Pitäsi perustaa suomen jouten säätiö, joka keräisi tarvittavt rahat kunnostuksen lahjoituksilla. Ihmiset vosivat myös ostaa osuuksia laivasta. Kunnostusksesta ja käytöstä on monie malleja maailmalla miten sitä pyöritettäisiin. Moni maksaa rahaa, pääsätkseen purjehtimaan ainutlaatuisella aluksella. Kun ei ole kilpailuja esim tall ship race, suomen merivoimat käyttäisi alusta koulutukseen ja se olisi erityinen lippulaiva ja mainos suomesta. Esim presidentti tekisi arvovaltaisia matkoja kyseisellä laivalla.
Suomen Joutsen purjehduskuntoon Suomi 100 kunniak
39
786
Vastaukset
- Tottamaarp7täsi
Totta. Häoeähän tuo kun tuollainen laiva seisoo vain museona etenkin tall ship races. Kuten mainitsit on maailmalle 10 vastaavia laivoja yhtä vamhoja täydessä toiminnassa. Raakapurjehtiminen on laji, mille pitäisi olla halua säilyttää meren läheisessä suomessa. Toimii vastaavatkin purjehtijoiden rahoilla.esim norjalaiset sorlandet tai statsraad lehmkull. Toista käyttää merivoimt välillä koulutuspurjehduksiin eräänlaisena lähettiläänä. Ja välillä tekee charater risteilyitä. Ja osallistuu melkein aina kaikkiin isoihin purjelaiva kilpailuihin. Ja purjehtiminen ei saastuta luontoa. Se olisi elämys mistä maksetaan.
- MitaanTietamaton
Vielä siihen aikaan, kun SJ makasi Martinsillan kupeessa, olin kuulolla, että tarvittava rahamäärä SJ:n merelle saamiseksi oli valtava. Määrää on varmaan useatkin mestarit laskeskelleet tuon jälkeenkin. Lahjoituksilla en usko saatavan kasaan merkittävää summaa, ellei jotkut raharikkaat suuresta maailmasta innostu asiasta. SJ:n telakkakäynti, jotta se pysyisi edes jotenkin kuosissa, maksaa neljännesmillin luokkaa.
- sjmerelle
Suomen valtion pitäisi käyttää varoja vähän tämän kauneuden säilyttämiseen. Kyllhän moni yritys varmaan haluaisi saada mainetta kun olisi sponsoroinut suoem surinta ja vanhinta täystakiloitua ollut tukemaasa ja ollut etsmässä ilmaston muutosta, sillä purjehdus ei tosiaan saastuta luontoa.
Valtio on käyttäny rahaa paljon turhempaankin. - persopenseilori
Kannatan asiaa ja voin lahjoittaa 100 €. Mutta eikös teillä Merikarhuilla ole itsellä ja kavereilla rahaa enemmänkin. Tekisitte todellisen kulttuuriteon josta voisitte olla ylpeä!
Eikö ennemmin tilata Wallylta piirustukset uudenaikaiseen fregattiin ja rakenneta sellainen.
- Kivipaasi
Juuri näin. Fiksumpaa olisi rakentaa osapuilleen samannäköinen mutta moderni purjelaiva. Ei todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin Joutsenen korjaaminen, mutta tuloksena olisi käyttökelpoisempi, ajanmukaisempi ja paremmin mm. koulutuskäyttöön soveltuva alus. Alkuperäinen Suomen Joutsen pysyköön museolaivana.
Kivipaasi kirjoitti:
Juuri näin. Fiksumpaa olisi rakentaa osapuilleen samannäköinen mutta moderni purjelaiva. Ei todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin Joutsenen korjaaminen, mutta tuloksena olisi käyttökelpoisempi, ajanmukaisempi ja paremmin mm. koulutuskäyttöön soveltuva alus. Alkuperäinen Suomen Joutsen pysyköön museolaivana.
Puuttuu vain perustelut sille, miksi yleensä tarvittaisiin purjekoululaivaa.
- Kivipaasi
10-14 kirjoitti:
Puuttuu vain perustelut sille, miksi yleensä tarvittaisiin purjekoululaivaa.
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta. Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.Okei, olemme siis samaa mieltä. Tuulivoiman käyttö merenkulussa varmaankin tulee lisääntymään mutta ei se todellakaan perinteisiin kankaisiin raakapurjeisiin perustu vaan ihan muunlaisiin ratkaisuihin.
- Tarpeen.määrittely
Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Tarpeen.määrittely kirjoitti:
Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Onhan pienempiä puupurjelaivoja rakennettu aivan viime vuosinakin Suomessa. Miksei siis joku 80-metrinenkin teräs- tai puualus onnistuisi. Rahoitusta kyllä vaaditaan, talkoot ei riitä. Sen ympärille sitten tarpeeksi rahakas säätiö, joka huolehtisi ylläpidosta ja toiminnasta.
Tarpeen.määrittely kirjoitti:
Muilla mailla kyllä tuntuu olevan sellaiseen tarvetta.
Se "tarve" on kyllä vähän kyseenalainen juttu, jos painotetaan sanaa "KOULU" tuossa purjekoululaivassa. Ei kai missään maassa enää ole kauppalaivaston töihin opiskelevilla vaatimuksena moisessa palvelu/opiskelu. Olikohan se nyt Meksiko, jonka sotalaivastossa ei pääse upseeriksi palvelematta purjelaivalla, mutta taitaa sekin johtua lähinnä siitä, että haluavat pröystäillä.
Verorahoja tähän ei pidä käyttää latiakaan. Jos jokin yksityinen taho haluaa rahoittaa, siitä vaan. Oma on asianne.- Näinonhyvä
Kivipaasi kirjoitti:
Oletukseni oli että ketjun aloittajan mielestä Suomeen tarvitaan purjekoululaiva - eihän Joutsenenkaan kunnostamisessa purjehtivaksi muuten olisi oikein mitään mieltä, sen verran kalliiksi koko homma tulisi. Pelkkiin charter-purjehduksiin tai edustamiseen löytyy jo nykyisellään alukset tarvittaessa.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että purjekoululaivalle ei ole Suomessa nykyisellään tarvetta.Jos tuollaiseen lähdettäisiin, parempi kohde olisi Pommern Maarianhaminassa. Se oli sentään aktiivikäytönsä loppumetreille asti oikeassa rahdin kuljetuksessa, taitaa olla vielä hieman Joutsenta kookkaampikin. Koululaivana purjelaiva on huonoin mahdollinen vaihtoehto, eivät merialan ihmiset operoi purjealuksilla, mitä he purjehdustietoudella tekisivät, eikä jollakin Joutsenella kuitenkaan voisi harjoitella esim. satamiin saapumista ja niissä manoveeraamista. Ko. hankkeeseen ei tule sijoittaa tuhlata Euroakaan, eiköhän tuon ylläpidosta koidu kustannuksia jo nykyisellään riittävästi!
- 1ooooooooooooooooooooooo
Turkulaiset on törkimyksiä kun makuuttavat Suomen Joutsenta joen pohjamudassa.
- Hyväpaikka
Se joen pohjamuta on sille oikein hyvä paikka. Aurajoen suiston veden suolapitoisuus lienee hyvin alhainen, jokihan on makeavetinen ja laivan teräsrungolle ei sen säilymistä ajatellen juuri parempaa paikkaa ainakaan suomessa voisi olla.
- Kivipaasi
Ei ole kiinni pohjamudassa. Yksi syistä siirtää Joutsen Forum Marinumin eteen oli että nykyisessä paikassa joen syvyys riittää, päinvastoin kuin vanhassa paikassa Martinsillan kupeessa. Suomen Joutsen käy nykyisin telakalla noin kerran vuosikymmenessä, viimeksi 2016, ja ikäisekseen laivaksi sen runko on hyvässä kunnossa.
- hddjddjjd
Maailmalla toimii monia järjestöjä, kuten windseekker, joka myy lippuja ihmsille eri purjehdus kisoihin ja niillä maksettaisiin ylläpito.
- Eivetele
Ne aika pienet lipputulot taitavat löytää ottajansa jo nyt, tuskin ne tahot jotka ne tulot nyt saavat olisivat kiinnostuneet antamaan kyseiset vähät rahat suomalaiselle projektille? Mitä maksaa yksi ainoa tuon kokoluokan aluksen telakointi ja pelkkä ulkopintojen maalauksen uusinta, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia Euroja.
- MitaanTietamaton
Eivetele kirjoitti:
Ne aika pienet lipputulot taitavat löytää ottajansa jo nyt, tuskin ne tahot jotka ne tulot nyt saavat olisivat kiinnostuneet antamaan kyseiset vähät rahat suomalaiselle projektille? Mitä maksaa yksi ainoa tuon kokoluokan aluksen telakointi ja pelkkä ulkopintojen maalauksen uusinta, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia Euroja.
Viime telakointi oli 250.000 euroa. Seuraava 5-10 vuoden kuluttua, luulisin.
- Eivetele
MitaanTietamaton kirjoitti:
Viime telakointi oli 250.000 euroa. Seuraava 5-10 vuoden kuluttua, luulisin.
Eikä kunnossapito rajoitu telakointiin, se on aina vaan jatkuva projekti. Telakointi tehdään vain jotta päästään käsiksi vedenalaisen osan ulkopuolen pintoihin. Itse asiassa laivoissa helpoin kunnossapidettävä osa ovat tasaiset ulkopinnat, ruosteet muhivat sisäpuolen sadoissa ja tuhansissa usein lähes luoksepääsemättömissä paikoissa. En tiedä onko juuri Joutsenessa jo nimeksi jouduttu vaihtamaan pohjan ja kylkien levytyksiä, jossain vaiheessa se on joka tapauksessa edessä ja se maksaa niitä maltaita. Silloin joku sisäsuomessa asuva saattaa jopa kysyä, että olisiko mitään tärkeämpää rahareikää?
- kekkekeek
Nyt vain adressi menemään ja asia eduskuntaan. Jos valtio ei innostu, niin ihmiset tietävät ja haluvat lahjoittaa rahaa ja samoin yritkyset.
- Sinnemenit
Laittelepa sinä adressia menemään!
- cccccccc
Ja muutama vuosi sitten peu rakensi modernin mainoksen ja laivan union perun. Eli kyllä jos me halutaan ni me pystyttään
- Turkkusex.telakalle
Olishan se jonkinlainen "imagollinen taidonnäyte" esim. Meyerille, tai Turun telakalle, jos se kunnostaisi Suomen Joutsenen purjehduskuntoon. Todennäköisesti vaatisi mm. pääkoneiden (2x200hv) uusimista kokonaan, koska ne ovat "alimitoittaisia" avomerikäyttöön. ja tietysti rungon, mastojen ym. tarkastuksen.
- Eivetele
Meyerin ja Turun telakan taidonnäytteitä ovat rakennetut laivat, ei telakka halunne ylipäätään toimia hyväähyvyyttään- periaatteella, omistajat haluavat tulosta.
Joutsenen koneet ovat jälkiasennuksia, ei laivassa alkuun ollut ensimmäistäkään potkuria ja niitä käyttävää moottoria. Tämä on purjealus ja on liikkunut erityisesti juuri avomerellä purjevoimalla, moottorien ensisijainen käyttötarkoitus on satamissa kääntelyn ja vääntelyn helpottaminen! - turhaa_hypetystä
Tai voisit tarjota imago hypetystä st. Nazairen telakalle, siellähän se on rakennettukin!
- Professoriyliopsito
Jos joutsen korjattaisiin olisihan se osoitus suomeb arvostuksesta vanhaan aikaan ja kyvystä toteuttaa tuollasia asioista. Jos joutsen purjehtisi jälleen ottaisi si paikkansa mailman vanhinpana täystakiloituna aluksena. Kyllähän rahoitud saataisiin yksityisiltä ja yritys tahoilta. Mikseipä vaikka otettaisi lisäksi eu-lippulaivaksi, liikkuhan puhtaalla voimalla. Ja kyllä olisi markkinoita maailmalla ihmisiä, jotka maksavat päästäkseen kisaamaan ja purjehtimaan. Yhdistettäisii aluksen omistus kotkan ja rauman merikapteeni amk ja turun merilukiolle ja yliooistolle. Pitäähän sedovia kin yliopisto. Sillä laivalla on potentiaalia mailmalle . Ajateltaisiin miten ne suomalaiset saivat 40 v seisoneen laivan purjehtimaan uudestaan.
- Eivetele
...osoitus Suomen arvostuksesta vanhaan aikaan ja kyvystä toteuttaa tuollaisia asioista (asioita?)...Joskus sata vuotta sitten ylivertainen enemmistö maailman kansalaisista ei ollut kuulleetkaan jostakin Suomesta, saati että olisivat osanneet osoittaa kartalta sen sijainnin. Ja mitä Suomen merenkulun maineeseen tulee, muistettaneen se parhaiten kyllä aika kyseenalaisesta kunniasta yrittää vanhanaikaisilla purjealuksilla kilpailla moottorilaivoja vastaan maailman rahdinkuljetuksessa. Huonostihan se tietysti pääosin päättyikin, toivoton homma. Isoisäni oli tuossa toivottomuudessa joitakin vuosia mukana ja tuli esim. kiertäneeksi Kap Hornin!
Sedovia "pitää" yliopisto, isännöinti on ehtinyt kuulua usealle ministeriölle alkaen kalastusministeriöstä. Mistäkö sitten rahoitus? Oikein, aikaisemmin rahoitus tuli Neuvostoliiton ja nyt Venäjän valtiolta, yksinkertaista. Ja käytännön toiminnasta vastaa armeija eli merivoimat. Nokkamiehinä laivalla toimivat merivoimien kapiaiset ja miehistöksi määrätään nuoria varusmiehenalkuja, heitä sitten juoksutetaan "koulutuksessa". Oikeatakin merenkulun opetusta palvelukseen sentään mahtunee, mutta ihmetellä sopii, missä nämä pojat myöhemmin tarvitsevat oppeja raakapurjealuksen käsittelystä, eivät koskaan missään. Eli mitä järkeä on koko hommassa, ei niin mitään, kunhan pullistellaan. - Kdkdjdjfbfbfjf
Purjehtimalla tulisi toimeen muitten kanssa ja opittaisiin saumatonta yhteistyötä. Ja mainosta suomesta
- Tottamaarvesil
Ja kun laiva ei purjehtisi pariin kk niin alusta voitaisiin käyttää yhä museona ja pitää häitä ja pitää purjehdus harjoitusta raakapurjeilla maisskain ja orkean paikan kammoisille mastoon kiipeämistä ( siedätys kurssi). Kyllä onnistuisi. JA aurajoki pitäisi laivan hyvässä kunnossa vähä suolaisessa vedässä.
- Tottaddhjjj
Voitaishan kerätä rahat ympäri maailmaa. Kyllä rahaa saisi tarpeeksi kerättyä kunhan joku vaik tekisi. Ja voitaisiinhan entisoöinti tehdä st nazairen telakalla vapaaehyos voimin. Wärtsilä sponsoroisi uuden koneet.
- Voitaiskohan
Voitaishan ja voitaishan, mitä aiot tehdä asialle?
- Näinkuulin
En uskon että täytä hallitusta kiinnostaa historia, kultturi tai sivistys.
Museoita suljetaan, tiedkuntia karsitaan. Tänään tais viimeksi olla olla yt:t yhdessä museossa. - Eikötulemitään
Säätiö pitäisi perustaa, kertoo aloittaja. Onko jo perustettu?
- merikaupunginasukas
Ajatus on hyvä ja kannatettava, mutta käytännön toteutus saattaisi olla vaikeaa.
Olen ohikävellessäni seurannut museoalus Sigynin "ylläpitoa", ja siinäkin tuntuu olevan aikamoista tuskaa. Sigyn on sentään paljon pienempi alus, puurakenteinen parkkilaiva.
Pari kesää Sigynin mastoja kunnostettiin sillä seurauksella, että kyseiset lahonneet puunrungot putosivat kannelle. Josta ne sitten vähin äänin siivottiin, ja Sigynin kannessa törrötti tämän jälkeen kolme lyhyttä puunrunkoa.- Kylläkannattaa
Millaisella summalla olet valmis kannattamaan?
- Sjmer
Sinne laittamaan adressin nimi niin saadaan ihmiset tietoiseksi
- Nimikö
Adressin nimi?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3025006Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721490Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661416eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1141282Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1061268- 861209
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321158Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591096- 172918
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15871