Osittain varhennettu eläke ja yleinen asumistuki

köyhyys-vaivana

Ajattelin ottaa pienestä tulevasta eläkkeestäni 25% osittaisena varhennettuna eläkkena mikä olisi noin 180 €/kk 33 kuukauden ajan. Mutta vaikuttaako tuo 180€/kk miten yleiseen asumistukeeni.
Siis työmarkkinatuessahan on joku 300 € suojaosuus, jonka voi ansaita palkkana ilman että työmarkkinatuki vähenee.

Mutta miten on asumistuen kanssa 80e/kk , että vähentääkö se asumistukeani millä tavalla vai meneekö asia kuten työmarkkinatuessakin? Onko tietoa?

4

3805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhyys-vaivana

Kojaus : Mutta miten on asumistuen kanssa 80e/kk _=> Mutta miten on asumistuen kanssa 180e/kk

• 167-176

Kyllä eläketulo vaikuttaa asumistukeen. Tosin tuo eläkkeen määrä on niin pieni ettei sen vuoksi vielä tehdä tarkistusta, mutta vuositatkistuksen yhteydessä asumistuki alenee.

Olen ajatellut ihan samaa mutta ei taida kannattaa. pitäkööt OVEnsa.

• AlentaaaTukea

OVE otetaan kokonaisuudessaan tulona huomioon kaikissa tuissa, paitsi työttömyyskorvauksessa. Joten kannattaa laske tarkkaan, miten se vaikuttaa itse kullakin.

Aloittajan tapauksessa tuo otetaan huomioon suraavassa tarkistuksessa, joten siinä vaihessa se alentaa asumistukea.

• köyhyys-vaivaa

Joo näyttää olevan niin, että asumistuessa otetaan huomioon 180e osittain varhennettu eläke. Laskurin mukaan se alentaa asumistuekeani 393 eurosta 318 euroon per kk. Toinen asia johon OVE vaikutttaa on verotus.

Jos oikein osasin, niin verottajan laskurilla työmarkkinatuen ja OVEn osuutta veroteaan yhteensä ainoastaan 13% verotuksella. Ylimenevästä osuudesta verotetaan 28%. Että kyllä OVE taitaa kannattaa ottaa kun lopullinen eläkkeeni alenisi ainostaan 28 e/kk.

Niin kannattaa ottaa sen takia kun en saa toimeentulotukea kuolinpesän varallisuuden takia. Jos saisin toimeentulotukea, en takuulla ottaisi OVEa kun se lasketaan tuloksi toimeentulotuessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2721
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2516
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      135
      2114
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2113
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1834
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1368
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      93
      1162
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1142
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1098
    Aihe