sama kuin kesakot! Pisamat ovat vaalean ruskeita ja haalistuvat talveksi näkymättömiin ja kesakot taasen ovat tummempia eivätkä katoa talveksi.
Keväällä se jo alkaa. uusien tuttavuuksieni hihkuminen hiukan vinoillen minulle
"heiii, sullahan on pisamia"
Yllätys yllätys, naamani osaa naamioitua talveksi ja vaihtaa kesäksi pilkkulookin, mutta ne jotka tutustuneet minuun talvella eivät tätä tiedä. Tänään taas eräs talvella tutuksi tullut uusi tuttavani tapasi minua ja sama hihkuminen alkoi vinoillen että: "katos plikkaa mikä pilkkukuume suhun on kesäksi iskenyt. "
Aloimpa siinä sitten kotimatkalla miettimään miksi pisamia joillekin tulee. Muistan että minulla olisi pisamia ollut aina, niin kauaksi kuin muistan elämääni taaksepäin pisamat ovat oleet naamassani kesäisin, niimpä olen aina olettanut että olen syntynyt pisamat kasvoissani, mutta nettiä koluamalla selvisi ettei pisamat naamassa synnytä vaan se onkin jokin pigmenttihäiriö joka syntyy joillekin joilla on auringolle herkkä iho.
iho pyrkii suojaamaan itseään melaniinin tuotannolla ja pisamat ovat melaniinia joka vain jakaantuu pisamaisilla ihmisillä eritavoin.
Netti selittää asiaa näin:
"Pisamat ja teerenpilkut on luonnollisia, vaaleanruskeita, 2–3 millimetrin kokoisia läikkiä. Ne ovat todellisuudessa pigmenttihäiriö. Pisamien pigmentti eli melaniini syntyy auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta ihon päälle – aivan kuten rusketus.!
"Melaniini on kuin luonnollinen aurinkosuoja, se tummentaa ihoamme ja suojaa siten auringonsäteiltä. Joillain ihmisillä melaniini on jakaantunut tasaisesti iholle, jolloin rusketus on tasainen. Pisamakasvoisilla ihmisillä melaniini on pakkautunut pienille alueille."
Olen kuullut väitteen että pisamia omaavat ovat punatukkaisia, mutta minä en ole.
Aito hiusteni väri on lapsuusajan kuvissa ihan muksuna ollut ruskea, vaaleanruskea. Osassa kuvista hyvinkin tummaan ruskeaan taittava. Tuhkanvaaleaksi aikuisena kampaajan määrittelemä hiusten aito värisävy. Punaista ei hiuksissani ole kyllä paljoa näkynyt aidossa muodossa.
Netti tiesi kertoa kummastukseni aiheesta seuraavaa:
"Kyllä, pisamat kulkevat geeneissä eteenpäin.
Pisamat eivät liity suoranaisesti punaisiin hiuksiin, sillä niitä voi olla kenellä tahansa. MC1R-geeni, joka hallitsee pisamia ja hiuksien punaisuutta, on resessiivinen piirre, eli se voi olla ihmisellä piilevänä. Vaikka sinulla olisikin tämä punapää-geeni, sinulla voi olla ruskeat tai vaaleat hiukset.
Pisamat ovat kuitenkin dominoiva piirre, eli jos edes toisella vanhemmalla on pisamia, todennäköisesti lapsillakin tulee olemaan pisamia. Jos vanhempi on myös punapää, todennäköisesti toisen vanhemman dominoiva ruskea hiusväri periytyy lapselle."
eliii... kaiketi ruskea hiusteni väri onkin sitten se ns. "punapää-geeni" vaikkei minulla punaisia hiuksia olekaan. Olen punapää ilman punaisia hiuksia.
Pisamien väitetään häviävän aikuisuudessa. Eivät häviä. Haalenevät ja vähenevät, mutta eivät katoa kokonaan pois- ainakaan minulta.
Ihoni suojautuu aikuisenakin auringon ultraviolettisäteilyltä pisamien voimin.
Lähteet:
https://www.mtv.fi/teemasivut/kauneusvinkit/kauneutta-maailmalta/artikkeli/tiesitko-tasta-syysta-iholle-tulee-pisamia/5975858
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-91039
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pisama
Se on nyt silleen että pisamat eivät ole
5
1474
Vastaukset
- ptptptp
Minäkin olen sanonut eräälle piisameista vuosia sitten eräällä tanssipaikalla. Minusta ne olivat söpöjä. Se oli aika surullinen ilta sekin.
- pakkelillapiiloon
hirmu haloo taas jostain teerenpaskoista kasvoilla, joita tulee suurimmalle osalle suomalaisia kesäisin. Huh heijjaa.
- TietopläjäysPisamista
Ei muuten tule. Monilla suomalaisilla on kesakoita mutta ei niin monella pisamia. Brittejä pidetään Pisama yleisenä maana. Suomea ei niinkään
Te kutsutte niitä maksaläiskiksi, kesakoiksi tai teerenpaskoiksi vaikka ne on melaniini rusketus pilkkuja. Nimitys pisama - teerenpaskattapetilla
TietopläjäysPisamista kirjoitti:
Ei muuten tule. Monilla suomalaisilla on kesakoita mutta ei niin monella pisamia. Brittejä pidetään Pisama yleisenä maana. Suomea ei niinkään
Te kutsutte niitä maksaläiskiksi, kesakoiksi tai teerenpaskoiksi vaikka ne on melaniini rusketus pilkkuja. Nimitys pisamaHöpö höpö, tavalliselle maallikolle ihan sama mitä läiskät kasvoilla nimeltään, ittellänikin on pisamia, eli teerenpaskoiksi niitä on nimitelty koko ikäni. Mitä ihmeellistä niissä nyt on, niitä näkee vähän jokaisella erityisesti kun kevätaurinko alkaa paistaa, ne tulee kasvoille. Riippuu ihon omasta väristä minkä verran ne näkyy, joillain näkyy ympäri vuoden joillain vain keväällä ja kesällä.
This case is closed! - TietopläjäysPisamista
teerenpaskattapetilla kirjoitti:
Höpö höpö, tavalliselle maallikolle ihan sama mitä läiskät kasvoilla nimeltään, ittellänikin on pisamia, eli teerenpaskoiksi niitä on nimitelty koko ikäni. Mitä ihmeellistä niissä nyt on, niitä näkee vähän jokaisella erityisesti kun kevätaurinko alkaa paistaa, ne tulee kasvoille. Riippuu ihon omasta väristä minkä verran ne näkyy, joillain näkyy ympäri vuoden joillain vain keväällä ja kesällä.
This case is closed!"Ihon pilkuilla on monta nimeä, ja kesakot, pisamat ja luomet menevät käytössä iloisesti sekaisin. Perussääntö on, että lapsilla on vain pisamia ja luomia, ja muut kuviot melasmista maksaläikkiin ja kesakoihin ilmestyvät vasta aikuisena. "
https://yle.fi/uutiset/3-8002861
Kesakko-nimityksen lääkäri varaa lentigo senilikselle, vanhuuden kesakoille. Niitä ovat ruskeat läiskät, joita yli viisikymppiselle voi tulla käsiin ja kasvoihin. Muutokset ovat vuosikymmenten aurinkoaltistuksen merkki, joskin vaaraton sellainen. Kesakkoinen iho on reagoinut aurinkoon kasvattamalla paikoittain tyvisolukerrokseensa lisää melanosyyttejä.
Kesakkojen torjunta pitäisi aloittaa jo varhaiskeski-iässä suojaamalla ihoa vaattein tai voiteilla.
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/kauneus/pirteat_pisamat_vai_keski_ian_kesakot_tiedatko_pilkkujen_eron
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207