Kämppis ja asumistuki

24678

Hei,

Olen aloittamassa opiskelut ja hankkimassa kimppakämpän työssäkäyvän ystävän kanssa. Voitteko vääntää mulle rautalangasta millainen vuokrasopimus on tehtävä jotta toinen ei joudu elättäjäksi ja kela katso meitä "avopuolisoiksi".

Erilliset vuokrasopimukset, mutta siinä ei saa olla yhteisvastuulauseketta? Tarkoittaako tämä käytännössä sitä että siellä ei saa olla mainintaa että kämppis on vastuussa mun vuokrasta jos jätän maksamatta? Onko muita mitä pitää ottaa huomioon?

Ihmettelen vaan että miksi vuonranantaja suostuisi tällaiseen sopimukseen. Siinähän on heillä isoja riskejä jos molemmat vastaa omasta osuudesta? On tää uudistus hieman erikoinen...

3

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fbbfddfbfbb

Kannattaa muuttaa edulliseen opiskelijakämppään eikä yksityiseltä vuokrattuun kimppakämppään jos oma taloudellinen tilanne tulee olemaan pitkäänkin riippuvainen yhteiskunnan tuista.

Jos vuokraat yksityiseltä henkilöltä vaikkapa kolmion kimppakämpäksi, niin silloin teette molemmat erilliset vuokrasopimukset vuokranantajan kanssa niin että molemmille on vuokrattuna omilla sopimuksilla 1 huone yhteiset tilat. Jos teette yhteisen vuokrasopimuksen, niin silloin tehdät katsotaan yhdeksi ruokakunnaksi ja molempien tulot lasketaan yhteen ja asumistuki myönnetään sen perusteella teille yhteisenä.

• Harzaman

Alivuokrasopimus. Thats it.

• dk1458

Kiitos vastauksista. Olosuhteiden vuoksi alivuokrasopimus ei ole mahdollinen eikä oman asunnon vuokraaminen. Mietin että suostuisikohan vuokraemäntä siihen että yhteisvastuulauseke olisi kämppiksen vuokrasopimuksessa mutta ei minun. Kaverin vuokrasopimusta ei kuitenkaan Kelalle tarvitse toimittaa (?). Mutta siis pitääkö sopimukseen määritellä tyyliin että kokonaispinta-ala on 50m2 ja minulla siitä on 25m2 tai mainita että minulla on huone ja seuraavat tilat on yhteiset? Olisi helpompaa laittaa vaan että asunto jaettu puoliksi..

Erilliset vuokrasopimukset eivät ole ongelma ja se on selvä. Tämä yhteisvastuulauseke myös katsoo meidät ruokakunnaksi mutta ei vuokraemäntä mielellään vuokraa ilman sitä kun silloin ei ole takeita että saa toiselta vuokran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      377
      1616
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      79
      1576
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      376
      1553
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      79
      1313
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1241
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      37
      1085
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      255
      1043
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      918
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      895
    10. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      887
    Aihe