MIksi olemme näin passiivisia

täällä on tullut politiikkaa tuutin täydeltä televisosta kun Ruotsin puolueet pitävät kesäpäiviään Almedalenissa. Hienoja puheita ja viisaita ajatuksia puolin toisin. Monikohan ikäisemme jaksaa edes puolella korvalla kuunnella noita esitelmiä?
Olen miettinyt sitä että olemme aivan liian passiivisia. Suuret ikäluokat ovat nyt siirtyneet tai siirtymässä eläkkeelle, monet henkisesti parhaimmassa vireessään ja fyysisestikin jaksamme vielä paljon. Mono kulkee ja monokkeli toimii. Numeroina statistiikassakin meillä on vaikutusvaltaa.
Joku hunksz narisee (tai kehuskelee??) että meillä ei enää osaa eikä arpaa, että lapsemme ovat ne jotka tekevät ja määräävät. Minä en ole samaa mieltä; yhteisten asioiden hoidossa on meillä äänioikeus ja velvollisuus hamaan hautaan saakka.
Meidän ikäpolvemme on ollut mukana viimeistelemässä niitä yhteiskunnallisia parannuksia ja ekonomista nousua jotka vanhempamme aloittivat ja heidän vanhempansa ostivat kalliilla hinnalla. Nyt kun kaikki tuntuu olevan taas kerran menossa väärään suuntaan ja asiat joiden puolesta olimme taistelleet ovat kaatopaikkatavaraa nykyisille päättäjille ilman yhteiskunnallista vastuuta ja sosiaalista omaatuntoa, niin me vain viittaamme kintaalla ja sanomme ei kuulu meille, en jaksa, en halua välittää tai ottaa kantaa mihinkään.
Olemme vetäytyneet vastuusta ja pakenemme jokainen itseluotuihin narsismin kammioihin tyydyttämään omia perustarpeitamme olla rauhassa. täyttää oma masumme, keskittyä vain omaan minäämme. Perheen ja lastenlapsien sfäärin ulkopuolelta vain pienet omakohtaiset nautinnot kiinnostavat.
Henkinen laiskuus ja vastuusta vetäytyminen on ensimmäinen askel kohti omaa rappeutumistamme.

59

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja ennenkuin joku ehtii väliin, korjaan typon otsikossa: *Mlksi, lue miksi*

    • En katsele kesällä televisiota, en seuraa valtakunnan politiikkaa, en juurikaan muun maailman menoa.

      En tunne rappeutuvani kun puuhastelen omiani ja tupastelen läheisteni kanssa.
      En jaksa huutaa tuuleen, en jaksa jonninjoutavaa vouhkaamista.

      Eläkkeeni, sosiaaliset etuni eivät muutu miksikään vaikka ottaisin osaa politiikkaan.

      On sanomattakin selvää, että omaan napaan tuijotus, omista eduista kiinni pitäminen on kaikille ihmisille kaikkein tärkeintä, politiikan tavoitteita.

      Oma napa on tärkein, mutta opposition tehtävänä on vastustaa sitäkin.

      • "On sanomattakin selvää, että omaan napaan tuijotus, omista eduista kiinni pitäminen on kaikille ihmisille kaikkein tärkeintä, politiikan tavoitteita." kirjoittaa korpikirjailija.
        En jaa tätä elämänasennetta kanssasi. En myöskään usko että omista eduista kiinni pitäminen olisi mikään varsinainen tavoite politiikissa. Se voi olla pöytälaatikkoon piiloitettu salainen agenda joillekin poliitikoille, mutta ei palvele yhteiskunnan etuja. Sikisi onkin tärkeää että jokainen vastuuta tunteva aikuinen tutustuu puolueohjelmiin ja äänestää sen mukaan mikä tuntuu oikealta itsestä; henkilövaalit eivät anna yhtä suurta takuuta siitä että poliittinen linja on juuri se mitä itse kannattaa.


      • "On sanomattakin selvää, että omaan napaan tuijotus, omista eduista kiinni pitäminen on kaikille ihmisille kaikkein tärkeintä, politiikan tavoitteita" kirjoittaa korppis.

        Poliittisia tavoittteita nuo voivat olla, mutta eivät mielestäni yksilön tavoitteita. Ajattelen pikemminkin, että meidän ikäluokka=sodan jälkeen syntyneet, on jollakin tavoin rokotettu puhdasta itsekkyyttä vastaan. Ainakin omat tuttuni ovat muodossa tai toisessa mukana yhteisen hyvän tuottamisessa tai tavoittelemisessa. Motiiveista en tiedä, eikä ole minun asiani niitä arvioida.


    • Hyvä "puhe", Paloma. Jo kuusivuotias sukulaistyttö "tiesi", että elämässä on tärkeintä osallistuminen..)) Ja elämäntaidon opettajat katsovat, että elämän kokeminen mielekkäänä ja merkityksellisenä edellyttää sitä, että meillä on olemassa jokin itseä ja omaa pienelämää isompi tavoite/aktiviteetti. Henkinen laiskuus on lähes kuolemansynti, vakuuttavat monet.

      Mikä tuo "itseä isompi" idea sitten on kunkin kohdalla ? Sitä ei oikeastaan kukaan toinen voi tietää tai määritellä. Se voi mielestäni olla näkyvä tai näkymätön. Uskovat katsovat, että jo rukous voi olla sellainen ja mikä minä olen heidän näkemystään mitätöimään ? Oman ajan antaminen, läsnäolo, muistaminen, ovat minusta myös sellaisia asioita, joiden merkitystä ei voi mitätöidä, vaikka niitä ei juuri korosteta.

      Mitä poliittiseen osallistumiseen tulee, siinä ihmisillä on nähdäkseni aktiivivuodet 25-45 vuosien välillä - poikkeuksiakin tietysti on - mutta vaikka eläkeikäisiä meillä on paljon, emme ole onnistuneet saamaan edes eläkeläisten puoluetta, vaikka yritystä on ollut. Ja aika harva edes äänestää eläkeläistä luottamuselimiin, vaikka heitä olisi ollut tyrkylläkin.

      Niin, että vähän katson, että estradit eivät ole enää meitä varten. Tämänhän me olemme jo oppineet vanhempina: nyt kun sen homman saattaisimme osata, on jo liian myöhäistä..))

      Jos meillä jokin rooli on yhteiskunnallisena vaikuttajana, se ei mielestäni ole meteliiin mukaan meneminen vaan siitä pois pysyminen. Me tarvitsemme muutosta, mutta myös vakautta, eikä nuorista ole sitä tarjoamaan. Meistä on.

      • Monet ikäisemme valittavat turhautumistaan ja tekemisen puutetta. Eläkeläisten puolue poliittinen toiminta voisi olla aivan mielenkiintoinen asia En myöskään jaa korpikirjailijan ajatusta oman navan tärkeydestä. Onhan se tietysti ensisijaista katsoa että puolue jota äänestää ajaa itseä koskevia asioita, mutta ei mielestäni ainoastaan. Lyhytnäköistä kun ajattelee että meillä on jälkikasvua joilla on jo jälkikasvua ja hekin joutuvat elämään tässä maailmassa jota olemme olleet luomassa ja emme voi pestä käsiämme kuin Pilatus, että en minä ainakaan ole tehnyt mitään mistä minua voi syyttää. Ehkäpä se suurin asia mistä meitä (minua) voisi syyttää on passiivisuus yhteisten asioiden hoitamisessa.


      • korppis11
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Monet ikäisemme valittavat turhautumistaan ja tekemisen puutetta. Eläkeläisten puolue poliittinen toiminta voisi olla aivan mielenkiintoinen asia En myöskään jaa korpikirjailijan ajatusta oman navan tärkeydestä. Onhan se tietysti ensisijaista katsoa että puolue jota äänestää ajaa itseä koskevia asioita, mutta ei mielestäni ainoastaan. Lyhytnäköistä kun ajattelee että meillä on jälkikasvua joilla on jo jälkikasvua ja hekin joutuvat elämään tässä maailmassa jota olemme olleet luomassa ja emme voi pestä käsiämme kuin Pilatus, että en minä ainakaan ole tehnyt mitään mistä minua voi syyttää. Ehkäpä se suurin asia mistä meitä (minua) voisi syyttää on passiivisuus yhteisten asioiden hoitamisessa.

        Kerro konkreettisia toimintojasi yhteisten asioiden eteen tekemisistäsi. Sanahelinää osaamme toki kirjoittaa. Minä nyt satun olemaan rehellinen ja rehelliset eivät pärjää politiikassa, jonka kapulakieli ei tavoita totuutta, ympäripyöreetä itse kunkin omaan laariin hyvän kasaamista.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Monet ikäisemme valittavat turhautumistaan ja tekemisen puutetta. Eläkeläisten puolue poliittinen toiminta voisi olla aivan mielenkiintoinen asia En myöskään jaa korpikirjailijan ajatusta oman navan tärkeydestä. Onhan se tietysti ensisijaista katsoa että puolue jota äänestää ajaa itseä koskevia asioita, mutta ei mielestäni ainoastaan. Lyhytnäköistä kun ajattelee että meillä on jälkikasvua joilla on jo jälkikasvua ja hekin joutuvat elämään tässä maailmassa jota olemme olleet luomassa ja emme voi pestä käsiämme kuin Pilatus, että en minä ainakaan ole tehnyt mitään mistä minua voi syyttää. Ehkäpä se suurin asia mistä meitä (minua) voisi syyttää on passiivisuus yhteisten asioiden hoitamisessa.

        Jaan ajatuksesi tuosta, Paloma, että ihmisinä meillä on vastuu muustakin kuin omasta- ja läheisten hyvinvoinnista. Välinpitämättömyys on pahasta. Sellaista mallia en tahdo elämälläni muille välittää, vaikka se sitten olisi sitä "tuuleen huutamista". Tuloksia omasta toiminnasta ei välttämättä edes koskaan näe, mutta ainakin itse tietää, millä puolella on.


      • New-age

        Suomessa kansanedustajien 2,5 kuukaiden loma on relikti. Miksi me maksamme noin pitkästä lekottelusta.
        Okeiokei, saattavat tehdä jotain äkkiseltään, mutta, miten pystyvät vakavalla naamalla aktivoimaan kansaa.
        Sanoisin keisarinnana, että töihin siitä. 4 viikkoa yhteiskunnan varoin riittäisi.


      • korppis11 kirjoitti:

        Kerro konkreettisia toimintojasi yhteisten asioiden eteen tekemisistäsi. Sanahelinää osaamme toki kirjoittaa. Minä nyt satun olemaan rehellinen ja rehelliset eivät pärjää politiikassa, jonka kapulakieli ei tavoita totuutta, ympäripyöreetä itse kunkin omaan laariin hyvän kasaamista.

        En ole tehnyt juuri mitään, korjaan, "juuri" poistui juuri paikalta. Kritiiikki passivisuudesta on ilman muuta osoitettu myös itseäni kohtaan. Aikaisemmin omat asiat olivat niin pinnalla koko ajan, että vaikka periaatteessa olen aina ollut kiinnostunut politiikasta ja etenkin maailman tapahtumista, niin aikaa ei ole ollut. Nyt kun työelämä on ohi niin tulee seurattua politiikaakin enemmän.
        Muutenkin, aika pitkälle luonnekysymys. Kymmenvuotias tyttärenpoikani seuraa uutisia mediasta jatkuvasti ja katsoo mieluummin uutisohjelmia kuin piirrettyjä. Veljensä, kahdeksanvuotias, katsoo lastenfilmejä yläkerrassa . Koulutoverini ovat kertoneet että olin kiinnostunut maailman tapahtumista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä jo kouluaikana. Itse en edes muista. Pojat olivat tärkeämpiä, kai :)
        Rehelliselle poliitikolle olisi paljon töitä monessa maassa. Kun vain olisi tarjontaa. Luulen että olisi menestystäkin. Valehtelusta on helppo syyttää ja politiikon maine tuhota ikävillä syyttelykampanjoilla (vaikka niin kuin Trump ja muut republikaanit teki Hillary Clintonin hyvälle maineelle). Politiikkohalveksunta on vain puolustelua ja asenne jolla yritetään selittää omaa vastuun kiertämistä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole tehnyt juuri mitään, korjaan, "juuri" poistui juuri paikalta. Kritiiikki passivisuudesta on ilman muuta osoitettu myös itseäni kohtaan. Aikaisemmin omat asiat olivat niin pinnalla koko ajan, että vaikka periaatteessa olen aina ollut kiinnostunut politiikasta ja etenkin maailman tapahtumista, niin aikaa ei ole ollut. Nyt kun työelämä on ohi niin tulee seurattua politiikaakin enemmän.
        Muutenkin, aika pitkälle luonnekysymys. Kymmenvuotias tyttärenpoikani seuraa uutisia mediasta jatkuvasti ja katsoo mieluummin uutisohjelmia kuin piirrettyjä. Veljensä, kahdeksanvuotias, katsoo lastenfilmejä yläkerrassa . Koulutoverini ovat kertoneet että olin kiinnostunut maailman tapahtumista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä jo kouluaikana. Itse en edes muista. Pojat olivat tärkeämpiä, kai :)
        Rehelliselle poliitikolle olisi paljon töitä monessa maassa. Kun vain olisi tarjontaa. Luulen että olisi menestystäkin. Valehtelusta on helppo syyttää ja politiikon maine tuhota ikävillä syyttelykampanjoilla (vaikka niin kuin Trump ja muut republikaanit teki Hillary Clintonin hyvälle maineelle). Politiikkohalveksunta on vain puolustelua ja asenne jolla yritetään selittää omaa vastuun kiertämistä.

        "Paloma.se.co"

        Toivokaamme aidon korppiksen pysyttelevän uudella tontillaan.
        Ettei maine mustene.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole tehnyt juuri mitään, korjaan, "juuri" poistui juuri paikalta. Kritiiikki passivisuudesta on ilman muuta osoitettu myös itseäni kohtaan. Aikaisemmin omat asiat olivat niin pinnalla koko ajan, että vaikka periaatteessa olen aina ollut kiinnostunut politiikasta ja etenkin maailman tapahtumista, niin aikaa ei ole ollut. Nyt kun työelämä on ohi niin tulee seurattua politiikaakin enemmän.
        Muutenkin, aika pitkälle luonnekysymys. Kymmenvuotias tyttärenpoikani seuraa uutisia mediasta jatkuvasti ja katsoo mieluummin uutisohjelmia kuin piirrettyjä. Veljensä, kahdeksanvuotias, katsoo lastenfilmejä yläkerrassa . Koulutoverini ovat kertoneet että olin kiinnostunut maailman tapahtumista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä jo kouluaikana. Itse en edes muista. Pojat olivat tärkeämpiä, kai :)
        Rehelliselle poliitikolle olisi paljon töitä monessa maassa. Kun vain olisi tarjontaa. Luulen että olisi menestystäkin. Valehtelusta on helppo syyttää ja politiikon maine tuhota ikävillä syyttelykampanjoilla (vaikka niin kuin Trump ja muut republikaanit teki Hillary Clintonin hyvälle maineelle). Politiikkohalveksunta on vain puolustelua ja asenne jolla yritetään selittää omaa vastuun kiertämistä.

        Politiikkojen/politiikan halveksunta näkyy meilläkin. Ilmeisesti jo siinä määrin, ettei ehdokkaita vaaleihin ole välttämättä tyrkyllä - ainakaan entiseen malliin.
        Ja onhan sekin aika hälyttävää, että meidän silmäätekevät politiikot tarvitsevat henkivartijoita.
        Että aikuiset ihmiset luulevat politiikkojen pystyvän mihin vain. Että nähdään heidän pettävän, saavan palkkansa tyhjästä.
        Liian suuri edustuslaitos meillä on, vähempikin riittäisi, etenkin kun pääkonttori sijaitsee Brysselissä...


    • ö-Öö

      Mnaah

      Ruotsin sisäpoliittisilla keskusteluilla ei juurikaan merkitystä suomelle, ei kyllä oikein millekkään muulle maalle. Jos valtiollisia päätöksiä tulee, sitten enenpi kiinnostusta. Monet muut maat kiinnostavampia sisäpolitiikaltaankin, euroopan maat, venäjä, jenkit, kiina jne. Ne vaikuttavat myös suomen asioihin, ruotsalaisten jorinat ei oikein mitään.

      Suomessa tärkeää on jorista kotimaan politiikan tärkeistä asioista; kaljan prosenteista, polkupyörän kypäräpakosta, veneilyliiveistä, ulkohuuseista jne. Niistä saa aina kunnon riidat aikaiseksi.

      Nyt maassa kaks erinomaista kestopuheenaihetta, ties kuinka moniksi vuosiksi, maakuntahallinto ja sote. Hitto, jos paskalaista saatiin toistakymmenen vuoden soppa, tuo kai kestää sitten melko montakin vuosikymmentä :D

      Oma maa mansikka, muu maa, noh, mitä lie.

      =DW=

      • En minä kyllä tuonut yhtään keskustelunaihetta joka koskisi nimenomaan Ruotsin sisäpolitiikkaa tähän; kommentoin ainoastaan omaa (ja monen ikätoverini) poliittista passivisuutta ja haluttomuutta ottaa osaa yhteisten asioiden hoitamiseen noin yleensä.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En minä kyllä tuonut yhtään keskustelunaihetta joka koskisi nimenomaan Ruotsin sisäpolitiikkaa tähän; kommentoin ainoastaan omaa (ja monen ikätoverini) poliittista passivisuutta ja haluttomuutta ottaa osaa yhteisten asioiden hoitamiseen noin yleensä.

        Mnaah mnaah

        "täällä on tullut politiikkaa tuutin täydeltä televisosta kun Ruotsin puolueet pitävät kesäpäiviään Almedalenissa. Hienoja puheita ja viisaita ajatuksia puolin toisin. "

        Suomessa seurataan kyllä aktiivisesti kotimaan politiikkaa. Siis just aika populistisia ja vähäpätöisiä asioita. Johonkin Eu:iin pätkähdettiin vähän kuin epähuomiossa, ulkopolitiikka muutenkin vähän sivuseikka. Tärkeää ja helppoa on keskustella Rosa Meriläisen hameesta, Ilkka Kanervan naisasioista, vaikkapa Jennin koruista. Jostain sotesta tai just maakuntahallinnosta ei juurikaan polemiikkia, ketään ei kiinnosta. Pienet, sinällään tärkeät asia, ne keskustellaan tunteenomaisesti. Kuten eutanasia, pappien vihkioikeus homoavioliitoissa(joka sinällään ei edes kuulu politiikkaan), just kaljan prosentit.

        Kyllä ihmiset jonkin verran seuraa politiikkaa, enenpi kuitenkin omasta navasta katsoen ja keltaisen lehdistön lööppejä lukien. Mä pidän politiikkaa hyvänä viihteenä. Katon juu eduskunnan suorat lähetykset, telkkarista, jos hokaan, samaten polittiset keskusteluohjelmat.

        Itse voi vaikuttaa lähinnä äänestämällä. Noh, olen muutamia kertoja muuten sotkeentunut siihen, en kuitenkaan toimijana. Mua politiikka kiinnostaa myös ammatillisesti. Kuitenkin, lähinnä viihdettä äänestämistä lukuunottamatta. Mielipiteitä on ja pitääkin olla. niitten pohjalta saakin sitten erittäin helpolla erityisen makeita riitelyksiä keskusteluissa aikaiseksi :D

        Koitin muuten muistella, en tiedä ruotsin puolueista oikein mitään, kai aika paljon kommareita ja nationalisteja. Pari nimeä muistui mieleen, Palme ja oliko se joku Palin, jolla oli jotain rötöksiä. Pääministerin nimestä ei hajuakaan. Monista muista maista enenpi tietoa.

        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah mnaah

        "täällä on tullut politiikkaa tuutin täydeltä televisosta kun Ruotsin puolueet pitävät kesäpäiviään Almedalenissa. Hienoja puheita ja viisaita ajatuksia puolin toisin. "

        Suomessa seurataan kyllä aktiivisesti kotimaan politiikkaa. Siis just aika populistisia ja vähäpätöisiä asioita. Johonkin Eu:iin pätkähdettiin vähän kuin epähuomiossa, ulkopolitiikka muutenkin vähän sivuseikka. Tärkeää ja helppoa on keskustella Rosa Meriläisen hameesta, Ilkka Kanervan naisasioista, vaikkapa Jennin koruista. Jostain sotesta tai just maakuntahallinnosta ei juurikaan polemiikkia, ketään ei kiinnosta. Pienet, sinällään tärkeät asia, ne keskustellaan tunteenomaisesti. Kuten eutanasia, pappien vihkioikeus homoavioliitoissa(joka sinällään ei edes kuulu politiikkaan), just kaljan prosentit.

        Kyllä ihmiset jonkin verran seuraa politiikkaa, enenpi kuitenkin omasta navasta katsoen ja keltaisen lehdistön lööppejä lukien. Mä pidän politiikkaa hyvänä viihteenä. Katon juu eduskunnan suorat lähetykset, telkkarista, jos hokaan, samaten polittiset keskusteluohjelmat.

        Itse voi vaikuttaa lähinnä äänestämällä. Noh, olen muutamia kertoja muuten sotkeentunut siihen, en kuitenkaan toimijana. Mua politiikka kiinnostaa myös ammatillisesti. Kuitenkin, lähinnä viihdettä äänestämistä lukuunottamatta. Mielipiteitä on ja pitääkin olla. niitten pohjalta saakin sitten erittäin helpolla erityisen makeita riitelyksiä keskusteluissa aikaiseksi :D

        Koitin muuten muistella, en tiedä ruotsin puolueista oikein mitään, kai aika paljon kommareita ja nationalisteja. Pari nimeä muistui mieleen, Palme ja oliko se joku Palin, jolla oli jotain rötöksiä. Pääministerin nimestä ei hajuakaan. Monista muista maista enenpi tietoa.

        =DW=

        Ei kopsimien ole paha juttu.

        Jos kopsattava juttu ei ole paha. Suomi nuori valtio, ei oikein omia perinteitä. Idässä ja lännessä pitemmät historia ja niitten kanssa oltu aina tekemisissä. Eikä eurooppakaan ilman vaikutusta ole. Suomella sinällään helppoakin, meillä valmiita malleja, joita hyödyntää, joista ikäänkuin napsia omaan käyttöön pitkäään kehitetyistä systeemeistä.

        Suomi siitä harvinainen maa, meillä on aito monipuoluejärjestelmä. Siitä paljon hyötyä ja viihdettä. Vanhemmissa valtioissa monipuoluesysteemi ei oikein toimi, on pari isoa ja sitten pienpuolueita, meillä ikäänkuin keskisarjan puolueita paljon, eikä niitä varsinaisesti suuria oikeastaan ole olemassa. Se tekee kotimaan sisäpolitiikan ehkä hankalaksi, toisaalta se toimii realistisestikin. Demokratian voi käsittää monella tavalla.

        Noin idealistisesti mun mielestä paras malli ois valistunut diktatuuri. Noh, sellanen täysi illuusio, ei sellaista voi olla. Sen vaihtoehto tietenkin anarkismi, ei sekään kyllä voi toimia. Suomen sydeemi on hyvä, mallista kiitokset toki myös ruotsille.

        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Ei kopsimien ole paha juttu.

        Jos kopsattava juttu ei ole paha. Suomi nuori valtio, ei oikein omia perinteitä. Idässä ja lännessä pitemmät historia ja niitten kanssa oltu aina tekemisissä. Eikä eurooppakaan ilman vaikutusta ole. Suomella sinällään helppoakin, meillä valmiita malleja, joita hyödyntää, joista ikäänkuin napsia omaan käyttöön pitkäään kehitetyistä systeemeistä.

        Suomi siitä harvinainen maa, meillä on aito monipuoluejärjestelmä. Siitä paljon hyötyä ja viihdettä. Vanhemmissa valtioissa monipuoluesysteemi ei oikein toimi, on pari isoa ja sitten pienpuolueita, meillä ikäänkuin keskisarjan puolueita paljon, eikä niitä varsinaisesti suuria oikeastaan ole olemassa. Se tekee kotimaan sisäpolitiikan ehkä hankalaksi, toisaalta se toimii realistisestikin. Demokratian voi käsittää monella tavalla.

        Noin idealistisesti mun mielestä paras malli ois valistunut diktatuuri. Noh, sellanen täysi illuusio, ei sellaista voi olla. Sen vaihtoehto tietenkin anarkismi, ei sekään kyllä voi toimia. Suomen sydeemi on hyvä, mallista kiitokset toki myös ruotsille.

        =DW=

        Plaah.

        Kommentti tarkoitettu tementikolle alapuolella, lipsahti.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Ei kopsimien ole paha juttu.

        Jos kopsattava juttu ei ole paha. Suomi nuori valtio, ei oikein omia perinteitä. Idässä ja lännessä pitemmät historia ja niitten kanssa oltu aina tekemisissä. Eikä eurooppakaan ilman vaikutusta ole. Suomella sinällään helppoakin, meillä valmiita malleja, joita hyödyntää, joista ikäänkuin napsia omaan käyttöön pitkäään kehitetyistä systeemeistä.

        Suomi siitä harvinainen maa, meillä on aito monipuoluejärjestelmä. Siitä paljon hyötyä ja viihdettä. Vanhemmissa valtioissa monipuoluesysteemi ei oikein toimi, on pari isoa ja sitten pienpuolueita, meillä ikäänkuin keskisarjan puolueita paljon, eikä niitä varsinaisesti suuria oikeastaan ole olemassa. Se tekee kotimaan sisäpolitiikan ehkä hankalaksi, toisaalta se toimii realistisestikin. Demokratian voi käsittää monella tavalla.

        Noin idealistisesti mun mielestä paras malli ois valistunut diktatuuri. Noh, sellanen täysi illuusio, ei sellaista voi olla. Sen vaihtoehto tietenkin anarkismi, ei sekään kyllä voi toimia. Suomen sydeemi on hyvä, mallista kiitokset toki myös ruotsille.

        =DW=

        Ei ollenkaan (kopiointi pahasta ole), ei pyörää kannata keksiä uudelleen, mutta joskus tuntuu, että tuota kopiointia tehdään kritiikittömästi, myös sellaisissa asioissa, mitkä ovat osoittautuneet huonoksi politiikaksi myös Ruotsissa - tai Neuvostoliitossa..)) vrt. 60-luvun radikalismi meillä.
        Ruotsista on otettu mallia mm maahanmuuttopolitiikassa, vaikka se oikein ole onnistunut sielläkään.

        Monipuoluejärjestelmä on teoriassa hyvä, mutta tulee kalliiksi. Yleispuolueita on jo nyt Suomessa liikaa. Eivät niiden ohjelmat kovin paljon toisistaan eroa. Siksi kai pärstäkerroin ja hyvä mainoskampanja voivat helposti ratkaista äänisaaliin.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah mnaah

        "täällä on tullut politiikkaa tuutin täydeltä televisosta kun Ruotsin puolueet pitävät kesäpäiviään Almedalenissa. Hienoja puheita ja viisaita ajatuksia puolin toisin. "

        Suomessa seurataan kyllä aktiivisesti kotimaan politiikkaa. Siis just aika populistisia ja vähäpätöisiä asioita. Johonkin Eu:iin pätkähdettiin vähän kuin epähuomiossa, ulkopolitiikka muutenkin vähän sivuseikka. Tärkeää ja helppoa on keskustella Rosa Meriläisen hameesta, Ilkka Kanervan naisasioista, vaikkapa Jennin koruista. Jostain sotesta tai just maakuntahallinnosta ei juurikaan polemiikkia, ketään ei kiinnosta. Pienet, sinällään tärkeät asia, ne keskustellaan tunteenomaisesti. Kuten eutanasia, pappien vihkioikeus homoavioliitoissa(joka sinällään ei edes kuulu politiikkaan), just kaljan prosentit.

        Kyllä ihmiset jonkin verran seuraa politiikkaa, enenpi kuitenkin omasta navasta katsoen ja keltaisen lehdistön lööppejä lukien. Mä pidän politiikkaa hyvänä viihteenä. Katon juu eduskunnan suorat lähetykset, telkkarista, jos hokaan, samaten polittiset keskusteluohjelmat.

        Itse voi vaikuttaa lähinnä äänestämällä. Noh, olen muutamia kertoja muuten sotkeentunut siihen, en kuitenkaan toimijana. Mua politiikka kiinnostaa myös ammatillisesti. Kuitenkin, lähinnä viihdettä äänestämistä lukuunottamatta. Mielipiteitä on ja pitääkin olla. niitten pohjalta saakin sitten erittäin helpolla erityisen makeita riitelyksiä keskusteluissa aikaiseksi :D

        Koitin muuten muistella, en tiedä ruotsin puolueista oikein mitään, kai aika paljon kommareita ja nationalisteja. Pari nimeä muistui mieleen, Palme ja oliko se joku Palin, jolla oli jotain rötöksiä. Pääministerin nimestä ei hajuakaan. Monista muista maista enenpi tietoa.

        =DW=

        Ei täällä mitään kommareita ole ollut pitkään aikaan, nekin vähät mitä vielä on jäljellä karttavat sanaa kuin ruttoa. Vasemmistossa on vielä joitakin marxilaisia jäljellä, vanhoja partoja ja sitten nää nuoret pinkkitukkaiset feministitytöt, jotka eivät oikeestaan marxismista tiedä yhtään mitään, mutta ajavat omia sukupuolineutraaleja ja sateenkaarisioitaan vasemmiston lipun alla. Demarit ovat siirtyneet aimo askeleen keskustaa kohti ja ovat todellakin, varsinkin johtoportaassa, pettäneet oman valitsijakuntansa. Siksipä he ovat menettäneet osan äänestäjiään ruotsidemokraateille, jotka profiloivat itseään uutena työväenpuolueena ja uutena kansankodin puolustajana. Osaan jengiä puree, juuri koska demarit ovat pettäneet ne pahasti, mutta periaatteessa he ovat puhtaita populisteja ja äärinationalisteja. Keskusta on kasvanut paljon ja imenyt kannatusta muilta pikkupuolueilta, krstillisdemokraateilta ja liberaaleilta lähinnä agressiivisen demagogian houkuttelemana jota suosittu johtajansa Annie Lööf harrastaa. Vahinko vain että sen jutuissa on niin vähän perää. Liberaalit taistelevat elämästään puolueena ja Björklundin suosio on laskenut vahvasti. Moderaatit, siis meitin kokoomus, on menettänyt paljon äänestäjiä ja on nykyisin vain varjo entisestään. AKB vaihtuu todennäköisesti syksyllä puolueenjohdossa. Mikä on ollut kuvaavaa Ruotsin sisäpolittikissa on ollut jyräävä blokkipolitiikka: porvaripuoleet ovat muodostaneet allianssin joka oppositiossa jyrää jalat alta hallitukselta ruotsindemokraattien tuella..

        Nyt odotammekin sitten entistä siivoojaparkaa nykyistä Tellukkaa. joka tulee kertomaan meille kaikille oman versionsa ja miten väärässä minä olen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei täällä mitään kommareita ole ollut pitkään aikaan, nekin vähät mitä vielä on jäljellä karttavat sanaa kuin ruttoa. Vasemmistossa on vielä joitakin marxilaisia jäljellä, vanhoja partoja ja sitten nää nuoret pinkkitukkaiset feministitytöt, jotka eivät oikeestaan marxismista tiedä yhtään mitään, mutta ajavat omia sukupuolineutraaleja ja sateenkaarisioitaan vasemmiston lipun alla. Demarit ovat siirtyneet aimo askeleen keskustaa kohti ja ovat todellakin, varsinkin johtoportaassa, pettäneet oman valitsijakuntansa. Siksipä he ovat menettäneet osan äänestäjiään ruotsidemokraateille, jotka profiloivat itseään uutena työväenpuolueena ja uutena kansankodin puolustajana. Osaan jengiä puree, juuri koska demarit ovat pettäneet ne pahasti, mutta periaatteessa he ovat puhtaita populisteja ja äärinationalisteja. Keskusta on kasvanut paljon ja imenyt kannatusta muilta pikkupuolueilta, krstillisdemokraateilta ja liberaaleilta lähinnä agressiivisen demagogian houkuttelemana jota suosittu johtajansa Annie Lööf harrastaa. Vahinko vain että sen jutuissa on niin vähän perää. Liberaalit taistelevat elämästään puolueena ja Björklundin suosio on laskenut vahvasti. Moderaatit, siis meitin kokoomus, on menettänyt paljon äänestäjiä ja on nykyisin vain varjo entisestään. AKB vaihtuu todennäköisesti syksyllä puolueenjohdossa. Mikä on ollut kuvaavaa Ruotsin sisäpolittikissa on ollut jyräävä blokkipolitiikka: porvaripuoleet ovat muodostaneet allianssin joka oppositiossa jyrää jalat alta hallitukselta ruotsindemokraattien tuella..

        Nyt odotammekin sitten entistä siivoojaparkaa nykyistä Tellukkaa. joka tulee kertomaan meille kaikille oman versionsa ja miten väärässä minä olen.

        "Paloma.se.co"

        Mitä välii hei!?
        Enää.

        H.


    • Vai ei Ruotsin sisäpolitiikalla ole merkitystä Suomelle ? Sieltähän me mallin otamme vähän joka asiaan ? Etenkin sosiaalipolitiikassa. Kyllä tuo viha/rakkaus-suhde Ruotsiin vaikuttaa meihin, hyvässä ja pahassa.

      • ö-Öö

        Siis

        Kommentti vastaus jostain syystä yläpuolella...

        =DW=


    • Minä en ole passiivinen.
      Minä olen Demari.
      Äänestän aina persuja.
      Toistaiseksi.
      Vaikka lopun elämääni.
      Saadakseni Demarit heräämään.
      Persuilla on siis toivoa.
      -
      Minä toivon että Demarit siirtyisivät eläinten- mamujen- ja luonnon-suojelusta oikean työn-tekemiseen.
      Että lapsillamme olisi edes vähän toivoa.
      Ruotsalaisena olisin tietenkin SD.


      H.

      • helenashemu

        Hei!
        Minäkin olen demari , joka toivoo demarien heräävän huomaamaan oman kansan työttömät, eläkeläiset, työttömien jaon Kelan tukiin ja Ansiosidonnaisiin työttömiin. Toivon että he keskittyisivät työväen asioihin, palkkoihin, korotuksiin, työaikaan ja työpaikkakiusaamiseen. Demarit ovat niin hukassa, joten minäkin äänestän persuja kunnes he heräävät.


    • Ruotsin sisäpolitiikalla on aina ollut merkitystä Suomelle, koska täältä on aina Suomessa katsottu mallia miten asioita hoidetaan. Paitsi maahanmuuttoasiassa: siinä suomalaiset ovat panneet hanttiin niin maan p....leesti alusta saakka että meille ei tänne mitään ulkomaalaisia tarvi rantautua.
      Muuten, tää finanssigurumme joka kävi Suomessakin opettamassa oikeistohallitukselle miten valtion raha-asioita tulee hoidella, Anders Borg, on epäiltynä ekonomisesta rikollisuudesta ja tulee todennäköisesti joutumaan syytteeseen petoksesta.
      (Vennamoko se oli joka sanoi että "rosvot kiinni!")


      • Ruotsin sisäpolitiikalla on aina ollut merkitystä Suomelle, koska täältä on aina Suomessa katsottu mallia miten asioita hoidetaan. Paitsi maahanmuuttoasiassa: siinä suomalaiset ovat panneet hanttiin niin maan p....leesti alusta saakka että meille ei tänne mitään ulkomaalaisia tarvi rantautua" kirjoittaa Paloma.
        Äläs nyt. Kyllä me olemme oman osamme hoitaneet, sen mitä ylhäältä on säädetty. Jos me yhtäkkiä saamme tänne 30 000 maahanpyrkijää, on mielestäni ollut pelkästään viisasta toppuutella vähän. Sokea humanismi ei ole kenellekään hyväksi pitkän päälle. Täytyy osata ennakoida tulevaa. Ruosissa tätä ei ole mielestäni tehty vai pidätkö Paloma Ruotsin maahanmuuttopolitiikkaa onnistuneena ? Eivät kai ruotsindemokraatitkaan olisi menestyneet, jos poliikkaa olisi ollut onnistunutta, eikä Ruotsissa olisi näytä maahanmuuttajaghettoja, asuinalueita, joissa on vaarallista liikkua, asuintaloja, joiden asukkaista kukaan ei käy töissä.


    • Jokainen tietenkin voimiensa ja sen mukaan miten paljon kiinnostaa. Aikaa meillä olisi nyt ja kokemusta ja tätä viisaamiksi emme varmaankaan tule. Kuitenkin jätämme näin tärkeän osan elämäämme toisten, nuorten ja taitamattomienkin, huostaan.

      • "Paloma.se.co"

        ...kuten hunksi on meille lapsistamme jo niin monta kertaa kertonut.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        ...kuten hunksi on meille lapsistamme jo niin monta kertaa kertonut.

        H.

        ja että sinä olet jo heittänyt pyyheliinasi kehän nurkkaan on kaikkien tiedossa jo ennestäänkin


    • hehehehee

      Ylös, ulos ja lenkille!
      Niih just!
      Miksi te olette näin passiivisia!
      Hävetä saatte, kun passiivisella laiskuudellanne aiheutatte työssäkäyville lapsillemme miljardien eurojen/kruunujen verotaakan kannettavaksi, vaikka näillä on useilla omat lapset ja asuntovelat maksettavinaan myös.
      On se ihme ja kumma, kun ei vanhat saa sitä pers.ettään nostettua eikä liikkeelle lähdettyä. Tyydyttynyttä rasvaa vanhat ryystää suupielet kiiltäen.
      Sitten vielä kehtaavat laiskurivanhukset valittaa, kun hallitus vähensi diabeteslääkkeiden korvauksia.
      Mitään korvauksia eivät tuommoiset laiskurit tarvitse, kun omaa syytänsä ovat vaivansa.

      Minä en ole passiivinen. Liikun ja syön sillai, että terveyttäni ylläpidän, Enkä ehdoin tahdoin laiskottelemalla ja mässäilemällä tuhoa omaa terveyttäni.

      • lähtevä

        Lähtö tulee sullekin elitpä oikein tai väärin.


      • hehehehee
        lähtevä kirjoitti:

        Lähtö tulee sullekin elitpä oikein tai väärin.

        @lähtevä

        Ihan itsekö keksit tuon tiedon. Wau! Oot sie todella viisas yksilö!


      • New-age

        Nousin ylös. Liikuskelin hitaasti. Lähdin naapurikaupunkiin shoppailemaan.
        Dadaa en ostanut mitään! En kuluttanut tuontikamoihin (lue rätteihin).
        Tulin kotio. Ja nyt odottaa terveellinen, monipuolinen salaatti.
        Ilmeisen aktiivispassiivinen päivä. Kahvia ja manssikakkua SF nautin.

        Muistatteko, mitä tarkoitti perifrastinen konjugaatio? Aktivointikysymys.
        Mielestäni mahdottoman kaunis sanapari!


      • Ymmärrän, että kirjoitat tietoisesti vähän provosoiden, hehehee... Silti laitan tosissani vastaan.

        Minäkään en ole mielestäni ollut passiivinen. Olen liikkunut, syönyt terveellisesti, en ole koskaan tupakoinut enkä juurikaan käyttänyt alkoholia.

        Pitkään meni hyvin, sain kehuja terveystarkastuksissa ja olin valmis "saarnaamaan" sinun tapaasi. Sitten, ilman ennakkovaroitusta, iski iskias/noidannuoli, mikälie, joka lähes rampautti minut moneksi kuukaudeksi, eikä toimintakyky ole vieläkään entinen.
        Enkä usko ollenkaan olevani ainoa, joka omista ponnistuksistaan huolimatta on joutunut turvautumaan terveyspalveluihin, enkä katso, että nyt kovasti käyn lastemme/lastenlastemme pussilla, koska käytän esimmäkseen yksityisen puolen palveluita.

        Kaikki sairaudet eivät ole elämäntapasairauksia ja perimäämme emme sentään pysty itse valitsemaan. Niin, että vähän pidän tuota kirjoitusta summittaisena heittona ja omalla terveydellään ylpeileviä ajattelmattomina. Kuten toinen kirjoittaja sanoi, kaikki me täältä lähdemme ja harva meistä ihan terveenä lähtee...


      • Niinpä, tulee terve ruumis haudattavaksi kieltäytymisten ja hikoilun avulla jos hyvin käy.
        Kuitenkin nämä laiskurit kuolevat nuorempina joten ei tarvitse maksaa eläkettä eikä järjestää hoitoa kun ovat tosi vanhoja.
        Äitini eli 94v, ei lenkkeillyt ikinä, oli muutenkin melko rauhallinen liikkeissään. Ei ollut nivelrikkoa vielä vanhanakaan. Ei ollut dementiaa ja kulki ryhdikkäämpänä kuin moni nuorempi vielä yli yhdeksänkymppisenä. Noin vuotta ennen kuolemaa alkoi olla sydämen toiminnan vajausta, se lopulta aiheutti kuoleman. Turha väittää että olisi elänyt terveempänä kauemmin jos olisi liikkunut, tai mistä sen tietää hänen tätinsä eli yli sata vuotiaaksi, joten kymmenen vuotta olisi voinut tulla lisää. En ole ihan varma Eufrosiinan iästä oli joko 106 tai 104 vuotias kuollessaan.
        Itse en ole niin terve kuin äitini oli saman ikäisenä, johtuneekohan siitä että kuntoilen kohtuudella?


      • hehehehee
        New-age kirjoitti:

        Nousin ylös. Liikuskelin hitaasti. Lähdin naapurikaupunkiin shoppailemaan.
        Dadaa en ostanut mitään! En kuluttanut tuontikamoihin (lue rätteihin).
        Tulin kotio. Ja nyt odottaa terveellinen, monipuolinen salaatti.
        Ilmeisen aktiivispassiivinen päivä. Kahvia ja manssikakkua SF nautin.

        Muistatteko, mitä tarkoitti perifrastinen konjugaatio? Aktivointikysymys.
        Mielestäni mahdottoman kaunis sanapari!

        perifrastinen konjugaatio sointuu yhtä kauniisti kuin Jussin rouvan etunimi&sukunimi


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Niinpä, tulee terve ruumis haudattavaksi kieltäytymisten ja hikoilun avulla jos hyvin käy.
        Kuitenkin nämä laiskurit kuolevat nuorempina joten ei tarvitse maksaa eläkettä eikä järjestää hoitoa kun ovat tosi vanhoja.
        Äitini eli 94v, ei lenkkeillyt ikinä, oli muutenkin melko rauhallinen liikkeissään. Ei ollut nivelrikkoa vielä vanhanakaan. Ei ollut dementiaa ja kulki ryhdikkäämpänä kuin moni nuorempi vielä yli yhdeksänkymppisenä. Noin vuotta ennen kuolemaa alkoi olla sydämen toiminnan vajausta, se lopulta aiheutti kuoleman. Turha väittää että olisi elänyt terveempänä kauemmin jos olisi liikkunut, tai mistä sen tietää hänen tätinsä eli yli sata vuotiaaksi, joten kymmenen vuotta olisi voinut tulla lisää. En ole ihan varma Eufrosiinan iästä oli joko 106 tai 104 vuotias kuollessaan.
        Itse en ole niin terve kuin äitini oli saman ikäisenä, johtuneekohan siitä että kuntoilen kohtuudella?

        Ohhoh, onpas teillä paljon tervaskantoja ja erityinen ihme on, jos ovat säästyneet muistisairauksilta, mielikki-mummo.
        Minulla on vapaaehtoistyössä yhdeksänkymppinen" työkaveri", joka on vielä täydessä iskussa, touhuaa rauhallisesti ja keskittynesti koko ajan, eikä tunnu edes väsyvän - tai no, jalkoja joskus vaiittaa kuten me muutkin, sentään ollaan jalkojen päällä muutama tunti putkeen.
        En usko tämänkään tervaskannon paljon liikuntaa harrastaneen, hyötyliikuntaa lukuunottamatta. On ilo nähdä tällaisia "vanhuksia", muut yhdeksänkymppiset tutut ova kyllä olleet muistisairaita, ja jossain määrin elämänhalunsa menettäneitä. ..


      • hehehehee

        @demeter1 ja @mielikki.mummo

        En anna periksi, etteikö itsekin kannata tehdä parhaansa oman terveytensä hyväksi.
        Hyviä esimerkkejä on terveellisen liikunnan ja ruokavalion vaikutuksista.
        Kyllä se on fyysinen laiskuus "ensimmäinen askel kohti omaa rappeutumistamme."
        Aivot kuihtuvat laiskiaisilla.


      • New-age

        Ei iskias ole kiva kaveri. Eipäs silloin lenkkeillä, vaikka tahtoisikin. Onko niin, että toisilla on taipumusta siihen. Tunnen tapauksia, joista iskias on tehnyt petipotilaita moneksi viikoksi. Mutta silti toisilla voi olla muunlaisia särkyjä tai kremppoja.
        Minusta tuntuu, että harva täältä kivutta selviää.
        Pyörällä kaatuminen oli hyvä muistutus. Eipäs voinut ilman tukia liikkua.
        Kuntoutusta siihen tarvittiin. Iloitsen kyllä vilpittömästi siitä, että jalka parani lähes täysin ja voi liikkua normisti. Ja miksen saisi iloita tässä iässä. Ei se ole keltään pois. Kaatuminen oli oma moka.


      • hehehehee
        New-age kirjoitti:

        Ei iskias ole kiva kaveri. Eipäs silloin lenkkeillä, vaikka tahtoisikin. Onko niin, että toisilla on taipumusta siihen. Tunnen tapauksia, joista iskias on tehnyt petipotilaita moneksi viikoksi. Mutta silti toisilla voi olla muunlaisia särkyjä tai kremppoja.
        Minusta tuntuu, että harva täältä kivutta selviää.
        Pyörällä kaatuminen oli hyvä muistutus. Eipäs voinut ilman tukia liikkua.
        Kuntoutusta siihen tarvittiin. Iloitsen kyllä vilpittömästi siitä, että jalka parani lähes täysin ja voi liikkua normisti. Ja miksen saisi iloita tässä iässä. Ei se ole keltään pois. Kaatuminen oli oma moka.

        @New-age "Eipäs silloin lenkkeillä, vaikka tahtoisikin"

        Lenkkeily ei ole ainut liikuntamuoto. Vuodepotilaskin voi liikutella itseään ja pitääkin.
        Mikä kenellekin sopii. Väärästä liikkumisesta on haittaa. Esim. nivelille hyviä pyöräily, uinti, hiihto.


      • hehehehee
        demeter1 kirjoitti:

        Ymmärrän, että kirjoitat tietoisesti vähän provosoiden, hehehee... Silti laitan tosissani vastaan.

        Minäkään en ole mielestäni ollut passiivinen. Olen liikkunut, syönyt terveellisesti, en ole koskaan tupakoinut enkä juurikaan käyttänyt alkoholia.

        Pitkään meni hyvin, sain kehuja terveystarkastuksissa ja olin valmis "saarnaamaan" sinun tapaasi. Sitten, ilman ennakkovaroitusta, iski iskias/noidannuoli, mikälie, joka lähes rampautti minut moneksi kuukaudeksi, eikä toimintakyky ole vieläkään entinen.
        Enkä usko ollenkaan olevani ainoa, joka omista ponnistuksistaan huolimatta on joutunut turvautumaan terveyspalveluihin, enkä katso, että nyt kovasti käyn lastemme/lastenlastemme pussilla, koska käytän esimmäkseen yksityisen puolen palveluita.

        Kaikki sairaudet eivät ole elämäntapasairauksia ja perimäämme emme sentään pysty itse valitsemaan. Niin, että vähän pidän tuota kirjoitusta summittaisena heittona ja omalla terveydellään ylpeileviä ajattelmattomina. Kuten toinen kirjoittaja sanoi, kaikki me täältä lähdemme ja harva meistä ihan terveenä lähtee...

        @demeter1 "omalla terveydellään ylpeileviä ajattelmattomina"

        Minä olisin ajattelematon, jos en toisi julki sitä, miten sattumalta ajoissa havaittu alkava 2-tyypin diabetes on pysynyt aisoissa ilman lääkitystä ruokavalion, painon kurissa pitämisen ja liikunnan ansiosta jo yli 10 vuotta. Aivan pientä skarppausta vain tarvitsi minun tehdä. Ja hyvä, kun sain tietää ajoissa ja alettiin tarkkailla. Monella on 2-tyypin diabetes jo pitkällä ennenkuin lääkäri huomaa ja silloin on tilanne huonompi.
        On hyvä tietää muidenkin.
        Iloisetkin uutiset ovat uutisia ja kertomisen arvoisia ☺


      • demeter1 kirjoitti:

        Ohhoh, onpas teillä paljon tervaskantoja ja erityinen ihme on, jos ovat säästyneet muistisairauksilta, mielikki-mummo.
        Minulla on vapaaehtoistyössä yhdeksänkymppinen" työkaveri", joka on vielä täydessä iskussa, touhuaa rauhallisesti ja keskittynesti koko ajan, eikä tunnu edes väsyvän - tai no, jalkoja joskus vaiittaa kuten me muutkin, sentään ollaan jalkojen päällä muutama tunti putkeen.
        En usko tämänkään tervaskannon paljon liikuntaa harrastaneen, hyötyliikuntaa lukuunottamatta. On ilo nähdä tällaisia "vanhuksia", muut yhdeksänkymppiset tutut ova kyllä olleet muistisairaita, ja jossain määrin elämänhalunsa menettäneitä. ..

        Äiti oli loppuun asti ajan tasalla. Eufrosiinasta en ole varma muistin suhteen, vietti viimeiset vuotensa vanhainkodissa.
        Hän oli niitä ameriikan leskiä joita oli siihen aikaan pohjanmaalla paljon. Jäi lasten kans vaikeisiin oloihin, ukkini auttoi sisartaan pärjäämään.
        Ei ole ainakaan syönyt kovin yltäkylläisesti, silakkaa siellä syötiin ja perunaa, leipävartaissa oli leipää jota leivottiin harvoin paljon kerralla, muuttui mureaksi kun oli vartaissa lämpimässä pirtissä, kärpäset antoivat varmaan oman arominsa.


      • New-age kirjoitti:

        Ei iskias ole kiva kaveri. Eipäs silloin lenkkeillä, vaikka tahtoisikin. Onko niin, että toisilla on taipumusta siihen. Tunnen tapauksia, joista iskias on tehnyt petipotilaita moneksi viikoksi. Mutta silti toisilla voi olla muunlaisia särkyjä tai kremppoja.
        Minusta tuntuu, että harva täältä kivutta selviää.
        Pyörällä kaatuminen oli hyvä muistutus. Eipäs voinut ilman tukia liikkua.
        Kuntoutusta siihen tarvittiin. Iloitsen kyllä vilpittömästi siitä, että jalka parani lähes täysin ja voi liikkua normisti. Ja miksen saisi iloita tässä iässä. Ei se ole keltään pois. Kaatuminen oli oma moka.

        Kaatumista (liukastumista, pyörällä kaatumista) ei kai osaa varoa ennen kuin se sattuu omalle kohdalle. Viime talvena kaaduin kahdesti, liukuesteistä huolimatta. Onneksi ei käynyt kuinkaan. Opin kuitenkin liikkumaan varovaisemmin, hiljentämään vauhtia. Sekin auttaa paljon.

        Tykkäisin kovasti pyöräillä, mutta vilkkailla pyöräteillä en oikein luota itseeni, reaktiokyky on hidastuntunut ja jos jostakin tunnelista syöksyy vastaan pikkumies keskellä tietä, täytyy tehdä äkkinäinen väistöliike ja siinäkin on riskinsä, nim. kokemusta on..))


      • hehehehee kirjoitti:

        @demeter1 "omalla terveydellään ylpeileviä ajattelmattomina"

        Minä olisin ajattelematon, jos en toisi julki sitä, miten sattumalta ajoissa havaittu alkava 2-tyypin diabetes on pysynyt aisoissa ilman lääkitystä ruokavalion, painon kurissa pitämisen ja liikunnan ansiosta jo yli 10 vuotta. Aivan pientä skarppausta vain tarvitsi minun tehdä. Ja hyvä, kun sain tietää ajoissa ja alettiin tarkkailla. Monella on 2-tyypin diabetes jo pitkällä ennenkuin lääkäri huomaa ja silloin on tilanne huonompi.
        On hyvä tietää muidenkin.
        Iloisetkin uutiset ovat uutisia ja kertomisen arvoisia ☺

        Totta. Vuodepotilaskin voi liikkua ja on tietysti syytäkin liikkua, hehehee... Muistelen, että suositun Pilates-liikunnan kehittäjä keksi lajin ollessaan vuodepotilaana. Lihaksia voi hyvin harjoittaa makuulla.

        Ja entinen jooganopettajani Mielikki Ivalo kuntoutti itsensä pyörätuolista jooganopettajaksi vielä vanhoilla päivillään. Enkä tietenkään halunnut vähätellä liikunnan merkitystä ja uskon hyvin, että jos on tsemppiä sillä voi saada ihmeitä aikaan, kuten esimerkissäsi kerroit.
        Julkisuudessa on vain hehkutettu liikuntaa niin paljon ja myös syyllistetty niitä, jota eivät liiku, että ainakin minussa herää jo halu pistää vastaan ja puolustaa niitä, joita syyllistetään..))


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Äiti oli loppuun asti ajan tasalla. Eufrosiinasta en ole varma muistin suhteen, vietti viimeiset vuotensa vanhainkodissa.
        Hän oli niitä ameriikan leskiä joita oli siihen aikaan pohjanmaalla paljon. Jäi lasten kans vaikeisiin oloihin, ukkini auttoi sisartaan pärjäämään.
        Ei ole ainakaan syönyt kovin yltäkylläisesti, silakkaa siellä syötiin ja perunaa, leipävartaissa oli leipää jota leivottiin harvoin paljon kerralla, muuttui mureaksi kun oli vartaissa lämpimässä pirtissä, kärpäset antoivat varmaan oman arominsa.

        Mielenkiintoinen elämäntarina (Eufrosiina), mielikki-mummo. Ei kai se ruoka hääviä ollut, nykyisten mittapuiden mukaan, mutta ihmeesti sillä vain pärjättiin ja pysyttiin terveinäkin.
        Minäkin muistan leipävartaat, kärpäsiä en muista..)) Leipä kai kuivui vartaissa ja sitten sitä pehmitettiin vaikka vesihöyryssä ennen syöntiä. Maku on vieläkin tallella.


      • korppishuomenta
        hehehehee kirjoitti:

        @demeter1 "omalla terveydellään ylpeileviä ajattelmattomina"

        Minä olisin ajattelematon, jos en toisi julki sitä, miten sattumalta ajoissa havaittu alkava 2-tyypin diabetes on pysynyt aisoissa ilman lääkitystä ruokavalion, painon kurissa pitämisen ja liikunnan ansiosta jo yli 10 vuotta. Aivan pientä skarppausta vain tarvitsi minun tehdä. Ja hyvä, kun sain tietää ajoissa ja alettiin tarkkailla. Monella on 2-tyypin diabetes jo pitkällä ennenkuin lääkäri huomaa ja silloin on tilanne huonompi.
        On hyvä tietää muidenkin.
        Iloisetkin uutiset ovat uutisia ja kertomisen arvoisia ☺

        Monenlaisia selviytymistarinoita lie jo ikäistemme joukossa.

        Itselläni on ollut muutama kova paikka, joissa on tarvittu niin psyykkisiä kuin fyysisiä ponnisteluja paremman elämän etee.

        Kun sairastuin rintasyöpään, samaan aikaan sairastui myös erään ystävättäreni sisar. Minulle tuo aika oli täynnä taistelutahtoa ja toivoa kun taas kanssasisareni elämän liekki alkoi hiipua, hän eristäytyi, menetti elämän halunsa ja uskon paranemiseen.

        Fyysistä ponnisteluista on myös kokemuksia. Laihduin 30 kg puolessa vuodessa sauvakävellen. Selkävammani on ja pysyy, mutta se ei estä minua kovienkin fyysisten ponnistelujen onnistumisiin.

        Jos ei sauna, viina ja terva auta se on kuolemaksi.😉


      • korppishuomenta kirjoitti:

        Monenlaisia selviytymistarinoita lie jo ikäistemme joukossa.

        Itselläni on ollut muutama kova paikka, joissa on tarvittu niin psyykkisiä kuin fyysisiä ponnisteluja paremman elämän etee.

        Kun sairastuin rintasyöpään, samaan aikaan sairastui myös erään ystävättäreni sisar. Minulle tuo aika oli täynnä taistelutahtoa ja toivoa kun taas kanssasisareni elämän liekki alkoi hiipua, hän eristäytyi, menetti elämän halunsa ja uskon paranemiseen.

        Fyysistä ponnisteluista on myös kokemuksia. Laihduin 30 kg puolessa vuodessa sauvakävellen. Selkävammani on ja pysyy, mutta se ei estä minua kovienkin fyysisten ponnistelujen onnistumisiin.

        Jos ei sauna, viina ja terva auta se on kuolemaksi.😉

        "korppishuomenta"

        No niin.
        Ja sitten lesken valitukseen mukaan.
        Siinä voi murehdella kuinka suku ei osaa ottaa osaa oikein.
        Nimmariakin voi vaihtaa siellä vapaasti.

        H.


    • Bumpety-bump.
      Yksi päivä pois palstalta kun kävimme välillä hautajaisissa ja samalla viemässä tyttärenpoikia takaisin niin tää aloitus on tehnyt muodonmuutoksen ja poliittisesta ja yhteiskunnallisesta passiivisuudesta ollaankin sitten vaivatta siirrytty fyysiseen passiivisuuteen ja puutarhatöihin.
      ***
      Olen aina ajatellut että ainoa järkevä asia mitä eläkeläinen voi tehdä rutiininomaisten huushollin ja perheen kanssa touhuamisen ohella on keskittyä politiikkaan ja dokumentoimaan tapahtumia. Lapset on kasvatettu, puut istutettu, kirja (blogi) vielä kesken).

      • Jos palstan keskustelijat siirtyisivät FB-puolelle, tänne jäisivät vain itsensä-kanssa-keskustelijat ja minä.
        Minä en keskustele itsekseni, eikä minun kanssani paljoa keskustella.
        Töksäytetään joku typerä kysymys korkeintaan.
        Jokunen mukava poikkeus sentään on.
        Minulta lähinnä odotetaan ideoita, joita sitten kopioidaan näytellen epä-toivoisesti kopion olevan omansa.
        Itkien, älkää lukeko hunksia, älkää...älkää...antakaa elää.

        H.


      • korppishuomenta

        Kirjasi ei ole vielä valmis, ymmärrän. Kirjan kirjoittaminen vaatii keskittymistä. Käsitin sinun kirjoittavan kirjaa Karjalaisen evakkoperheesi elämästä. Siihen tuskin tarvitset politiikan seuraamista, ainoastaan historian kertausta.

        Alkukesän aikana me suomalaiset saimme nauttia värikkään pläjäyksen poliittista näytelmää. Liekö se ollut tälle kesälle riittävä pläjäys.

        Minulla on menossa pensaansiirtoprojekti. Kaikkia puita en ole vielä istuttanut.


      • korppishuomenta kirjoitti:

        Kirjasi ei ole vielä valmis, ymmärrän. Kirjan kirjoittaminen vaatii keskittymistä. Käsitin sinun kirjoittavan kirjaa Karjalaisen evakkoperheesi elämästä. Siihen tuskin tarvitset politiikan seuraamista, ainoastaan historian kertausta.

        Alkukesän aikana me suomalaiset saimme nauttia värikkään pläjäyksen poliittista näytelmää. Liekö se ollut tälle kesälle riittävä pläjäys.

        Minulla on menossa pensaansiirtoprojekti. Kaikkia puita en ole vielä istuttanut.

        Ei näytä hyvältä, mun kirjaprojektini siis. Intoni on lopahtanut täysin. Katsotaan nyt syksymmällä kunhan kesän reissut on tehty. Tarvii muistaa katsella maeriaalia suvun kätköistä kun käyn Suomessa.


    • Onko Paloma muuttanut Suomeen? Kyllä minulla on suomentv, huvia katsella eduskunnan istuntoja, keskustelua paljon enemmin TV: ssä kuin Ruotsissa. Sote on tosihuvitta asia.

      Ruotsin poliitikkojen kesätapahtuma on
      vähänjärkisille tarkoitettu joka maksaa yhteiskunnalle hyvin paljon, Gotlannille tietenkin kannattava taloudellisesti.

      • Nyt kirjoitan vain toisella silmällä, torstai-iltapäivällä sain soiton sairaalasta että leikkaus olisi perjantaina 12.30 jos voin tulla. Ei silmässä mitään vikaa ollut vaan silmän alla pieni syöpä joka oli pahempi kuin alussa luulivat. Tiistaina taas uusi leikkaus suurempi tai yhteenompelu.

        Koepala otettu lähes kolme kuukautta sitten.


      • korppishuomenta
        xx9 kirjoitti:

        Nyt kirjoitan vain toisella silmällä, torstai-iltapäivällä sain soiton sairaalasta että leikkaus olisi perjantaina 12.30 jos voin tulla. Ei silmässä mitään vikaa ollut vaan silmän alla pieni syöpä joka oli pahempi kuin alussa luulivat. Tiistaina taas uusi leikkaus suurempi tai yhteenompelu.

        Koepala otettu lähes kolme kuukautta sitten.

        Toivon sinulle onnistunutta leikkausta ja pikaista paranemista.


      • xx9 kirjoitti:

        Nyt kirjoitan vain toisella silmällä, torstai-iltapäivällä sain soiton sairaalasta että leikkaus olisi perjantaina 12.30 jos voin tulla. Ei silmässä mitään vikaa ollut vaan silmän alla pieni syöpä joka oli pahempi kuin alussa luulivat. Tiistaina taas uusi leikkaus suurempi tai yhteenompelu.

        Koepala otettu lähes kolme kuukautta sitten.

        paranemista :)
        Onko se tyvisolukasvain? (basalioma?) Niillä on yleensä hyvä ennuste.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        paranemista :)
        Onko se tyvisolukasvain? (basalioma?) Niillä on yleensä hyvä ennuste.

        Oli toinen....näkyy --- en ole lääkäri, lääkäri on nyt kotonani tosin toisella alalla. Aika näyttää mutta mitä on ulkona on parempi kuin sisällä, jos ei ole levinnyt näin itse ajattelen.

        Itselleni oli vähän yllätys, koska voi olla leviävä. Kyllähän elämää olen nähnyt en ole katkera.


    • hmpff

      Ootkohan sä nyt jossain kiertueella etkä lue, mutta vastaanpa silti.

      Ihan ymmärrettävää jos into hiippuu, minäkin olin 20-30 vuotiaana aktiivinen politiikassa, mutta en jaksanut niitä kyynärpäitä. Se puoli on niiiiin täynnä pyrkyreitä jotka vaan havittelee mainetta ja kunniaa, ja kenties paksumman palkkapussin ja pidemmän loman. Kun jätin ne hommat, suljin oven kokonaan.

      Tuntuu vähän muutenkin siltä, että joka toinen sukupolvi tekee ihan samat virheet kuin edellisetkin. Ja ne jotka vielä jaksavat politiikassa, ovat ne pyrkyrit joille politiikasta tuli koko elämä ja ura.

      Mutta se on totta, että vanhempi kansa ehkä on vähän liian hiljaa, liian näkymätön. Elämä menee nuorten ehdoilla, joilla energiaa piisaa. Joilla on suht lyhyt näkö :) Kyllä maailma tarvitsisi vanhemman sukupuolven kokemusta ja iän tuomaa viisautta.

      • Jos tarkoitit minua, niin vastaus on kyllä.
        Olin kiertueella, mutta tulin eileni lallalla kotiin. Heikossa kunnossa (todennäköisesti joku noro tai muu vatsatauti), mutta nyt alkaa olla jo hyvä ja ruokakin alkaa maistaa. (Söin juuri mini-aamiaisen: halkaistu, paahdettu kahvirinkeli, lakkahilloa ja leipäjuustoa, kuppi kahvia).
        Katselin foorumia eilen illalla ja kawe oli tehnyt aloituksen syksyn poliittisesta panoraamasta (lähinnä kotimaassa). Lueskelin eilen myös mitä Timosella oli sanottavaa Bernerin uudesta lempilapsesta VR:n silpomisesta ja yhtiöittämisestä (kun se on Ruotsissakain onnistunut niin hyvin...meitä on monta jotka olemme täysin eri mieltä asiasta :)
        ***
        On aivan järjetöntä antaa yhteisten asioiden hoito kokonaan nuoremmille nyt kun meillä on aikaa, iän tuomaa kokemusta ja usein usein kiinnostustakin, ainakin lähipolitiikkaan. Näemme asioita suurempina kokonaisuuksina, suuremmassa aikahaarukassa kuin lapsemme ja heidän sukupolvensa.
        Elikkä kannattaa paneutua enemmän asioihin joihin vielä voi vaikuttaa. Ellei muuten niin olemalla jotain mieltä ja äänestämällä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      38
      1376
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      65
      1349
    3. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      249
      1214
    4. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      59
      1171
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1065
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      796
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      768
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      757
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      731
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      707
    Aihe