Koira rodun etsinnöissä

pilipilipom

Tosiaan koirarotua olen vailla eiä mikään oikein tunnu hyvältä, ajattelin sitten että voisitte minua vähän auttaa ja kertoa koirista enemmän .....mutta siis mennäänpä asiaan.
Tässä ovat vaatimukseni

Tässä oilisi myös mietittyjä rotuja:
- Englannincockeri
- havannankoira
- villakoira
- sheltti
- corgi

Koko: Pieni/keskikokoinen
Turkin pituus: Puolipitkäkarvainen
Asumistilat: Omakotitalossa iso piha, koira asuu sisällä
Lemmikit: Kani, 2 kissaa ja 2 koiraa
- koiran tulisi olla aktiivinen
- koiraa voi trimmata ja olen valmis viikottaiseen harjaamiseen
- ulkoilua 1-2h päivässä
- koulutettavuus olisi helppo ja se olisi helppo motivoida
- harrastus suunnitelmissa olisi agility, toko, frisbee, vaeltelu, uiminen ja veneily..
(tarkoituksena olisi harrastaa paljon)
- sen täytyy yleensä tulla toimeen muiden kirien kanssa
- koiran tulisi olla helposti vieraiden lähestyttävissä
- koira voi haukahdella sillointälloin
- koira kiintyy vahvasti omistajaansa
- rotu ei saa olla riistaviettinen

Tässä olisi siis lista siitä mitä haen koiraltani, toivottavasti voitte auttaa tässä rotuetsinnässä

32

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RotujaOnMonia

      Näissä rotuneuvoissa on se paha puoli, että vain sinä tiedät, mikä rotu teille oikeasti sopisi. Vaikka minusta jokin rotu osuisi kertomasi perusteella täysin nappiin, niin sinä saatat olla täysin toista mieltä. Voin silti yrittää parhaani.

      Vaatimuksissasi on ainakin sen verran ristiriitaa, että harrastustoiveesi vaativat eloisaa, liikunnallista rotua, mutta toisaalta 1h päivittäinen lenkkeily ei monellekaan rodulle riitä. Tätä ristiriitaa miettisin sinuna hieman.

      Listasi roduista villakoira ja shetlanninlammaskoira kuulostavat oikein passeleilta, mutta muita en välttämättä ymmärrä. Esim. cockereiden korvien kanssa saa muutenkin olla todella tarkkana, joten uimisharrastus vähän mietityttää.

      Itselleni tulee mieleen listastasi seuraavia rotuja:
      Australianpaimenkoira
      Pyreneittenpaimenkoira
      Bordercollie
      Cavarier Kingcharlesinspanieli
      Saksanpystykorvat
      Kiinanharjakoira pp
      Kromfohrländer
      Englanninspringerspanieli
      Islanninlammaskoira
      Lagotto romagnolo
      Länsigöötanmaanpystykorva
      (Kääpiö)snautseri
      Japaninpystykorva

      Listaa voisi jatkaa itse asiassa paljonkin, sillä listasi on suht helppo toteuttaa, jos vain mietit tuon liikuntaristiriidan loppuun asti. En kuitenkaan sotke sinua luettelemalla kerralla tuon enempää rotuja... Kerrothan kuitenkin millaiseen rotuun päädyitte?

      • Raharaharaha

        Siinä olikin lista pienistä, helposti vieraiden lähestyttävistä, ei-riistaviettisistä koirista. He-he-he! Mihin unohdit kaukkarit ja muut laumikset - ne sopivat lapsiperheisiin kuin puukko silmään. Tuttu kasvattajatäti lainailee lastenlastaan mainoskuviin tappajakoiranpentujensa kanssa. Koirat kun ovat muka kasvaneet "perheessä" .


      • pilipilipom

        Kiitos paljon vastauksestasi ja joo on vähän ristiriitaa noiden harrastusten suhteen ja tulen miettimään sitä ja kerron kyllä minkä rodun valitse :)


    • Tottelee

      Oikeastaan jos koiran helppoa koulutusta ja ystävällisyyttä mietit vaihtoehdot ovat labradori ja kultanen.

      • tuossaollutmitäänjärkeä

        Nekös ne onkin ne ainoat helposti koulutettavat ja ystävälliset rodut? :´D Salli mun nauraa...

        Pieniä/keskikokoisiakaan eivät ole, eikä labradoreilla ole puolipitkää karvaa. Myöskään agilityyn eivät isoina ja suht raskaina koirina kovinkaan näppäriä ole, jos sitä meinaa harrastaa muutenkin kuin pilke silmäkulmassa.

        Lue nyt ihmeessä mitä aloittaja koiralta haluaa ja vastaa vasta sitten. Niitä omia lempirotuja on turha luetella, jos ne eivät liippaa sitten läheltäkään sitä, mitä aloittaja kuvaili.

        Minun ehdotukseni on tolleri tai jokin vesikoira. Nikillä RorujaOnMonia tuli myös monta sopivalta kuulostavaa rotua.


      • Tottelee

        Helpoimmin varmasti ja pääsee kilpatasolle saakka.


      • pilipilipom
        tuossaollutmitäänjärkeä kirjoitti:

        Nekös ne onkin ne ainoat helposti koulutettavat ja ystävälliset rodut? :´D Salli mun nauraa...

        Pieniä/keskikokoisiakaan eivät ole, eikä labradoreilla ole puolipitkää karvaa. Myöskään agilityyn eivät isoina ja suht raskaina koirina kovinkaan näppäriä ole, jos sitä meinaa harrastaa muutenkin kuin pilke silmäkulmassa.

        Lue nyt ihmeessä mitä aloittaja koiralta haluaa ja vastaa vasta sitten. Niitä omia lempirotuja on turha luetella, jos ne eivät liippaa sitten läheltäkään sitä, mitä aloittaja kuvaili.

        Minun ehdotukseni on tolleri tai jokin vesikoira. Nikillä RorujaOnMonia tuli myös monta sopivalta kuulostavaa rotua.

        Olen myös niitä tollereita miettinyt mutta voiko tollerista tietää tuleeko siitä peini vai isokokoinen?


    • Isojenkoirienystävä

      Sheltti. Itselläni ei ole, joten ei ole omakohtaista kokemusta, mutta se on ainoa joka tulee mieleen. Googlaileppa.

      • tässäkäänollutjärkeä

        Mahdoitko sinäkään malttaa lukea aloitusta ajatuksen kanssa? Siellä sanottiin aivan selvästi, että sheltti on ollut jo mietinnässä. Tokkopa siis aloittajan tarvitsee niin hirveästi googletella tietääkseen mistä sheltissä on kysymys...


      • LueLäs
        tässäkäänollutjärkeä kirjoitti:

        Mahdoitko sinäkään malttaa lukea aloitusta ajatuksen kanssa? Siellä sanottiin aivan selvästi, että sheltti on ollut jo mietinnässä. Tokkopa siis aloittajan tarvitsee niin hirveästi googletella tietääkseen mistä sheltissä on kysymys...

        Pöhkö! Et sinäkään sitten ymmärrä että mitä enemmän lukee sitä enemmän tietää ja sitä vähemmän luulee? Lukeminen ei koskaan ole turhaa.


    • Oikeuttakoirille

      Eihän rotuja ole olemassa,sehän on rasismia ,jos koiriakin rodutettaan,sillä kaikkihan ne
      ovat koiria.

    • noistaparasseon

      Villakoira,ne oppii helposti,kulkee mukana helposti kun on pieniä/kevyitä,harrastaa innolla mitä vaan.Ja ne saa trimmata oman laisekseen ;)

    • pilipilipom

      Hei kaikille täällä aloittaja! Olen siis päässyt näihin vaihtoehtoihin

      - Bordercolllie
      - venäjäntoy
      - japaninpystykorva
      - sheltti

      Mietin vaan että miltä kuulostaa ja mikä teidän mielestä sopii parhaiten siis kuvailuni mukaan.
      bc ihanne koirani mutta miten rauhallisia ovat kotona ja ovatko helppojaa matkustamaan?
      venäjäntoy ehkä hieman pieni ja onko kokemusta agilityssä tai tokossa?
      japsi mietin tuota karvaa että miten pitää pestä ja paljonko lähtee karvaa yms. ?
      sheltti kaiken puolin mahtava mutta olen kuullut niiden olevan hieman arkoja pitääkö paikkaansa?

      • Pfeffer1

        No nuo bc:t nyt on kyllä kaikkea muuta kuin rauhallisia. Vaativat jatkuvaa tekemistä. Ellei saa, niin ovat aika häiriköitä ja tuholaisia.

        Vaihtoehdoistasi sinuna valitsisin sheltin. Luotettava, kiltti, seurallinen ja osaa olla myös yksin. Sekä se tärkein kriteeri harrastuksessasi, on oppivainen. Mutta, jotkut ovat todellakin myös arkoja ja kärsivät heikosta itsetunnosta. Valitse yksilö huolella.


      • Pilipilipom

        Joo tosiaan tuota arkuutta vähän epäilin. Tykkäävätkö miten uinnista?


    • Kääpiösusi

      Mudi? Ite en tunne rotua hyvin, mutta tuli mieleen. Hiukan keskikokoa pienempi ja näkyy agilityssa ja tokossa ym harrastuksissa. En kyllä yhtään tiedä minkälainen on kotona, esim lenkkeilytarve, turkinhoito, äänekkyys ym.

      Sheltti on varmaan ihan hyvä. Arkuus on aika paljon perinnöllistä, joten pentuvalinnalla pääsee pitkälle, tosin takuuta ei koskaan voi saada.

      • Kääpiösusi

      • pilipilipom

        joo olen mudia miettinytkin mutta en sitten tiedä karvanlähdöstä ja miten suhtautuu muihin koiriin?


    • sivustaseuraajan

      Mudia en lähtisi tuohon saumaan miettimään. Mudi on terävä ja toiminnallinen työkoira, joka on jalostettu toimimaan myös enemmän itsenäisesti. Esim. siinä missä bordercollie odottaa että annat käskyn, mudi on tehnyt jo omat päätelmänsä ja alkaa toimia oman päänsä mukaan, jos omistaja ei osaa tilanteeseen käskyä/ratkaisua antaa. Mudilla on myös vahtiviettiä ja se käyttää ääntään myös paljon leikkiessä/harrastaessa.

      Sinuna hankkisin sen sheltin. Kun katsot hyvän kasvattajan ja hyvät vanhemmat, niin todennäköisyys saada reipas ja energien harrastuskaveri on melko suuri. Jos vanhemmissa, varsinkaan emässä, tuntuu olevan yhtään arkuutta, älä ota siitä yhdistelmästä koiraa. Japaninpystykorvat ovat kyllä myös oikein mukavia, mutta vahtiviettiä löytyy jonkin verran. Sellaisia sähäköitä kavereita, mutta jonkinverran itsenäisempiä kuin sheltit.

      • pilipilipom

        Joo sheltti kasvattajia olen jo löytänyt ja vielä valitaan niistä sitten sopiva


    • Jooopajoo

      Jos netistä pitää kysyä,mikä rotu minulle käy,silloin kannattaa ostaa kaupasta paristokoira.

      • koira.ei.ole.lelu

        Olen samaa kanssasi. Jos koiran haluaa, sen eteen pitää tehdä työtä, eikä istua koneen ääressä ja odotella mielipiteitä roduista, sillä mielipiteitä riittää.Ylös,ulos ja tutustumisretkille.


      • tyhmyyden.tiivistymiä

        Jep,jep ja yhtä tyhmää on kysellä netissä diagnoosia henkihieverissä olevalle koiralleen, kun eläinlääkärit ovat sitä varten.


      • Siinäsetyhmyystiivistyi

        Jos netissä pitää oikein keksimällä keksiä jokaisesta valitettavaa vaivautumatta miettimään, voisiko saman tarvittaessa pukea vähemmän epäsosiaaliseen muotoon, silloin kannattaa mennä terapeutin puheille selvittämään, mistä moinen aggressiivinen vanhan ämmän jäkätys oikein kumpuaa.


    • tiksuttaja

      Oletko ajatellut sellaista että ottaisit koiran jolla ei ole kotia. Adoptiokoirissakin on monenlaista rotua ja ei rotua...se olisi hyvä teko...

      • pilipilipom

        joo sitä olen kans miettinyt mutta en ole varma


    • uuteeliiaaas

      Mitä ovat ne kaksi olemassolevaa koiraa

    • Pomeranian

      Ehkäpä joku seuraavista:
      -Pomeranian
      -Bichon frisé
      -Bolognese, tunnetaan myös bichon bolognese
      -Havannankoira
      -Japanese chin (ei vaadi pitkiä lenkkejä vaikka eloisa!)
      -Kiinanharjakoiran 'puuterihuisku' muoto (powderpuff )
      -Kingcharlesinspanieli
      -Löwchen
      -Papillon
      -Phalène
      -Tiibetinspanieli
      -Tiibetinterrieri

    • Englishcockerspaniel

      Muut vaatimukset täytti cockerspaniel, mutta meillä ainakin kova riistavietti. Ei tosin kaikilla yhtä voimakas. Loistoseuraa lenkeillä, jaksaa juosta pitkään, rakastaa meidän muita eläimiä kaneja ja marsuja. Lasten ylin ystävä. Oppii nopeasti, mutta tarvitsee tiukan kurin, ettei lähde päsmäröimään. Napeilla tekee tempun kuin tempun...
      Itse käyn paljon marjassa tai sienessä ja koira on ihanaa seuraa. Käy kyllä juoksemassa jälkiä, mutta palaa takaisin sen jälkeen tai pillillä.
      Turkki on mielestäni työläs, mutta jos on valmis hoitamaan niin hyvä. Ilman hoitoa huopaantuu nopeasti.
      Tarvitsee paljon liikuntaa ja virikkeitä, toisaalta viihtyy myös sohvalla kainalossa. Mutta pääasiassa ei mikään sohvakoira vaan aktiviteettia kaipaa.

      • Englishcockerspaniel

        Lisään vielä, että cockerimme rakastaa uimista yli kaiken. Lähtee kanoottiajeluille mukaan, jos ei oteta niin joskus on hypännyt laiturilta kyytiin, ettei häntä jätettäisi...veneessäkin tykkää olla.


    • Esittämistäsi roduista toiveesi täyttäisi ehkä parhaiten villakoira.

      • villakoiratihania

        SAmaa mietin minäkin.Villakoirissa on paljon eri kokoja, kannattaa käydä kasvattajan luona kattemassa.Tai vaikka näyttelyissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe