lito-lääkitys

bag-good

Onko kellään kokemusta/tietoa Lito-lääkityksestä. Olen 22v ja psykoosin jälkihoitoon kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä määrättiin pitkäaikaislääkkeeksi litoa. Pelottaa jos joudun syömöön sitä koko ikäni. Olen ammatiltani liikunnanohjaaja ja pelkään, että se tulee vaikuttamaan fysiikkaani. Kertokaa kokemuksista ja tiedoista.

47

24874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

      Olen kohtalotoverisi, koska minulla diagnosoitiin reilu vuosi sitten psykoottinen kaksisuuntainen mielialahäiriö. Mielestäni pelkosi Litoa kohtaan on ylimitoitettu. Lito on mielestäni melko harmiton lääke. Ainakaan itselläni siitä ei ole mitään sivuoireita. Enemmän sivuoireita minulle aiheuttaa anti-psykoosilääkkeet. Vaihdoin juuri Risperdalista Seroqueliin ja se tuntuu olleen hyvä ratkaisu.

      Mutta kyllä, joudut syömään Litoa koko elämäsi. Anti-psykoosilääkkeitä suositellaan käytettävän kaksi vuotta psykoosin ilmenemisestä.

      Liton vaikutuksista kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa tai vilkaista vaikka osoitteesta http://lithium.drugs.com/. Lito voi kai aiheuttaa jonkin verran tärinää, mutta eipä kai juuri muuta haitallista...

      • lyra_x

        lääkkeitä ei tarvii syödä koko loppuelämäänsä! ellei tietenkin itse halua.

        tarkoitan tällä sitä että kun on syönyt, esimerkiksi litoa, joitakin vuosia, ehkä kaksi tai kolme, ja OMA VOINTI ON OLLUT TASAINEN, voi lääkärin kanssa keskustella lääkkeen lopettamisesta.

        jos vointi pahenee niin tietenkin lääke on aloitettava uudestaan.

        mutta mun mielestä on lähes julmaa sanoa potilaalle heti kättelyssä että joutuu syömään lääkkeitä koko loppuelämänsä.

        just my 2 cents.


      • anskuuuuuuuu...

        Itse käyttänyt/käyttäää.............käyttänyt vuoden......aluksi jotain haittavaikutuksia käsien tärinä ahdistus yms enkä edes ole varma olivatko nuo kaikki haitat muista lisä lääkkeestä.....mutta jku n. 4kk pelkän liton käytön jälkeen oikee annostus ei haittaoireita samanlainen olo kuin ennen sairautta:D...muistaakseni....;)


      • kamavala_lääke
        lyra_x kirjoitti:

        lääkkeitä ei tarvii syödä koko loppuelämäänsä! ellei tietenkin itse halua.

        tarkoitan tällä sitä että kun on syönyt, esimerkiksi litoa, joitakin vuosia, ehkä kaksi tai kolme, ja OMA VOINTI ON OLLUT TASAINEN, voi lääkärin kanssa keskustella lääkkeen lopettamisesta.

        jos vointi pahenee niin tietenkin lääke on aloitettava uudestaan.

        mutta mun mielestä on lähes julmaa sanoa potilaalle heti kättelyssä että joutuu syömään lääkkeitä koko loppuelämänsä.

        just my 2 cents.

        Heti kättelyssä uhkailtiin, että ehkä loppuelämäksi, mutta nyt ainakin näin alkuun puoleksi vuodeksi Risperdalia. Risperidon 2 mg.


      • Anonyymi

        yli 60-vuotias siskoni si litosta 500g:n painoisen struuman. Eivät meinanneet lääkärit leikata vaikka ruoka-j a henkitorvi oli jo vinossa. Ostakaa kaikilla rahoillannne psykoterapiaa , ei LÄÄKKEITÄ. Siskoni sai leikkauksen yhteydessä vielä aivoinfaktin, ei toivu koskaan ennalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yli 60-vuotias siskoni si litosta 500g:n painoisen struuman. Eivät meinanneet lääkärit leikata vaikka ruoka-j a henkitorvi oli jo vinossa. Ostakaa kaikilla rahoillannne psykoterapiaa , ei LÄÄKKEITÄ. Siskoni sai leikkauksen yhteydessä vielä aivoinfaktin, ei toivu koskaan ennalleen.

        Bipolaaria ei voi "parantaa" muulla kuin lääkkeellä. Terapia auttaa sen muissa asioissa, mut se ei estä episodin alkamista ja niitä oireita. Bipolaari on vähän niinku diabetes, siihe ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys.

        Masennus on asia toinen, sitä pystyy parantamaan ilman lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yli 60-vuotias siskoni si litosta 500g:n painoisen struuman. Eivät meinanneet lääkärit leikata vaikka ruoka-j a henkitorvi oli jo vinossa. Ostakaa kaikilla rahoillannne psykoterapiaa , ei LÄÄKKEITÄ. Siskoni sai leikkauksen yhteydessä vielä aivoinfaktin, ei toivu koskaan ennalleen.

        Valitettavasti psykoterapia on pelkkää keskustelua eikä siitä ole yleensä sellaista hyötyä kuin odotetaan. Lito on ehdottomasti vaarallinen lääke . Se tekee potilaasta zombin ja jos sen lopettaa nopeasti, tulee psykoosi. Hitaasti lopetettua ja ilman jotain uutta lääkettä sairaus uusiutuu. Litopitoisuus tulisi tarkastaa usein . Se tulee olla 0,7-1,2 mitä korkeammaksi pitoisuus kohoaa, sitä pahempi litomyrkytys. Yli 3 aiheuttaa kuoleman. Vanhemmilla litopitoisuus pitäisi olla pienempi. Myrkytyksen oireet ovat kerrottuja huomattavasti pahempia ja osittain invalidisoivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bipolaaria ei voi "parantaa" muulla kuin lääkkeellä. Terapia auttaa sen muissa asioissa, mut se ei estä episodin alkamista ja niitä oireita. Bipolaari on vähän niinku diabetes, siihe ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys.

        Masennus on asia toinen, sitä pystyy parantamaan ilman lääkkeitä.

        Riippuu toki masennuksen syvyydestä ja ihmisen olosuhteista. Masennuksesta kärsii kaikki joskus, mutta todellinen depressio on niin vaikea asteinen, että jos on keksitty joku hyvä, kyseenalaista onko, turvallista helpotusta masennukseen, niin parempi vaihtoehto kuin itsemurhat. On kyllä olemassa kaikenlaisia taideterapioita, liikuntaterapiaa metsissä, ym. , Mielikuvitus rajana. Sillä kun potilas on kertonut hoitajista seuraaville elämästään ja vaikeuksistaan huomaten ettei lopultakaan ole tullut kuulluksi, on tehtävä lääkityksen ohella jotakin konkreettista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu toki masennuksen syvyydestä ja ihmisen olosuhteista. Masennuksesta kärsii kaikki joskus, mutta todellinen depressio on niin vaikea asteinen, että jos on keksitty joku hyvä, kyseenalaista onko, turvallista helpotusta masennukseen, niin parempi vaihtoehto kuin itsemurhat. On kyllä olemassa kaikenlaisia taideterapioita, liikuntaterapiaa metsissä, ym. , Mielikuvitus rajana. Sillä kun potilas on kertonut hoitajista seuraaville elämästään ja vaikeuksistaan huomaten ettei lopultakaan ole tullut kuulluksi, on tehtävä lääkityksen ohella jotakin konkreettista.

        Kysymys, joka itsellä tuli mieleen, kannattaako Suomessa olla rehellinen? Kannattaako noudattaa ohjeita? Kun eivät muutkaan noudata. Minähän jouduin jo aiemmin pillereille toisen ihmisen asiattomuuden, epäpätevyyden ja printtausongelmien vuoksi. Lisäksi olin pillereillä myös aiemmin tuon valtavan painostuksen seurauksena.

        Pohdin ko. paikan EBM? Eikö sitä kuulu noudattaa kuitenkaan hk:n osalta? Ymmärrän psykiatripulan, mutta ei sitä tällaisilla keinoin ratkaista. Eikä ratkaista psykiatrien lisäkoulutuksellakaan, eikä psykiatrien määräämisellä julkiselle. Molemmat vaan pahentaa ongelmaa. Vähemmän joustoa ja enemmän pakottamista, joka johtaa hk:n hyvinvoinnin laskuun ja lisää tarvetta psykiatrille. Sitten voidaan vaatia lääkäreitä erikoistumaan psykiatrialle ja kierre on valmis.


    • kohtalokamu

      Minä käytin melkein 15 v litoa.Sen sanon heti ettei siitä aiheutunut fysiikkaani tai mihinkään toimintaan mitään vahinkoa.
      Nyt se jouduttiin purkamaan pois,kun rupesin juomaan nesteitä yli tarpeen...se aiheuttaa munuaisiini kuulemma jotain vahinkoa,jos jatkan...
      Keskustele lääkärisi kanssa tarkoin lääkkeestä nyt ja tulevaisuudessa.Lito oli tosi hyvä lääke,kaikki aikanaan!Hyvää jatkoa sinulle,pidän peukkuja!!!

    • maanis

      itell on joskus pienet käsien tärinät,mutta muuten toimii mainiosti...

    • Litoa

      Joku tuossa mainitsi, KYLLÄ, joudut syömään litoa loppuelämäsi ajan. Miksi. Tiedän muutaman jotka ovat jättäneet liton.
      Yhtä paha lääke kuin aikoinaan se kuulu LARKKU. En suosittele käyttämään, on parempiakin lääkkeitä.

      • kokemuksella

        Niin Larkku oli hyvä ja kamala lääke ja sain Liton vuonna 1978 ja söin sitä liki kolmekymmentä vuotta ja psykiatri ei ollenkaan ollut huolellinen niiden verikokeiden ja pissakokeiden kanssa ja niin on toinen munuaiseni liki tuhoutunut.
        Onneksi osasin vaihtaa psykiatria ja nyt minulla on Seroquel, ja kyllä se on melkein yhtä hyvä lääke.

        Ja kyllä se lito sai kädet vapisemaan ja nyt eivät vapise.

        Lääkkeen vaihto sujui hyvin.

        Ja tiedän,tuttuni on syönyt Litoa neljäkymmentä vuotta ja nyt ovat munuaiset sökönä.

        Ja tästä ei tietenkään psykiatrini, se entinen,mitään osannut kertoa, eikä mitään sanoa, ja minulle oli käydä myös hullusti.

        Kyllä sitä voi olla hyvin huonossa hoidossa, vaikka kuinka olisi ollut pätevä psykiatri.

        Kannattaa olla varovainen ja kysellä, ettei eksy.

        Joten, olkaa tarkkoja ja vaatikaa kunnon hoitoa.


    • Zetu

      On yli neljän vuoden kokemus. Niistä on ollu pelkästään hyötyä ja sairauden oireita ei oo ollu ollenkaan. Ei vaikuta ainakaan mulla mitenkään fysiikkaan.

    • Litonsyöjän ystävä

      Hei Bag.G!

      Minulla ei ole itselläni kokemusta ko. lääkkeestä, mutta kerron nyt kuitenkin sen, minkä siitä tiedän, koska huomasin, ettei kukaan ole vastannut sulle.

      Soitin tänään eräälle tutkijalle, joka sanoi, että "Litoa pitää syödä loppuikä". Syy miksi etsin tietoa ko. lääkkeestä on se, että eräällä ystävälläni on ruvennut olemaan todella suuria ongelmia Litosta johtuvan turvotuksen kanssa. Hänen piti mennä leikkaukseen, mutta lääkäri käännytti hänet pois ilmeisesti tuon turvotuksen takia. (Saattoi olla kyse myös siitä, että lääkäri halusi sulkea pois sydänvian mahdollisuuden ennen leikkausta.)

      Joka tapauksessa ystäväni on turvonnut muodottomaksi ja samainen lääkäri sanoi, että Lito turvottaa ainakin nilkkoja ja ranteita. Ystäväni ei aina saa edes kenkiä jalkoihin, koska ne ovat turvonneet muodottomiksi...

    • niin kävi

      Mä sain siis Litosta kilpirauhasen vajaatoiminnan ja siinä mukana kaikki sivuoireet kuten hiustenlähtö ja oheneminen, lihomista myös ja aika rajusti. Sen lisäksi masennus tuli helpommin. Niin tai näin, minä tulin niin vihaiseksi koko Litolle että se vaihettiin, en luota enää koko lääkkeeseen. Hyvä kuitenkin jos sopii joillekin eikä tule mitään lisäsairauksia.

      • feemale..

        LÄÄKKEET OVAT AINA YKSILÖLLISIÄ!.........täällä voi 50% ihmisistä vaikka sanoa että paskan elämän pilaaja lääke (voi olla, että heille oli) ja se voi olla JUURI SINULLE se PARAS mahdollinen lääke, jolla voit JATKAA ELÄMÄÄSI siitä mihin se jäi ennen sairautta tai rakentaa uuden ja paremman elämän:D.....Itselläni kaksisuuntanen, mutta jos viittii, joka ilta vaik samal kun pesee hampaita ottaa pari nappii litoa......on taas tavallinen, saa töitä, kavereiden kanssa on hauskaa (molemmin puolin) ja on taas tavallinen.....sairaus unohtuu ei haittavaikutuksia joita ainakaan huomaisin:D........OK HAITTA EI ALKOHOLIA!.....olen juonut n1-2 kertaa kk.....ei viel oo ollu haittoi mut ei oo kyl hyvä käyttää mut EI sanonu et KIELTO ON AIVAN EHDOTON!


    • bipo2

      Noin 17 vuotta olen litoa käyttänyt. Lääkitystä on todellakin vaikea purkaa. Nuorempana (eli alle 30v) kun yritin jättää sitä pois sain yleensä ensin hypomanian päälle ja sen päälle masennuksen. Vasta kun heräsin mielisairaalasta itsemurhayrityksen jälkeen uskoin tarvitsevani Litoa tähän häiriöön. Käyn kaksi kertaa vuodessa verikokeessa, eikä ainakaan vielä ole mitään poikkeavaa ollut arvoissa. Ajoittain syön kuurin citalopraamia jos masentaa ja jos en saa pariin yöhön nukuttua otan triptyliä unilääkkeeksi. Lääkitys ei rajoita elämääni mitenkään.

      • litium = #1

        Olen popsinut tuota Litoa vuodesta 2006. En ole huomannut mitään erityisiä haittavaikutuksia. Aluksi kävin kaksi kertaa vuodessa verikokeissa, mutta nyt (olikohan se 2010) homma muuttui siten, että pitää käydä 3 kk:n välein eli 4 kertaa vuodessa. Pidin tuota turhana, koska "kaikki on kunnossa" mutta nyt -11 keväällä oli jotkut arvot vähän yläkantissa (ja ylikin), 100 rajana ja mulla arvot 104 - 105. Ei muuta yks nappi vähemmän naamaan ja taas mennään, tosin ärsyttää aina rampata verikokeissa. En ole töissä tällä hetkellä, mutta sit joutuu keksimään tekosyitä näille labrakäynneille jos joskus on taas töissä.

        Olen myös pohtinut jotain muuta lääkitystä ettei tarvii noissa labrakokeissa käydä, mutta se ei liene riittävä peruste lääkityksen vaihdolle.

        Litium-lääkityksen alussa sain faktatietoa tästä sisuskaluja (erityisesti munuiaisia) kuormittavasta vaikutuksesta. Olen hyväksynyt, että jos elämäni lyhenee vuodella tai parilla, niin parantunut elämänlaatu korvannee sen. Tosin voihan se elämä päättyä vaikka muutenkin.


      • ccxx
        litium = #1 kirjoitti:

        Olen popsinut tuota Litoa vuodesta 2006. En ole huomannut mitään erityisiä haittavaikutuksia. Aluksi kävin kaksi kertaa vuodessa verikokeissa, mutta nyt (olikohan se 2010) homma muuttui siten, että pitää käydä 3 kk:n välein eli 4 kertaa vuodessa. Pidin tuota turhana, koska "kaikki on kunnossa" mutta nyt -11 keväällä oli jotkut arvot vähän yläkantissa (ja ylikin), 100 rajana ja mulla arvot 104 - 105. Ei muuta yks nappi vähemmän naamaan ja taas mennään, tosin ärsyttää aina rampata verikokeissa. En ole töissä tällä hetkellä, mutta sit joutuu keksimään tekosyitä näille labrakäynneille jos joskus on taas töissä.

        Olen myös pohtinut jotain muuta lääkitystä ettei tarvii noissa labrakokeissa käydä, mutta se ei liene riittävä peruste lääkityksen vaihdolle.

        Litium-lääkityksen alussa sain faktatietoa tästä sisuskaluja (erityisesti munuiaisia) kuormittavasta vaikutuksesta. Olen hyväksynyt, että jos elämäni lyhenee vuodella tai parilla, niin parantunut elämänlaatu korvannee sen. Tosin voihan se elämä päättyä vaikka muutenkin.

        No, on ongelmat, jos verikokeissa käynnit ovat noin hankalia hoitaa!
        Itseni mukaalukien moni ei saa verikokeita joita haluaisi, koska pitää säästää. Esimerkkinä kilpirauhas ja D3-kokeet, monesta muusta puhumattakaan.


    • Jhhkajj

      Onko kellään kokemusta Liton vaikutuksesta seksuaalisuuteen tai haluihin? Yleisestihän on tiedossa että kaikki mielialalääkkeet vievät seksihaluja mutta onko omakohtaisia kokemuksia?

    • telmaeevi

      Olen syönyt Litoa 30 vuotta, lääke on ollut hyvä kaksisuuntaiseen mielialaan,Nyt minulla on todettu kilpirauhasen liikatoimintaa ja käsien vapinaa.Ollaan purkamassa litoa pois.ennen oli 4 taplettia päivässä nyt 3.Kun pudotin kahteen tuntui että levottomuus kasvoi joten otan nyt 3 päivässä se tuntuu riittavän, mutta haluaisin lopettaa liton kokonaan,mutta pelottaa jos menee manialle tai masennun.labrakokeita otetaan aika harvoin.Nyt pitää saada tuo kilpirauhas asia ensin järjestykseen ennenkun teen mitään ratkasua liton suhteen.Seksihalut on kokonaan poissa.hyvää kevättä kaikille!

      • endokrinolle

        Mene yksityiselle endokrinologille kilpirauhasasiassa. Psykiatrit eivät tiedä mitään kilpirauhassairauksista, samoin eivät muut erikoistumisalat, arvauskeskuksista puhumattakaan (kuten nimi kertookin).

        Hyviä vinkkejä saat osoitteesta http://www.kilpirauhanen.com ja Kilpirauhasliiton sivuilta.


    • telmaeevi

      Onko enää kellään Litoa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön? Miktä on vaihtoehtoiset lääkkeet? Nyt minulla on lisäksi ketipinoor 25mg yksi illalla tai tarvittaessa 1-3 lisää sekä olantsapiini 10mg illalla.Olen syönyt Litoa 30 vuotta 4 kertaa 300mg päivässä, kerran on koitettu lopettaa mutta aloitin uudestaan.Nyt minulla on todettu kilpirauhasen liikatoiminta ja on tarkoitus purkaa lito pois.Olen ottanut nyt 3 kertaa 300mg päivässä ja tullut sillä hyvin toimeen mutta kun pudotin kahteen päivässä tuli levoton olo.pitäskö mun vaan vähennellä litoa, eikai masennut tai mania kovin nopeasti iske?`Hyvää kevättä kaikille vuoristoralalla rinpuileville!

    • litotoimii

      Olen syönyt Litoa nyt kolmisen viikkoa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Minkäänlaisia sivuoireita ei ole ilmennyt. Mitkään aiemmat lääkkeet eivät ole sopineet minulle. Kokeilin Ketipinoria, Zeldoxia ja debrakinea. Nyt tuntuu että tää Lito sopisi minulle hyvin. Ei edes syötätä joten painokaan ei ole noussut. Saa nähdä miten tämän kanssa käy. Pelottaa juuri nuo sisäelin vauriot kun muutenkin maksa on ollut kovilla...

    • litotoimii

      Olen syönyt Litoa nyt kolmisen viikkoa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Minkäänlaisia sivuoireita ei ole ilmennyt. Mitkään aiemmat lääkkeet eivät ole sopineet minulle. Kokeilin Ketipinoria, Zeldoxia ja debrakinea. Nyt tuntuu että tää Lito sopisi minulle hyvin. Ei edes syötätä joten painokaan ei ole noussut. Saa nähdä miten tämän kanssa käy. Pelottaa juuri nuo sisäelin vauriot kun muutenkin maksa on ollut kovilla...

    • litotoimii

      Olen syönyt Litoa nyt kolmisen viikkoa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Minkäänlaisia sivuoireita ei ole ilmennyt. Mitkään aiemmat lääkkeet eivät ole sopineet minulle. Kokeilin Ketipinoria, Zeldoxia ja debrakinea. Nyt tuntuu että tää Lito sopisi minulle hyvin. Ei edes syötätä joten painokaan ei ole noussut. Saa nähdä miten tämän kanssa käy. Pelottaa juuri nuo sisäelin vauriot kun muutenkin maksa on ollut kovilla...

    • telmaeevi

      Olen syönyt Litoa 30 vuotta.kerran se lopetettiin käsien vapinan vuoksi,mutta aloitin uudestaan kun rupesi tulemaan mania oireita.Nyt ollaan taas lopettamassa Litoa kun minulla todettiin kilpirauhasen liika toiminta.vähitellen 300*4 pudotettiin 300*3 ens viikolla 300*2 ja sitten 300*1 ja kokonaan pois.saa nähdä miten käy...ois niin hienoo jos sais kaikki lääkkeet pois käytöstä.

    • bipo myös

      Keväästä lähtien olen syönyt Litoa 3'*300mg ja kilpirauhasen vajaatoimintaan Thyroxinia - mitään sivuvaikutuksia ei ole ilmaantunut. Paino on pysynyt rajoissaaan. Aika ajoin annostus muuttunee? Pääasia, että elämä kuosisssaan....

    • bipo myös
    • Antibes

      Syönyt 3kpl/ilta vuoden. Olen lihonut, tukka lähtee tukoittain, kilpirauhasen vajaatoiminta tuli, olo on kun zombilla. Nyt puran itse pois pikkuhiljaa ja lääkäri miettii muita vahtoehtoja. Lähes kaikki kokeiltu aiemmin. Nyt menee enää 1 tabletti illassa, olossa ei vielä vaihteluja, väsymys hiukan ehkä vähentynyt. En voi suositella kellekkään. Jollekin voi toki sopia.

    • ffrg

      Lito rex amon daemon baestialitos donovan

    • eevitelma

      Multa lopetettiin Lito vähitellen kokonaan pois. Niin tuli niin karmee olo että piti aloittaa uudestaan Lito ja nyt on olo taas ihan jees.

      • hemingway e

        Olen syönyt litoa 13 vuotta, 4 päivässä. Ainoa lääke mikä minulla on toiminut. Ei mitään sivu-oireita itsellä. Kannattaa kokeilla jos on jo räpiköinnyt monien lääkkeiden kanssa. Verikokeissa hyvä käydä 4 kertaa vuodessa ja olla itse kiinnostunut kokeen tuloksesta.


    • Tönikkä

      Hei,

      lääkäri ehdotti minulle tänään cipralexin / escitalopramin 10 mg vaihtoa Valdoxan 25mg ja Lito yhdistelmään. Tiedän todellakin että kaikki ei ole kunnossa mutta nyt pelottaa näin kova lääkemäärän nosto.
      Saati sitten se jos niihin jää koukkuun...

      La lisäksi alkoholin käyttöön liittyvä kysymys:
      miten Lito & alkoholi, / Valdoxan & alkoholi. Ensinhän pitäisi pysyä täysiraittiina 2 kuukautta, mutta sitten ehkä saa juodakin vähän?

      • Sponsorin vaihto

        essitalopraami koukuttaa myös ja käytössäsi on vielä varsin korkea annos eli 10mg. Voi olla, että lääkärillä on sponsori vaihtunut, joten tahtoo siirtää sinut agomelatiinin valmistajaan tuotteisiin. Kysyppä huviksesi mistä vaihto johtuu. Oletko miettinyt ksokaan miksi käytät SSRI:tä lainkaan? Älä vaan sano, että sinullekin on valehdeltu, että pääsisi on serotoniininepätasapaino tai -vaje....


    • telmamissi

      Moi! Onkohan mulla vähän liikaa noita lääkkeitä, maksa arvot on 100. aamulla setralin 150mg tyroksin 2* 1mg diabetes lääkkeet aamuin illoin. Lito 2½ *300mg Ketipinor 100mg 50mg tarvittaessa. olatsapiini 10mg illalla. Sit kaikki multitabsit, d-vit ja omega 3 sekä maitohappobakteerit. Mikään ei tunnu miltään. eilen meiltä hajos telkkari niin mä en reakoinut mitenkään.Oisin ees kironnu tai jotain.

      • Anonyymi

        Älkää uskoko lääkäriä, lukekaa liton mukana tulevaa lappua liton haittavaikutuksista. Ajatelkaa omilla aivoillanne.


    • Roups

      Minulla seroque prolong 200mg 1 tabu vrk.Enalapril,sekä thyroxin.Näillä mennään toistaiseksi.Deprakine teki vapinaa.Paino koholla.

    • heppu455

      Kokemusta on, useamman vuoden olen jo syönyt. Ainakin minun Kohdallani tosi hyvä lääke ollut, mieliala ei enää Ole kuin huvipuiston vuoristorata. ennen Mun elämä Oli semmosta"millään ei oo mitään väliä --->> Jes! Mun elämä on niiin ihanaaa!! ---> mä en jaksa enää,mä vihaan elämää (yhyy yhyy )--> ei vois tän paremmin mennä, elämä on ihanaa, kukat kukkii ja aurinko paistaa! !" Yhtä kärsimystä, nyt oon taas oma itseni ja mun elämä on paljon tasaisempaa. Ei oo ollu mitään haittavaikutuksia. Suosittelen.

      • uyuuyuyu

        Litium on luonnossa esiintyvä alkuainemetalli.


      • oiuytrejk

        Onko se samaa kuin lithium paristoissa ?


      • fenetre

        Kyllä on.


      • Jvp
        oiuytrejk kirjoitti:

        Onko se samaa kuin lithium paristoissa ?

        Eikä ole. Faktat kuntoon.


      • fenetre

        Jos olet itse niin hyvin perillä faktoista, niin voisitko edes hieman auttaa ja kertoa, millä faktat ovat pielessä? Litium-paristoissa ja lääkkeissä on sama litium-alkuaine, mutta lääkkeissä se on suolona, tms.


    • lito

      Älä huoli -olen käyttänyt lääkettä jo 30 vuotta -on hyvä ja vaaraton lääke.

    • Anonyymi

      Psykiatri Joanna Moncrief on kritisoinut litium-lääkityksen taustalla olevien tutkimusten tieteellistä näyttöä tai pikemminkin sen puutetta. Kuten kaikissa psyykelääketutkimuksissa, myös litium-lääkkeiden tutkimuksessa käytetään lähinnä lääkityksellä jo olleita potilaita ja osa sitten vieroitetaan plasebolle niin nopeasti, että heille tulee maniaa muistuttavia vieroitusoireita. Kyseinen tutkimusastelma näin suosii kyseistä neurotoksiinia suhteettomasti ja antaa väärän kuvan sen tehosta. Vieroitusoireiden vaikutuksesta tutkimustuloksiin viittaa sekin, että yleensä niin sanotut relapsit tulevat nopeasti tutkimusjakson alussa, eivätkä kuukausia tutkimusjakson jälkeen. Hänen mukaansa kyseinen lääke ei tehoa mitenkään erityisen spesifisti maniaan, kuten ei mikään mukaan maniassa käytetty lääke ja niiden teho on etenkin pidemmällä aikavälillä olematon ja haittavaikutukset niin valtavia, että sen käyttäminen ei ole suositeltavaa.

      https://joannamoncrieff.com/2015/07/01/reasons-not-to-believe-in-lithium/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe