Kotitalusvähennys, toinen puoliso töissä

HH2345

Onko mitään keinoa saada kotona olevan puolison kotitalousvähennyskin hyödynnetyksi vaikak kotona olevalla puolisolla ei ole riitävästi verotettavia tuloja?

Kyse olisi talon maalauttamisurkasta mistä tulisi melkein täydet molemmille.

4

317

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinOnAsianlaita

      Ei ole, koska vähennys tehdään suoraan verosta.

      Jos teillä on veroa maksavia lapsia, ottolapsia tai kasvattilapsia, tai tämmöisillä veroa maksavia puolisoita, he voivat saada kotitalousvähennyksen teillä tehdyistä töistä. Ei tarvitse asua samassa osoitteessa.

    • Gghhhjjjkkkk

      Jos vähennystä vaatineen puolison verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen, tai jos vähennykseksi vaadittu määrä ylittää säädetyn enimmäismäärän, veroviranomainen vähentää vähentämättä jääneen määrän toisen puolison veroista. Vähennys tehdään samalla tavalla kuin se olisi tehty, jos puoliso itse olisi vähennystä vaatinut. Kotitalousvähennystä koskevan hallituksen esityksen (HE 140/2000) perustelujen mukaan tarkoituksena on, että vähennys ei missään tapauksessa jäisi pienemmäksi verrattuna siihen, jos toinen puoliso olisi sitä vaatinut

      • Hmm...
        Työn hinta 10.000 euroa.
        Jos puoliso A laittaa omaan verotukseensa 5.000 euron työosuuden, josta saa vähennystä 2.400e, ja hänen veronsa siihen riittävät.
        Ja puoliso B laittaa omaan verotukseensa toisen 5.000 euron työosuuden, josta pitäisi saada vähennystä 2.400e, mutta hänen maksamansa verot (esim. vain 2.000e) eivät riitäkään koko summaan.
        -> Päteekö silloin muka tämä: "Jos vähennystä vaatineen puolison verot eivät riitä vähennyksen tekemiseen, veroviranomainen vähentää vähentämättä jääneen määrän toisen puolison veroista."
        Eli verottaja vähentäisi loput 400e puolison A veroista, jolloin hän saisi 2.400 400e vähennystä veroistaan?
        Kuulostaa aika oudolta.


    • Veronsivuiltakopsattu

      Esimerkki 24: Puoliso G:n verot ovat 10 000 euroa. Puoliso E:llä ei ole lainkaan veroja, mutta hän on vaatinut kotitalousvähennystä ja esittänyt sen perusteena olevia kustannuksia 800 euroa (= 2 000 euroa x 45 % - 100 euroa). G on esittänyt vähennettäviä kustannuksia 1 475 euroa (= 3 500 euroa x 45 % - 100 euroa). E:llä vähentämättä jäänyt määrä 800 euroa vähennetään G:n veroista. G saa vähentää yhteensä 2 275 euroa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe