Laturin jännite

Laturisti

Asensin aurinkokennon (30 wattia), sen yhteydessä tuli lataussäädin josta näkee mukavasti jännitteen yms., jännitemittaria ei aiemmin ole veneessä ollut.
- nyt sateisella säällä kun paneeli ei lataa vaan lataan koneella, niin mittari näyttää tyhjäkäynnillä (700/min) vain 12,9 V. Kun nostan kierroksia 1500/min niin jännite nousee lukemaan n. 14,1V.
- Kysymys 1: onko tämä normaalia että latausjännite riippuu niin voimakkaasti kierroksista?
- Kysymys 2: aurinkopaneelin toimiessa (samainen mittari näyttää että latausvirta on 0,5-1 A) jännite on milloin 12,8 V, milloin 13,5 V. Riippuuko mittarin näyttämä luku akun varaustilasta, mittari näyttää että jännite on 13,5 V ja samalla näyttää akku on vain 3/4 täynnä?

7

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      1. On normaalia, varsinkin vähänkään vanhemmat laturit vaativat kierroksia antaaseen riittävästi virtaa latausjännitteen ylläpitoon säätöarvossa.
      2. Riippuu akun varaustasosta ja latausvirrasta. Paneelin pieni teho ei jaksa nostaa latausjännitettä säätöarvoon ellei akku ole lähes täysi. Et kertonut säätimestä paljoakaan, joten en tiedä millä perusteella se arvioi akun varaustilan. Noiden tarkkuuksissa on suuria eroja.

    • Laturisti

      OK, kiitos Joakim vastauksestasi. Onko niin että laturin antama virta on lineaarista, pitäisi ajaa kaasu pohjassa että saisi paljon sähköä? edellyttäen tietysti että akku kykenisi ottamaan vastaan virtaa niin paljon kuin laturi tuottaa.
      - Säädin on HongKongin PWM 4-vaihetta. Laitteessa on "patterin" kuva joka näyttää lataustilan, mutta mistä itse asiassa laite tietää sen lataustilan? Eikö näytössä näkyvä jännite ole sama jonka saisin akun navoista yleismittarilla? Mutta sehän ei ole lepojännite vaan paneelin tuottama. Vaikka akku olisi tyhjä niin säädin näyttäisi yli 12,7 V?

      Tekniset tiedot:

      • nimellisvirta: 20 A
      • nimellinen purkuvirta: 20 A
      • jännite: 12V/24V Auto
      • kuormaamaton häviö: ≤13 mA
      • lataustila: PWM 4-vaihetta (bulkki, absorptio, kelluva, tasaus)
      • kelluvan latauksen jännite: 13.8(13V~15V)×1/×2/×3/×4
      • absorptiolatauksen jännite: 14.4V(13V~15V) ×1/×2/×3/×4
      • absorptiolatauksen kesto: 2 h
      • tasauslatauksen jännite: 14.6V(13V~15.5V) ×1/×2/×3/×4
      • tasauslatauksen kesto:2 h
      • akkutyppi: GEL, SLD, FLD ja USER (vakio)
      • USB: 5V / 1A
      • LCD-näyttö
      • työskentelylämpötila: -20 - 55 °C

      • Joakim1

        Ei ole lineearista. Liian pienillä kierroksilla maksimivirta on olematon, sitten kasvaa nopeasti kierrosten mukana melko lähelle huippua ja lopun kasvaa hitaasti. Huippu tulee viimeistään keskikierroksilla ja pysyy sitten vakiona. Riippuu sekä laturista että sen välityksestä. Uusissa autoissa on paljon kuormaa, joten autolaturit tehdään nykyään tuottamaan suurta virtaa jo tyhjäkäynnillä. Samoja latureita laitetaan sitten veneisiin, ehkä hiukan viiveellä.

        Tässä jutussa on muutamia käyriä, mutta toisilla latureilla käyrät voivat ollla melko erilaisia: http://www.pkys.com/alternator_installation.htm

        Onko niin, ettei tuossa paneelin säätimessä ole virtamittausta? Jos ei ole, niin jotenkin päättelee akun lataustason jänniteestä. Ilmeisesti jännitehistoriasta, sillä pelkän lepojännitteen mukaan 12,7 olisi jo täysi akku.


    • 36ft

      nykyaikaiset vaihtovirtalaturit toimivat pienelläkin kierrosluvulla. Omassa veneessä latausvirta moottorin tyhjäkäynnillä on 10-20A. Muutama viikko sitten mittailtiin 2004 vuosimallin Volvon 2020 latausta joka alkoi toimia vasta reilu 1000 rpm kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei ladannut.

      • remanenssi

        Tyhjäkäynnin lataamattomuus on luultaavasti tässä eri asia. Aivan tavallista, ettei laturi herää tyhjäkäyntikierroksilla, mutta herättyään kyllä lataa, vaikka kierrokset tippuisivatkin. Latausvirta on sitten jonkun Joakimin antamien käyrien mukainen. Herääminen riippuu paljolti remanenssista, eli siitä miten ankkurin rauta on pysyvästi magnetoitunut. Eikä kyse ole sen mereen laskettavan ankkurin raudasta.


    • Yhteen veneeseen laturin vaihdon yhteydessä laitoin alkupräistä pienemmän hihnapyörän - nimenomaan sen takia, että tyhjäkäynnin laturikierrokset olivat oman arvion mukaan liian pienet. Lopputulos oli toivottu. Autoissa jota olen yleismittarilla sohaissut, tulee reilu lataus jo tyhjäkäynnillä. Veneiden moottoreissa on hyvin yleistä, että pitää nostaa moottorin kierroksia ennen kuin saa laturista tehoja ulos. En ole asiaa sen enempää tutkinut, mutta mielikuva on vahvahko: veneiden laturien välitykset yleensä aivan liian ujot. En ymmärrä miksi mitoitettu näin. Venedieselin kierroalue on tyypillisesti 700-3000 rpm, bensa-auton 750-6000. Pitäisi olla tosi helppoa mitoittaa laturin välitys siten, että täysi latausteho tulee ulos koko kierrosalueella.

      • Joakim1

        Ehkä syynä on ollut koneiden pieni teho? Laturi voi ottaa merkittävän osan käytettävissä olevasta tehosta ja hyydyttää konetta ikävän paljon manöövereissä. Nykyään veneissä on sen verran reilummat koneet, ettei tuollaista ongelmaa ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      39
      3429
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2645
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2604
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1836
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1566
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1341
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1288
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1259
    9. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      109
      1201
    10. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1166
    Aihe