Asensin aurinkokennon (30 wattia), sen yhteydessä tuli lataussäädin josta näkee mukavasti jännitteen yms., jännitemittaria ei aiemmin ole veneessä ollut.
- nyt sateisella säällä kun paneeli ei lataa vaan lataan koneella, niin mittari näyttää tyhjäkäynnillä (700/min) vain 12,9 V. Kun nostan kierroksia 1500/min niin jännite nousee lukemaan n. 14,1V.
- Kysymys 1: onko tämä normaalia että latausjännite riippuu niin voimakkaasti kierroksista?
- Kysymys 2: aurinkopaneelin toimiessa (samainen mittari näyttää että latausvirta on 0,5-1 A) jännite on milloin 12,8 V, milloin 13,5 V. Riippuuko mittarin näyttämä luku akun varaustilasta, mittari näyttää että jännite on 13,5 V ja samalla näyttää akku on vain 3/4 täynnä?
Laturin jännite
7
630
Vastaukset
- Joakim1
1. On normaalia, varsinkin vähänkään vanhemmat laturit vaativat kierroksia antaaseen riittävästi virtaa latausjännitteen ylläpitoon säätöarvossa.
2. Riippuu akun varaustasosta ja latausvirrasta. Paneelin pieni teho ei jaksa nostaa latausjännitettä säätöarvoon ellei akku ole lähes täysi. Et kertonut säätimestä paljoakaan, joten en tiedä millä perusteella se arvioi akun varaustilan. Noiden tarkkuuksissa on suuria eroja. - Laturisti
OK, kiitos Joakim vastauksestasi. Onko niin että laturin antama virta on lineaarista, pitäisi ajaa kaasu pohjassa että saisi paljon sähköä? edellyttäen tietysti että akku kykenisi ottamaan vastaan virtaa niin paljon kuin laturi tuottaa.
- Säädin on HongKongin PWM 4-vaihetta. Laitteessa on "patterin" kuva joka näyttää lataustilan, mutta mistä itse asiassa laite tietää sen lataustilan? Eikö näytössä näkyvä jännite ole sama jonka saisin akun navoista yleismittarilla? Mutta sehän ei ole lepojännite vaan paneelin tuottama. Vaikka akku olisi tyhjä niin säädin näyttäisi yli 12,7 V?
Tekniset tiedot:
• nimellisvirta: 20 A
• nimellinen purkuvirta: 20 A
• jännite: 12V/24V Auto
• kuormaamaton häviö: ≤13 mA
• lataustila: PWM 4-vaihetta (bulkki, absorptio, kelluva, tasaus)
• kelluvan latauksen jännite: 13.8(13V~15V)×1/×2/×3/×4
• absorptiolatauksen jännite: 14.4V(13V~15V) ×1/×2/×3/×4
• absorptiolatauksen kesto: 2 h
• tasauslatauksen jännite: 14.6V(13V~15.5V) ×1/×2/×3/×4
• tasauslatauksen kesto:2 h
• akkutyppi: GEL, SLD, FLD ja USER (vakio)
• USB: 5V / 1A
• LCD-näyttö
• työskentelylämpötila: -20 - 55 °C- Joakim1
Ei ole lineearista. Liian pienillä kierroksilla maksimivirta on olematon, sitten kasvaa nopeasti kierrosten mukana melko lähelle huippua ja lopun kasvaa hitaasti. Huippu tulee viimeistään keskikierroksilla ja pysyy sitten vakiona. Riippuu sekä laturista että sen välityksestä. Uusissa autoissa on paljon kuormaa, joten autolaturit tehdään nykyään tuottamaan suurta virtaa jo tyhjäkäynnillä. Samoja latureita laitetaan sitten veneisiin, ehkä hiukan viiveellä.
Tässä jutussa on muutamia käyriä, mutta toisilla latureilla käyrät voivat ollla melko erilaisia: http://www.pkys.com/alternator_installation.htm
Onko niin, ettei tuossa paneelin säätimessä ole virtamittausta? Jos ei ole, niin jotenkin päättelee akun lataustason jänniteestä. Ilmeisesti jännitehistoriasta, sillä pelkän lepojännitteen mukaan 12,7 olisi jo täysi akku.
- 36ft
nykyaikaiset vaihtovirtalaturit toimivat pienelläkin kierrosluvulla. Omassa veneessä latausvirta moottorin tyhjäkäynnillä on 10-20A. Muutama viikko sitten mittailtiin 2004 vuosimallin Volvon 2020 latausta joka alkoi toimia vasta reilu 1000 rpm kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei ladannut.
- remanenssi
Tyhjäkäynnin lataamattomuus on luultaavasti tässä eri asia. Aivan tavallista, ettei laturi herää tyhjäkäyntikierroksilla, mutta herättyään kyllä lataa, vaikka kierrokset tippuisivatkin. Latausvirta on sitten jonkun Joakimin antamien käyrien mukainen. Herääminen riippuu paljolti remanenssista, eli siitä miten ankkurin rauta on pysyvästi magnetoitunut. Eikä kyse ole sen mereen laskettavan ankkurin raudasta.
Yhteen veneeseen laturin vaihdon yhteydessä laitoin alkupräistä pienemmän hihnapyörän - nimenomaan sen takia, että tyhjäkäynnin laturikierrokset olivat oman arvion mukaan liian pienet. Lopputulos oli toivottu. Autoissa jota olen yleismittarilla sohaissut, tulee reilu lataus jo tyhjäkäynnillä. Veneiden moottoreissa on hyvin yleistä, että pitää nostaa moottorin kierroksia ennen kuin saa laturista tehoja ulos. En ole asiaa sen enempää tutkinut, mutta mielikuva on vahvahko: veneiden laturien välitykset yleensä aivan liian ujot. En ymmärrä miksi mitoitettu näin. Venedieselin kierroalue on tyypillisesti 700-3000 rpm, bensa-auton 750-6000. Pitäisi olla tosi helppoa mitoittaa laturin välitys siten, että täysi latausteho tulee ulos koko kierrosalueella.
- Joakim1
Ehkä syynä on ollut koneiden pieni teho? Laturi voi ottaa merkittävän osan käytettävissä olevasta tehosta ja hyydyttää konetta ikävän paljon manöövereissä. Nykyään veneissä on sen verran reilummat koneet, ettei tuollaista ongelmaa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po393429Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162645Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242604Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441836- 251566
- 1211341
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791288Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901259- 1091201
Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241166