Aivokasvaimen aiheuttama epilepsia

elle131

Täällä näyttää olevan hyvin vähän tähän aihealueeseen liittyvää keskustelua. Kyselenkin onko kellään kokemuksia aivokasvaimen aiheuttaman epilepsian ennusteesta. Itselläni poistettiin meningeooma 02/17. Kasvain saatiin poistettua kokonaan. Lähes ainoat edeltävät oireet ennen kasvaimen paljastumista olivat dejavu-tuntemukset ja pari harha-aistimusta. Epilepsiadiagnoosi kuitenkin tuli. Varmuuden vuoksi minulla on estolääkitys. Kohtauksia ei ole leikkauksen jälkeen tullut, johtuuko lääkkeestä vai onko epilepsia "parantunut". Lääkettä ei neurologin mukaan saa jättää pois, koska riski on olemassa. Löytyykö samanlaisia kokemuksia?

4

1714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkisy

      Hei.
      Olen 66v nainen, jolta leikattiin hyvänlaatuinen aivokasvain v-2000. Kasvain ei oirehtinut millään lailla.Joskus tosin ihmettelin, miksi päähäni sattuu kun joudun pitämään sitä alas päin esim kenkiä jalkaan laittaessani. Ehkä se oli jonkin lainen lievä oire, että kaikki ei ole hyvin. Varsinaisesti kavain ilmitoi itsensä kauppamatkalla, jolloin sain yllättäen epileptisen kohtauksen. Kohtaus oli raju, menetin lopuksi tajuntani ja heräsin siihen kun ensiavun henkilöstö hoiti minua.
      Pääsin jo seuraavana päivänä leikkaukseen ja kavain todettiin n. kananmunan kokoiseksi. Se saatiin poistettua kokonaan. Leikkaus kesti oletettua vähemmän aikaa. Se oli onneksi ollut helpossa paikassa leikata. Pääsin viikon kuluttua kotiin. Lääkkeenä oli ja on Neurotol Slow 200mg aluksi X 2 vrk myöhemmin omasta toiveestani (muutaman vuoden jälkeen)vähennettiin 200mgX1 vrk
      Sain kotiuduttuani ensimmäisellä viikolla kaksi kohtausta, joista viimeinen oli lievä; se ilmeni vain kasvojen nykimisenä. Jatkoseurannassa olin useita vuosia.
      Palasin työelämään n. kahden kuukauden sairasloman jälkeen jossa olinkin eläkkeelle saakka. Keikkailen vieläkin entisessä työpaikassani silloin tällöin. Tänä päivänä voin todeta, että olen suhteellisen terve.Ne vaivat, joita poden eivät johdu kavaimesta vaan iästä. Kasvain ei ole uusiutunut, mistä olen kiitollinen.
      Toivon Sinulle vielä hyviä vuosia kaiken kokemasi jälkeen. Olen itse kokenut, että osaan antaa suuremman arvon kaiken jälkeen terveydelle ja yleensä koko elämälle, jonka jo hetkeksi luulin kokonaan menettäneeni.

    • alkisy

      Hups! Johan tein kirjoitusvirheitä vastatessani ap;n viestiin. Johtuneekohan se kasvaimesta, iästä vaiko huolimattomuudesta tai ehkä kaiken kolmen yhteisvaikutuksesta. No, joka tapauksessa kavain tarkoittaa kuitenkin kasvainta...

      • Tajutonta

        Hei,

        Minulla ei meningeooman leikkaus aiheuttanut minkäänlaisia epileptisia kohtauksia vaikka minulla on kunnon repertuaari epil.lääkkeitä, mm Keppra,Vimpat ja lamotrigin max annoksilla.
        Meningeoomahan ns. "vaaraton kasvain" joka kuitenkin voi kasvaa hyvin nopeasti ja siten voi painaa jotain aivoaluetta ja aiheuttaen epilepsiakohtauksia. Omaa menigeooma-kasvainta seurattiin useita vuosia kunnes se lopulta alkoi kasvamaan. Minulla on meningeoman lisäksi v. 1973 leikattu iso (liki hanhenmun kokoinen) aivokasvain joka oli aiemmin aiheuttanut "tajunnanhämärtymis-kohtauksia"


    • Kun olin 32 vuotias, minulta löydettiin 7x6x5 cm:n kokoinen meningeooma. Oireilu alkoi n. vuotta aiemmin vasemman isovarpaan tuntohäiriönä. Pikkuhiljaa, kuukausien kuluessa, tuntohäiriöalue laajeni jalkaterään ja sääreen. Sitten minulle tuli lyhytkestoisia todella kovia kipukohtauksia kasvojen oikealle puolelle. Työpaikkalääkäri ei pitänyt niitä vaarallisina.
      Sitten alkoi "muurahaiset juoksennella" vasemman jalan pohkeessa, muistaakseni myös reiden alueella. Ensin muurahaisia oli vähän, sitten ne lisääntyi. Pääsin hermoratatutkimukseen. Tulos oli normaali. Silloin kysyin ensimmäisen kerran lääkäriltä, voiko minulla olla aivokasvain. Lääkäri sanoi ei, koska tulos oli normaali.
      Muurahaisten vipellys jalassa lisääntyi aina vaan voimakkaammaksi. Menin uudestaan neurologille. Vihdoin neurologi sanoi "kuvataan nyt sitten se pää". Kuvasta löytyi tämä iso kasvain, sekä muutamia pieniä. Kasvain poistettiin. Vasta leikkauksen jälkeen sain sairaalassa epilepsiakohtauksia. Lääkityksellä ne saatiin pysymään pois.
      Kävin kontrollikuvauksissa säännöllisesti, ja kun olin 39 vuotias, minulta poistettiin seuraava meningeooma. Se ei ollut niin iso. Näiden leikkausten välissä minulta poistettiin astrosytooma, joka luikersi niskan alueella selkäytimen sisällä.
      Nyt olen 53 vuotias, ja uusi leikkaus on tulossa. Jälleen poistetaan isoin meningeooma. Meningeoomat ovat lisääntyneet aivokalvollani, kuvassa näytti siltä että kalvon päällä on pelkkää menigeoomamassaa.
      Tällainen tapaus minulla. Tsemppiä kaikille kasvainpotilaille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe