Evoluutio 0

Teknodonna

Evoluution filminauhaa taaksepäin kelatessani päädyin lopulta outoon tilaan.

On aamu. Aurinko on juuri noussut ja linnunlaulua ei kuulu. Kääntäessäni vielä yhden sivun, välähdys muuttuu pimeydeksi.

Tämä ei varsinaisesti liity mihinkään universumissa - jossa kaikki liittyy kaikkeen.

Olen vuosikausia pohdiskellut sekä alun, ajan että tilan määritelmiä. Tilan ilmestymisen massa on niistä kevein, ja vaikein ymmärtää.

😁

23

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teknodonna

Tilan olemattomuus on kiehtonut minua jo pitkään. Olemattomassa tilassa ei voi esiintyä mitään, koska tapahtumille ei ole pohjaa, eli tilaa.

Ei estradia.

Hätäisimmät käsittävät sen tyhjyydeksi, toiset taas kosmiseksi autiudeksi ja pimeydeksi, mutta näin ei ole. Tilaa ei yksinkertaisesti ole olemassa. Ei välimatkoja, ei aikaa eikä ajan kanssa sopusoinnussa kulkevaa painovoimaa. Ei mitään ajateltavissa tai koettavissa olevaa, konkreettista.

Nada

Tästä näkökulmasta rakennetaan Evo 0.

😁

• Teknodonna

Jos jotain tapahtuu, niin sille on löydyttävä ensin tila se tapahtua. Jos näin ei voi tapahtua, on tapahtuman itse oltava tilansa.

(Reps)

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, niin sille on löydyttävä ensin tila se tapahtua. Jos näin ei voi tapahtua, on tapahtuman itse oltava tilansa.

(Reps)

😁

Kyllä näihin muroihin olisi hyvä saada maitoa.

Kuitenkin on tapahtumien (millaisten hyvänsä) kannalta väistämätöntä, että ennen tapahtumaa syntyy tapahtumille tila se tapahtua.

Eli ennen älykästä suunnittelijaa syntyy jo jotain, joka ei ole sidoksissa mihinkään.

Nykyisin kutsumme sitä avaruudeksi. Kävely jääkaapille muistuttaa myös sitä.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Kyllä näihin muroihin olisi hyvä saada maitoa.

Kuitenkin on tapahtumien (millaisten hyvänsä) kannalta väistämätöntä, että ennen tapahtumaa syntyy tapahtumille tila se tapahtua.

Eli ennen älykästä suunnittelijaa syntyy jo jotain, joka ei ole sidoksissa mihinkään.

Nykyisin kutsumme sitä avaruudeksi. Kävely jääkaapille muistuttaa myös sitä.

😁

Aineen, säteilyn ja massan harvassa sekamelskassa unohtuu nopeasti olennaisin asia koko paletilla: tila.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Aineen, säteilyn ja massan harvassa sekamelskassa unohtuu nopeasti olennaisin asia koko paletilla: tila.

😁

En itse mielelläni aloita, vaan lopetan.

Yhä kiinnostaa tilan "ajatus".

Materian ja sen partikkeleiden olemuksen kvanttimekaniikka hämmentää, mutta tilan taju sitä enemmän.

Kuinka on mahdollista luoda mitattavissa olevia mittasuhteita tilassa, jota ei voi olla.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

En itse mielelläni aloita, vaan lopetan.

Yhä kiinnostaa tilan "ajatus".

Materian ja sen partikkeleiden olemuksen kvanttimekaniikka hämmentää, mutta tilan taju sitä enemmän.

Kuinka on mahdollista luoda mitattavissa olevia mittasuhteita tilassa, jota ei voi olla.

😁

Filosofian pohjamutia myötäillen, on olemassa jotain kolmiulotteista (prox), johon ilmestyy jotain "yksinkertaisempaa" ja "havainnoimiselle alttiimpaa".

Vieläkään en ymmärrä tuon alkuperän luonnetta, eli tilaa tapahtua.

On täysin mielen vastaista ajatella sen jo olleen, ennen kuin mitään tapahtui.

Sen on täytynyt syntyä samaan aikaan, kuin kaikki muu syntyi.

😁

• Knark5

Savorisella on näköjään välillä tyttöilyvaihe ihan kuin jyrillä.

• Kiitäminuatästäinfosta

Ongelmaasi on ihan helppo ratkaisu.

Tietenkin on olemassa äääretön avaruus jolla ei ole alkupäätä eikä loppupäätä yhtään missään ja tämä tila on tietenkin aina kautta ikuisuuden ollut olemassa ja tulee olemaankin ikuisesti loppumatta koskaan. Me mittaamme aikaa auringon kierron mukaan, mutta prikulleen samalla nopeudella se todellinen reaaliaika kuluu ihan tasan kaikkialla. On typerää Enqvitsimäistä saivartelua alkaa väittää että aika kuluisi joissain olosuhteissa tässä kosmoksessa nopeammin tai hitaammin kuin muualla.

Eikä avaruus mihinkään kaareudu sillä mitäs merkitystä millään kaareutumisella voisi olla loputtomassa avaruudessa.

Ja tietenkin kaiken aineen muodostanut ikuisesti olemassaollut energia todellisuutta, sillä ei absoluuuttiinen tyhjä räjähdä yhtään missään muussa professsori Yksioksan tyhjässä päässä, hehe.

Näin helppoa se on kun ajattelee terveesti ilman saivarteluja jotka eivät johda mihinkään.

---Mutta sitten tuleeekin mielenkiintoista mietittävää.
      Eli miten saamme selville sen että millainen olemus on tuolla ikuisen ilmeisen ehtymättömän energian lähteellä?

Nämä äärettömyys-asiat kun menevät siellä ihmisen tajuamiskyvyn ulkorajoilla. Eli tajuamme että näin näiden äärettömyyksien täytyy olla juuri kuten tuossa yllä ilmaisin, mutta ainoa keino saada jotain selvyyttä näiden äärettömyyksien olemuksen taustoista on se että tarkkailemme tarkasti sitä että mitä näistä äärettömyyksistä on muodostunut tänne kosmokseen aineellisessa ihmisen havaintokykyjen rajoissa olevana.
      ---Siis yksinkertaisesti, sehän on selvää että koska kuvitteellista absoluuttista tyhjyyttä ei ole koskaan voinut olla olemassakaan koska ainetta on olemassa, niin on olemme ihmisinä pikkuisine aivoinemme jonkin sellaisen suurenmoisen äärellä josta voimme saada tietoja vain sen perusteella että mitä aineesta on muodostunut, siis sitä tarkkailemalla.

Esimerkiksi minä valaistuin tuon luomisenergian oinaisuuksista aika lailla kun kävin ensi kerran sukeltelemassa turkoosinsisnisissä lämpimissä korallivesissä kultakalojen seassa kaukomailla.
      Silloin minulle välähti että voi hitsi, joku haluaa tehdä minut tyytyväiseksi, ja niin rupesin tarkkailemaan luontoa sillä silmällä että voisiko kaiken taustalla olla joku itsensä luonnon kautta ilmeiseksi tekemistä haluava älykäs hyväntahtoinen toimija.
      Ja kas kummaa, männystä on helppoa tehdä hirsitaloja, koivusta huonekaluja, ja vielä ihmeellisempi sattuma on se että lähes kaikki hedelmät ja vihannekset ovat jo ennen ihmisten jalostamisiakin olleet "sattumalta" aivan käteen sopivia, tai kuten vesimeloni, helposti jaettavissa makoisiin suupaloihin. Ja entä sitten maustekasvit? Voi sitä mausteiden ylitsevuotavaa kirjoa jonka ainoaksi syyksi todella älykäs havainoitsija huomaa helposti niiden valmistuneen ihan tarkoituksella ihmisen iloksi, sillä niiden viljely ja korjuu on tosi helppoa kotikokillekin.

Ilmaisin tässä promillen verran niistä ihmiselle upeista asioista joiden taustavaikuttajaa olen tieteellisen tarkasti ja todistettavasti havainnoinut kymmeniä vuosia, joten minulle on aivan turha tulla sanomaan että sokea tarkoitukseton sattuma on kaiken takana. Ei varmasti ole.

Tässä kokonaisuudessa häiritsevänä tekijänä asian oikean laidan ymmärtämiselle on se että ihmiskunta on turmeltunut tilaan joka on luonnoton ja jopa evoluutioteorian vastainen kun ihmiset tappavat toisiaan sen kun ehtivät sekä homostelevat niin ettei siementä levittäviä jälkeläisiä tule, mutta tälle surkeudelle on ihan pätevät syyt ilmaistu tuon ylimaallisen energien lähteen tuottamassa opetusteoksessa nimeltä Raamattu, jota ateistievokit eivät tietenkään tunne lainkaan kuten tältä palstalta olemme lukemattomia kertoja nähneet mm. Agnoskepon ja Dr.Housen toilauksista, heheh...Tyhmempiä pässejä tuskin onkaan kuin tuo homopari, ehheh.

• Ev.lut.tieteenharrastaja

Jyri! Nyt nostan sinulle hattua. Ensi kerran. Ja korkealle.

• Valitettavasti

"On typerää Enqvitsimäistä saivartelua alkaa väittää että aika kuluisi joissain olosuhteissa tässä kosmoksessa nopeammin tai hitaammin kuin muualla. "

Aika on se, mitä kello mittaa ja kellon käynti riippuu sen nopeudesta.
        Jotta GPS toimisi, tämä on otettava huomioon tosiasiana.

• " Agnoskepon ja Dr.Housen toilauksista, heheh...Tyhmempiä pässejä tuskin onkaan kuin tuo homopari, ehheh. "

Jyri hyvä. Alitit juuri itsesi.
        Olen umpihetero kolmen täysipäisen ja yhteiskuntakelpoisen lapsen isä ja kahden isoisä. Uskon tuntevani Raamattua paremmin kuin sinä ja mitä tieteeseen tulee käsityksesi sen suhteen on lapsen tai lapsenmieliseksi dementoituneen vanhuksen tasolla.

Tyhjiön kvanttfluktaatio on fyysikoille arkipäivän faktaa ja ilman suhteellisuusteorian vaatimia korjauksia ei GPS tai Cernin LHC toimisi.

Juttusi vilihedelmistä ei sekään pidä paikkaansa ja vaikka et enää kirjoitakaan kultakaloista koralliriutoilla, niin sekin mokasi osoitti, kuinka pihalla olet biologiasta.

Kirjoitat maustekasveista ja unohdat, että Suomessakin on parisataa myrkkykasvia, joista kymmenisen on ihmiselle tappavan myrkyllisiä ja myrkkysient siihen päälle. Miksi Jumalasi ne loi? Miksi tappavan myrkyllinen valkoinen kärpässieni on ulkonäöltään niin lähellä hienon makuista kuusen herkkusientä, että asiaa tuntematon erehtyy helposti?

Jyri. Luonto on raaka ja julma niin ihmisille kuin kaikille eliöille. Kuvitteellisen Luojasi luonto ilmaisee itsensä Milnen sanoin: "Kynsin, hampain verisin."

• Teknodonna

Mjoo

Esseessäsi oli yksi laini, joka mua kiinnosti, ja se oli tuo väitteesi siitä, että "tila" on aina ollut olemassa, eli tapahtumaulottuvuus.

Tämän juuri kyseenalaistan, koska se jo itsessään on jotain, ja siten tarvitsee sekä alun että siihen vaikuttaneet tekijät.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Mjoo

Esseessäsi oli yksi laini, joka mua kiinnosti, ja se oli tuo väitteesi siitä, että "tila" on aina ollut olemassa, eli tapahtumaulottuvuus.

Tämän juuri kyseenalaistan, koska se jo itsessään on jotain, ja siten tarvitsee sekä alun että siihen vaikuttaneet tekijät.

😁

Yritän selventää tätä vaikeaa asiaa hepreaksi.

"Alussa Jumala erotti taivaan ja maan."

Juuri tässä kohtaa minä eroan luomiskertomuksesta siten, että kävelen kohti universumin alkutekijöitä aina tilaan asti, jota ei voi olla. Eli siis taakseni jäävät taivaat ja maat, ihmiset ja eläimet, sekä muu evolutiivinen sotku, ja edessäni levittäytyy todellisuuden mahdollistava utopia tilasta, jossa tämä kaikki voi tapahtua.

😁

• YstävänneJyri
        agnoskepo kirjoitti:

" Agnoskepon ja Dr.Housen toilauksista, heheh...Tyhmempiä pässejä tuskin onkaan kuin tuo homopari, ehheh. "

Jyri hyvä. Alitit juuri itsesi.
        Olen umpihetero kolmen täysipäisen ja yhteiskuntakelpoisen lapsen isä ja kahden isoisä. Uskon tuntevani Raamattua paremmin kuin sinä ja mitä tieteeseen tulee käsityksesi sen suhteen on lapsen tai lapsenmieliseksi dementoituneen vanhuksen tasolla.

Tyhjiön kvanttfluktaatio on fyysikoille arkipäivän faktaa ja ilman suhteellisuusteorian vaatimia korjauksia ei GPS tai Cernin LHC toimisi.

Juttusi vilihedelmistä ei sekään pidä paikkaansa ja vaikka et enää kirjoitakaan kultakaloista koralliriutoilla, niin sekin mokasi osoitti, kuinka pihalla olet biologiasta.

Kirjoitat maustekasveista ja unohdat, että Suomessakin on parisataa myrkkykasvia, joista kymmenisen on ihmiselle tappavan myrkyllisiä ja myrkkysient siihen päälle. Miksi Jumalasi ne loi? Miksi tappavan myrkyllinen valkoinen kärpässieni on ulkonäöltään niin lähellä hienon makuista kuusen herkkusientä, että asiaa tuntematon erehtyy helposti?

Jyri. Luonto on raaka ja julma niin ihmisille kuin kaikille eliöille. Kuvitteellisen Luojasi luonto ilmaisee itsensä Milnen sanoin: "Kynsin, hampain verisin."

Juuri noin, kiva että olit yhdessä asiassa rehellinen jälleen kerran Agno, nimittäin siinä että uskot tuntevasi Raamatun minua paremmin, hehe.
        Minä en usko yhtään mitään edelleenkään vaan tiedän tuntevani Raamatun sinua paremmin. Osaan sen ulkoa.

Enkä sinuna uuresti intoilisi evomoraalisista jälkeläisistä, hehe.

• YstävänneJyri kirjoitti:

Juuri noin, kiva että olit yhdessä asiassa rehellinen jälleen kerran Agno, nimittäin siinä että uskot tuntevasi Raamatun minua paremmin, hehe.
        Minä en usko yhtään mitään edelleenkään vaan tiedän tuntevani Raamatun sinua paremmin. Osaan sen ulkoa.

Olet kyllä aika hörhö hihi

• YstävänneJyri kirjoitti:

"Minä en usko yhtään mitään edelleenkään vaan tiedän tuntevani Raamatun sinua paremmin. Osaan sen ulkoa."

Ihanko totta? Noin paksua valehtelua on aika vaikea sovittaa edes teokraattisen sodankäynnin viitekehykseen.
        Minun ja jälkeläistenikin moraali kestää koska tahansa vertailun sinun pronssikautisen moraalisi kanssa. Minä en kivittäisi ihmisiä kuoliaaksi mistään syystä, kuten sinun mielestäsi pitäisi tehdä.

• Aika ja tila nivoutuvat yhteen, ilman tilaa ei ole aikaa (kehittyä)..
      Tää tilajuttu olisi helpompi omaksua JOS avaruus olisi ikuinen ja Jumala sen ulkopuolella (aineettomana), mutta se ei mene niin.
      Kun taas kerran on ollut alkuräjähdys, pitää miettiä että kun avaruus on laajentunut pisteestä suunnattomaksi, mikä sen ulkopuolella oli (tila? ;)) missä sen oli, hm, tilaa laajentua...

;)

• Teknodonna

Mjoo

Kuvitellaan tätä ongelmaa sen toiseen suuntaan, eli ulos "tapahtumakeskiöstä.

Oletetaan universumin äärilaitojen liikkuvan poispäin valonnopeudella. Eturintama koostuu hiukkasista, joilla on suuri energiataso. Jos voisimme katsoa tätä "ulkopuolelta, niin se näyttäisi lähestyvältä sumupilveltä, jossain, jota ei ole.

Tämä itseään pakeneva pilvi olisi koko tapahtumakentän ainoa jäsen. Sen luo tilan "tilaan", jota ei ole.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Mjoo

Kuvitellaan tätä ongelmaa sen toiseen suuntaan, eli ulos "tapahtumakeskiöstä.

Oletetaan universumin äärilaitojen liikkuvan poispäin valonnopeudella. Eturintama koostuu hiukkasista, joilla on suuri energiataso. Jos voisimme katsoa tätä "ulkopuolelta, niin se näyttäisi lähestyvältä sumupilveltä, jossain, jota ei ole.

Tämä itseään pakeneva pilvi olisi koko tapahtumakentän ainoa jäsen. Sen luo tilan "tilaan", jota ei ole.

😁

MieMielestäni vain näin esitettynä universumin olemassaoloon syntyy jotain "järkeä".

Loputtomuushöpinät ovat aivan naurettavia, ja osoittavat vain ihmiseen itseensä, joka on keksinyt käyttökieleensä tällaisen termin.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

MieMielestäni vain näin esitettynä universumin olemassaoloon syntyy jotain "järkeä".

Loputtomuushöpinät ovat aivan naurettavia, ja osoittavat vain ihmiseen itseensä, joka on keksinyt käyttökieleensä tällaisen termin.

😁

"
        "Miemie"

Taidan käydä pokkaamassa fysiikan Nobelin.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

"
        "Miemie"

Taidan käydä pokkaamassa fysiikan Nobelin.

😁

Tällaista "olemattomuusteoriaa" vasten olemassaolomme näyttäytyy varsin merkillisessä valossa, sillä todennettavissa olevaksi voidaan todeta vain havaittu. Tämä tosiasia rajaa kuitenkin ulkopuolelleen kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot, koska ne ovat luonnollisia olemattomuusteoriassa. Tämä pätee kaikkiin mahdollisiin sovelluksiin, kuten esimerkiksi DNA:n kompleksisuuteen.

Olemattomuusteoria on siisttii

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

Tällaista "olemattomuusteoriaa" vasten olemassaolomme näyttäytyy varsin merkillisessä valossa, sillä todennettavissa olevaksi voidaan todeta vain havaittu. Tämä tosiasia rajaa kuitenkin ulkopuolelleen kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot, koska ne ovat luonnollisia olemattomuusteoriassa. Tämä pätee kaikkiin mahdollisiin sovelluksiin, kuten esimerkiksi DNA:n kompleksisuuteen.

Olemattomuusteoria on siisttii

😁

TTaidan käydä pokkaamassa myös infirmaatioteorialle sijoitetun Nuubelin.

Pitäisiköhän ostaa vitriini... tai jotain.

😁

• Teknodonna
        Teknodonna kirjoitti:

TTaidan käydä pokkaamassa myös infirmaatioteorialle sijoitetun Nuubelin.

Pitäisiköhän ostaa vitriini... tai jotain.

😁

Mielestäni olemattomuusteorian huumoripuoli asettuu juuri siihen uomaan, jossa kaikki vaihtoehdot ovat läsnä samaan aikaan. Riemunkiljahdukset ovat todellisuuden todellinen ääni ja sen ihon pehmyt pinta.

😁

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2367
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      93
      1505
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1248
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1120
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      949
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      851
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      842
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      830
    9. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      18
      821
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      785
    Aihe