MIten selvittää asennettu linuxdistro ja versio?

debian_vai_ubuntu

PC -tietokoneen kiintolevylle on asennettu jokin linuxdistro, mutta ko. asennus EI OLE buuttikelpoinen.

Koneen voi silti buutata esim. Knoppix CD 7.2:lla.

Jos buuttaan koneen Knoppix CD 7.2:lla, miten voi selvittää asennetun linuxdistron ja version?

jos mounttaan ko. osion esim /levyosio

niin miten ko osion sisältöä tutkimalla voi varmistaa, onko ko. epäonnistunut asennus debian vai ubuntu ?

entä versionumero?

asennettu kernel ehkä kertoisi jotain (tiedostonimen tarkastelu).

JOS kerneliä ei ole lainkaan ( voi olla, että sen pitäisi olla erillisellä buuttiosiolla, mutta ko. osa asennuksesta on varmaankin juuri se, mikä meni pieleen ), mitä muita tiedostoja kannattaa tutkia jakelun ja version selvittämiseksi ?

12

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin-se-meillä-menee

      Minä metättäsin näitä kahta tiedostoa:
      /etc/lsb-release
      /etc/os-release

      Kummankin sisältö tulee näkyviin näin
      cat /etc/*-release

      Tulos saattaa näyttää tältä:
      ------------------------------------
      DISTRIB_ID=LinuxMint
      DISTRIB_RELEASE=18.2
      DISTRIB_CODENAME=sonya
      DISTRIB_DESCRIPTION="Linux Mint 18.2 Sonya"
      NAME="Linux Mint"
      VERSION="18.1 (Sonya)"
      ID=linuxmint
      ID_LIKE=ubuntu
      PRETTY_NAME="Linux Mint 18.2"
      VERSION_ID="18.2"
      HOME_URL="http://www.linuxmint.com/"
      SUPPORT_URL="http://forums.linuxmint.com/"
      BUG_REPORT_URL="http://bugs.launchpad.net/linuxmint/"
      VERSION_CODENAME=sonya
      UBUNTU_CODENAME=xenial

      -

      /etc/lsb-release
      DISTRIB_ID=LinuxMint
      DISTRIB_RELEASE=18.2
      DISTRIB_CODENAME=sonya
      DISTRIB_DESCRIPTION="Linux Mint 18.2 Sonya"

      -

      /etc/os-release
      NAME="Linux Mint"
      VERSION="18.1 (Sonya)"
      ID=linuxmint
      ID_LIKE=ubuntu
      PRETTY_NAME="Linux Mint 18.2"
      VERSION_ID="18.2"
      HOME_URL="http://www.linuxmint.com/"
      SUPPORT_URL="http://forums.linuxmint.com/"
      BUG_REPORT_URL="http://bugs.launchpad.net/linuxmint/"
      VERSION_CODENAME=sonya
      UBUNTU_CODENAME=xenial

      -

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • nsa_honeycup

        Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.


      • pysytään-asiassa
        nsa_honeycup kirjoitti:

        Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.

        Nyky ihmiset on opetettu siihen et "tietoturva päivitykset on tärkeitä" Tuskin kukaan ihmettelee Miksi? (taikka onko ne tärkeitä oikeesti)
        16 v sitä voi panna huoletta?
        15v 364 päivää on alaikäinen? ja saattaapi häkki heilahtaa jos "alaikäseen" sekoo?


      • ddyujr67i
        nsa_honeycup kirjoitti:

        Kannattaa laittaa vikaraportti että jakavat minttiin niitä tietoturvapäivityksiä. Ne kun ovat täysin toissijaisia mintin ylläpidolle ... sitä voi jokainen ihmetellä että miksi.

        Sinun kannattaa mennä tutkituttamaan pääsi, siellä ei selvästikkään kaikki ole kotona.


    • mistälataa

      /etc/apt/sources.list
      (kai ratkasee onko debian taikka ubuntu)

    • nuxdis

      Eipä tuosta ota selevee erkkikään

    • Apua-sitä-tarvitseville

      ÄLÄ KIRJOITA NIMIMERKIN "Päättelijä" ANTAMAA KOMENTOA.

      "Päättelijän" antama komento päättää koneen toiminnan. Viesti ilmoitettu poistoon. Edes "huumorina" viesti ei ole hauska. Toivotaan, että tämä ei ole oire mistään yleisemmästä muutoksesta, vaan että foorumilla apua uskaltaa tästäkin eteenpäin pyytää ja vastaanottaa.

      Haluamasi tiedot saat esim. komennolla

      cat /proc/version

    • Voi tutkailla myös grub.cfg tiedostoa joka löytyy /boot/grub kansiosta. Sieltä löytyy asennetut käyttöjärjestelmät. Tietysti voi olla joku muu lataaja käytössä, mutta grub yleisin.

      • imagestabuuttaus

        Aloituksen mukaan on jokin distro muttei buuttikelpoinen?
        Grubin avulla tietääkseni voi buutata iso-imagesta.
        Pakkokin ja cd-asema risa ja bios ei buuttaa usb-tikulta


    • ngdgdb

      onko kone oma vai jonkun muun? jos on oma, niin asenna siihen haluamasi linux jakelu. jos jonkun muun, niin siinäkin tapauksessa on ehkä järkevintä tehtä puhtas asennus.

    • Xubuntu

      Jos koneellasi on jokin, jonkun toisen asentama Linux-jakelu, onko sillä mitään väliä, mikä siellä on. Tuskinpa siitä on sinulle suurempaa iloa.
      Asenna vain ihan oma Linux-jakelusi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe