finska är inte längre ett grundkrav

positivt

Finnair kräver inte längre att flygvärdinnor och stewarder ska behärska finska.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/13/hs-finnair-frangar-krav-pa-finska

"Helt naturligt. Det är onödigt att hålla fast vid ett språk som endast förstås av en liten grupp människor i Europa. tx, data språket är i stort sätt helt på engelska och i den nya datoriserade världen behövs eller förstås inte finska. De flesta tjänsterna inom samhället börjar numera gå på engelska. "

33

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HELSINGFORS

      Bättre möjligheter för invandrare att bli anställda.

      • 3113w

        Billigare arbetskraft kanske .


    • 1221

      Finnairilla on suuret markkinat Aasian leinnoilla, ja siellä tarvitaan stuertteja ja lentoemäntiä jotka osaavat aasialaisia kieliä ( englantia). Ei pidä takertua joustamattomiin vaatimuksiin.

      • idealiskt

        Vad är bättre än att få personal som kanske har något asiatiskt modersmål och som dessutom talar flytande engelska.


    • jämlikhetärbra

      Så bra då, inte får svenskspråkiga heller service på sitt modersmål.

    • pilotti.Jansson

      Suomenruotsalaiset ovat erittäin otettuja siitä, ettei heidän tarvitse finnairin lennoilla enää kuulla sitä tympeää ja vastenmielistä pakkosuomea.

      • vadmenardu

        Tss, dom flesta kommer nog att kunna finska ändå, och bra det.


      • klonken
        vadmenardu kirjoitti:

        Tss, dom flesta kommer nog att kunna finska ändå, och bra det.

        Det stör inte alls att kunna finska, svenska och engelska.


      • resenär
        klonken kirjoitti:

        Det stör inte alls att kunna finska, svenska och engelska.

        Man klarar sig rätt så långt med de tre språken.Tyska och ryska är förstås en fördel de också,


      • prioriteter
        resenär kirjoitti:

        Man klarar sig rätt så långt med de tre språken.Tyska och ryska är förstås en fördel de också,

        Ryska är helt onödigt, det har jag aldrig behövt, glad att jag läste tyska och franska istället, då kommer man långt i europa, för hur fennon än försöker påstå att engelskan är universalspråk så är det inte så, då har dom inte varit i frankrike och dom delar av tyskland jag varit till. Men låt dom leva i sin bubbla.


      • stornytta
        vadmenardu kirjoitti:

        Tss, dom flesta kommer nog att kunna finska ändå, och bra det.

        Det är jättebra att inte lida av språkallergi.


    • sedenditmankommer

      Om man reser utomlands så väntar man väl inte att man ska få service på finska eller svenska ?Hur skulle man då tänkt sig att klara sig på orten dit man är på väg ?

      • Om jag åker Finnair eller SAS antar jag, att jag får betjäning på svenska. Väljer man något annat bolag som t.ex. Lufthansa, är önskan orimlig, men tyska bör de kunna.
        I frågan om Finnair spelar det dock inte så stor roll, för jag undviker bolaget i mån av möjlighet. Dyrt och dåligt är inte i min smak


      • zzzawqqqqqwz
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Om jag åker Finnair eller SAS antar jag, att jag får betjäning på svenska. Väljer man något annat bolag som t.ex. Lufthansa, är önskan orimlig, men tyska bör de kunna.
        I frågan om Finnair spelar det dock inte så stor roll, för jag undviker bolaget i mån av möjlighet. Dyrt och dåligt är inte i min smak

        Man kan ju välja vilket bolag man använder.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Om jag åker Finnair eller SAS antar jag, att jag får betjäning på svenska. Väljer man något annat bolag som t.ex. Lufthansa, är önskan orimlig, men tyska bör de kunna.
        I frågan om Finnair spelar det dock inte så stor roll, för jag undviker bolaget i mån av möjlighet. Dyrt och dåligt är inte i min smak

        SASär på väg till konkurs. Finnairilla menee hyvin. Airbuss laivasto uusitaan.
        Finnairin osakekurssi on noussut, kun kaikenmaailman peppuja ei ole koneessa.


      • zzzawqqqqqwz kirjoitti:

        Man kan ju välja vilket bolag man använder.

        Alla flyger inte alla rutter. Kolla bara Finnairs priser mellan H:fors och Lappland. Kauppalehti kommenterade prissättningen såhär: Finnair tukee kotimaan matkailua kuin köysi hirtettävää.

        Då det är billigare att flyga till t.ex. Malaga än Lappland, drar Lappland det kortare strået. Lägger man till prissättningen i Lappland på bl.a. logi och mat&dryck så tar jämförelsen slut rakt av. Alla aktörer roffar åt sig på inhemskt vis, så man kan bara tycka synd om dem som gick i fällan och skaffade sig en lappstuga under boomen. En Spanien lägenhet under depressionen var de klokas val.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Alla flyger inte alla rutter. Kolla bara Finnairs priser mellan H:fors och Lappland. Kauppalehti kommenterade prissättningen såhär: Finnair tukee kotimaan matkailua kuin köysi hirtettävää.

        Då det är billigare att flyga till t.ex. Malaga än Lappland, drar Lappland det kortare strået. Lägger man till prissättningen i Lappland på bl.a. logi och mat&dryck så tar jämförelsen slut rakt av. Alla aktörer roffar åt sig på inhemskt vis, så man kan bara tycka synd om dem som gick i fällan och skaffade sig en lappstuga under boomen. En Spanien lägenhet under depressionen var de klokas val.

        Emme tiedä paljon maksaa lentää Ahvenanmaalle eikä kiinnostakkaan, koska siellä vasta on kallista ja kielitaidotonta epäystävällistä palvelua.
        Calle tais lentää yksityiskoneella sinne merimetsoja lahtaamaan.
        Saakohan merimetsoista hiusrasvaa?


      • Anonyymi
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Emme tiedä paljon maksaa lentää Ahvenanmaalle eikä kiinnostakkaan, koska siellä vasta on kallista ja kielitaidotonta epäystävällistä palvelua.
        Calle tais lentää yksityiskoneella sinne merimetsoja lahtaamaan.
        Saakohan merimetsoista hiusrasvaa?

        Taisit joutua hoitoon?


    • frivillighetBra

      i många frågor tycket finlandsvenskar att frivillighet bästa sätt tx.

      Felt-Ranta Marit
      "Hon tror ändå kvinnorna skulle vara mer motiverade om samhällstjänsten var frivillig."

      Andersson Li
      "Vänsterförbundet på större frivillighet för alla, såväl kvinnor som män."

      • minåsikt

        Jämlikhet är rättvisare.


      • dåärdeträtt

        Alla ska behandlas på samma sätt.


      • Anonyymi
        dåärdeträtt kirjoitti:

        Alla ska behandlas på samma sätt.

        Likvärdiga är vi alla.


    • meriframtidenännu

      Det är trendigt med restauranger och barer där personalen endast talar engelska.

      • 0980987

        Vid städjobb fordras det ännu kunskaper i finska.


      • förbi
        0980987 kirjoitti:

        Vid städjobb fordras det ännu kunskaper i finska.

        Det kommer att bli mer och mer andra språk som fordras än de här "inhemska ".


      • Anonyymi
        förbi kirjoitti:

        Det kommer att bli mer och mer andra språk som fordras än de här "inhemska ".

        I Finnair det är förståeligt, men inte hela samhället.


      • Det är helt tillåtet. Företaget måste dock välja svenska eller finska som kommunikationsspråk då det gäller myndigheter.


    • eedenistäeedeniin

      Finnair ei ole ihan mukavin lafka millä lentää, mut jotain linjoja Suomen sisällä ei voi väistää kun tääl ei o kilpailua.. eiks lafkalla ole melkein aina olleet Tukholmasta lähtevät lennot halvempia kuin Helsingistä lähtevät, jotain aivan omituista horinaa oli syynä sille että ruotsalaisten pitää saada halvemmalla lennot kuin suomalaisten taas maksamat lennot. (Samaa kettuilua tai vähän samantapaista siis mitä ahvenanmaalaisetkin ainakin ennen
      on suomalaisille jaksaneet tehdä.). Ruotsissa on toisaalta ollut vaihe missä suomalaiset taiteilijat on päässeet maassa aika suosittuun asemaan. Mutta joo en osaa sanoa Finnairista eli lähdetään nyt vaikka siihen suuntaan puolestaan että maahanmuuttaja suomalaiset ovat joskus perusystävällisempiä kuin useat Suomen suomalaiset eli "valkut" niin mennään siihen suuntaan että voihan se kabinettipalvelu vaan parantua vaiks se nyt tulisikin
      engelskaksi.? . Tulee ristiriitaista sanomista tässä siis mutta sellaista se elämä usein onkin.. eli både och.

    • nej-tack

      Nej tack på Finska.

    • Anonyymi

      Suomessa puhutaan suomea

      • Bara om man inte kan något bättre.


      • Anonyymi

        Suomessa puhutaan kyllä aika monia kieliä, on aina puhuttu. Kaksi on kansalliskieltä.


    • Anonyymi

      Engelska får lite för mycket utrymme i Finland annars.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe