Sopiva tuumakoko? 43 " vai 49"?

regegreegre

Olen ostamassa ensimmäistä taulutelkkaria ja pohdin ostaisinko 43" vai 49" tv:n? Mittasin että katseluetäisyys olisi maksimissaan 3m niin onko 49" liian iso tälle katseluetäisyydelle? Olen käynyt liikkeissä vertailemassa tämän kokoluokan telkkareita ja kyllä tuo 49 houkuttaisi ostaa, sillä 43 näyttää vaan niin pieneltä. Mielipiteitä?

40

5317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuumia_tarpeeksi

      65" niin ei tarvi heti silmälaseja uusia...

    • Siitä__vaan

      Itse katselen noin kolmen metrin päästä 55-tuumaista UHD-televisiota, tosin UHD-tarkkuudella ei ole minulle vielä mitään tarjontaa. Älä osta 65-tuumaista, sillä kolmen metrin etäisyydeltä katseltaessa sd-tarkkuiset lähetykset ovat epämiellyttävän epäteräviä.

    • käytänitse

      Esim. kaikki urheilukanavat on HD laatuisia joten 65" on paikallaan ja 4K tarjontaa on jo Netfliksin listalla ja tietenkin Youtubessa, joten sellainen kannattaa ostaa. Hinnatkin on jo edullisia.

    • evpm

      Missä merkissä ääni kuuluu hyvin?

      • Siitä__vaan

        "Missä merkissä ääni kuuluu hyvin? "

        Ei missään, ainakaan halvoissa perusmalleissa, sillä litteässä televisiossa ei ole tilaa ja kaikupohjaa kunnollisille kaiuttimille. Itse olen ostanut Sony-telkkuni alle 340 euron hintaisen "laatikon", jossa on hyvät kaiuttimet. Kutsuvat sitä nimellä "soundbar". Siihen tulee virta automaattisesti, kun tv avataan ja virta sammuu, kun tv suljetaan. Bassotkin soivat mukavan muhkeasti! Ääntä voi säätää tv:n omalla kaukosäätimellä, jos haluaa.


      • niinpäniinjoohei
        Siitä__vaan kirjoitti:

        "Missä merkissä ääni kuuluu hyvin? "

        Ei missään, ainakaan halvoissa perusmalleissa, sillä litteässä televisiossa ei ole tilaa ja kaikupohjaa kunnollisille kaiuttimille. Itse olen ostanut Sony-telkkuni alle 340 euron hintaisen "laatikon", jossa on hyvät kaiuttimet. Kutsuvat sitä nimellä "soundbar". Siihen tulee virta automaattisesti, kun tv avataan ja virta sammuu, kun tv suljetaan. Bassotkin soivat mukavan muhkeasti! Ääntä voi säätää tv:n omalla kaukosäätimellä, jos haluaa.

        Hyvyys on vähän suhteellista. Samsungin ääneen olen ollut tyytyväinen eikä ole tarvinnut ostaa soundbaria.


    • 43vai49

      Nykyisten televisioiden terävyys on sitä luokkaa, että huoletta voit laittaa isomman television kolmen metrin katseluetäisyylelle. HD ja UHD ovat lähempääkin katsottuna teräviä. Huoletta voit valita kukkaroosi sopivan television ja siihen ominaisuudet mitä tarvitset. Huoneesi sisustuksesta ja muusta ympäristöstä riippuu mikä on mielestäsi sopiva koko. Mieti onko oleohuoneesi halisteva elementi televisio vai tuttavian kanssa leppoisa istuskelu ja juttelu.

    • 4rt4ret

      Jos 3m on sulla katseluetäisyys?
      Riittää 40"-45" televisio.
      Liian iso menee epämukavaksi pienessä huoneessa

    • Yberwisser

      Itse ostaisin 49-tuumaisen , sillä silmä tottuu todella nopeasti isoon ruutuun. Toisaalta, kuten joissain kommenteissa on tullut ilmi, lähetteen laatu vaikuttaa suuresti katselukokemukseen. Tarkoittaa, että mieluiten HD-tarkkuutta tai vielä tarkempaa kuvaa, sillä tavallinen TV-lähete on ikävän sumea isolta ruudulta läheltä katsottaessa.

      Kaiuttimiin kannattaa sijoittaa , jos ääni on tärkeä. Vaikka Genelecin pienimmät aktiivikaiuttimet ruudun kummallekin puolelle. Maksavat joo paljon, kestävät monen telkkarin verran.

      • Wanharouva

        Kommenttia lukiessani sain vastauksen omaan pohdintaani kuvan terävyydestä. Katseluetäisyys n. 3-4m, tv 55", Hd hyvä, tavallinen tv kanava hieman hajoaa tuolta etäisyydeltä, näin kuvittelen. Ääniratkaisuna optinen adapteri tv: takapaneeliin, siitä piuhat 25v. vanhoihin analogisiin stereoihin, Äänen säätö. stereoista, Antaa upean äänen sitä halutessa.


    • sonyti

      itse ostaisin pienemmän telkun mitä löytyy!

      • Suurempaa_ruutua_vaan

        TV:t ovat nykyään halpoja, joten suurempaa ruutua vaan hankkimaan. Oma muutama vuosi sitten hankittu tv on 55" ja katseluetäisyys on kolmisen metriä. Ihan sopiva kaseluetäisyys se on, joten hanki vaan suurempaa ruutua.. TV:tä ostaessani oli alan lehdissä juttua, että 55" on kuvaruudun suosikkikoko ja kun sellaisen koon tv sattui olemaan tarjouksessa sopivin varustein, niin kaupat tuli tehtyä. Kyseisen tv-mallin uusi sukupolvi tuli juuri markkinoille, joten tämän "vanhentuneen" mallin hinta oli kohtuullinen, eikä hankinta ole harmittanut jälkikäteen. Päivityksissä pienet häikät ovat poistuneet, joten tekninen tuki ja verkon kautta jaettavat päivitykset ovat hyvä juttu pitemmän päälle.

        Äänipuoleen kannattaa panostaa, sillä ohueeseen laitteeseen ei saa kunnon ääntä muuten kuin ulkopuolisella järjestelmällä. Kerrostalossa riittää meikäläisellä 2 1 kaiutinliitännän kautta, jolloin tv:n kaukosäätimellä saa äänenvoimakkuutta säädettyä. Kun halutaan ääntä lisää, niin 5 1 kotiteatterissa riittää potkua, mutta sitä ei kannata käydä yöllä luukuttamaan;)

        Äänipuoli hoituu helpoimmin soundbarilla, joita löytyy eri hintaluokissa ja eri merkeille sovitettuna. Itse käytän melko paljon verkkosovellutuksia, kuten Areena ja Netflix. TV-ohjelmat ovat jo osittain siirtyneet verkkoon, joten kannattaa katsoa, mitä appseja on tv:ssä valmiina. Koska tv:n oma selain on mitä on, niin tarvittaessa laitan läppärin kiinni tv:n HDMI-liitäntään ja tarvittaessa voi kännykän näytönkin peilata 55" kokoon. Mieti ennen tv:n hankintaa, mitä sovellutuksia aiot käyttää muutaman vuoden kuluessa. Pienellä lisähinnalla saat ominaisuuksia, joista on hyötyä myöhemmin..


      • vbnbvnvn

        Myös monella huoneen nurkka ainoa vaihtoehto ja jalustankin löytäminenkin jo hankalaa ja tyytyminen pikkuhyllyyn.Mitään 46 tuumaa isompaa sitten turha laittaa.


    • HDtäPukkaa

      Sanoisin kanssa, että lähdetään 50 tuumasta ylöspäin, esim. 55".
      Maaliskuussa 2020 siirrytään kokonaan mpeg4 -lähetysjärjestelmään ja pääosin HD:hen eli vähän vanhemmat digiboksit ja -telkkarit käyvät virattomiksi. Siinä vaiheessa liian pieni telkkari varmaan harmittaa kun noiden isojenkin hinnat ovat jo tulleet järkevälle tasolle!

      • Simppasalama

        Eikös tuolta etäisyydeltä vähintään 55-tuumainen. Eräs tuttuni osti 75-tuumaisen ja,vanha 55-tuumanen jäi,tyttärelle


      • ikisuora
        Simppasalama kirjoitti:

        Eikös tuolta etäisyydeltä vähintään 55-tuumainen. Eräs tuttuni osti 75-tuumaisen ja,vanha 55-tuumanen jäi,tyttärelle

        Kyllä 75-vuotiaan tytär pitääkin olla 55 vuoden paikkeilla.


    • KRG81

      LG llä on todella tarkka 49" tv 1000eurolla eikun giganttiin...

    • niinpäniinjoohei

      42" on sopiva, jos katseluetäisyys on max. 3 metriä. Itse en maksaisi yli viittäsataa.

      • trumpali

        Sony on ehdoton ykkönen.. ja siihen kotiteatteri, jossa kaiuttimet ympäri olohuonetta, näin meillä..


      • Ykkönen_bugeissa

        "Sony on ehdoton ykkönen."

        Voi ollakin, jos muut ovat vielä huonompia. Ei ole kokemusta kuin Sonyn älytelkkareista. Nyt yhdeksän ohjelmistopäivityksen jälkeen se toimii suunnilleen oikein. Kesti lähes puolitoista vuotta ennen kuin esimerkiksi Discover-näppäimellä aukeaville omille suosikkikanaville alkoi päästä aina ongelmitta ja live-jalkapallotila alkoi toimia jokaisella yrityksellä.

        Sony päästää markkinoille raakileita, joiden vikoja sitten korjataan puolitoista vuotta omistajilta tulleen palautteen perusteella.


      • Suurempaa_ruutua_vaan

        Ei nykyään ole aikaa testailla vastaanottimia 1-2 vuotta, vaan käyttäjä suorittaa käytännössä lopputestauksen. Pohjoismaihin toimitettavat vastaanottimet käyvät sentään läpi Nordic-normiin kuuluvat perustestaukset, joiden perusteella laite saa Cable Ready HD- ja Antenna Ready HD -hyväksynnän. Uutena lisenssin vaihtoehtona on Antenna Ready SMART HD -hyväksyntä (=hybridi-tv).

        Lisenssit velvoittavat, että laitetoimittaja huolehtii softapäivityksistä n. 3 vuoden ajan. Valitettavasti sen jälkeen laitteen lisenssi vanhenee ja se pitäisi testata uudelleen ja päivitysrumbaa pitäisi jatkaa. Kustannuksissa säästetään ja lisenssi jätetään vanhenemaan. Esim. www.testatutlaitteet.fi "Antenna Ready HD" -lisenssejä on listalla n. 3500 laitemallille, mutta niistä on voimassa vain reilut 1300 ja suuntaus vaan jatkuu. Osa lisenssejä hakeneista on jo poistunut markkinoilta, joten vanhat laitteet vanhenevat nykyisin aina vaan nopeammin. Antenniverkossa tarvitaan vajaan kolmen vuoden kuluttua T2-vastaanotin myös ilmaiskanavien katseluun, mutta kaapeliverkossa riitänee se, että DVB-C laitteesta löytyy MPEG-4 dekooderi.

        Tämä testaukset tarkoittavat sitä, että vastaanottimen perusasiat ovat kunnossa, mutta selaimet sun muut herkut saattavat ontua. Omassa taloudessa on tv:t olleet Sonyn tuotteita ja niiden kanssa olen tottunut elämään. Pitää muistaa, että televisio on ensisijaisesti televisio, ja nettiominaisuudet ovat jääneet raakileiksi. Oman tv:n päivitysinfon perusteella softa päivittyy EU-alueella yli kymmeneen erilaiseen malliin. Nykyinen tv:ni on neljä vuotta vanha, ja kun sen HD-lisenssi on mennyt vanhaksi, niin päivityksiä ei todennäköisesti enää jaeta.

        Yleensä yhtä havaittua vikaa ei korjata, vaan korjattavia vikoja kerätään sopiva paketti ja niitä korjaava päivitys jaetaan esim. 3-4 kertaa vuodessa. Jos päivityksiä jaettaisiin parin viikon välein, niin se antaisi asiakkaalle kuvan, että "p*skan myivät". Windowsilla tämä päivitysrumba on lähes viikoittaista, mutta kun se tapahtuu taustalla, niin ei siitäkään käyttäjälle ole haittaa. PC-maailmassa päivitystarve on erilainen, sillä softassa havaittu reikä on paikattava mahdollisimman nopeasti. Android tuo käyttiksenä lisää ominaisuuksia ja uusia ongelmia, joten päivityskierre jatkuu vaan.

        Nyt on liikkeissä tällä viikolla vielä alennusmyyntejä. Powerilla näkyy olevan 49" Finlux hintaan 349,- joten edullistakin ruutua löytyy. Tilasin yhden pienemmän tv:n, joka oli tarkoitus viedä maalle tuttavalle, mutta suunnitelmat muuttui. Kyseinen laite-erä makaa nyt Göteborgin satamaan jääneessä kontissa ja kontti tulee ehkä elokuulla maahan? Hakkerit laittoivat huolinnan kirjanpidot sekaisin ja käsipelillä tehtävää selvitystyötä riittää, ennen kuin kontit taas liikkuvat oikeisiin osoitteisiin..


      • Ykkönen_bugeissa

        "Ei nykyään ole aikaa testailla vastaanottimia 1-2 vuotta, vaan käyttäjä suorittaa käytännössä lopputestauksen."

        Näin on, mutta siitä ei mainita mitään kuluttajalle mainoksissa! Ostajaparka luulee saavansa oikein toimivan television. Olin juuri kaksi viikkoa ulkomailla, ja Sonyni oli irrotettu verkkovirrasta siksi ajaksi. (Valmistaja tekee siitä mahdollisimman hankalaa jättämällä televisiosta katkaisijan pois, joten on kontattava lattialla ja irrotettava pistoke pistorasiasta.) Kun hetki sitten yritin katsoa YouTubea, sain ilmoituksen, ettei verkkoyhteyttä ollut. Kuitenkin tämä samaan reitittimeen kytketty läppärini toimii hyvin. Virta taas pois pariksi minuutiksi, ja kas vain, Sonyn verkkoyhteyskin toimi taas. Televisioni oli siis ilmeisesti ollut kymmenisen päivää ilman verkkoyhteyttä. Syytä en tiedä. Ei siitä tietysti mitään haittaa ollut.

        Vuosi sitten Sonyni kuvaruudun alla oleva merkkivalo syttyi yöllä television ollessa sammutettuna viisi tai kuusi kertaa parin viikon aikana. Sen jälkeen television virta kyllä meni päälle, mutta tv ei ottanut vastaan mitään komentoja kaukosäätimellä. Otin yhteyden Sonyn asiakaspalveluun, ja se järjesti televisioni takuuhuoltoon Infocareen Vantaalle.

        Huolto palautti tehdasasetukset ja kahden viikon kuluttua toi television takaisin mukanaan maininta, että vika on Sonyn tiedossa, ja siihen valmistellaan korjauspäivitystä. Olin siis kaksi viikkoa ilman televisiota siksi, että Sonyn asiakaspalvelu ei tiennyt Sonyn valmistelevan ilmoittamaani vikaan korjauspäivitystä, ja televisio vietiin huoltoon aivan turhaan.

        Minä jouduin tekemään kaikki asetukset uusiksi siksi, että Infocare oli palauttanut tehdasasetukset, vaikka tiesi sen turhaksi touhuksi, joka ei korjaisi ilmoittamaani vikaa.

        En ollenkaan väitä, että Sony on surkein televisiomerkki, tai edes ainoa huono, koska minulla ei ole kokemuksia muista "älytelevisioista". Mitään nautintoa sen kanssa puljaaminen ei kuitenkaan ole ollut.


      • Ykkönen_bugeissa

        Asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että Sonyyni tuli eilen kymmenes ohjelmistopäivitys. Se taisi korjata vian, joka ilmeni siten, että Discover-näppäimellä avautuviin omiin sovelluksiin lisäämäni Areena alkoi toimia tätäkin kautta avattuna. Jonkin aikaa Areena ilmoitti nimittäin, että sen toiminta on "pysähtynyt", ja se kysyi halusinko ilmoittaa asiasta. Mitäpä minä Sonyn bugeista Ylelle ilmoittelemaan. Home-näppäimellä avattuna Areena nimittäin toimi aina.

        Tänään lakkasi toimimasta näppäin, jolla palataan katsomaan edellistä katsottua kanavaa tai ohjelmalähdettä. "Toiminto ei käytettävissä." Se saattaa korjaantua parhaillaan. Olen taas kerran konttaillut lattialla ja irrottanut Sonyn sähköverkosta. Nykyisin tepseliä ei tarvitse irrottaa niin usein kuin alkuaikoina, jolloin se piti tehdä noin kerran viikossa.


    • katsojansilmä

      Isompi parempi.
      itsellä on 46" ja katseluetäisyys 2,5m tai enemmän. SD lähetyksetkin on katsottavia tältä etäisyydeltä. ainakin omasta mielestäni.
      Luultavasti seuraava töllö on 49" joka sopii tarkoitettuun tilaansa optimaalisesti. 55" ei olisi sekään liian iso muuten kuin fyysisen kokonsa vuoksi.

    • Liian_pieni

      Itse katselen 55" telkkuani parin metrin päästä, ja mielestäni se on aivan liian pieni tälle etäisyydelle. Seuraavaksi hankin 65-tuumaisen.

    • Olkkujatolkku

      24" mustavalko salora toimii hyvin.

    • zyz1

      Tv-ohjelmien seuraamiseen riittää pienikin töllö.

    • 324324324324

      AP täällä. Tulin siihen tulokseen, että 49" tulee olemaan tv:n koko, jonka ostan. Harkitisin 55 tuumaista, mutta hinnat pomppaa jo pari sataa ylöspäin, joten eiköhän 49" riitä muutamaksi vuodeksi. Mitään halvinta 55" tuumaista en halua, vaan otan ennemmin kunnon 49". Pitää vielä jalustakin hankkia ja opiskelija olen, joten ei ihan suuria summia viitsi upottaa telluun.

      • kannustaja--

        kannattaa netistä lueskella eri vaihtoehtojen testejä, ettri ihan sekundaa tule ostettua.
        toki näihin testeihin kannattaa suhtautua suuntaa antavina ja käyttää maalaisjärkeä valinnassa


    • xcvbnhgf

      Riittävän hyvä 55 tuumanen maksaa 800-999, ja toosat halpenee lähes päivittäin.

      • 324324324324

        Niin maksaa, mutta en viitsi lähes tonnia upottaa telkkuun, kun muitakin hankintoja tehtävä. Noin 500e 49" saa riittää. Päiviteltävä joskus kun menee työelämään.


    • pieneksikäynyt

      Ei tolkuttomia kannata maksella, kun tekniikka vanhenee äkkiä. Ostin 32-tuumaisen neljä vuotta sitten ja nyt tuntuu, että ainakin kymmenen tuumaa sais olla ruudussa lisää kokoa. Ja seuraava telkkarini ei taatusti ole mitään viiskytähertsistä. Katseluetäisyys ei taida olla ihan edes kolmea metriä, joten ruudun ei tartte olla suurinta mitä kaupoista löytyy. Semmoseen nyt olis varaakaan.

    • tv11111

      Kun katsoo nykyistä ohjelma tarjontaa, tulee olo että 17 tuuman matkatv riittää ihan hyvin.

      • Ei.valittamista

        "Kun katsoo nykyistä ohjelma tarjontaa, tulee olo että 17 tuuman matkatv riittää ihan hyvin. "

        Itse olen erittäin tyytyväinen tarjontaan. Minulla on noin 50 maksukanavaa, esimerkiksi kaikki DNA:n kaapeliverkossa näkyvät urheilukanavat. Parhaillaan katselen Wimbledonin juuri alkavaa toista semifinaalia Federer - Berdych.


      • kukintavallaan
        Ei.valittamista kirjoitti:

        "Kun katsoo nykyistä ohjelma tarjontaa, tulee olo että 17 tuuman matkatv riittää ihan hyvin. "

        Itse olen erittäin tyytyväinen tarjontaan. Minulla on noin 50 maksukanavaa, esimerkiksi kaikki DNA:n kaapeliverkossa näkyvät urheilukanavat. Parhaillaan katselen Wimbledonin juuri alkavaa toista semifinaalia Federer - Berdych.

        Tässä kohtaa kansa jakautuu kahtia. Heihin, joilla pitää olla kaiken maailman maksukanavat ja jättiruudut ja heihin, joille telkkarin toljottaminen ei ole kaikki kaikessa. Jälkimmäinen porukka välttämättä kerkeekään katselemaan kymmenien kanavien ohjelmatarjontaa, vaan telkkarin katselu on tyyliin uutiset, salkkarit, pari kolme ulkolaista sarjaa ja leffa, silloin kun ilmaiskanavilta sattuu joku katsottava leffa tulemaan. Harvassahan hyvät leffat on. Siinä riittää vaatimattomampikin taulutöllötin. Kohtahan ei enää pysty millään 1980- ja 1990-lukujen matkatelkkarilla, johon kytketty digipoksi, mitään katsomaankaan, kun lähetystekniikat muuttuu. Sitten roudataan loputkin museorakkineet romulavalle. Ellei sitten joku tervaskanto vielä välttämättä halua katsella kuvaputkitelkkarista niitä viimeisiään veteleviä veehooässiä. :-)


    • IsompiParempi

      3 metrille sopii vaikka 60-tuumainen.

      55-tuumainenkin on yllättävän pieni kun siihen tottuu.

      • töllääjä

        Totta on, että kokoon tottuu. 49siä ostaessa luulin, että se on liian suuri 3m katseluetäisyydelle, mutta aivan sopiva ellei liian pieni.


      • Kuva_vakaampi

        "49siä ostaessa luulin, että se on liian suuri 3m katseluetäisyydelle, mutta aivan sopiva ellei liian pieni. "

        Se, että ihmiset luulevat hankkivansa liian suuren television juontuu ajoilta, jolloin kuva oli epätarkka ja väpätti. Niinpä yleisesti suositeltiin television katselua tarpeeksi kaukaa. Nykyisin kuva on usein veitsentarkka, ja katseluetäisyydellä ei ole samanlaista merkitystä kuin ennen. Voihan isoa tauluakin katsella vaikka metrin päästä, miksi siis ei televisiota?

        Joku silmälääkäri kirjoitti kerran jollakin nettipalstalla, että normaalinäköisen pitäisi katsella 55 tuuman hd-kuvaa 105 sentin etäisyydeltä, jotta hän kykenisi erottamaan jokaisen yksittäisen kuvapisteen.


    • wtwerrtvtv

      Meillä on 46 tuumanen, pieni on, pitää melkein tihrustaa, seuraava on 65-75 tuumanen.

    • mainospöllö

      joillekin riittää kännykän ruudun koko. Tuskin edes tietävät mikä televisio on.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe