenkiintoisia juttuja?DDD


      • flegmaatti
        Kristiina23 kirjoitti:

        "miksi sinä vääntelet hengen hedelmättömyyttä aiheeseen vastaukseksi? Tuska ja ahdistus ovat mielen pipilöitä."

        Anteeksi taas minun kirjoitukseni, koska taidan olla äitini tyylinen, joka syöpä sairaana kärsi kovia kipuja ja aina kuittasi ne huumorilla. Toki hänellä oli vahva lääkitys myös. Tietenki soittelin hänelle usein ja kyselin, mihin sattuu, johon hän vastasi, että joka paikkaan, paitsi kieli ei ole kipeä. Olemme siis puheliasta karjalaista sukujuurta ja kieli kalkattaa aina ja täällä se pitäisi osata pitää portti suun edessä, kuten siskoni minua opasta.

        Olen minäkin kivuista osani saanut ja ensimmäiset oli jo kahden raskauden aikaan, siis mielettömät selkäkivut. Niistä kun selvisin, niin jouduin autokolariin, jossa makasin 8-viik. kallovedossa, joista neljä viik. mietin, kuinka voisin tappaa itseni, mutta seuraavat olikin helpompia, kunnes pääsin kotiin.

        Alkoi sietämättömät selkäkivut, kunnes selkäni leikattiin. mutta se kesti kauan, koska terkkari lääkäri oli sitä mieltä, että haluan vain sairaslomaa. Silloin söin elämäni enimmät särkylääkkeet, kunnes huomasin, että alkoholi auttoi parhaiten. Paljon olin kuntoutuksessa ja mm. Orttonissa, kun olimme kuuntelemassa luentoa ja siellä sanottiin, että kivut häipyy, kun ikää tulee lisää, niin koko sali päästi raikuvat naurut, siis kaikki selkäkipuiset. Totta se oli kuitenkin kohdallani.

        Summara´rum, meni aika mukavasti, kunnes tuli totaalinen loppuunpalaminen (brunaut), koska olin ottanut vastuulleni liikaa töitä, joista en suoriutunut ja aloin nähdä vain painajaisia, joten sanoin itseni irti juuri pahimmoilleen 90-alussa. Intialainen johtajani kyllä sanoi, älä lähde, että tulee "kovat ajat", vaan sitäkös minä uskoin, mutta niin vain tuli. Mitään työtä ei ollut tarjolla missään, mutta minulla oli onneksi riittävän suuri ansiosidonnainen päiväraha, jolla tulin hyvin toimeen ja onhan minulla mies edelleen elossa ja kiinteistö Espoossa puoliksi.

        Pitkäksi venyi tarinani, mutta kipulääkkeitä en tarvitse, koska, jos ja kun, selkä kipuilee, menen heti lepäämään ja kun selän lihakset alkaa kramppailla liiasta makoilusta, niin vetäisen sinne TigerBalssamia. Hienosti osaan myös laistaa muka pakolliset siivouksetkin ja jos joku, ei niin välttämätön, kuten avainketju putoaa kädestäni, niin en välttämättä nouse sitä heti noukkimaan, kun kuitenkin muistan, mihin se putosi!DDD

        Flegmaatille terveiset, että olemme saman ikäiset ja muistaakseni vaimosikaan ei käy kuntosalilla. Miksi sinä olet hakemassa niitä kipuja sieltä? Olettaisin, että meillä olisi vaimosi kanssa mielenkiintoisia juttuja?DDD

        Hallittua ja hallitsematonta. Pitäessäni yllä lihaskuntoa, samalla hallitsen kuormituksissa esiintyvää kipua ja voin säädellä sitä. Kun 200kg maastaveto pistää polveeni niin en vedä toistaaiseksi 160kg:a enempää.
        Kivuttoman selkäni takeena ovat vahva vatsa ja selän vahvat lihakset. Maastaveto!
        Vahva etureiden alaosa antaa pelivaraa kyykyn kuormitukseen.
        Nämä ovat asioita joita ei ymmärrä jos ei ole harrastanut TODELLISTA voimailua ja niitä on harvassa, varsikaan naisia.
        Salilla käyvistä miehistäkin suurin osa on vempeleillä vetkuttajia.

        Huom! En koe hallitsematonta kipua! Jos vedän riittävän kovan pohjakyykky treenin niin tiedän etukäteen, että pytylle istuessa pakarat ovat kipeät. Miellyttävä tunne kun treeni on tehonnut.

        Olen yrittänyt houkutella, provosoida ja perustella vaimoani salille ikäistensä ryhmään mutta turhaan. Hän käy hopeahapsien vesijuoksussa ja -jumpassa. Saman klubin mammaryhmässä mutta salille ei. Pari kertaa hän on käynyt kurkkaamassa.

        Avomielisyyttään vaimollani saattaisi todella olla mielenkiintoisia juttuja.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Hallittua ja hallitsematonta. Pitäessäni yllä lihaskuntoa, samalla hallitsen kuormituksissa esiintyvää kipua ja voin säädellä sitä. Kun 200kg maastaveto pistää polveeni niin en vedä toistaaiseksi 160kg:a enempää.
        Kivuttoman selkäni takeena ovat vahva vatsa ja selän vahvat lihakset. Maastaveto!
        Vahva etureiden alaosa antaa pelivaraa kyykyn kuormitukseen.
        Nämä ovat asioita joita ei ymmärrä jos ei ole harrastanut TODELLISTA voimailua ja niitä on harvassa, varsikaan naisia.
        Salilla käyvistä miehistäkin suurin osa on vempeleillä vetkuttajia.

        Huom! En koe hallitsematonta kipua! Jos vedän riittävän kovan pohjakyykky treenin niin tiedän etukäteen, että pytylle istuessa pakarat ovat kipeät. Miellyttävä tunne kun treeni on tehonnut.

        Olen yrittänyt houkutella, provosoida ja perustella vaimoani salille ikäistensä ryhmään mutta turhaan. Hän käy hopeahapsien vesijuoksussa ja -jumpassa. Saman klubin mammaryhmässä mutta salille ei. Pari kertaa hän on käynyt kurkkaamassa.

        Avomielisyyttään vaimollani saattaisi todella olla mielenkiintoisia juttuja.

        "Avomielisyytään vaimollani saattaisi todella olla mielenkiintoisia juttuja."

        Minullahan ei ole kieli kitalaessa kiinni ja kuten äitini totesi syöpäsaiaana, että kaikki muu on kipeä, paitsi ei kieli, joka äsken kirjoitinkin.


    • Kivuton

      Melkein kymmenen vuotta sitten lääkäri antoi ymmärtää, että polven kipuiluihin ei ollut mitään muuta konstia kuin särkylääke. Ensin mieto ja sitten kun kivut lisääntyvät, lääkkeet vahvenevat. Sanoin hänelle, että et voi olla tosissasi enkä ikinä aio sellaiseen mielettömyyteen suostua. Enkä varsinkaan kun kipeää polvea ei edes kuvattu ja tutkittu tarkemmin koska liikeradat olivat normaalit.

      Hän kirjoitti sadan tabletin särkylääkereseptin, josta hain ruskaretkimatkalla kymmenen nappia varmuuden vuoksi kun tiedossa oli 'patikointia' yötä päivää. En käyttänyt niistä kymmenestäkään kaikkia enkä sen jälkeen koskaan ole tarvinnut yhtäkään.

      Hain luontaistuotekaupasta NivelTehoa kuten teen edelleenkin aina kun polvi ilmoittaa pistoksella että nyt on aika ottaa kuuri, joka häivyttää kaikki kipuilut polvesta pois.

    • Älkäähuutako

      Ihminen on kuin auto tai mikä hyvänsä kone. Aikaa myöten osat kuluvat ja niitä pitäisi uusia. Kaikkia osia ei vielä osata korjata eikä varaosiakaan ole saatavilla. Olkaa tyytyväisiä edes nykyisiin varaosiin.

      • Ravinto-onrakennusaine

        Ja aivan kuten "auton tai minkä tahansa koneen" moottorit, akselit, nivelet tai mitkä tahansa osat kaipaavat ja tarvitsevat huoltamista, hoitamista, öljyämistä yms. apuainetta, samoin tarvitsevat myös ihmisen kaikki osat samoja aiheitaja ja asioita.


      • Anonyymi
        Ravinto-onrakennusaine kirjoitti:

        Ja aivan kuten "auton tai minkä tahansa koneen" moottorit, akselit, nivelet tai mitkä tahansa osat kaipaavat ja tarvitsevat huoltamista, hoitamista, öljyämistä yms. apuainetta, samoin tarvitsevat myös ihmisen kaikki osat samoja aiheitaja ja asioita.

        Aika lailla, joo.


    • Sitäodotellessakin

      Niin oliko niitä vaivoja teillä monilla jo alle 70kymppisenäkin ,vaan vasta sen jälkeen.? KYSYN UUDELLEEN.

      • flegmaatti

        Syyt olivat nuorena itse hankittuja jotka alkoivat myöhemmin oireilemaan sidekudosten rappeutuessa. Eivät kipuilleet arkielämässä.

        Pohjakyykyt venyttivät polvien nivelsiteet mutta seurauksena ei ollut kipuilua vaan vuosia myöhemmin kertarusahdus ääriasennossa, pohjakyykyssä kiertymisessä, joka johti leikkaukseen ollessani alle 50v. Sen jälkeen kivuton mutta myöhemmin rankemmassa kuormituksessa muistuttava. Maksimeissa tuen polven ideaalilla ja Instrun tukisukalla. En käytä kovia polvisiteitä koska sen asteen fanaatikko en ole.

        Olkapääni liikkuvuus alkoi rajoittua ja myös ääriasennoissa kipuilla noin 63 vuotisena. Puukolla priimakuntoon.

        Joten romuolotilani syyt juontavat 60-luvulle johtuen silloisesta tietämättömyydestäni.
        Jos olisin jatkanut rappioelämää niin saattaisi olla arkikipujakin?


      • mitä-mieltä-olit

        " sitäodotellessakin"

        mitä mieltä olit tuolla ylempänä olevasta analyysistä,
        jonka kivut oli alkanu joskus vaihdevuosien jälkeen,
        mahdollisesti pitkin aikaa kaikkien lääkkeitten sivuoireena,

        niin no tietenkin voi olla kyseseessä punkkien puremien jättämät kivut.
        ulkomailta saadut mahdolliset kaikenlaiset pöpöt,
        ym elämän tuomat sairauksien jälkilöylyt, siis kivut,,
        joita ei mikään lääke poista,


      • mies.yli.seitenviis
        flegmaatti kirjoitti:

        Syyt olivat nuorena itse hankittuja jotka alkoivat myöhemmin oireilemaan sidekudosten rappeutuessa. Eivät kipuilleet arkielämässä.

        Pohjakyykyt venyttivät polvien nivelsiteet mutta seurauksena ei ollut kipuilua vaan vuosia myöhemmin kertarusahdus ääriasennossa, pohjakyykyssä kiertymisessä, joka johti leikkaukseen ollessani alle 50v. Sen jälkeen kivuton mutta myöhemmin rankemmassa kuormituksessa muistuttava. Maksimeissa tuen polven ideaalilla ja Instrun tukisukalla. En käytä kovia polvisiteitä koska sen asteen fanaatikko en ole.

        Olkapääni liikkuvuus alkoi rajoittua ja myös ääriasennoissa kipuilla noin 63 vuotisena. Puukolla priimakuntoon.

        Joten romuolotilani syyt juontavat 60-luvulle johtuen silloisesta tietämättömyydestäni.
        Jos olisin jatkanut rappioelämää niin saattaisi olla arkikipujakin?

        Mopoikäiset sällit pilkkaavat vanhoja miehiä. Näillä usein on rankka työelämä takanaan.
        Sitä vaan kysyy, missä kunnossa he itse ovat sitten kun ikään lisätään vaatimattomat 50 vuotta.
        Kuitenkin itse oli vielä voimainsa tunnossa. Sitä ajatteli että ei me tästä paljoa haperruta. Käytäntö on mitä on.


      • flegmaatti
        mies.yli.seitenviis kirjoitti:

        Mopoikäiset sällit pilkkaavat vanhoja miehiä. Näillä usein on rankka työelämä takanaan.
        Sitä vaan kysyy, missä kunnossa he itse ovat sitten kun ikään lisätään vaatimattomat 50 vuotta.
        Kuitenkin itse oli vielä voimainsa tunnossa. Sitä ajatteli että ei me tästä paljoa haperruta. Käytäntö on mitä on.

        Suuri osa mopoikäisistä sälleistä tulee olemaan huonommassa kunnossa kuin rankassa työssä itsensä kuluttaneet.
        Sällien romukunto ja kehno terveys johtuvat eri syistä.
        Sällit tulevat muodostamaan terveyden huollolle todellisen haasteen paitsi niiden osalta jotka kuolevat riittävän aikaisin.


    • reppuriika

      En lukenut toisten kommentteja, mutta itse uskon ettei iän myötä kipukynnys alene, päin vastoin saattaa noustakin. Minulla on käsitys että nuorena sitä ei kestänyt pienintäkään kolotusta vaan oli ottamassa särkylääkettä.
      Se on niin että keski-iän jälkeen alkaa tulla kaikenlaista remppaa, nivelrikkoa, rasitusvammaa, kulumia ja lihaskipuja kun voimat vähenevät. Fyysisen rasituksen jälkeen palautuminen ottaa enemmän aikaa.

    • Opiskele suomenkieltä apina!

    • mistä-oikea-apu

      Kipuilu on vanhuksen vääjämätön kohtalo,
      kipulääkkeistä ei välttämättä ole apua,
      se ihmetyttää, miksi vanhasta ihmisestä tulee jopa kosketus-arka.
      siis koskettaminenkin tuottaa kipua,
      liikuttele sitten ihmistä siinä hoitotilanteessa,
      hirvittää,,, se kärsimys,,,

      • flegmaatti

        Vanhuksen vääjäämätön kohtako? Eilen ja tänään reiteni viestivät paluusta yli 50 vuotta taaksepäin koska niin kaukaa menneisyydestä on haettava tilanne jossa reiteni ovat olleet yhtä kipeät kuin näinä kahtena päivänä.
        Istumasta nousu ja rappujen alas kävely on yhtä tuskaa.
        Huomenna on 1h20min hieronta.

        Kyseessähän on paluu nuoruuteen!


      • Anonyymi
        flegmaatti kirjoitti:

        Vanhuksen vääjäämätön kohtako? Eilen ja tänään reiteni viestivät paluusta yli 50 vuotta taaksepäin koska niin kaukaa menneisyydestä on haettava tilanne jossa reiteni ovat olleet yhtä kipeät kuin näinä kahtena päivänä.
        Istumasta nousu ja rappujen alas kävely on yhtä tuskaa.
        Huomenna on 1h20min hieronta.

        Kyseessähän on paluu nuoruuteen!

        Hyvä oivallus, ja ihan tottakin.


    • Tasaneikäy

      Nimim mistä-oikea-apu,tarkoitatko nyt yleensä 70-80 ikäisiä ,vai reippaasti yli kasikymppisiä.? Sekin on niin monenlaista,kun toisilla lähes yhdeksänkymppisillä ei ole mitään kipuja eikä ihoarkuuksia tai sellaisia vaivoja-tietysti väsähtää helpommin ja eikun köllöttämään ja taas touhuilemaan leppoisasti.Kuunellut olen ja sivusta seuraillut.

      • Tahtotilastakyse

        Ei kannattaisi unohtaa sellaistakaan seikkaa jonka ihmiset useimmiten sivuuttavat huuhaana. Toiset, jotkut tyypit ovat eteviä manipuloimaan itselleen vaikka mitä vaivaa, siis tuottamaan kivut yms. kärsimykset ja epämiellyttävät tuntemukset omalla mielellään, kuvittelemalla, isottelemalla, pitämällä aiheita tapeetilla kaiken aikaa. Silloin myöskään kipu- tm. lääkkeestä ei ole mitään apua.

        Kipu ei todellakaan ole mikään "vanhuksen vääjäämätön kohtalo". Ja kivun voi poistaa vaikka 'pelkällä' ajattelulla kuten esim. joogaajat osoittavat ja opettavat. Kyse on tahdosta ja halusta olla terve eikä raihnainen valittaja niin kuin jotkut jostain kummallisesta syystä tahtovat olla. Ehkä sillä tavalla saa huomiota osakseen jos sitä ei mitenkään muuten saa.


      • Toivo.Lång

        Tahtotilasta kyse
        Tuo pitää kyllä paikkajaan. Tutustuin yksinäisenä miehenä ns. mielenhallintaoppiehin. Hermostolla me kaikki kivut tunnemme.

        Yksi oppi: hengitä kipu pois. Oli polviproteesin asennus Ortonilla. Heräämössä muistin tuon hengitysjipon. Kun puudutusmyrkyt poistuvat kehosta, kipu alkaa,.
        Olin fyysisesti ja henkisesti vahvassa kunnossa. Hengittämällä pääsee vaikka itsenarkoosiin.
        Hoitaja kehotti ottamaan kipulääkekapselin kun kävelyharjoitus alkoi. No sitten lähdetään. Koppasin kyynärsauvat ja niin sitä hoiturin saattamana vaan mentiin.

        Näin vanhana gubbena yölliset lepokivut voivat herättää ankarinakin. On paitsi reumakipuja, myös kokoonparsittujen kehonosien paikallisia särkyjä.
        Kipugeelien ei sanota juurikaan lievittävän. Levitän sitä kipualueelle. Pelkkä uskoko siinä vaikuttaa, mutta pääsen uneen.

        Tahtotilalla on merkitystä ja tilausta kun pitää virtuaalimielessä kairata tunneli paljain käsin ja pennittömänä Mont Blank vuoren tyviosan läpitte.


      • erittäin-outo-mielipide
        Tahtotilastakyse kirjoitti:

        Ei kannattaisi unohtaa sellaistakaan seikkaa jonka ihmiset useimmiten sivuuttavat huuhaana. Toiset, jotkut tyypit ovat eteviä manipuloimaan itselleen vaikka mitä vaivaa, siis tuottamaan kivut yms. kärsimykset ja epämiellyttävät tuntemukset omalla mielellään, kuvittelemalla, isottelemalla, pitämällä aiheita tapeetilla kaiken aikaa. Silloin myöskään kipu- tm. lääkkeestä ei ole mitään apua.

        Kipu ei todellakaan ole mikään "vanhuksen vääjäämätön kohtalo". Ja kivun voi poistaa vaikka 'pelkällä' ajattelulla kuten esim. joogaajat osoittavat ja opettavat. Kyse on tahdosta ja halusta olla terve eikä raihnainen valittaja niin kuin jotkut jostain kummallisesta syystä tahtovat olla. Ehkä sillä tavalla saa huomiota osakseen jos sitä ei mitenkään muuten saa.

        HAH HAH HAAAAAAAAA HAH HAAAAAAA saipas makeat naurut,
        vai tämmönen tietäjä palstalla HAH HAAHHHAAAA ,

        kiva hah hah haaa jos sinulla tommonen tahtotila toimii,

        voin kertoa sinulle totuuden,
        olet luulosairas jos sinulla tommonen tahtotila toimii, hah hah haaa,
        et ole koskaan todella ollu mistään oikeesti kipee,
        muuten et noin hölmöä tule tälle palstallekaa aukomaan tyhmää päätäsi,,, hah


      • Tahtoisitkoselittää

        " Tahtotilalla on merkitystä ja tilausta kun pitää virtuaalimielessä kairata tunneli paljain käsin ja pennittömänä Mont Blank vuoren tyviosan läpitte. " ?


      • Toivo.Lång.inkeroinen
        Tahtoisitkoselittää kirjoitti:

        " Tahtotilalla on merkitystä ja tilausta kun pitää virtuaalimielessä kairata tunneli paljain käsin ja pennittömänä Mont Blank vuoren tyviosan läpitte. " ?

        Sisko tahtoisin vielä jäädä
        mutta maantie on kuuma.

        https://www.youtube.com/watch?v=_gjixCG9bgo

        Ja maailma on totta.

        Omaa kokemustakin on eikä pelkästään Pelle Miljoonan.


      • Toivo.Lång.inkeroinen
        erittäin-outo-mielipide kirjoitti:

        HAH HAH HAAAAAAAAA HAH HAAAAAAA saipas makeat naurut,
        vai tämmönen tietäjä palstalla HAH HAAHHHAAAA ,

        kiva hah hah haaa jos sinulla tommonen tahtotila toimii,

        voin kertoa sinulle totuuden,
        olet luulosairas jos sinulla tommonen tahtotila toimii, hah hah haaa,
        et ole koskaan todella ollu mistään oikeesti kipee,
        muuten et noin hölmöä tule tälle palstallekaa aukomaan tyhmää päätäsi,,, hah

        Ihan vaikuttaa kd-huuhaanaapurini v.viitasen tekstiltä
        Kerropa, nykyisen putilan Lumivaarasta läevakkomatkalle lähtenyt viitanen miksi postaat huuhaa palstalle pieris salis viestiketjua.
        Sinä olet se sontaseppo salis, eli salapaskantaja.

        Mutta palstan aiheeseen. Tahtotila on e r i t t ä i n ratkaiseva kansanparannustaidoissakin. Esimerkki.
        Äitini oli monisynnyttäjän jälkeisiin vaivoihin saanut yöllä pahan verenvuodpn. Sänky oli märkä verestä.
        Isäni valjasti hevosen ja ajoi n. 4 kilometrin päähän paikallisen verenpysäyttäjämiehen, pienviljelijän taloon.
        Tuskaisena parahti, Elna kuolee verenvuotoon. Kusti-isäntä lähettää verenpysäytyskäskyn.
        - Istu ja ota tupakka... siellä ei ole enä mitään hätää. Äitini kerto; kuin valtava pysäytysisku kävi kehon lävitse. Vuoto loppui siihen paikkaan.

        Kansanparantaja Kusti oli lähimmäisten auttaja. Tiedettiin että hän hymäyksyen kieltäytyi markankaan palkkiosta.


      • lopeta-hourailu-
        Toivo.Lång.inkeroinen kirjoitti:

        Ihan vaikuttaa kd-huuhaanaapurini v.viitasen tekstiltä
        Kerropa, nykyisen putilan Lumivaarasta läevakkomatkalle lähtenyt viitanen miksi postaat huuhaa palstalle pieris salis viestiketjua.
        Sinä olet se sontaseppo salis, eli salapaskantaja.

        Mutta palstan aiheeseen. Tahtotila on e r i t t ä i n ratkaiseva kansanparannustaidoissakin. Esimerkki.
        Äitini oli monisynnyttäjän jälkeisiin vaivoihin saanut yöllä pahan verenvuodpn. Sänky oli märkä verestä.
        Isäni valjasti hevosen ja ajoi n. 4 kilometrin päähän paikallisen verenpysäyttäjämiehen, pienviljelijän taloon.
        Tuskaisena parahti, Elna kuolee verenvuotoon. Kusti-isäntä lähettää verenpysäytyskäskyn.
        - Istu ja ota tupakka... siellä ei ole enä mitään hätää. Äitini kerto; kuin valtava pysäytysisku kävi kehon lävitse. Vuoto loppui siihen paikkaan.

        Kansanparantaja Kusti oli lähimmäisten auttaja. Tiedettiin että hän hymäyksyen kieltäytyi markankaan palkkiosta.

        HÖPÖN HÖPÖ


      • Anonyymi
        Toivo.Lång.inkeroinen kirjoitti:

        Sisko tahtoisin vielä jäädä
        mutta maantie on kuuma.

        https://www.youtube.com/watch?v=_gjixCG9bgo

        Ja maailma on totta.

        Omaa kokemustakin on eikä pelkästään Pelle Miljoonan.

        Nähtiin Pellet täällä pari vuotta sitten, hyvä keikka.


    • Koikkale

      Vitamiinien puutosta monellakin varsin C-vitamiinin. Nyt syömään appelsiinejä ja tomaatteja pari lajiisa päivässä niin helpottaa. Talven jäljiltä vitamiinivarastot ruhossa väkisinkin menöö alas. Sitten liikuntaa paljon ja venyttelyä niin sekin auttaa.

      • Popsiporkkanaa

        Tähän aikaan ja vielä pitkälle kuluvaa vuotta kannattaa syödä kuitenkin kotimaisia C-vitamiinin lähteitä jollainen appelsiini ei ole.


      • veeti.100

        Ihminen joka on paljon auringossa ei tarvi purkista D-vitamiineja. Taitaa jo syyskyyn puolelaa vähentyä auringonvalosta saatava luonnollinen D-vitamiini.
        Hivenaineita jotkut, kuten minä, tarvii esim.rautaa, mangesiumia sinkkiä ympäri vuoden.
        Tätä ei monet usko että joka päivä pitää ottaa iso rautakapseli. Muuten verenlaatu heikkenee. Puhti menee kokonaan pois., haavat eivät parane yms.


      • OtaOmegatOikein

        Itse en ole milloinkaan ottanut "rautakapseleita", silloinkaan kun veren Hb-arvot olivat rajamailla. Nyt ne ovat miesten arvojen tasolla kiitos tiettyjen muiden kapseleiden ja ravinnon. Täällä Pohjolan pimeydessä pitää D-vitamiinilisää ottaa syksystä uuteen kevääseen, koska menee aika kauan ennen kuin vaatetusta voi vähentää auringon kilon hellittäväksi. Eikä C-vitamiini imeydy ilman D:tä.


    • EIVÄT-olleet-hyviä

      Tänä talvena ja keväänä appelsiini olivat aivan kamalia, isoja ja kovia, paksut kuoret ja sisällä ei paljoa syömistä.
      Samoin grapet ja sitruunat.

    • noinhan.on.käynyt.monill

      Tuossa kukaan ei ole tunnustanut käyttävänsä fosfodiesteraasi tyyppi 5:n (PDE5) estäjiä, mutta melko varmasti nekin lääkkeet ovat tulleet tutuiksi etenkin lähes kaikille miespuolisille kirjoittajille, tosin arkisemmalla nimellä..

    • A-keskus

      Kyllähän lääketiede ja lääkärit auttavat, jos sinulla posassa pätäkkää, rahaa. Kuntavastuunpuolella saat kyllä iäkkäänä asiakkaana ilmaset lunssapiikin tai jopa kortisoonipiikin kipuihisi. Niin ja kipulääkeresetin.

      • flegmaatti

        Kokemusta on.
        Terveyskeskus tarjosi romuolkapäähäni kortisonia. Piikki ei paranna mitään joten keltäydyin siitä ja otin vauhtia yksityiseltä urheilulääkäriltä.
        Olkapääni leikattiin muinoin syntyneiden urheiluvammojen jäljiltä ja toipumisajan jälkeen se on ollut täysin moitteettomassa kunnossa.
        Jänne oli 85% poikki. Se kaykaistiin ja kiinnitettiin titaaniankkuriin. Jänteet rispaantuneet, jännetupet kaipasivat hoonausta, teräväksi kulunut luun pää taltattiin pyöreäksi ja niveleeseen ilmaantunut irtomöykky möyhenettiin pois.
        Ei olisi kortisoni auttanut.

        Nyt, kipuilevaan kyynärpäähäni sain kipulääkereseptin. Se ei ratkaise mitään mutta en ole vielä päättänyt jatkosta. Ei haittaa arkielämää mutta tietyltä osin kylläkin harrastustani. Estää mm. rinnallevedon.


      • Kokenut...sen

        T-k-lääkärit ovat ikärasisteja.


      • näin.selitetään
        Kokenut...sen kirjoitti:

        T-k-lääkärit ovat ikärasisteja.

        Ei se lääkärien tapa toimia ikäihmisten tapauksissa rasismia ole vaan sosiaali ja terveysministeriön ohjeistuksesta. Kustannukset nousisivat liian korkeiksi jos kaikkia asiakkaita hoidettaisiin työikäisten tavoin.

        Eikä sekään ikä määrää, koska ammattivalittajia on paljon jo alle 50 vuotiaissa sekä miehissä että naispuolisissa.


    • Vanhana suomalaisena epäilen onko,karjalanmänty ja siihen pään lyöminen suurin asia suomalaisiin ja sitten USA , koska nuolija maa on Suomi---talous ex Nokia tuli loppu suomi apinan avulla ja näitä on paljon ja lisää tulee!

      • ei.pala

        Ihmeesti vaan vetää tänne joukkoomme. Turha on toistaa suomenkielen pysymistä, kirjoja riittää kyllä siihen tarkoitukseen. Juo enemmän vaan niin loputkin aivosolusi apinoituu.


      • totuuskomitea.fi

        xx9.Asut väitteistäsi huolimatta tietääkseni Raisiossa. Syntymästäsi tulee kuluneeksi 1.5.2018, 82 vuotta. Dementiiaa!


      • varsinainen-totuus
        totuuskomitea.fi kirjoitti:

        xx9.Asut väitteistäsi huolimatta tietääkseni Raisiossa. Syntymästäsi tulee kuluneeksi 1.5.2018, 82 vuotta. Dementiiaa!

        Tietosi on väärät. Miksi jankkaat täällä tuota samaa väärää tietoa. Edes Raisin ruunen synttärit ei ole 1.5, joten sekin on väärin.


      • suoraan.sanoen

        Miksikö jankkaa, siksi kun on hyvin pahansuopa, haluaa Ruunemanille sekopää leiman.


      • totuuskomitea.fi
        varsinainen-totuus kirjoitti:

        Tietosi on väärät. Miksi jankkaat täällä tuota samaa väärää tietoa. Edes Raisin ruunen synttärit ei ole 1.5, joten sekin on väärin.

        Sori. Tässä tuli selvä lyöntivirhe. Ruune täyttää 11.5 täysiä vuosia. Ei ruune sekopää ole, mutta tässä dementia tulee räikeästi esille.
        Kaikkien ei tosiaankaan tarvitse uskoa tuota puppua ruotsiin muuttaneesta kommunistista, joka 47 vuoteen ei ole käynyt suomessa.


      • välipenkki.tuolirivi.8

        Lyöntivirhe on parempi näppisvirheenä kuin naamaan.
        ( boxsarien kirjasta sivu 11 )


    • Hullu60

      Lämpö auttaa moniin kipuihin. Saunassa, kuumassa suihkussa, kylvyssä tai pitempiaikaisesti muuttamalla etelän lämpöön esimerkiksi Fuengirolaan. Kaikki eivät kuitenkaan pidä jatkuvasta helteestä. Vetoa olisi kannattanut nuorempana välttää ja huolehti myös sydämestään paremmin.

      • hullu70

        Yllättäen kylmähoidosta saadaan niin hyvä tuloksia mm. reumanhoidossa, että on kehitetty erityisiä kylmähuoneita.
        Uimahalleissa on kylmäaltaita. Veden lämpötila niissä 7 astetta.
        Olen harrastanut avantouintia kahden talven aikana. Nyt avantouintipaikka on n.15 km päässä. Ei tule lähdettyy.


    • kertoo.STT

      Aloitusteemaan. Ainakin Hippokrateen päivistä on tiedetty on tiedetty että säännölliset ja kohtuulliset elämätavat lisäävät elinpäiviämme.
      Suomalaisten eliniänodote ei ole aivan huippua maailmassa, mutta kuitenkin elintasolla on pitkäikäsyyteen oma merkityksensä.

      On kerrottu että itärajamme takana varsinkin miesten elinikä on ainakin 10v. lyhyempi kuin omamme.

    • huolenpitoa.toikin

      Huolenpitoa toikin.
      Vastaus oli kalevi 33rr:lle. Myös se on faktaa että sähköpostiini tulee joka viikko ehdotus lähelläni asuvalta naiselta. Hän on valmis palvelemaan.

    • Helliäjaluonnollisia

      Länsimaisella lääketieteellä ei todellakaan ole vastauksia kaikkiin eikä lainkaan tärkeimpiin ihmisten terveyskysymyksiin. Kannattaa kysellä viisaammilta, etisä vaihtoehtoja ja toisenlaisia tapoja.

    • totiim.baikk

      Olisin ollut entinen äijä jo monia vuosia sitten ellen olisi kiinnostunut oman psykofyysisen kokonaisuuteni hoitamisesta.
      Olen tehnyt elämässäni paljon vääriä valintoja, joista monet ihmiset ja eläimetkin ovat joutuneet kärsimään.
      Menin takaamaan nuorempien ihmisten suuren lainan. Pankki katsoi minut lainan maksumieheksi kun vakuus ei riittänyt.
      Uskon että tässäkin toteutuu karman laki. Olen saamassa tilaukseni mukaan.
      Kuitenkaan yksikään päivä ei ole samanlainen. Elän niukkaa elämääni. Lyhennän velkaani niin kauan kuin vain jaksan.

      • enkeleitä-elämääsi-

        totiim.baikk

        ompa surullinen tarina ,
        vääryys on raskasta kantaa,
        toivon tervyttä ja jaksamista elämääsi,

        muuten ,,,
        olen joskus kuullu,
        suuret lainat vanhenee jokun vuoden päästä ja näitä takaajia on armahdettu jonkinverran,
        mutta siitä on kauan ku oli tv:ssä jotain asiasta, tarkemmin en asiasta enää tiedä ku en muista tarkaan miten juttu meni,

        olikohan 15v tai jotain,

        otappa selvää jos vaikka joskus pääsisit vapaaksi painajaisesta,


    • Anonyymi

      vanheneminen ei ole sairaus
      joten ei kuulu lääkärin toimenalaan ollenkaan

      lääkäri ei ole vanhenemisen eikä terveyden asiantuntija

      geriatri hoitaa vanhan sairauksia

      • Anonyymi

        Solututkijako pitää olla määrittämään ikääntyminen, vai kenen tontille asia kuuluu?


    • Anonyymi

      Minkä ihmeen expertin "määrittelyä" biologiseen vanhenemiseen tarvitaan ?
      Elimistömme ja elimemme alkavat ikääntyessaä rappeutua,
      lihaksemme kuihtuvat, vaikka minkä tekisimme ja aivojen rappeutuminen
      voi rappeuttaa muistimme. Soluja kuolee nopeampaa tahtia kuin uusia syntyy.

      Asian voi todeta tarkkailemalla itseään ja muita ikääntyneitä,
      jos omasta mielestään itse ei vanhennu ollenkaan .... vaikka muut
      vanhenevat.

      • Anonyymi

        Vanheneminen on helppo, erittelemätön selitys.
        Haluan tietää mistä nimenomaisesta syystä reisieni palautuminen kuomituksesta on muutamassa vuodessa heikentynyt törkeän paljon!
        Sama ilmiö rajoittaa aerobista kuntoilua.
        Syy sydämen toiminnassa? Tarkemmin! Verenkiertohäiriö? Mikä? Missä?
        Laboratoriokokeiden tulokset ovat viitealueilla.
        Sisäkalut kunnossa haimaa myöten. Hb-lukema on yleensä +- 15 mutta käväissyt 16,7:ssä.
        Nivelten kulumat kuulunevat käyttövuosiin ja kuormituksiin. Treeneissä tuen leikattua polveani ja tiedän mistä harkoista ei toinen, leikattu olkapääni pidä.
        Liikkuvuuden heikkenemisen ymmärrän. Sidekudosten aineenvaihdunta on heikompi kuin lihasten joten ukko jäykistyy vaikka haraa vastaan.
        Toki pakon edessä hyväksyn ikääntymiseen liittyvät ilmiöt mutta haluaisin tietää todelliset aiheuttajat.
        Olen esittänyt saman kysymyksen terveysosastolla mutta jäänyt vastauksetta.
        Kuulun +80 palstalle mutta niille mammoille on turha tälläisestä kilkutella riviäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanheneminen on helppo, erittelemätön selitys.
        Haluan tietää mistä nimenomaisesta syystä reisieni palautuminen kuomituksesta on muutamassa vuodessa heikentynyt törkeän paljon!
        Sama ilmiö rajoittaa aerobista kuntoilua.
        Syy sydämen toiminnassa? Tarkemmin! Verenkiertohäiriö? Mikä? Missä?
        Laboratoriokokeiden tulokset ovat viitealueilla.
        Sisäkalut kunnossa haimaa myöten. Hb-lukema on yleensä - 15 mutta käväissyt 16,7:ssä.
        Nivelten kulumat kuulunevat käyttövuosiin ja kuormituksiin. Treeneissä tuen leikattua polveani ja tiedän mistä harkoista ei toinen, leikattu olkapääni pidä.
        Liikkuvuuden heikkenemisen ymmärrän. Sidekudosten aineenvaihdunta on heikompi kuin lihasten joten ukko jäykistyy vaikka haraa vastaan.
        Toki pakon edessä hyväksyn ikääntymiseen liittyvät ilmiöt mutta haluaisin tietää todelliset aiheuttajat.
        Olen esittänyt saman kysymyksen terveysosastolla mutta jäänyt vastauksetta.
        Kuulun 80 palstalle mutta niille mammoille on turha tälläisestä kilkutella riviäkään.

        Oisko tässä jotain asiaa valaisevaa ?
        https://www.duodecimlehti.fi/duo14951
        Netistä löytyy paljon hakutuloksia haulla
        mistä vanheminen johtuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanheneminen on helppo, erittelemätön selitys.
        Haluan tietää mistä nimenomaisesta syystä reisieni palautuminen kuomituksesta on muutamassa vuodessa heikentynyt törkeän paljon!
        Sama ilmiö rajoittaa aerobista kuntoilua.
        Syy sydämen toiminnassa? Tarkemmin! Verenkiertohäiriö? Mikä? Missä?
        Laboratoriokokeiden tulokset ovat viitealueilla.
        Sisäkalut kunnossa haimaa myöten. Hb-lukema on yleensä - 15 mutta käväissyt 16,7:ssä.
        Nivelten kulumat kuulunevat käyttövuosiin ja kuormituksiin. Treeneissä tuen leikattua polveani ja tiedän mistä harkoista ei toinen, leikattu olkapääni pidä.
        Liikkuvuuden heikkenemisen ymmärrän. Sidekudosten aineenvaihdunta on heikompi kuin lihasten joten ukko jäykistyy vaikka haraa vastaan.
        Toki pakon edessä hyväksyn ikääntymiseen liittyvät ilmiöt mutta haluaisin tietää todelliset aiheuttajat.
        Olen esittänyt saman kysymyksen terveysosastolla mutta jäänyt vastauksetta.
        Kuulun 80 palstalle mutta niille mammoille on turha tälläisestä kilkutella riviäkään.

        No, tuskin 80+ ikäinen enää aerobista liikuntaa jaksaakaan niinkuin työikäiset. Kävelyä jos jaksaa sujuvasti harrastaa useamman kilsan, se on jo hyvä, koska kaikki eivät siihen enää kykene. Jos ei juoksua pysty enää harrastamaan, sitä nyt ei kannata surra, harva yli kasikymppinen on juoksukunnossa, jokunen harva teräsvaari ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tuskin 80 ikäinen enää aerobista liikuntaa jaksaakaan niinkuin työikäiset. Kävelyä jos jaksaa sujuvasti harrastaa useamman kilsan, se on jo hyvä, koska kaikki eivät siihen enää kykene. Jos ei juoksua pysty enää harrastamaan, sitä nyt ei kannata surra, harva yli kasikymppinen on juoksukunnossa, jokunen harva teräsvaari ehkä.

        Liikkuminen ja liikunta ovat minulle eria asioita.
        Esimerkiksi sauvojen ulkoiluttaminen on liikkumista ( ulkoilua ) joka sinänsä on hyödyllistä jos sen herättämä nälkä ei johda ylitankkaukseen.
        Liikunnaksi se muuttuu kun sen kesto on riittävä ja syketaso on koko ajan 70% - 75% liikkujan todellisesta maksimista!
        Aerobisen liikunnan toteutusvaihtoehtoja on yllin kyllin jopa sellaisakin muotoja joita ei moni edes osaisi tulkita aerobisiksi.
        Omalla kohdallani tuntuu siltä ettei liikunta ole ratkaisevan myönteisesti vaikuttanut silmieni taittokykyyn eikä poistanut eturauhaseni tarvetta päivittäisiin pillereihin mikäli haluan nukkua suurimman osan öistäni yhtäjaksoisesti.

        Vaimoni ilkeämielinen herja. Väittää minun olevan takaa päin nähden nuoremman näköinen kuin edestä katsoen.


    • Anonyymi

      Lääketiede tai jopa minä voin sinulle selittää; keho vanhenee.

      • Anonyymi

        Kyllä tympii olla vanhus, nykyisin liikkuminen on minimaallista kohta kai mä joudun vain makaamaan ja oottamaan kuolemaa,

        turha tulla sanomaan liiku liiku liike on lääke joo mut ku ihminen on ollu koko ikänsä aktiivi liikuntaa harrasta siitä huolimatta vanha liikkuminen estyy vaikka tekis mitä

        edeleenki vahvasti sitä mieltä eutanasi myrkkypilleri kaikkien vanhusten lääkelistaan silloin kun vanhus i t s e sitä pyytää
        EI kenenkää muun kästystä toiveesta
        VAIN vanhuksen ITSENSÄ pyytämänä ja ottamana ,
        vanhuksen elämä on maanpäälistä helvettiä kun liikuminen käy mahdottomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tympii olla vanhus, nykyisin liikkuminen on minimaallista kohta kai mä joudun vain makaamaan ja oottamaan kuolemaa,

        turha tulla sanomaan liiku liiku liike on lääke joo mut ku ihminen on ollu koko ikänsä aktiivi liikuntaa harrasta siitä huolimatta vanha liikkuminen estyy vaikka tekis mitä

        edeleenki vahvasti sitä mieltä eutanasi myrkkypilleri kaikkien vanhusten lääkelistaan silloin kun vanhus i t s e sitä pyytää
        EI kenenkää muun kästystä toiveesta
        VAIN vanhuksen ITSENSÄ pyytämänä ja ottamana ,
        vanhuksen elämä on maanpäälistä helvettiä kun liikuminen käy mahdottomaksi.

        Näin se on. Ihmisestä tulee rapistuneen ruhonsa vanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on. Ihmisestä tulee rapistuneen ruhonsa vanki.

        Syö kunnon ruokaa eli oikeaa ravintoa ja juo, nesteytä itseäsi riittävästi äläkä lakkaa liikkumasta ja nuku hyvin. Ruho ei rapistu eikä tartte vaikeroida vankilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syö kunnon ruokaa eli oikeaa ravintoa ja juo, nesteytä itseäsi riittävästi äläkä lakkaa liikkumasta ja nuku hyvin. Ruho ei rapistu eikä tartte vaikeroida vankilassa.

        Juuuu tänään kävin sauvakävelyllä yli puolituntia
        arvaa vaan kuinka iloinen olen

        kun vielä sain itteni liikkeelle
        ja jaksoin sauvojen tukemana töpötellä yli puolituntia auringossa,

        ihana merituuli hyväili hiuksiani,

        lupaan tehdä kaikkeni että pystyisin vielä ihan itse sauvakävelyä harrastamaan muutaman kerran viikossa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syö kunnon ruokaa eli oikeaa ravintoa ja juo, nesteytä itseäsi riittävästi äläkä lakkaa liikkumasta ja nuku hyvin. Ruho ei rapistu eikä tartte vaikeroida vankilassa.

        Ikää myöten jokaisen ruho rapistuu. Etkö koskaan katsele ympärillesi ?
        Mistä ne kaikki vanhukset ovat tulleet, jotka eivät jaksa enää samaa kuin ennen,
        joutuu turvautumaan rollaattoriin ja Kela-taksiin,
        muisti ja ymmärrys alkaa heiketä.
        Heidän "ruhonsa" on vanhuus rappeuttanut.
        Ei biologista vanhenemista voi estää millään, ei ruokavaliolla eikä vitaeprolla.

        Katso peiliin. Oletko samannäköinen kuin 30-40 vuotta sitten ?
        Vanheneminen on tehynyt tehtävänsä.
        Me menemme kohti vanhuutta heti synnyttyämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikää myöten jokaisen ruho rapistuu. Etkö koskaan katsele ympärillesi ?
        Mistä ne kaikki vanhukset ovat tulleet, jotka eivät jaksa enää samaa kuin ennen,
        joutuu turvautumaan rollaattoriin ja Kela-taksiin,
        muisti ja ymmärrys alkaa heiketä.
        Heidän "ruhonsa" on vanhuus rappeuttanut.
        Ei biologista vanhenemista voi estää millään, ei ruokavaliolla eikä vitaeprolla.

        Katso peiliin. Oletko samannäköinen kuin 30-40 vuotta sitten ?
        Vanheneminen on tehynyt tehtävänsä.
        Me menemme kohti vanhuutta heti synnyttyämme.

        Se, että en ole samanlainen enkä -näköienn kuin nuorena ei tarkoita sitä, että olisin nyt rapistunut. En tarvitse rollia enkä muitakaan apuvälineitä, olen terve ja toimintakykyinen. Rappeutuneet eivät ole osanneet ravinto- eivätkä muitakaan terveysaiheita hoitaa ja huolehtia.


    • Anonyymi

      On aika normaalia, että liikunta aiheuttaa kipua, jos se on vanhenevalle
      liian rajua, raskasta tai kovaa.
      Ei vanhat nivelet ja jänteetkään kestä. Ne tulevat kipeäksi.
      Se on päivänselvää.
      Pitää keventää liikuntaa. Ei voi "rääkätä" itseään niinkuin nuorempana.
      Ikääntyneen kropalle ei "revitys" sovi.

      • Anonyymi

        Aivan totta.


    • Anonyymi

      Väistämätöntä asiaa vanheneminen on, ei siinä selittelyt muuta mitään, paitsi ehkä asennetta siihen.

      • Anonyymi

        Aivan, vaikka joku luulee, että ikuinen nuoruus ja ikuinen elämä on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, vaikka joku luulee, että ikuinen nuoruus ja ikuinen elämä on mahdollista.

        Kuuntele Bob Dylanin hieno laulu 'Forever Young'.


    • Anonyymi

      Saarnaaja 12
      1Muista Luojaasi nuoruudessasi,
      ennen kuin pahat päivät tulevat
      ja joutuvat ne vuodet, jotka eivät sinua miellytä.

      • Anonyymi

        Joskus olen miettiny,
        miksi minun pitää elää näin vanhaksi, eikä yhtää tiedä kuinka kauan vielä pitää elää vaikka en haluisikaan, enkä halua,

        ja miksi kaikki ihanat kaverit ovat saaneet kuolla nuorina minuun verrattuna, aivan kuin he olisivat luusereita ja jättäneet tämän paska maailman vivoineen minun elettäväksi vanhuuteen asti, olen heille kateellinen kun he saavat jo nukkua ikuista untaan, ja minun pitää vanhuksena ja kipuje ja uupumusten kanssa kitua täällä ties vaikka kuinka kauan vielä suurin pelkoni on jos pitää elää 120 vuotiaaksi EN HALUA apuwaaa luoja hae mut pois sitä ennen,

        joskus mietin että siksikö minun pitää elää vanhaksi kun olen koko i k ä n i uskonu Jumalaan ja raanatun totuuteen JeesukseenKristuksen,

        sillä raamattu sanoo
        " joka uskoo Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainoaan poikaan ELÄÄ IKUISESTI
        siksikö minun täytty elää sata vuotiaaksi,
        kuka vastaa kuka tietää mä olen jo kauan epäilly että siksi mun pitää elää vanahaksi kun USKON kaikeen mitä raamatun sana sanoo ja Jeesuskseen Kristukseen,

        HYvää yöä kaikille
        ja luojan siunausta teille kaikille
        pitkää elämää
        uskokaa Jeesukseen elätte ikuisesti !
        SE ON TOSI !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus olen miettiny,
        miksi minun pitää elää näin vanhaksi, eikä yhtää tiedä kuinka kauan vielä pitää elää vaikka en haluisikaan, enkä halua,

        ja miksi kaikki ihanat kaverit ovat saaneet kuolla nuorina minuun verrattuna, aivan kuin he olisivat luusereita ja jättäneet tämän paska maailman vivoineen minun elettäväksi vanhuuteen asti, olen heille kateellinen kun he saavat jo nukkua ikuista untaan, ja minun pitää vanhuksena ja kipuje ja uupumusten kanssa kitua täällä ties vaikka kuinka kauan vielä suurin pelkoni on jos pitää elää 120 vuotiaaksi EN HALUA apuwaaa luoja hae mut pois sitä ennen,

        joskus mietin että siksikö minun pitää elää vanhaksi kun olen koko i k ä n i uskonu Jumalaan ja raanatun totuuteen JeesukseenKristuksen,

        sillä raamattu sanoo
        " joka uskoo Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainoaan poikaan ELÄÄ IKUISESTI
        siksikö minun täytty elää sata vuotiaaksi,
        kuka vastaa kuka tietää mä olen jo kauan epäilly että siksi mun pitää elää vanahaksi kun USKON kaikeen mitä raamatun sana sanoo ja Jeesuskseen Kristukseen,

        HYvää yöä kaikille
        ja luojan siunausta teille kaikille
        pitkää elämää
        uskokaa Jeesukseen elätte ikuisesti !
        SE ON TOSI !

        Aamen.


    • Anonyymi

      Kuulkaa nyt menkää hormonilåäkärille tetosteri puute tai naisilla estrogeenin.

      • Anonyymi

        Ota itse lääkkeesi.


      • Anonyymi

        Miehillä testosteroonin puute vaikuttaa voimakkaasti ajattelun heikkenemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehillä testosteroonin puute vaikuttaa voimakkaasti ajattelun heikkenemiseen.

        Karmea totuus alkoi tuntumaan 75v jälkeen. Tietenkään en itse havainnut ajattelussani muuta kuin lähimuistin heikkenemisen.
        Fyysinen puoli oli selkeästi havaittavissa.
        66v ikäisenä oli painoni 94kg - 95kg.
        Rasva viitearvoissa 18,1%. Viitealue 10 - 20.
        67v ikäisenä syöpäleikkauksen jälkeiset 3kk pudottivat painoa 6kg. Lihasta katosi.
        Heti 9kk:n häiriön jälkeen jatkoin intensiivistä lihasvoimaharjoittelua 6krt/vko.
        75v ikäisenä oli vielä joka suhteessa miesmäinen olo vaikka paino ( lihas ) oli tippunut 88 kiloon.
        Nyt mittarissa pian 81v ja paino +-77kg.
        Rasva 12,6% joten pääosa tappiosta on lihasta joka on ainoastaan ikääntyvän ukon yksi oire.
        20:n vuoden aikana olen lyhentynyt 176cm > 172cm.

        Ainoa lohtu on se, että hyvä on ollut mistä painoa ( lihasta ) menettää. Hieman rasvaakin.
        Olen tietänyt mitä ja milloin syön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karmea totuus alkoi tuntumaan 75v jälkeen. Tietenkään en itse havainnut ajattelussani muuta kuin lähimuistin heikkenemisen.
        Fyysinen puoli oli selkeästi havaittavissa.
        66v ikäisenä oli painoni 94kg - 95kg.
        Rasva viitearvoissa 18,1%. Viitealue 10 - 20.
        67v ikäisenä syöpäleikkauksen jälkeiset 3kk pudottivat painoa 6kg. Lihasta katosi.
        Heti 9kk:n häiriön jälkeen jatkoin intensiivistä lihasvoimaharjoittelua 6krt/vko.
        75v ikäisenä oli vielä joka suhteessa miesmäinen olo vaikka paino ( lihas ) oli tippunut 88 kiloon.
        Nyt mittarissa pian 81v ja paino -77kg.
        Rasva 12,6% joten pääosa tappiosta on lihasta joka on ainoastaan ikääntyvän ukon yksi oire.
        20:n vuoden aikana olen lyhentynyt 176cm > 172cm.

        Ainoa lohtu on se, että hyvä on ollut mistä painoa ( lihasta ) menettää. Hieman rasvaakin.
        Olen tietänyt mitä ja milloin syön!

        Muista olla kiitollinen kun olet saanut elää jo yli 75v!


    • Anonyymi

      Minuun ei satu liikkeelle lähtiessä, sattuu jarruttaessa.

      • Anonyymi

        Voi sentään, jarruta kevyesti.


      • Anonyymi

        Kiitos päivän pyrskähdyksestä. Mulle on kyllä juuri liikkeelle lähtö vaikeaa, jos istun kauan aikaa, mutta sitten ei, jos voin istuessa suoristaa jalat oikoiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos päivän pyrskähdyksestä. Mulle on kyllä juuri liikkeelle lähtö vaikeaa, jos istun kauan aikaa, mutta sitten ei, jos voin istuessa suoristaa jalat oikoiseksi.

        Kaikeinlaisia tulee, jos elää saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikeinlaisia tulee, jos elää saa.

        No niiinpä, ikä ei tule kenellekään yksin, vaan kaikenlaisten 'kavereitten' kanssa. Aika onnellista taitaa olla, jos pystyy pitämään ne kaverit kurissa ja järjestyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niiinpä, ikä ei tule kenellekään yksin, vaan kaikenlaisten 'kavereitten' kanssa. Aika onnellista taitaa olla, jos pystyy pitämään ne kaverit kurissa ja järjestyksessä.

        Niin on, tyytyväinen pieniinkin asioihin, siihen pitää oivaltaa.


    • Anonyymi

      Miehillä testosteroonin puute vaikuttaa voimakkaasti ajattelun heikkenemiseen.

      Totta. Syön esiastetta en koskaan hormoneja ulkoisesti koska niitä ei pysty säätämään
      Testosteroni on syövän "ruokaa" ja voi edistää kasvainta

      Neljä perusaminohappoa muutama proteiini (esim. kollageeni) ja soijaa sekä normaali abcde- vitamiinimäärä ja jotain erikoisuuksia näköön vaikuttavaa ja antioksidanttia

      Eli yli 5000 annosta per henkilö vuodessa
      Teen näitä lähes ammattimaisesti

      Tämä pitkä ketju on turhanpuoleista lässytystä eikä auta ketään terveydessä

      • Anonyymi

        Mutua pukkasit, se on selvää.


    • Anonyymi

      Miehet kuolee nuorempina kuin naiset ja miesten ongelmat ovat eilaiset vanhuksena kuin naisten ongelmat,
      naiset elää sata vuotiaaksi tai yliki,
      jotkut harvat juurevat miehet sattaa myöls elää yli sata vuotiaaksi, mutta se on havinaista.

      • Anonyymi

        sosdem-yhteiskunassa ei oteta huomioon että miesten elinikä on lyhyempi
        vaikka naisille on työnsuojelua ja äitiyslomia

        ja kauhea vollotus että miehille maksetaan enemmän palkkaa jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sosdem-yhteiskunassa ei oteta huomioon että miesten elinikä on lyhyempi
        vaikka naisille on työnsuojelua ja äitiyslomia

        ja kauhea vollotus että miehille maksetaan enemmän palkkaa jne

        Tärkeintä olisi tajuta
        että kun on perustettu perhe, niin kaikki ON YHTEISTÄ
        on idioottimaista alkaa luulla että pienempi palkkainen ei omista yhteisestä omaisuudesta yhtä paljon,
        sillä TAATUSTI omistaa koska pienempi palkkaineki on omalla työllään osallistunu perheen talouden ylläpitämiseen ym yhteisen talouden hoitamisineen,
        varsinki naiset jotuut tekemaan miehiin verran kaksinkerron enemmän työtä perheen ja kotitaluden hoitamiseen, joten kaikki on yhteistä ja jos niin tyhmästi käy että eroki tulee jossaki vaiheessa niin koko yhteinen omaisuus taatusti pitää panna kahtia yhtäsuureen osaan molemmille
        ja joka on toista mileta ON todella RAUKKA jopa epärehellinen toisen puoliskon SORTAJA joka ei vetete oikeudessa,

        EROT ON AINA SUURTA TYHMYYTTÄ jos joku on toista mielta on harvinaisen TYHMÄ TYYPPI sillä elämä uudessa suhteessa on ja voi olla paljon HULLUMPAA ha todella monimutkaista ja VAIKEAMPAA, suorastaan voi muodostua maanpäälliseksi helvetiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä olisi tajuta
        että kun on perustettu perhe, niin kaikki ON YHTEISTÄ
        on idioottimaista alkaa luulla että pienempi palkkainen ei omista yhteisestä omaisuudesta yhtä paljon,
        sillä TAATUSTI omistaa koska pienempi palkkaineki on omalla työllään osallistunu perheen talouden ylläpitämiseen ym yhteisen talouden hoitamisineen,
        varsinki naiset jotuut tekemaan miehiin verran kaksinkerron enemmän työtä perheen ja kotitaluden hoitamiseen, joten kaikki on yhteistä ja jos niin tyhmästi käy että eroki tulee jossaki vaiheessa niin koko yhteinen omaisuus taatusti pitää panna kahtia yhtäsuureen osaan molemmille
        ja joka on toista mileta ON todella RAUKKA jopa epärehellinen toisen puoliskon SORTAJA joka ei vetete oikeudessa,

        EROT ON AINA SUURTA TYHMYYTTÄ jos joku on toista mielta on harvinaisen TYHMÄ TYYPPI sillä elämä uudessa suhteessa on ja voi olla paljon HULLUMPAA ha todella monimutkaista ja VAIKEAMPAA, suorastaan voi muodostua maanpäälliseksi helvetiksi.

        Erot ei oo aina tyhmyyttä...m.o.t.


    • Anonyymi

      Mä melkein odotan, et joku täällä kirjoittaa "lopeta tupakan poltto ja kaljan kittaaminen, niin saat ikuisen elämän".ihminen on eräänlainen kone, hajoaa pikkuhiljaa... Ei sen kummempaa.

    • Anonyymi

      Tärkeintä olisi tajuta
      että kun on perustettu perhe, niin kaikki ON YHTEISTÄ


      naisen mielestä mun rahat on mun rahoja ja sun rahat on meidän rahoja
      ja mä rupeen yksinhuotlamaksi jonka ukko ja valtio maksaa vaikka olen yksin huoltaja

      • Anonyymi

        oujee, kovaa kamaa....


    • Anonyymi

      Toiminnat hitsatuilla keho muuttaa muotoaan ja lihakset kuihtuu se on sitä vanhuutta . Mutta liikunnalla voi estää usein että ei kangistu niin kovasti . Tiedän yhden 80 vuotiaan hön pitää jumppaa toisille ja tanssii kun nuori ihminen ja hänellä ei ole mitään näkyviä oireita . Mutta esim näkö huononee kuulo myös monella . Toisilla on kipulääkkeet jokapäivä käytössä toisilla ei koskaan . Kannattaa käydä lääkärissä että saa tietää jos on joku sairaus .

      • Anonyymi

        Ei mitään rajua liikuntaa enää tässä iässä, se on vaarallista. Kävely on erinomaista kuntoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään rajua liikuntaa enää tässä iässä, se on vaarallista. Kävely on erinomaista kuntoilua.

        Yli 70v kestää parantuminen kauan haavoista, nyrjähdyksistä yms. vammoista.


    • Anonyymi

      Oon 75 v vasta ja toistaiseksi ,kun jokun paikan saan joskus kipeäksi, se on parantunut keskimäärin 6:ssa kuukaudessa. Mutta mitenkähän on ,kun tässä rapistuu ja vanhenee.
      Esim kerran kompastuin ,kun astianpesukoneen kansi oli auki ja olkapää kipeytyi .Toisella kertaa tässä keväällä harrastin juoksua ,kun oli vielä liukasta ,nastat oli,mutta varmaan jännitin jalkojani liikaa ja eikunpäkiä tuli kipeäksi 6 kk. Ei ole enää. Just tulin lenkilta ja juoksin intervallia. On niitä muitakin tapauksia.

      • Anonyymi

        75 v on vielä nuori, niin minäki tein 10 km lenkkejä vielä 75:sena

        kahdeksankymppisenä alkaa jo lenkit lyheneen ja nyt 85 ne loppui kokonaan, vain muutaman metrin sauvakävely enään onnistuu,

        elämä oli ja meni
        nyt oottelen äkki-lähtöä tuonpuoleiseen, tulis vaan pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        75 v on vielä nuori, niin minäki tein 10 km lenkkejä vielä 75:sena

        kahdeksankymppisenä alkaa jo lenkit lyheneen ja nyt 85 ne loppui kokonaan, vain muutaman metrin sauvakävely enään onnistuu,

        elämä oli ja meni
        nyt oottelen äkki-lähtöä tuonpuoleiseen, tulis vaan pian.

        Koitahan pärjäillä.


    • Anonyymi

      En tiedä lääketieteestä mutta kivekseni kuiskivat, että aineenvaihdunta kokonaisuudessaan hidastuu ja, ainakin minulla, se on ollut selvimmin havaittavissa liikkuvuuden heikkenemisenä. Lihaskalvojen, nivelsiteiden ja jänteiden aineenvaihdunta on heikompaa kuin lihasten ja se tuntuu kehon liikkuvuudessa. Lihasvoimakin heikkenee mutta sen hiipumista pystyy hidastamaan tehokkaammin kuin liikkuvvuden.
      Tuohon epäsuhtaan liittyy tiettyjä vaaroja. Sidekudokset eivät pysy lihasvoiman mukana ja vauriovaara on ilmeinen.
      Olkapääleikkaus 7-kymppisenä. Takareiden revähtymä olkapäähaaverin jälkeen.
      Ainoastaan vasen lonkkaniveleni ilmoittelee kivun muodossa tietyistä liikealueista. Nivelrikko. Rajallisella liikealueella ei ole kivun tuntemuksia.
      Ikääntyessä olisi tärkeää harrastaa liikkuvuutta ylläpitäviä jumppia. Kaikinpuolinen hyöty. Toteutusvaihtoehtoja on riittävästi. Pelkät liikealueiden rajat. Sama yhdistettynä aerobiseen ja/tai lihasvoimaharjoitteluun.

      • Anonyymi

        Liika on liikaa, maltti on valttia.


    • Anonyymi

      Selityksiä vanhenemisoireille on pilvin pimein, tieto valtavat määrät netissä. Kaikki selitetään kyllä monin tavoin, ei siinä ihmettelyille jää tilaa enää paljoakaan!

    • Anonyymi

      Vanheneminen ei selityksiä tarvitse.

    • Anonyymi

      Kannattaa syödä vanhenemisen estolääkkeitä. Tunnetaan nimellä senolyytit. Googlesta löytyy.

    • Anonyymi

      79v ikäisenä jouduin aloittamaan Atorvastatin statiinilääkityksen.
      Nyt, vuotta myöhemmin on sen aiheuttama kiusa tavoittanut lakipisteensä. Toivottavasti!
      Näivettyminen ja heikkeneminen näkyy ja tuntuu selvimmin reisissä.
      Vuosi sitten painoin 78kg ja tein treeneissä kapeana pyramidina normitangon hack-kyykyt 150 kiloon.Siitä alkoi kiihtyvä alamäki.
      Joulukuu 140kg.
      Helmikuu 120kg.
      Maaliskuussa vain lyhyehköjä sarjoja 90kg:lla.Huhtikuussa loppuivat hack-treenit ja nyt ovat reidet kävelyä haittaavassa kunnossa.
      Hyvinkin pienessä kuormituksessa reisiä vihmoo ja pakottaa mutta toistaiseksi siedettävästi.
      Mitään muuta kuin tuo 40mg/pv statiinia ei ole tapahtunut. Lopetin statiinin viikko sitten ja katselen muutaman kuukauden tapahtuuko mitään.
      Yritän myös vaihtaa dropin johonkin vähemmän haitalliseen jos sellainen löytyy.
      Keventynyt kuormitus alkaa näkymään hiljallee ylöpäin hiipivässä verenpaineessa. Pienten lihasryhmien lutkuttelu ei korvaa koko kroppaa kuormittavia harjoitteita.
      Joku ratkaisu tähän on löydettävä!

    • Anonyymi

      Ihmisen immuunivastus heikkenee kun vanhenee . Ja silloin saa kipuja helpommin, luustossa tapahtuu myös muutoksia , ja niveliä särkee koska nivelneste vähenee . Koska emme ole ikuisia maan päällä niin kaikki toiminnat heikkenee . Se on sitä hidasta kehon surkastumista . Iho menettää kimmoisuutensa näkö heikkenee l kuulokin ja hiukset harvenee.
      Ennen niin joustava kroppa tulee kankeaksi selkäkin koukistuu jne. Ihmiset jotka ovat liikkeessä paljon eivät saa näitä oireita niin aikaisin . Tiedän yhden 80 vuotiaan joka on ollut liikkeessä koko elämänsä, ajan ja vieläkin hyppii kevyesti ja tanssii ja kävelee ihan kun olis 40 vuotias .
      Joten se on lääketieteessäkin tutkittu että liikunta on se paras lääke joka pitää kehon kunnossa ja välttää siten turhia särkyjä .
      Koska meidän kroppa on tarkoitettu liikkumaan ja jos ollaan paikoillaan paljon niin lihakset eivät saa verta samalla tavalla kun saavat liikkuessa . Samoin jos syö normaalisti pari kertaa päivässä ja myös välipalankin. Kunhan se on säännöllistä niin pitää painokin kunnossa.
      Usein on niin että aikuiset syövät liian suuria annoksia ruokaa siihen nähden etteivät liiku juuri yhtään . Täytyy sanoa että itse olen aika laiska liikkumaan mutta teen joka päivä jumppa ohjelman jok kestää 15 minuuttia siihen kuuluu nopea liike joka muistuttaa humppaa , tietysti musiikki päällä
      Sitten tehdä kahdeksikko lantiolla myös kädet saavat liikunnasta oman osuutensa
      Joten liikuta voi tehdä, monella tavalla niin että kaikki ,lihakset saavat toimia . Niskan jäykkyyteen on myös omat liikkeensä, . Netissä on monia eri ohjelmia juuri kevyeen liikuntaan .
      Vanhoillekin käydään tekemässä jumppaa ja jos heillä on huonot jalat niin istuvat tuolilla ja tekevät liikkeitä . Sillä paikallaan olevat lihakset alkavat aina särkemään tietäähän sen siitäkin jos vaikka istuu lentokoneessa muutaman tunnin niin on se jäykkää kun nousee ylös .

      • Anonyymi

        Minkä ikänen olet,

        mulle tuli säärihaava keväällä
        se paranee kovin hitaasti
        normaali liikunta jäi vähäiseksi, koska ei voi avohaavan kanssa mennä uimahaleihin vesijumpaan ja vesijuoksuun,
        kunto on reilussa puolessavuodessa romahtanu,
        teen fyysisesti kuolemaan
        kaikki nuo tekstisi alkupäässä olevat oireet ovat toteutuneen puolessa vuodessa mun kohdalla,
        myös psyykkinen pirteys alotekyky ja aktiviteetit on huomattavasti heikenny,

        nyt odottelen kauanko pysyn hengissä näin huonokuntosena,
        jää nähtäväksi,
        joka päivä kyllä ootan kuolemaa,
        kuvittelen miltä tuntuu kun kupsahdan lattialle ja vedän viimeset henkoset,
        ikä on muutama vuosi alle yhdeksänkymmentä,
        olen poislähtevien ijässä,


    • Anonyymi

      Riippuu missä se kipu on jos siihen on parannusta .jos vaikka on polvessa kova kipu niin monet saa leikkauksen , joten lääkäri vastaa näihin kysymyksiin kun selittää kunnolla missä kivut ovat joten ei se kivaa ole syödä särkylääkkeitäkään.
      Mutta pitää vaan reippaasti kertoa lääkärille vaivansa .
      Liikunta on aina tärkeää joka asiassa esim sairaalassakin alkaa usein treenaus aika pian leikkauksen jälkeen

    • Anonyymi

      HORMONI KORVAUS HOITO AUTTAA ; ON VOIDETTA ON GEELIÄ ON TABLETTIA ON PUIKKOA JA HORMONITASON LASKU AIHEUTTAA REUMAN KAKTAISTA KIPUA NIVELISSÄ. EIKÖ TEILLÄ OLE LÄÄKÄREITÄ.

      • Anonyymi

        ei se ihmelääke ole sekään,
        teen kuolemaa
        fyysinen keho rapistuu armotta
        ikä lähes yhdeksänkymmentä,
        ei ihminen elä ikuisesti
        kyllä me kuollaa vaikka lääkeitten vaukka kidutamme itselle pitempää ikää kuin ilman lääkkeitä olisi.

        kumpi parempi kita vanhaksi vai kuolla nuorempana ja terveempänä äkkiä,'
        siinäpä teille kysmys: vastakaa jos osatte,

        meikä on eläny näin vanhaksi vain k e h i t y n e e n lääketieteen ansiosta

        usein olen ajatellu kumpa olisin saanu kolla lapsena jo,
        mutta kiusallaniki elän niin kauan kuin henkipihiseen, on mua niin paljon leikelty ja lääkkeillä hodettu että kyllä pitää elää loppuun asti vaikka välliin vituutaaki tämä vanhan ihmisen elämä.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      29
      5637
    2. Mitä haluaisit

      Sanoa hänelle tällä hetkellä?
      Ikävä
      233
      3102
    3. Sofia B- miljonäärillä on vaimo ja pieni vauva .

      Voi ei taasko oli avioliitossa olevan miehen salarakas ja miksi voi noin toimia tää Sofia näin alhaisesti ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      2613
    4. Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Aloitteen sisältö Ympäristöjärjestö Elokapina tulee määrätä välittömästi
      Maailman menoa
      123
      2425
    5. Sukset jo ristissä? Ensitreffit alttarilla Anna syyttää rajusti - Hai puolustautuu: "Mutta en mä..."

      Voi, voi... Onko Anna liian epävarma itsestään vai mikä mättää? Pari tuntenut vasta pari päivää ja kriisiä jo pukkaa.
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2060
    6. Nyt on kansalaisaloite: Elokapina lakkautettava.

      Tänään tullut uusi kansalaisaloite, jossa vaaditaan Elokapinaa lakkautettavaksi, tai julistamista rikollisjärjestöksi, k
      Maailman menoa
      203
      1709
    7. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      90
      1698
    8. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      155
      1384
    9. Hyvin sä olet

      Olet toiminut aina. Älä epäile tai häpeä omaa toimintaasi nainen. Kukaan ei vahingoittunut ja kaikki on ollutta ja menny
      Ikävä
      56
      1215
    10. Ohhoh! Robert Helenius yllättää - Näin hän vastaisi Tanssii Tähtien Kanssa -kutsuun: "Ura..."

      Robert Helenius olisi kyllä komea näky TTK-parketilla vai mitä olet mieltä? Ja olikos se Viivi Pumpanenkin jo siellä...
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1161
    Aihe