Rasituskoe odotuttaa!

KarmeeRessi

Miksi pitää odottaa puoli vuotta ennen kuin pääsee sokerirasitustestiin.

Olen 58 vuotias perusterve nainen. Pyysin lääkäriltä labrakokeita kun edellisistä oli jo yli kymmenen vuotta aikaa. Halusin mittauttaa hemon ja vaik kolesterolit...

Minulla oli verensokeri 6.1 ja sain sitten Omakannan kautta lääkäriltä neuvon käydä ravintoneuvonnassa. Sen tein. Ajan sain silloin kuukauden päähän.

Olen hoikka (painoindeksi 23,5 vyötärö 70 cm), liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti ja usein. En tupakoi. Alkoholia käytän vain satunnaisesti. Kaikki on niiltäosin kunnossa. Sen totesi hoitajakin.

Miksi mulle ei tehdä sokerirasitustestiä jo nyt. Ainakaan elämäntavoissa ei ole paranneltavaa, että sen vuoksi annettais aikaa 6 kuukautta laihduttaa yms. ja sitten vasta katsottais tilanne. En mä ymmärrä tästä asiasta oikeastaan mitään.
Isän suvussa on runsaasti kakkostyypin diabetesta. Luurangan laihoja veljiä ja diadetes on silti.

On hermoille käypää odotella yhteensä 7 kuukautta sitä rasituskoetta. Varsinkin kun olen janoinen, joskus väsyn aivan sairaasti aterian jälkeen, jalat puutuu, huimaa jne... Mistäpä tuon tiedän mikä kremppa mistäkin johtuu.

Itseasiassa pelottaa, että voiko tilanteeni olla jo nyt huomattavasti huonompi kuin mitä tuo "sattumalta" otettu paastoverensokeri 6,1 antaa ymmärtää?

Likemmäksi joulua joudun pohtimaan ja pelkäämään. Miksi? Voi miksi se on niin?

28

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv26

      Hanki verensokerimittari ja mittaile verensokereita aamulla ennen aamiaista ja tasan 2 tuntia aterioiden jälkeen. Aloituspakkaukset sisältävät 10 mittaliuskaa ja tuo kyllä riittää.

      Terveydenhoidossa on ruuhkaa ja sokerirasituskoe sitoo henkilökuntaa suhteellisen paljon joten kovin monelle sitäei voida tehdä yhtenä päivänä.

      • KarmeeRessi

        Mittarin hankintaa täytyy harkita. Saisin ainakin jotain tietoa itselleni.
        Silloin kun soitin ja varasin aikaa hoitajalle, kysyin pitäisikö minun nyt kipittää heti mittarin ostoon. Silloin hän sanoi ettei siihen ole tarvetta. Mut jospa nyt kuitenkin... Niitäkin näyttää olevan vaikka kuinka ja monen hintaisia.

        Hitto, kun olisin aikoinaan tajunnut oireitani ja hankkiutunut kokeisiin. En ymmärtänyt. Kuvittelin vaan olevani kovasti terve. Tilanne on kuitenkin huonontunut muutamassa kuukaudessa aivan selkeästi. Sukurasitteestakin kuulin vasta aivan äskettäin, kun rupesin veljelleni puhumaan labrakokeistani ja hoitajalla käynnistä.

        Katsoin äsken netistä oman terveyskeskukseni labran ajanvaraustilannetta sokerirasituskokeiden osalta ja siellä on vapaita aikoja alkavan viikon torstaista lähtien viikkokaupalla eteen päin. Joten labrassa ei täällä päin ole semmoista ruuhkaa, jotta pitäisi kuukausikaupalla odotella. Joku muu syy siihen pitkään odotukseen on. Mutta mikä.


      • hpv26
        KarmeeRessi kirjoitti:

        Mittarin hankintaa täytyy harkita. Saisin ainakin jotain tietoa itselleni.
        Silloin kun soitin ja varasin aikaa hoitajalle, kysyin pitäisikö minun nyt kipittää heti mittarin ostoon. Silloin hän sanoi ettei siihen ole tarvetta. Mut jospa nyt kuitenkin... Niitäkin näyttää olevan vaikka kuinka ja monen hintaisia.

        Hitto, kun olisin aikoinaan tajunnut oireitani ja hankkiutunut kokeisiin. En ymmärtänyt. Kuvittelin vaan olevani kovasti terve. Tilanne on kuitenkin huonontunut muutamassa kuukaudessa aivan selkeästi. Sukurasitteestakin kuulin vasta aivan äskettäin, kun rupesin veljelleni puhumaan labrakokeistani ja hoitajalla käynnistä.

        Katsoin äsken netistä oman terveyskeskukseni labran ajanvaraustilannetta sokerirasituskokeiden osalta ja siellä on vapaita aikoja alkavan viikon torstaista lähtien viikkokaupalla eteen päin. Joten labrassa ei täällä päin ole semmoista ruuhkaa, jotta pitäisi kuukausikaupalla odotella. Joku muu syy siihen pitkään odotukseen on. Mutta mikä.

        Tekikö lääkäri lähetteen myös pitkän sokerin (HbA1c, sokerihemoglobiini) ja toisen paastoarvon mittausta varten? Haluaa ehkä seurata tilannetta hiukan aikaa ja näin kesäaikaan kyllä vältetään terveydenhuollossa kaikkea joka ei ole ihan välttämätöntä.

        Mitään hätäähän tuossa ei ole ja kakkostyypin diabetes 58 vuoden iässä ei edes lyhennä elinikää kunhan pitää hoitotasapainon hyvänä.

        Mittariksi kannattaa valita halvin koska niissä kaikissa on tuo 10 mittaliuskaa eikä minusta edes kannata mitata tuota useampia arvoja itse. Noissa kotimittareissa on kylläkin mahdollisuus aika suuriinkiin heittoihin eli noilla voi enemmänkin epäillä diabetesta kuin sulkea sen pois.

        En nyt ole ihan varma saako cityterveydessä mittautettua tuota sokerirasituskoetta mutta hinnastosta löytyi tämmöinen:
        1483 Pt-Gluk-R1 Glukoosi-koe, oraalinen 17,95 20,95

        Lisäksi tulee näytteenottomaksu joka on muistaakseni kympin eli ilman lääkärin lähetettä kustannusta tulee hiukan yli 30 €. Itse käyn mittauttamassa siellä kolesteroliarvot loman jälkeen.

        HIIT-tyyppinen treeni on erityisen tehokasta kakkosta vastaan joten kannattaa lisätä se treeniohjelmaan.


      • KarmeeRessi

        fP-Gluk 6,1* mmol/l *, on ainut labra joka on tehty. Lääkäriä en sen koommin ole tavannut.
        Hoitajalta sain silloin tiedon sokerirasituskokeeseen menosta ja sen hän rustasi joulukuulle ja käski mun tilata siihen labra-ajan. Enempää en tiedä.

        Cityterveys ei toimi täällä eikä aivan lähelläkään. :-( Se on semmoista tämmöisissä kylissä.

        Sauvakävelyilläni yritän mennä viipottaa varsinkin ylämäkiä niin lujaa kuin vaan kintuista lähtee. Yleensä huitaisen sauvojen kanssa kerran päivässä 6-8 kilometriä. Täytyypä nyt oikein petrata spurttien määrää, jos noin on. Voihan sitä riuhtaista tasamaallakin.
        Pyöräilylenkit ovat myös aika vaihtelevia maastoltaan.
        Lepopäiviä on jonkun ihmeen heikkouden tunteen vuoksi viime aikoina ollut pakko pitää useimminkin kuin kerran viikossa. Tänään on taas semmoinen päivä, eikä eilenkään oikein kävely sujunut.


      • KarmeeRessi

        Hei Hpv26! Korjaus edelliseen. Onpas tässä mulla se joulukuun labralähete ja siinä myös tuo mainitsemasi B-HbA1c.


      • hpv26
        KarmeeRessi kirjoitti:

        fP-Gluk 6,1* mmol/l *, on ainut labra joka on tehty. Lääkäriä en sen koommin ole tavannut.
        Hoitajalta sain silloin tiedon sokerirasituskokeeseen menosta ja sen hän rustasi joulukuulle ja käski mun tilata siihen labra-ajan. Enempää en tiedä.

        Cityterveys ei toimi täällä eikä aivan lähelläkään. :-( Se on semmoista tämmöisissä kylissä.

        Sauvakävelyilläni yritän mennä viipottaa varsinkin ylämäkiä niin lujaa kuin vaan kintuista lähtee. Yleensä huitaisen sauvojen kanssa kerran päivässä 6-8 kilometriä. Täytyypä nyt oikein petrata spurttien määrää, jos noin on. Voihan sitä riuhtaista tasamaallakin.
        Pyöräilylenkit ovat myös aika vaihtelevia maastoltaan.
        Lepopäiviä on jonkun ihmeen heikkouden tunteen vuoksi viime aikoina ollut pakko pitää useimminkin kuin kerran viikossa. Tänään on taas semmoinen päivä, eikä eilenkään oikein kävely sujunut.

        HIIT:ista kannattaa googlata tällainen artikkeli 'Tutkimus: HIIT-harjoittelu parantaa nopeasti lihasten glukoosiaineenvaihduntaa ja insuliiniherkkyyttä tyypin 2 diabeetikoilla'

        Itse olen käyttänyt tuota punttisalilla jo vuosia. Tuntuu tehokkaammalta kuin perinteinen myös kunnon suhteen.


      • KarmeeRessi

        Googlataan googlataan:-)
        Just googlasin tuota HbA1c-labraa. Vai semmoinen se on. Pitkäsokeri.

        Muutenkin tällä iällä viimeistää täytyy pitää huoli lihasmassan säilymisestä.

        Olen pähkäillyt tätä asiaa ja miettinyt että mitenkäs asiani olisivat jos olisin elellyt huolimattomammin, kun nytkin tuntuu väistämättömältä...

        Täytyy vaan toivoa että lonkat, polvet sun muut pysyvät sen verran kunnossa, jotta pystyn harrastamaan liikuntaa vielä pitkään. Jotain yläkropan kotona onnistuvaa treeniä täytyy löytyä. Nekin mitä netistä olen löytänyt on jotenkin liian rajuja ja selkeästi nuoremmille tarkoitettuja. Mulla kun nuo ranteet sivät enää ole ihan nuoruuden kunnossa. Vaik ei niissä varsinaista vikaa olekaan, joskus vaan vihloo.
        Pelkkä sauvakävely ei taida olla riittävän monipuolista.

        Nyt meen katsomaan tuota HIIT-tutkimusta.


    • Terttu.Tampereelta

      Turhaa stressata. Sinulla ei ole diabetesta. Sen takaavat terveet elämäntapasi. Yksittäinen verensokerimittaus ei kerro yhtään mitään, ei varsinkaan mitään huonoa. Odottele vain ihan rauhassa ja ole tyytyväinen.

      • KarmeeRessi

        Meinaatko noin? Tuota minäkin toivon. Nämä väsytykset, nälät ja janot yms. pistää vaan pelkäämään pahinta.
        Keljuttaa kun netissä joka ikisessä tekstissä komennetaan laiduttamaan, lisäämään liikuntaa ja lopettamaan tupakointi.


      • hpv26
        KarmeeRessi kirjoitti:

        Meinaatko noin? Tuota minäkin toivon. Nämä väsytykset, nälät ja janot yms. pistää vaan pelkäämään pahinta.
        Keljuttaa kun netissä joka ikisessä tekstissä komennetaan laiduttamaan, lisäämään liikuntaa ja lopettamaan tupakointi.

        Kakkostyypin diabetesta on montaa tyyppiä ja vaikka se yleisin onkin hyvin pitkälti kiinni liikunnasta, ylipainosta ja geeneistä niin on muitakin. Tuommoiset 6 mmol/l verensokerit eivät vielä janota, jano syntyy kun verensokeri on reilusti yli 10 mmol/l ja elimistö alkaa poistaa sokeria virtsaan ja virtsaamistarve lisääntyy.


      • ajattelisit.edes.vähän
        hpv26 kirjoitti:

        Kakkostyypin diabetesta on montaa tyyppiä ja vaikka se yleisin onkin hyvin pitkälti kiinni liikunnasta, ylipainosta ja geeneistä niin on muitakin. Tuommoiset 6 mmol/l verensokerit eivät vielä janota, jano syntyy kun verensokeri on reilusti yli 10 mmol/l ja elimistö alkaa poistaa sokeria virtsaan ja virtsaamistarve lisääntyy.

        multinikki hpv, miksi jatkat asiasta? Miksi ihmistä stressaat? Lopeta jo! Voisihan tähän listat joukon muitakin vaivoja mitä janottaa. Nälkä ei ainakaan johdu diabeteksesta. Alottajalla ei ole diabetesta, jos vikaa on se löytyy muualta.


      • KarmeeRessi

        Siinäpä se. Oireet ovat aivan muuta eli pahemmat kuin mitä se yksi verikoe ilmentää. Siksi hermostuttaakin se pitkä puolen vuoden odotus sokerirasitukseen. Ruuhkaa ei labrassa ole, mut minä vaan odotan ja hermoilen.


      • mulla.vajaatoimintaa
        KarmeeRessi kirjoitti:

        Siinäpä se. Oireet ovat aivan muuta eli pahemmat kuin mitä se yksi verikoe ilmentää. Siksi hermostuttaakin se pitkä puolen vuoden odotus sokerirasitukseen. Ruuhkaa ei labrassa ole, mut minä vaan odotan ja hermoilen.

        Väitän että se sokerirasituskoe ei tuo asiaan mitään uutta, sinulla ei ole diabetesta. Ennemmin suosittelen kilpirauhaskokeisiin menoa - voipi olla kilppari liika aktiivinen..
        katsohan vaikkapa oheisesta listasta:
        http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-liikatoiminta.html


      • Hopoopop
        ajattelisit.edes.vähän kirjoitti:

        multinikki hpv, miksi jatkat asiasta? Miksi ihmistä stressaat? Lopeta jo! Voisihan tähän listat joukon muitakin vaivoja mitä janottaa. Nälkä ei ainakaan johdu diabeteksesta. Alottajalla ei ole diabetesta, jos vikaa on se löytyy muualta.

        Jano ja nälkä luetellaan kakkostyypin diabeteksen oireina.
        Janontunne lisääntyy yleensä vasta ajan kuluessa. Epätavallisen voimakas, jatkuva nälkä voi olla oire, vaikka jano on tavallisempi. Aloittajallahan on ymmärtääkseni molempia.
        Aloittajan ihmetykseen pitkään odotukseen voisit sinä kovasti viisaana antaa jotain asiallista tietoa.


      • Hoopoopop
        ajattelisit.edes.vähän kirjoitti:

        multinikki hpv, miksi jatkat asiasta? Miksi ihmistä stressaat? Lopeta jo! Voisihan tähän listat joukon muitakin vaivoja mitä janottaa. Nälkä ei ainakaan johdu diabeteksesta. Alottajalla ei ole diabetesta, jos vikaa on se löytyy muualta.

        Agressiivisuus on myös merkki pielessä olevista verensokereista.


      • KarmeeRessi
        mulla.vajaatoimintaa kirjoitti:

        Väitän että se sokerirasituskoe ei tuo asiaan mitään uutta, sinulla ei ole diabetesta. Ennemmin suosittelen kilpirauhaskokeisiin menoa - voipi olla kilppari liika aktiivinen..
        katsohan vaikkapa oheisesta listasta:
        http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-liikatoiminta.html

        Kilpparikokeet on tehty silloin kun ne muutkin labrat otettiin. Ne olivat kunnossa.

        Sisaruksillani on kahdella kilpirauhasen vajaatoiminta ja ysikymppisellä äidilläni thyroxin lääkitys aloitettiin vasta äskettäin. Siksi ymmärsin niitä kokeita silloin lääkäriltä aivan erikseen pyytää kolesterolin ja hemonlabran lisäksi.


    • toimi.itse-ei.stressiä
    • KarmeeRessi

      Onko minun nyt siis ymmärrettävä että yksittäinen ja likipitäen vahingossa otettu verensokeri 6,1 ei ole mitään? Eihän se korkea ollutkaan...ainakaan silloin. Oireistahan jo teille kirjoittelinkin.

      No, miksi sitten hoitajalla käynti lääkärin suosittelemana ja sitten vielä se hiton rasituskoe? Terveyspalvelujen haaskaustako.

      En ole terveyspalvelujen kuormittaja tai suurkuluttaja, en suin surminkaan halua semmoiseksi ryhtyä, enkä siksi kaiketi tiedä näitä koukeroitakaan. Kysyinpä nyt teiltä kuitenkin.
      Kiitos, lämmin kiitos kaikille vastanneille.

      • hpv26

        Ei nyt ihan noinkaan. Jos tulee yhdessäkään verikokeessa liian isot sokerit niin tuo täytyy varmistaa ottamalla uusi. Kakkostyypin diabeteksen määritelmä on:
        'Diabeteksen toteaminen

        Diabeteksen toteamiseen tarvitaan veren sokeripitoisuuden määritys.
        Diabetes diagnosoidaan, kun on diabeteksen oireita ja

        paastoplasman glukoosipitoisuus (vähintään 8 tuntia ravinnotta) on 7 mmol/l tai suurempi tai

        2 tunnin arvo sokerirasituskokeessa on plasmasta mitattuna yli 11 mmol/l

        oireettomalla henkilöllä jompikumpi kohta tulee todeta vähintään kahdesti.'

        Terveellä taas paasto on 6 mmol/l tai alle eli tuo arvo 6.1 mmol/l on noiden välillä ja tuota nimitetään kokonneeksi paastoplasman sokeriksi. Jos noita on useampi niin sitten kannattaa seurata verensokeria säännöllisesti ja parantaa elämäntapojaan jos se on mahdollista.


      • KarmeeRessi
        hpv26 kirjoitti:

        Ei nyt ihan noinkaan. Jos tulee yhdessäkään verikokeessa liian isot sokerit niin tuo täytyy varmistaa ottamalla uusi. Kakkostyypin diabeteksen määritelmä on:
        'Diabeteksen toteaminen

        Diabeteksen toteamiseen tarvitaan veren sokeripitoisuuden määritys.
        Diabetes diagnosoidaan, kun on diabeteksen oireita ja

        paastoplasman glukoosipitoisuus (vähintään 8 tuntia ravinnotta) on 7 mmol/l tai suurempi tai

        2 tunnin arvo sokerirasituskokeessa on plasmasta mitattuna yli 11 mmol/l

        oireettomalla henkilöllä jompikumpi kohta tulee todeta vähintään kahdesti.'

        Terveellä taas paasto on 6 mmol/l tai alle eli tuo arvo 6.1 mmol/l on noiden välillä ja tuota nimitetään kokonneeksi paastoplasman sokeriksi. Jos noita on useampi niin sitten kannattaa seurata verensokeria säännöllisesti ja parantaa elämäntapojaan jos se on mahdollista.

        Joo. Elämäntapoja on vaikea tästä enää muuttaa kummemmiksi.
        Olenhan minä joskus muinoin syönyt epäsäännöllisesti, levännyt liian vähän ja viunaakin olen joskus juhlissa hörppinyt.. mut siitä hosumisesta on jo aikaa ainakin parikymmentä vuotta. Hoikka ja urheilullinen olen aina ollut.
        Toivottavasti en saa diagnoosia. Jotenkin se vaan olisi pelottavaa, vaik ei tietenkään mikään maailmanloppu. Joulua tai siis joulukuuta odottelen.


      • Turha_stressata
        KarmeeRessi kirjoitti:

        Joo. Elämäntapoja on vaikea tästä enää muuttaa kummemmiksi.
        Olenhan minä joskus muinoin syönyt epäsäännöllisesti, levännyt liian vähän ja viunaakin olen joskus juhlissa hörppinyt.. mut siitä hosumisesta on jo aikaa ainakin parikymmentä vuotta. Hoikka ja urheilullinen olen aina ollut.
        Toivottavasti en saa diagnoosia. Jotenkin se vaan olisi pelottavaa, vaik ei tietenkään mikään maailmanloppu. Joulua tai siis joulukuuta odottelen.

        Tuollainen yksittäinen hieman koholla oleva verensokeri ei vielä osoita diabetestä. Mainitsemasi oireetkin voivat olla seurausta aivan muusta. Lääkärikään ei pitänyt tilannetta vakavana, koska elämäntapasi, painosi ym. on kohdallaan, eikä laittanut sen vuoksi heti uusintakokeeseen. Sokerirasitustestiäkään ei yleensä tehdä noin pienestä satunnaisesta ylityksestä, eikä edes diabeteksen diagnoimiseen. Minäkään en ole ollut koskaan sokerirasituksessa, diagnoosin sain pelkästään useiden paastosokeriarvojen suuruuden ja korkean HbA1c arvon perusteella.

        Ei siis kannat stressata mitenkään tilanteen vuoksi. Ellei terveyskeskuksessa haluta ottaa uusintamittauksia, voit tietenkin ostaa omankin mittarin, mutta se on turhaa. Paastosokeriarvon seuraaminen vaikka puolen vuoden välein riittää mainiosti (terveyskeskus hoitaa sen).


    • hullu1978

      minä varasin itse ajan fibmlabin sivuilta rasituskokeeseen sain ajan 1vk.n päähän. arvoni 6.9 paastosiis,mutta mä olenkin lihava eli metabolinen oiretyhtymä.
      Onko sulla aloittaja niinkö voimat pois jaloista ? mulla on sellsata
      syötkö mitäänm uita lääkkietä jotka kohottaa sokereita?

      • KarmeeRessi

        Ei mulla ole mitään lääkkeitä. Ei semmoiset ainakaan ole sokeriarvoja sotkemassa.

        Joskus jopa kesken kävelylenkin tuntuu kuin jalkaterä puutuisi ja silloin tuntuu myös outoa kihelmöintiä pohkeissa. Tuommoinenhan voi johtua mistä vaan.

        Toisinaan, kuten tänäänkin on hirveän vetämätön olo. Varsinkin jos nukun huonosti yön on törkeä jano koko seuraavan päivän. Aivan kuin olisi kankkunen.

        Ruokavalio on muka kohdallaan, mut en oikein ymmärrä kun siltikin joku mättää. Tätä vauhtia jos näläntunnekin vielä petraantuu saatan vaik saadakin ylipainoa. Muutenkin tässä iässä saa jo katsoa aika tarkasti mitä kitaansa mättää vaikka kuinka liikkuisi. Täytynee hakea joku halpa mittari kuten hpv26 tuolla jo neuvoikin ja kokeeksi seurata tilannetta tässä joulukuuta odotellessa.


    • omatoimisesti

      Sen voi tehdä itsekin kotona. Hanki mittari ja apteekista saat glukoosia tarvittavan määrän, ne tietää. Sitten vaan oikeaan vesimäärään ja mittaat tunnin ja 2 tunnin kuluttua arvot. Se aika on oltava levossa.

      • hpv26

        Panimosokeri on glukoosia ja sitä saa isommista elintarvikeliikkeistä. Siri-piri on myös käytännössä puhdasta glukoosia.


    • kiirejo8

      tilaa netistä testejä tai men eyksityiselle. jotkut apteekitkin tekee testejä.

      • KarmeeRessi

        Mikä kiire?? Puol vuotta pitää kärvistellä ammatti-ihmisten aikataulun mukaan.

        Oli pari päivää sitten taas oli jatkuva jano ja luulisin käyneeni vessassakin aika usein.
        Miks pitää odottaa? Mikä kiire!

        Jostain sivustoilta luin että kaks huonoa verensokeriarvoa pitää olla??? Häh? Puolen vuoden väleinkö??
        En ymmärrä mitä minun pitää sinä aikana tehdä. Liikunta, paino, ruokavalio yms. on nähdäkseni kunnossa. En käsitä miten tilanne voisi kohdaltani parantua tai ainakaan paremmaksi muuttua joululuuhun mennessä. Pari tai jopa kolme päivää taas on ollut vaikeaa. En ole hotkinut hiilareita tms. Odotan vaan joulukuuta jolloin tämä puolivuotinen piina selviää. Eikö tää oo syvältä. Missään noista parista vaiheessa ei multa ole kyselty oireista. Olisinko edes osannut kertoa. Luin että oireeton ja diaknosoimaton diabetes sitä ja tätä... Ei ole ollut kukaan oireita kysymässä.

        Nyt on vihdoin mittari. Tänään sain perintökalun.
        Nyt odotan että ne pahat päivät väsymyksineen, janoineen yms. taas iskee. Perseestä tuommoinen odottelu. Puoli vuotta????????????????? Kun elämäntavoissakaan ei ole korjattavaa. Pitkäsokerikin on vain 2 - 8 viikkoa. Vai onko se terveelle ihmiselle, jollaisena kaiketi vielä ilman diaknoosia kuljen, pahakin kun yhtenä marjastuspäivänä oli jopa viisi tuntia ruokailuväliä. Kuollako pitää???


      • Itse_hoidettavissa
        KarmeeRessi kirjoitti:

        Mikä kiire?? Puol vuotta pitää kärvistellä ammatti-ihmisten aikataulun mukaan.

        Oli pari päivää sitten taas oli jatkuva jano ja luulisin käyneeni vessassakin aika usein.
        Miks pitää odottaa? Mikä kiire!

        Jostain sivustoilta luin että kaks huonoa verensokeriarvoa pitää olla??? Häh? Puolen vuoden väleinkö??
        En ymmärrä mitä minun pitää sinä aikana tehdä. Liikunta, paino, ruokavalio yms. on nähdäkseni kunnossa. En käsitä miten tilanne voisi kohdaltani parantua tai ainakaan paremmaksi muuttua joululuuhun mennessä. Pari tai jopa kolme päivää taas on ollut vaikeaa. En ole hotkinut hiilareita tms. Odotan vaan joulukuuta jolloin tämä puolivuotinen piina selviää. Eikö tää oo syvältä. Missään noista parista vaiheessa ei multa ole kyselty oireista. Olisinko edes osannut kertoa. Luin että oireeton ja diaknosoimaton diabetes sitä ja tätä... Ei ole ollut kukaan oireita kysymässä.

        Nyt on vihdoin mittari. Tänään sain perintökalun.
        Nyt odotan että ne pahat päivät väsymyksineen, janoineen yms. taas iskee. Perseestä tuommoinen odottelu. Puoli vuotta????????????????? Kun elämäntavoissakaan ei ole korjattavaa. Pitkäsokerikin on vain 2 - 8 viikkoa. Vai onko se terveelle ihmiselle, jollaisena kaiketi vielä ilman diaknoosia kuljen, pahakin kun yhtenä marjastuspäivänä oli jopa viisi tuntia ruokailuväliä. Kuollako pitää???

        No mitä lukemia se mittari näyttää? Onko tuoreet mittausliuskat? Sillähän asia selviää jo aika pitkälle kun paastoat yön yli (et syö etkä juo mitään 10-11 tuntiin). Aamulla mittaat sitten verensokeriarvon. Jos vielä haluat lisämittauksia, mittaat vaikkapa ennen lounasta tai päivällistä ja sitten 2 tuntia ruokailun jälkeen. Ohjearvot löydät vaikkapa googlaamalla. Ei siihen mitään sokerirasitustestejä tarvita.

        Diagnoosia varten riittää vaikkapa pari pitkäsokerimittausta puolen vuoden välein ja se että verensokerit ovat toistuvastiyli raja-arvojen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe